Muziek maken zonder PC/sampler etc. etc. ?

CJ75

Using keys to open doors
Gewoon effe een gedachtenflits:

zelf van kleinsaf aan tot op heden praktiserend toetsenist (jaja nog lesgehad op een harmonium).

Later electronisch orgel, keyboards en uiteindelijk synths en tegenwoordig naast live-gigs dus ook veel eigen muziek maken dmv Cubase/Reason etc. (oh ja, op de Amiga begonnen met Deluxe Music en Fast-tracker, bekend ?)

Vanuit mijn eigen toetsenist-standpunt vind ik het dus niet meer dan logisch dat de huidige technologie het toelaat om middels toetsen je hele nummer in elkaar te zetten.

Echter, zonder PC maak (en maakte) ik ook liedjes (bijvoorbeeld sequencer in workstation of losse hardware sequencer). Ook gewoon thuis muziek schrijven en dan met bandjes in de studio uitwerken en opnemen.

Het is dus geen ramp om geen PC te hebben.

Uiteindelijk is muziek maken via de PC in de loop der jaren steeds eenvoudiger geworden en heb je eigenlijk niet eens een toetsenklavier nodig.
Om je heen zie je dan dat er meerdere mensen zijn die muzieksoftware kopen en zo hun muziek maken.

Vraag:

Stel dat de huidige technologie er niet zou zijn, zouden diegenen die software-matig (of o.b.v. samplers) en zonder instrument-voorkennis dan alsnog een instrument bespelen en liedjes maken ?

Geen heftige vraag ofzo, maar het schoot ff door m'n hoofd. Ben wel benieuwd.

1)beweer je dat mensen die software-matig met muziek bezig zijn geen instrument-voorkennis hebben? of dat software geen instrument kan zijn?

2)Het is onmogelijk om voor te stellen dat de huidige technologie er niet zou zijn, want dat zou inhouden dat mensen geen computers, halfgeleiders, buizen, magneetbanden, radio, electriciteit hadden uitgevonden.
Dan zou je net zo goed kunnen afvragen of mensen in de middeleeuwen ook muziek kunnen maken zonder een instrument.

Ja hoor. Ik speel regelmatig blokfluit, dulcimer, dwarsfluit, piano of trom.
Live spelen met een band is ook eigenlijk het mooist he.... ;)
Stel dat er geen computers waren, dan gaan we gewoon (als vanouds) overdubben op bandrecorders. Ruis? dat is het geluid van gezelligheid. :P

Zat net te denken over speeldozen.
Als je dan eentje maakt die je met pinnetjes zelf kan indelen dan heb je ook een soort mechanische stepsequencer.
Of je gaat zoiets krijgen als een draaiorgel of pianola die je ook wel kan 'programmeren'.
Zo kan je dan vast ook wel een 'drumcomputer' maken. :D

1)beweer je dat mensen die software-matig met muziek bezig zijn geen instrument-voorkennis hebben? of dat software geen instrument kan zijn? QUOTE]

Dat beweer ik niet, ik zou niet durven :( . Ik geef toch zelf ook aan dat ik ook naast hardware ook met software werk ? Als mijn post verkeerd over is gekomen excuus dan.

Ik baseer mij alleen op wat ik om mij heen zoal heb gezien, en ik heb al een aantal keren meegemaakt dat mensen die puur software-matig werken aan mij en anderen vragen om iets op (bijv.) het midi-keyboard in te spelen, of iets 'muzikaals' (breed begrip) neer te zetten. Dit omdat ze dan zelf aangeven geen akkoorden of melodieen kunnen maken.

En dit komt dus meer in de richting van mijn punt. Zouden die mensen als er geen muzieksoftware zou zijn dan alsnog de stap nemen om een 'traditioneel' instrument (JAAAAAAA software is ook een instrument maar ik doel nu op bijv. gitaar, saxofoon, piano etc.) te gaan leren spelen ? Dat was gewoon even een vraagje die door m'n hoofd schoot.

Die mensen zullen waarschijnlijk gaan DJ'en. :W

Zelf heb ik wat men noemt een "klassieke" achtergrond. Voor mezelf geldt dat ik eigenlijk al die kennis overboord heb gegooid. Alles op gehoor. Uiteindelijk doet het er niet toe of iets volgens onze "regelgeving" klopt, maar of het resultaat lekker klinkt. Goed luisteren zeg maar. Voor mij werkt dit veel sneller en (het belangrijkste) is veel creatiever en leuker. Muziek is (voor mij) emotie (en dus bij maken impulsief) en als ik eerst moet nadenken of het wel "mag" van de theoretici, heb ik direct een slappe :D
Achteraf beredeneren waarom het goed klinkt (soort reversed engineering), heb ik soms wel aardigheid in.

