Welke hardware synth is algemeenst te noemen of bestaat zoiets niet?

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Zijn der geen synths die de geluiden van meerdere andere synths kunnen maken en dus meer algemener te noemen zijn?

Ik gebruik eigenlijk enkel nog maar software synths, maar zie het wel zitten om hardware als een virus ti snow aan te schaffen gezien software sommige klanken toch nog nie kan maken. En dus zou het nice zijn om een synth the hebben die een zo groot mogelijk spectrum aan klanken dicht.

Thanks en groeten!

Ik ben nog iemand van de oude stempel, dus ik zou voor een JV-2080 (of de nieuwere versies daarvan) gaan.
Romplers, daar zitten veel 'algemene' geluiden in..

je bedoelt een hardware synth met meerdere synthese technieken ?Wordt moeilik denk ik ;
Koop tweedehands een nord modular ( va ) , een yamaha fs1R en je kan al een heel eind vooruit ...
Software ...u-he zebra 2 ( waanzinnige synth ) of reaktor

Ik ben nog iemand van de oude stempel, dus ik zou voor een JV-2080 (of de nieuwere versies daarvan) gaan.
Romplers, daar zitten veel 'algemene' geluiden in..

Aha, merci I'll keep it in mind. Ik ga sowieso als eerste een virus ti snow kopen gezien de portabiliteit. (ik ga graag eens met de laptop jammen bij kameraden)

Heb net uw rotor liedje geluisterd en effe kippevel gekregen. Hardware klinkt toch echt nog altijd stukken beter als software helaas. (ik heb enkel software en ben programmeur) Paar jaar geleden heb ik ook wel serieus wat acid feesten gedaan maar laatste tijd enkel nog acid gebruikt. Enfin, is wel aangename muziek die je maakt dus.

Thx en groeten

je bedoelt een hardware synth met meerdere synthese technieken ?Wordt moeilik denk ik ;
Koop tweedehands een nord modular ( va ) , een yamaha fs1R en je kan al een heel eind vooruit ...
Software ...u-he zebra 2 ( waanzinnige synth ) of reaktor

VST's heb ik met hopen. Maar ik hoor vaak geluiden waarvan ik met 99.9% zekerheid kan zeggen, dat is hardware. En het zijn ook die klanken die ik mis bij het muziek maken.

Wat ik zoek is eigenlijk een manier om zo veel mogelijk van de geluiden/klanken die ik nog niet kamen maken toch te kunnen maken. Misschien moet ik idd gewoon veel 2e hands synths kopen om dit zo goed mogelijk te kunnen bereiken.

Ik ga in een maand of 2 beginnen met een virus ti snow zoals ik hierboven al vermeld had, maar daarna weet ik het niet goed...

D'r zijn echt heel veel mogelijkheden.

Synths met veel mogelijkheden zijn bijv: Alesis Fusion,Andromeda,Yamaha EX5(r),SY serie, Roland JD/JV/XV serie, Korg Triton, Oasys.

Ik zou juist niet op zoek gaan naar een hardware synth die heel veel mogelijkheden heeft, maar juist naar één die 1 of twee dingen extreem goed kan. Dan ga je pas echt het verschil horen tussen hardware en software.

Denk in dat geval aan iets analoogs als de Prophet 08, een Little Phatty of Voyager, Macbeth of dat soort bakken.

Denk niet dat dit binnen het budget van de OP past.
Anders vraag je niet om een alleskunner gok ik zo. ;)

Maar het zijn zeker gave bakken. :D

Ik zou juist niet op zoek gaan naar een hardware synth die heel veel mogelijkheden heeft, maar juist naar één die 1 of twee dingen extreem goed kan. Dan ga je pas echt het verschil horen tussen hardware en software.

Denk in dat geval aan iets analoogs als de Prophet 08, een Little Phatty of Voyager, Macbeth of dat soort bakken.

Hmmm...dat kan ik ook wel heel goed aannemen. Mss es naar 1 of ander synth museum gaan om eens te horen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen analoog en virtueel analoog?

Altijd lachen met die Belgen. :)

D'r zijn echt heel veel mogelijkheden.

Synths met veel mogelijkheden zijn bijv: Alesis Fusion,Andromeda,Yamaha EX5(r),SY serie, Roland JD/JV/XV serie, Korg Triton, Oasys.

hoe kon ik de ex5 vergeten :stupid...idd zware bak

Zijn der geen synths die de geluiden van meerdere andere synths kunnen maken en dus meer algemener te noemen zijn?

Ik gebruik eigenlijk enkel nog maar software synths, maar zie het wel zitten om hardware als een virus ti snow aan te schaffen gezien software sommige klanken toch nog nie kan maken. En dus zou het nice zijn om een synth the hebben die een zo groot mogelijk spectrum aan klanken dicht.

Thanks en groeten!
een virus doet net zo aan goed digitale synthese dus alleen om het feit dat het een hardware synth is zie ik niet waarom die beter zou klinken dan softsynths (tenzij je computer's audio interface kut is, maar dan gaat een virus ook kut klinken als je m daarmee record) . dat de viruys zn synthese algoritmes beter zijn dan jouw softsynths kan dan weer wel een reden zijn.

Psies, dat kreng weet bijna wel 20kg.

