Nord lead 2 vs. Nord lead 3

oled is er nog niet vlgs mij, nog te duur maar dat gaat wel komen natuurlijk... die tv's algezien met oled? echt 4 blz dik ofzo... :)

En meesha, heb ja al ideeën?

Op zich zijn die ASB's mss wel interessant alleen niet multitrimbaal te gebruiken dacht ik....

nee en die ASB's hebben geen klavier. Dat wil ik er eigenlijk het liefste toch wel bij hebben. Ik was wel onder de indruk van een demo die ik heb gehoord van de NL3.

Ik was alleen benieuwd of een NL2x ook iets voor mij zou zijn. Maar als ik dat zo lees denk ik dat dat toch niet het geval is.

Ik wil graag hands on controle (lees: veel knoppen weinig menu's), mooie volle klank (ga er geen house / trance mee maken). En liefst niet 2e hands, maar dat wordt met een NL3 lastig denk ik.

Wat zijn nou concreet alternatieven voor een NL3? (ik ga toch ook nog eens ff kijken / luisteren naar een NL wave)

Laatst gewijzigd:
nee en die ASB's hebben geen klavier. Dat wil ik er eigenlijk toch wel bij hebben. Ik was wel onder de indruk van een demo die ik heb gehoord van de NL3.

Ik was alleen benieuwd of een NL2x ook iets voor mij zou zijn. Maar als ik dat zo lees denk ik dat dat toch niet het geval is.

Ik wil graag hands on controle (lees: veel knoppen weinig menu's), 4 octaafs klavier, mooie volle klank (ga er geen house / trance mee maken). En liefst niet 2e hands, maar dat wordt met een NL3 lastig denk ik.

Wat zijn nou concreet alternatieven voor een NL3? (ik ga toch ook nog eens ff kijken / luisteren naar een NL wave)

Vermoedelijk hebben ze bij Clavia dat gat in de markt ook gezien, met de vereisten die jij aangaf (én flexibel, én dikke sound én hands-on bediening / performancegericht).

Dat is uiteindelijk de NordLead 3 geworden. Eén zijstap en je zit met ofwel een hoop menu's (ik denk aan Virus|TI) ofwel iets anders. Ik ben nog geen enkel volwaardig alternatief tegengekomen.

Ik loop ook al lang rond te kijken naar een VA in de stijl van de Nord Lead 3. De opvolger zou de Nord Wave moeten zijn, maar die vind ik (persoonlijk) evenveel aan gebruikersgemak inboeten als iets toevoegen t.o.v. de NL3. Jip, dat encoder vs. knobs-verhaal, dat je ook met een NL2x gaat hebben.

Het is wel een luxeprobleem, geef ik toe. Maar ik kom van een softsynthsetup (voor live), dus mijn eisen qua gebruikersgemak liggen misschien wat hoog :).

Geinig! En dan telkens iets verwisselen :) Doet me denken aan de NordLead3, die Clavia bij de introductie van die synth in Frankfurt bij zich had... Er was een los kastje bij die de synth aanstuurde om die Eindloze Dingen leuke beweginkjes te laten maken. Maar er was een stand bij die maar één knop deed draaien, die moest je dan snel draaien en dan gaf het display je snelheid weer. Maar ja, het was Midi, hè! Welke tijd mochten we aftrekken? :)

@ mrt Zit te lunchen... dus nog niet goed gelezen. Dat je Jason van Armadillo mee hebt is zeker een pre. Clavia is gevoelig voor de Amerikaanse markt wat betreft Stage, Electro en C1. Er werkt bij Clavia trouwens ook een Jason en dat spreek je totaal anders uit :)

Wout

Vermoedelijk hebben ze bij Clavia dat gat in de markt ook gezien, met de vereisten die jij aangaf (én flexibel, én dikke sound én hands-on bediening / performancegericht).

