Welke hardware synth is algemeenst te noemen of bestaat zoiets niet?

Bedankt voor de reacties!!

...
-> ik heb je toen ook gezegd dat je computer identiek dezelfde manier van klank opwekken heeft dan de Virus TI en dat er geen enkel verschil is.
waarom geloofde je me niet?

Ik dacht dat een virus analoog was natuurlijk. Of op zijn minst de belangrijkste onderdelen ervan. (en hij klinkt toch effectief beter als de meeste softsynth (lees als: mijn maat krijgt er klanken uit die ik nog niemand met softsynths heeft kunnen maken))

En domme vragen bestaan niet! :D Neenee, die bestaan zeker, ma ik ben echt ne n00b eh.

Niks, maar als je je dat moet afvragen is investeren in zo'n dure bak misschien niet zo'n goed idee. Koop dan liever een 2ehands Virus B, die kan ook een hele hoop - meer knoppen, meer fun.

Jamma ik heb een remote 25sl midicontroller (+ TI = ook veel knopkes en toch redelijk portable! (wat ik wel een groot + punt vind gezien ik vanwege mijn beperkte kennis als n00b veel mensen anderen wil samenwerken))

Dat ligt allesbehalve aan hard- of software en je zult verstelt staan als je ziet hoeveel mensen die langer in het vak zitten bij een A-B test de mist ingaan. Hardware is nergens garantie voor; genoeg spul dat net zo klinkt als een natte krant.

Awel ik heb het ook al op een ander forum gepost gehad maar het echt borrelend virus geluid (hoor je in het begin en einde van deze sample: www.musickmind.com/nazidax.mp3) mis ik in alle vst producties. Ik zie het als de afstand tussen 2 punten die ge naar oneindig projecteerd en terug haald en toch continu hetzelfde blijft. Digitaal gaat ge bij projecties en terughalingen (weet niet hoe het anders te noemen) op oneindig precies duidelijker afwijkingen horen. Uiteraad kun je met software even goed muziek maken e. d., dat wil ik niet beweren.

...je zou beter kunnen investeren in een rme geluidskaart dan in een virus ...

Ik heb pas een fireface 400 gekocht. En vorig weekend (omdat ik nog geen analoog toestel had om aan te sluiten) een rode nt-1A microfoon gekocht om te checken hoe goed die AD convertors nu echt zijn.

(sorry Drane, maar voor die opmerking zul je je gaandeweg wat leesvoer nog diep gaan schamen :D )

Bwa, zolang niemand mij het borrelend virus geluid uit software synths kan halen vind ik dat ik me nog niet al te hard moet schamen. (zie sample hierboven)

Een belangrijk punt blijft trouwens hoe dan ook dat het soundverschil tussen softsynths en digitale synths zit in kwaliteit van de outputs, de gebruikte algoritmes en gebruikersgemak. Met een goede geluidskaart, goede (en goed gebruikte!) softsynths kun je hetzelfde maken als met hardware - als je net zo lief via je scherm werkt als via de interface van een hardwaresynth. Maar één hindernis lijkt me al om "VSTs met hopen" te hebben. In plaats van een willekeurige enorme verzameling bij elkaar te looien (of kopen, maar dat gebeurt minder vaak...), kun je beter een paar synths nemen die je bevallen of nodig hebt, en die tot op de bodem uitpluizen. Bij een massa zut kom je er zelden toe dingen goed te proberen, en als je blijft steken in presets tweaken, dan is er weinig te vinden dat écht gaaf klinkt... (maar excuses als dit verhaal helemaal niet op jou van toepassing is :) )

Ja tis idd een matter of time. Maar ik ben nu in die grote wereld die voor mij is open gegaan volle bak aant exploreren, zodat ik weet dat ik me op het juiste ga focussen binnenkort als ik nog intensiever dermee bezig zal zijn. (heb het druk gehad en nog zeker tot eind februari zo)

Mijn vijf centen: ik heb jarenlang lopen grutten met slechte en goede synthesizers, en het klonk nooit profi. Totdat ik er achter kwam wat effecten met je geluid doen. Natuurlijk zijn effecten geen vervanging van een goed basisgeluid, maar ze voegen aan een goede patch wel het professionele gevoel toe.

Ik ben als n00b al redelijk veel met EQ's en compressorkes aant prullen. Heb ook al veel thinking inside the box gedaan en tutorial video's bekeken. Buiten EQ en compressorkes wel nog niet al te veel VST fx gebruikt.

Een tweede observatie is "hoe meer knoppen, hoe meer lol". Dus je kunt best computer/vst based werken, maar zorg voor een controller met veel knoppen, faders en pots. Die makkelijk aan je software synths te knopen zijn. Dan wordt geluiden maken een stuk makkelijker en ga je veel meer dingen uitproberen.

Dan zit ik met mijn Remote SL25 toch alvast goed.