Drane wat voor een domme vraag is dat nu :stupid:stupid

als je zulke dingen zegt begrijp ik waarom je niets begreep van onze discussie op "dat andere forum"
herinner je nog mijn uitleg, over "iets echt" en de digitale nabootsing ervan?

"maar zie het wel zitten om hardware als een virus ti snow aan te schaffen gezien software sommige klanken toch nog nie kan maken"
-> ik heb je toen ook gezegd dat je computer identiek dezelfde manier van klank opwekken heeft dan de Virus TI en dat er geen enkel verschil is.
waarom geloofde je me niet?

Niks, maar als je je dat moet afvragen is investeren in zo'n dure bak misschien niet zo'n goed idee. Koop dan liever een 2ehands Virus B, die kan ook een hele hoop - meer knoppen, meer fun.

VST's heb ik met hopen. Maar ik hoor vaak geluiden waarvan ik met 99.9% zekerheid kan zeggen, dat is hardware. En het zijn ook die klanken die ik mis bij het muziek maken.
[...]
Hardware klinkt toch echt nog altijd stukken beter als software helaas.
Dat ligt allesbehalve aan hard- of software en je zult verstelt staan als je ziet hoeveel mensen die langer in het vak zitten bij een A-B test de mist ingaan. Hardware is nergens garantie voor; genoeg spul dat net zo klinkt als een natte krant.

Wat ik zoek is eigenlijk een manier om zo veel mogelijk van de geluiden/klanken die ik nog niet kamen maken toch te kunnen maken. Misschien moet ik idd gewoon veel 2e hands synths kopen om dit zo goed mogelijk te kunnen bereiken.
Yoozer's 3e observatie - des te meer apparatuur je in 1 apparaat probeert te stoppen, des te meer het gaat lijken op een laptop, of het gaat je een fortuin kosten en betekent dan nog een compromis.

Veel synths kopen gaat je net zoveel helpen als als kok zoveel mogelijk ingredienten kopen; het kan dan nog steeds nergens naar smaken. Als je ergens een klank niet uit kan krijgen kan dat net zo goed liggen aan gebrek aan mix- of programmeerkunst (al ga je uit een bak die niet sample-based is vaak geen fatsoenlijke piano krijgen, maar dat ligt ergens anders aan).

De observering wat betreft specifieke synths is ook een goede. Je gaat geen piano uit een Minimoog halen, maar aan de andere kant zou ik ook geen JV2080 kiezen voor een Minimoog na te doen. Verschillende technieken voor geluid te genereren, verschillende resultaten, mix en match en vul de zwakke punten van de ene aan met de andere.

Geen geldige reden om je softsynths in te ruilen voor een va synth a la virus ( enige verschil zijn de algoritmes ..en die van de virus ...tja ......zonder effecten eroverheen = flinterdunne bak ) je zou beter kunnen investeren in een rme geluidskaart dan in een virus ...
Check eens de ouwe rolands ..mks series ....

Als jullie nog eens goed lezen dan weten jullie dat hij al voor een Snow wil gaan.

Maar als hij verstandig is dan gaat hij zich wat meer orienteren op hardware synths en hopelijk maakt het dan de keuze makkelijker.
Het zal nooit makkelijk worden.

Ondanks het feit dat het wel vreemd is dat de TS niet het verschil weet tussen analoog en VA, en tóch met 99,99% zekerheid betere hardwaresounds kan herkennen (sorry Drane, maar voor die opmerking zul je je gaandeweg wat leesvoer nog diep gaan schamen :D ), kunnen we 'm ook wel wat helpen natuurlijk. Voor dat soort vragen zou ik bijvoorbeeld aanraden Yoozers lange verhaal aan het begin van deze thread te lezen, en de relevante pagina's in de enige echte Synthwiki op te zoeken.

Komt allemaal helemaal goed. ;)

Een belangrijk punt blijft trouwens hoe dan ook dat het soundverschil tussen softsynths en digitale synths zit in kwaliteit van de outputs, de gebruikte algoritmes en gebruikersgemak. Met een goede geluidskaart, goede (en goed gebruikte!) softsynths kun je hetzelfde maken als met hardware - als je net zo lief via je scherm werkt als via de interface van een hardwaresynth. Maar één hindernis lijkt me al om "VSTs met hopen" te hebben. In plaats van een willekeurige enorme verzameling bij elkaar te looien (of kopen, maar dat gebeurt minder vaak...), kun je beter een paar synths nemen die je bevallen of nodig hebt, en die tot op de bodem uitpluizen. Bij een massa zut kom je er zelden toe dingen goed te proberen, en als je blijft steken in presets tweaken, dan is er weinig te vinden dat écht gaaf klinkt... (maar excuses als dit verhaal helemaal niet op jou van toepassing is :) )

Mijn vijf centen: ik heb jarenlang lopen grutten met slechte en goede synthesizers, en het klonk nooit profi. Totdat ik er achter kwam wat effecten met je geluid doen. Natuurlijk zijn effecten geen vervanging van een goed basisgeluid, maar ze voegen aan een goede patch wel het professionele gevoel toe.

Een tweede observatie is "hoe meer knoppen, hoe meer lol". Dus je kunt best computer/vst based werken, maar zorg voor een controller met veel knoppen, faders en pots. Die makkelijk aan je software synths te knopen zijn. Dan wordt geluiden maken een stuk makkelijker en ga je veel meer dingen uitproberen.

Back