Dat is uiteindelijk de NordLead 3 geworden. ...
Maar waarom verkocht'ie dan niet? Puur alleen de prijs? In Zweden vinden ze het nog steeds een raadsel...

Wout

Maar waarom verkocht'ie dan niet? Puur alleen de prijs? In Zweden vinden ze het nog steeds een raadsel...

Wout

Tjah, ik speculeer natuurlijk maar. Ik ken de hele Clavia-historie niet (enkel de laatste 2 jaar, sinds de Stage uit is) en zo lang draai ik ook nog niet mee in heel het synthgebeuren.

'k Kan er op 123 ook geen verklaring voor geven: vanuit mijn standpunt is de NL3 enorm interessant, omdat ik performance & hands-on gericht denk, en graag de flexibiliteit zie van een softsynth (vandaar ook dat ik stiekem verliefd ben op de G2, ze weet het alleen nog niet).

Mogelijk:

- Slechte timing in vergelijking met een hoop andere synths die qua mogelijkheden uitgebreider zijn, en waarvan de kopers niet zo zeer 'performance-minded' zijn, en dus niet zo de voorkeur hebben voor hands-on danwel menutjes graven. Zou het verklaarbaar zijn met synths die rond dezelfde periode uitkwamen?

- Het is al de derde telg in de reeks, bouwt verder op een degelijke voorganger maar vanuit een iets ander perspectief (o.w.v. de encoders), wat misschien niet voor iedereen een noodzakelijke toevoeging is (en de meerprijs waard). Als je dan toch verlekkerd bent op heel de Lead-reeks, dan heb je die encoders niet nodig om te programmeren, want je hebt al die tijd je plan getrokken, dus waarom 'upgraden'.

- De prijs, zoals je zelf aangaf, alhoewel dat voor de doelgroep (en daar reken ik mezelf ook tot) geen probleem is, misschien voor een ruimer publiek wel.

Ik roep ook maar wat :)

't Zal wel aan mij liggen maar opeens slaan ze je hier op SF om de oren met tweedehands Nord Lead 3..

Misschien zit de kerstperiode d'r voor iets tussen: iedereen die flikkerlampjes beu.. :kroon:

:D persoonlijk snap ik niet hoe iemand een NL3 nog de deur uit kan doen nadat ie em 1 keer heeft aangeraakt ...

Gelukkig nog nooit het reset probleem gehad met mijn nord 3. *klopt op hout*

Iemand die iets meer kan vertellen over de Nord Wave? (met name hoe deze klinkt?). Ik ga waarschijnlijk binnenkort zelf een keertje ergens uitproberen, maar misschien kan iemand vertellen hoe de Wave zich verhoudt tov. een NL3. Ik weet dat je je eigen samples kunt inladen, maar ben ook erg benieuwd naar de "analoge" klank.

Op electro-music.com staan wat mp3tjes.
Het is een totaal andere synth dan de NL3. De laatste is in mijn visie veel meer een synthesizer met het daarbij behorend geluid. Ik heb nog te weinig ervaring met de Wave, maar ik verwacht dat de meeste gebruikers hem niet als hun hoofdsynth zullen gaan gebruiken, maar vooral voor de speciale geluiden, bijvoorbeeld voor de strings. Het twee Slots systeem is daar zeker de oorzaak van.

Wout

Zou ik ook de NordLead2(X) eens goed bekijken. Voor mij is het nog altijd de synth die het lekkerst tweaked. Als ik me lekker wil ontspannen, dan pak ik of m'n gitaar of de NordLead2. Gewoon wat zitten pielen tot het leuk is en dan 'hup' even opslaan :) Lekker met de Arpeggiator op Hold functie... Gewoon, voor een kwartiertje of zo.

Wout

nee niet eenvoudig en een beetje eigenzinnig..

Maar wel die klanken die meesha wilt volgens mij!
En opzich door de modknoppen nog wel redelijk snel te proggen

Back