Mijn eerste gedacht was trouwens om als software programmeur enkel met een softsynths + midi controller met automapping naar een liveset toe te werken, maar sommige echt lekker hardware klanken (bv. acid en 303) die ik dan soms mis werken mijn streefdoel wel serieus tegen.

Merci voor alle info gasten! (en evt dames, ma daarvoor leek me dit toch al te technisch) :mega:

Ik dacht dat een virus analoog was natuurlijk.

In een Jupiter 8 heb je 8 x 2 oscillators. Dat ding weegt 21 kilo en is meer dan een meter breed en bijna een halve meter diep.

In een Alesis Andromeda heb je 16 x 2 oscillators. Ook weer meer dan een meter breed en bijna een halve meter diep.

En jij gelooft dat men analoge onderdelen zo klein op elkaar kan propper dat je 50 x 3 oscillators in de ruimte van een Snow kan krijgen?

Of op zijn minst de belangrijkste onderdelen ervan.
Nee, want het ding is hardstikke digitaal. Synths met analoge onderdelen en wat DSPs erin - da's bijvoorbeeld een Alesis Andromeda (voor het scannen van de knoppen, tonen van het display en genereren van de envelopes) of de Prophet '08. Waarom denk je dat er een software-versie van de Virus is die identiek klinkt?

en hij klinkt toch effectief beter als de meeste softsynth
Dat probeer ik je nou te vertellen; hardware, software, analoog, DSP, dat heeft er werkelijk geen ene zak mee te maken of het goed klinkt of niet, als je niet weet hoe 'ie werkt heb je er niks aan.

Ik zie het als de afstand tussen 2 punten die ge naar oneindig projecteerd en terug haald en toch continu hetzelfde blijft.
Wat denk jij dat er uit een Virus komt? Zo gauw het signaal de converters heeft verlaten is het een continu stroom. Verdiep je eens in Nyquist en Shannon :).

een rode nt-1A microfoon gekocht om te checken hoe goed die AD convertors nu echt zijn.
Jij gaat over converters praten terwijl je eerst moet leren hoe die synth werkt?

Bwa, zolang niemand mij het borrelend virus geluid uit software synths kan halen vind ik dat ik me nog niet al te hard moet schamen. (zie sample hierboven)
Maar hier is werkelijk helemaal niks bijzonders aan; dit zijn gewoon maar effecten. Dat geborrel is hardstikke simpel; LFO (zaagtand omhoog) op de toonhoogte van de oscillator, en dan met de snelheid spelen. Voor de rest ruis met een phaser of flanger erover. That's it, daar heb je geen Virus voor nodig.

Merci voor alle info gasten! (en evt dames, ma daarvoor leek me dit toch al te technisch) :mega:
Laat dat maar niet aan Saskija horen ;).

zo'n virus is voor namelijk leeg :)

Massive is ook wel een dikke vst, dikker dan een virus bv. :)

Wat denk jij dat er uit een Virus komt? Zo gauw het signaal de converters heeft verlaten is het een continu stroom.

Hmmm...zou je dat nog een heel klein beetje verder willen verduidelijken aub?
Een virus doet toch digitale bewerkingen en geen analoge stroom bewerkingen he?

Verdiep je eens in Nyquist en Shannon :).

Ja over die Nyquist stelling heb ik al wat dingen gelezen maar is waarschijnlijk idd de moeite om me der nog wat verder in te verdiepen. Merci voor de tip!

Maar hier is werkelijk helemaal niks bijzonders aan; dit zijn gewoon maar effecten. Dat geborrel is hardstikke simpel; LFO (zaagtand omhoog) op de toonhoogte van de oscillator, en dan met de snelheid spelen. Voor de rest ruis met een phaser of flanger erover. That's it, daar heb je geen Virus voor nodig.

Ik heb al met albino een lfo op mijn main pitch gezwierd en de frequentie zo hoog mogelijk opgedreven maar dan is het geknetter nog veel te traag. Het is wel ongeveer het effect wat ik zoek maar het gaat niet ver genoeg door. (en mijn kameraad zijn virus b gaat wel immens ver door)

En echt heel erg bedankt voor je reply!! Ik leer hier echt massaal van bij. :halleluja:halleluja

zo'n virus is voor namelijk leeg :)

Massive is ook wel een dikke vst, dikker dan een virus bv. :)

En in staat dezelfde klanken te produceren? (meer klanken kan ik goed aannemen, en betere is een kwestie van smaak) Ik heb komplete 4 ook staan maar gewoon nog geen tijd gehad om degelijk te exploreren. Den dan ik eerst die albino 3 eens kan leren masteren.

Thx!

Denk dat je iig de goede instelling hebt en je oren laat bepalen wat jij lekker vind.

Wat ze je hier adviseren ben ik niet echt mee eens en ik denk dat je zelf wel eigenwijs genoeg bent om te bepalen wat je wilt.
Gewoon lekker veel proberen en lezen/leren.