Over DJ-en, daarme ben ik pas begonnen nà mijn "klassieke" opleiding. Beetje generaliserend weer fuse...

Iemand die analfabeet is kan nog steeds goede verhalen verzinnen, opschrijven wordt lastig, maar uiteindelijk gaat het om het verhaal... toch?

Antwoord: Ik denk het wel. Stel dat we helemaal geen instrumenten zouden hebben, dan zouden mensen met een drang naar geluid dat als muziek in de oren klinkt, waarschijnlijk wel hun stem gebruiken... Bloed kruipt namelijk waar het niet gaan kan.

[EDIT]Ook denk ik dat het afhangt van het budget dat mensen hebben. PC heeft (bijna) iedereen wel staan tegenwoordig, gekraakte software is makkelijk te vinden. Goede muziekleraar die gratis lesgeeft en ook nog eens een keer gratis instrumenten weggeeft zijn best schaars ;) Mensen die om gegronde reden rond dienen te komen van bijstand etc, gun ik het echt om middels PC toch hun creativiteit te uiten. [/EDIT]

Last edited by a moderator:
Zouden die mensen als er geen muzieksoftware zou zijn dan alsnog de stap nemen om een 'traditioneel' instrument (JAAAAAAA software is ook een instrument maar ik doel nu op bijv. gitaar, saxofoon, piano etc.) te gaan leren spelen ?

Ik zou zonder software niet veel muzikaals kunnen doen eerlijk gezegd. Misschien dat ik wel met een hardware sequencer en dan wat hardware synths aan de slag zou kunnen (maar echt traditioneel is dat niet natuurlijk), maar software ligt me gewoon beter.

Ik ben erin gerold nadat we de reeks electro feestjes die ikzelf met vrienden organiseerde en waar we zelf ook DJ waren, moesten stopzetten. Ik moest en zou iets met muziek blijven doen (de kick van het publiek dat een hele avond lang uit zijn dak gaat moest door iets vervangen worden) en ik heb toen Rebirth en Reason ontdekt. Dus het kan ook net omgekeerd gaan Fuse!

Heb dan een tijdje met Logic gewerkt, een externe geluidskaart aangeschaft, wat hardware synths erbij enzovoort ... Dat ging een tijdje goed tot ik erachter kwam dat ik meer bezig was met het zoeken naar nog meer hardware dan met het maken van muziek. Daarna kwam er het plan om heel 2007 te gaan rondreizen met de rugzak en mijn materiaal heeft daar een maand of 6 van gefinancierd. Nu is het weer puur software omdat ik na een jaar vakantie echt geen geld meer heb.

Dus was er geen software geweest, dan was ik ook nooit door de muziek-maken-microbe gebeten. Voor ik me bewust was van het bestaan van reason, Logic, Fruity Loops, Cubase, Ableton etc ... dacht ik dat muziek maken niet voor mij was weggelegd. Dan had ik ook nooit geweten wat voor een kick het is als je een nummer hebt afgewerkt en het resultaat je bevalt (en dat terwijl je eigenlijk geen noot kan lezen). En of ik zonder die kennis ook nog een instrument zou gaan leren spelen? Ik denk het niet. Software heeft er bij mij net voor gezorgd dat ik een instrument wil gaan leren spelen want nu weet ik hoe geweldig het voelt. Liefst toetsen ... Nu er nog tijd voor maken.

maakte vroeger altijd muziek met dit ding :D

Attachments

• ei.jpg
    ei.jpg
    37,4 KB · Bekeken: 115
Zouden de mensen ook gaan beatboxen (met de mond welteverstaan) als er geen drumcomputers waren geweest?

Hoe zou een piano klinken als er geen toonladders waren uitgevonden?

Na ja, een pc als intrument is ook gewoon een instrument. Of het nou software syntheziser zijn of samplers.
Voor arrangeren kun je arrangers gebruiken, maar die hebben niet de gebruiksvriendelijk interface van een pc.

......ik heb een klassieke opleiding drankorgel genoten...ook dat overboord gegooid trouwens...beterrrrr :biertje:

enne...nu het er is...is muziek maken voor veel meer mensen toegankelijk geworden...en beginnen meer mensen met het aanboren van hun eigen creatieve bron...en dat is een mooie ontwikkeling!

Back