Welke Vocoder moet ik hebben?

MicroKorg

MicroKorg

Ik ben sinds vanmiddag de gelukkige eigenaar van een Korg MicroKorg en ik moet zeggen dat hij supervet is!
De bass sounds....YUMMIE!
Maaruh... deze thread ging over vocoders. Nou, die vocoder die er in zit is MEGA!
Super ranzig klinkt 'ie en super bruikbaar.

Ik had de Nord Micromodular al als tip gegeven maar deze Microkorg hoort zeker in het rijtje thuis. Zeker als je meer wilt gaan doen dan alleen maar vocoden (en dat geldt dus ook voor de MM).
Een instant klassieker.

R.

of het oude truukje met de delay: superkorte delay met superhoge feedback...

Olaf

Origineel geplaatst door sander
Je kan ook gewoon je neus dichtknijpen terwijl je praat. Heb je ook een soort robot geluid :)

Nee, dan krijg je het Polygoon journaal :)

R.

De goedkoopste o.k. vocoder is...

De goedkoopste o.k. vocoder is...

:halleluja de goedkoopste vocoder die ik ken zijn 2 kleine mda plugins die samen een vocoder vormen van 8 of 16 bands.
heb hem al een paar keer gebruikt in mijn producties.
Voor zover ik weet zijn ze alleen op mac te gebruiken maar wel GRATIS! van het net afgehaald.
In logic heb je natuurlijk ook nog de voc20 maar die is nog wel aan de prijs!
laatste goedkope vocoder vind je in de zoom 1204 of behringer virtualizer(19" mod) doet het prima en is heel goedkoop en heb je er gelijk een galmpje erbij!

groeten J.

Twee andere optie voor een vocoder effect, of wat er op lijkt.
1
Als je een pitchprogramma op je computer hebt, het te vocoden signaal opnemen en 12 tonen lager (1 oktaaf), met behoud van de tijd (anders loopt alles twee keer trager) in je eindmix opnemen. Je hebt dan de stem van zo'n virtuele kickboxer in roestvrijstaal, 4 meter hoog, die het moet opnemen tegen Rambo o.d. Je ziet dat wel eens in speelfilms met een hoog gooi en smijt gehalte.

2
Als je aan CoolEditPro kunt komen, daar zit een plug-in met zeer bruikbare vocoder effecten. Voor vocoderwerk heb je een extra spoor nodig, maar die zijn er zat in CoolEditPro. Je kunt het bereik instellen, de diepte en op welk(e) spoor (sporen) je de vocoder wilt loslaten.

Vintagegear: analoog: Korg MS 20 (x2), Yamaha PSR 4500, Roland CR 78, Sennheiser (x5), Synton 202, Technics SH 8050 (33 kanaals eq.), Studiomaster 8-4-8, Eela S101 (12-2, P&G sliders), Pecopatch (x2), een hele batterij open reel recorders, oa. Uher, Teac/Tascam, Technics (2, 4, 8 kanaals), DBX 21, 224 (x 4), 228; digitaal: Technics Digital Piano PX 74 grand keyboard (gewogen), Keytek CTS 2000, Yamaha YS 200, SGE Mach 2; midi score: Logic, Musicator; HD recording & fx: CoolEditPro (goeie vocoder), SF, Acoustica (MP3 realtime mixer, werkt als een beest); monitoring: Bose 1800 (x2, kostte mij elke keer deuren/ramen), 901 (x4), Fane (x4); metering: Philips PM 2504, Dynascan 1820, Hameg HM 203-7, Beckman T 100B, stemvork a1. Ga ook eens naar www.oldaudio.nl voor gebruikte audio. 8P

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
hee, ik ben wat winkels afgelopen op zoek naar vocoders, er zijn indeed een paar van die MAM vocoders around, maar iedereen raad mij de micro mod aan. Well, het gaat mij niet zozeer om die 100 euro meer,alis dat ook een belangrijk punt. Maar het is weer een apparaat erbij, weer zitten zwoegen met manuals, weer weken niks nuttigs opnemen omdat je een nieuw ding moet leren besturen. En bovendien:when is it gonna stop?Ik kan niet eindeloos synths aan gaan schaffen.
Ik zoek gewoon en simpele machine,die mijn stem vervormd,niets meer niets minder.
Maar anyway, was vandaag bij dat duistere zaakje Safe Sound bij mij in de buurt,en daar hebben ze de Micro Mod NIEUW voor 450 oiro's....Pfff.Hier moet ik even over nadenken.

thanx voor alles tips trouwens

De micro nord is wel goed hoor, niet alleen als vocoder, maar ook als extern filter en natuurlijk als synth. Maar ik kan je geen ongelijk geven, 450 euro is wat veel als je alleen een simpele vocoder wil. Ook de MAM is een goede vocoder, maar inderdaad wat duur. Ik denk dat als je echt alleen maar opzoek bent naar iets dat qua geluid op een vocoder lijkt, hardware is en erg goedkoop je een 2e hands (of nieuwe, weet niet of ze nog gemaakt worden) zoom 1201 moet uitproberen. Let wel, hij is niet zo uitgebreid als de MAM, die is elf bands en kent dus meer instellingen en daarmee oplossingen, bijvoorbeeld om de S klank goed te krijgen, wat altijd lastig is. De zoom 1201 is puur preset maar met een beetje goede wil en een goede carrier / compressor / etc valt daar echt een leuk geluid uit te halen, hoewel ik je wel aanraad het eerst uit te proberen voor je 'm koopt, als je op zoek bent naar een oldschool electro geluid dan kom je er bekaait vanaf. Voordeel is dan weer wel dat je weer een leuk effecten bakje hebt (met ring mod!) voor die paar centen. Toen ik de mijne kocht (ik denk 6 jaar geleden, ze waren toen net uit en ontvingen lovende kritieken) waren ze 350 gulden, dus ze zullen 2e hands echt niet duur zijn.

Back