In het assortiment is de NL3 vervangen door de Nord Wave. Deze zou ook een optie kunnen zijn.
De NL2 is een vrij overzichtelijke synthesizer. Indien je nog niet zo erg thuis bent in synthese technieken, dan zou ik echt voor deze synth kiezen. Het principe dat iedere knop slechts één functie mag hebben is heel erg duidelijk (op de NL2 niet helemaal volgehouden: FM is ook de RingModulator stemming)
De NL3 is al veel ingewikkelder. Vele verschillende routings en modulen zijn mogelijk. Wel die heerlijke Endless Encoders, die zo duidelijk zijn. De NL2 heeft een vervelende 'immidiate' functie, die er voor zorgt dat de parameter gaat springen als je er aan draait. De NL3 heeft daar geen last van.
Program Change is op de NL2 meteen en totaal, terwijl bij de NL3 de toetsen, die ingedrukt blijven, het geluid van de eerste patch blijven geven!
De G2 is eigenlijk voor mensen die graag een synth programmeren.
Morphing komt ook op de NL2 voor, al is er maar één groep met of het Wheel of Velocity. De NL3 heeft vier groepen, hoewel vast gekoppeld aan Wheel, Keyboard, Aftertouch en Velocity. De G2 heeft acht Morphgroepen,die vrijelijk zijn toe te wijzen aan welke controller dan ook.
NL2 heeft FM (Osc2 Modulator, Osc1 Carrier)
NL3 heeft twee keer een twee Modulator/Operator set up, met verschillende bedrading.
G2 heeft een volledig vrij FM systeem met, als je wilt, een twintig Operator set up (Je moet het maar nodig hebben
De NL2 heeft geen Aftertouch...
Over Voices heb ik maar even niet...
De NL2 heeft een Arpeggiator die ook Midi uit kan, de NL3 heeft meer mogelijkheden bij de Arpeggiator, maar die komt er bij de Midi niet uit. De G2 heeft naast de Sequencers tot vier Arpeggiators (vier Slots) En wat de Midi Out betreft... Alles kan eruit: mogelijkheden om de gehele buitenwereld te controleren!
De NL2 heeft een Percussion set up (acht instrumenten); de NL3 heeft dit niet. De G2 heeft daar een Patch voor met wat Logic moduletjes. (ooit door mij gemaakt) NB die NL2 Percussion gebruik ik ook voor enkele geluiden, dus effecten.
De NL3 heeft veel meer geheugen, terwijl de NL2 zonder geheugenkaart of computer opslag mogelijkheid slechts
veertig gebruikers locaties heeft! Zelf gebruik ik een handig tooltje (free ware) bij de NL2 zodat ik vanaf de harddisk van m'n computer kan werken. Dan zijn die veertige plaatsen wel genoeg.
Het uitvallen van de voeding heeft vaak te maken met oververhitting. Gewoon even uitzetten en vooral niet hele nachten aan laten staan.
Sommige NL2 hebben een rare fout in de paneel opdruk. Die kras je heel gemakkelijk er vanaf.
De G2 heeft een lange leerlijn. Wees daar spits op.
Er is nog meer, maar dat kan ik later nog wel schrijven...
Wout