Denk dat je iig de goede instelling hebt en je oren laat bepalen wat jij lekker vind.

Wat ze je hier adviseren ben ik niet echt mee eens en ik denk dat je zelf wel eigenwijs genoeg bent om te bepalen wat je wilt.
Gewoon lekker veel proberen en lezen/leren.

Thx, ik laat me zeker niet beperken. Ik gebruik als n00b (met ook wel ruime interesse voor software programmatie + beperkte vrije tijd) wel de adviezen die ik krijg om mijn volgorde van exploratie doorheen het immens grootte audio-creatie-spectrum mee te bepalen. Zo hoop ik zelf asap de beste aural pleasures te kunnen geven. *D

Groeten!

Hmmm...zou je dat nog een heel klein beetje verder willen verduidelijken aub?
Een virus doet toch digitale bewerkingen en geen analoge stroom bewerkingen he?
Een digitale oscillator werkt volgens het band-limited impulse train principe. Die genereert een stroom van bitjes. Die gaat vervolgens door een filter die die stroom als blok analyseert, frequenties eraf kapt (zie ook Fast Fourier Transform), en vervolgens verder stuurt naar een versterker die er een vermenigvuldigingsfactor overheen jaagt. Dit alles met 64-bits floating point (bijvoorbeeld).

Een Virus doet hetzelfde, maar voert dit uit op een DSP. De oudere Virussen werkten met Motorola chipjes; ik weet niet of de TI dit ook nog doet. Voordeel is hiervan dat omdat je geen mail hoeft na te kijken, virussen hoeft te scannen (haha), of andere meuk hoeft te doen je DSP lang niet zo veel power hoeft te hebben als een Core 2 Duo of zo. En, daar komt nog bij dat een DSP stukken beter is in het soort analyses dat moeten worden uitgevoerd dan een general-purpose processor.

Een analoge synth doet dit allemaal niet maar maakt gebruik van de eigenschappen van condensatoren (zie ook: RC-oscillator) om geluid op te wekken. Omdat de onderdelen nooit perfect identiek zijn of hun eigenschappen identiek houden in relatie tot externe factoren (temperatuur; daarom ontstemmen synthesizers) plus het feit dat elektrische nevenverschijnselen optreden (interferentie) plus het feit dat er gedurende het signaalpad ruis en vervorming optreedt (een beetje ruis is nodig voor zelf-resonantie van de filter) is wat een analoge bak warm, vet, heftig etc. maakt. Die onregelmatigheden zijn tot op zekere mate na te bootsen, maar er zijn nog genoeg synthesizers die dat -niet- doen, wat leidt tot het (soms terechte) idee dat software minder vet is.

maar dan is het geknetter nog veel te traag.
Conclusie: LFO is te langzaam. Dit is met Massive gedaan:

http://www.theheartcore.com/music/virus_bubble.mp3

Bidirectioneel - je kunt de zaagtand omhoog en omlaag sturen - en desnoods kun je nog een LFO op een andere LFO zetten als het te langzaam is, of zelfs nog een golfvorm uitkiezen die op een 3 maal zo hoge frequentie loopt.

En in staat dezelfde klanken te produceren?
Niet identiek natuurlijk, maar luister even bovenstaand mp3tje - ik kon er het wind-effect ook nog bij doen maar ik heb 't druk vandaag ;).

Komplete 5 upgraden kost overigens maar 199 euro, wat net zoveel is als Massive apart aanschaffen. Ik moet het zelf ook nog doen. Maar Komplete 4 heeft Reaktor er al in, en daar kun je de LFO zo snel of zo langzaam maken als je maar wilt.

Kijk ook in de User Library van Native Instruments; daar staan een paar Virus-achtige ensembles in. Niet perfect natuurlijk, maar heel behoorlijk.

...
Conclusie: LFO is te langzaam. Dit is met Massive gedaan:

http://www.theheartcore.com/music/virus_bubble.mp3

Bidirectioneel - je kunt de zaagtand omhoog en omlaag sturen - en desnoods kun je nog een LFO op een andere LFO zetten als het te langzaam is, of zelfs nog een golfvorm uitkiezen die op een 3 maal zo hoge frequentie loopt.

Niet identiek natuurlijk, maar luister even bovenstaand mp3tje - ik kon er het wind-effect ook nog bij doen maar ik heb 't druk vandaag ;).

Komplete 5 upgraden kost overigens maar 199 euro, wat net zoveel is als Massive apart aanschaffen. Ik moet het zelf ook nog doen. Maar Komplete 4 heeft Reaktor er al in, en daar kun je de LFO zo snel of zo langzaam maken als je maar wilt.

Kijk ook in de User Library van Native Instruments; daar staan een paar Virus-achtige ensembles in. Niet perfect natuurlijk, maar heel behoorlijk.

Waaw! :halleluja:halleluja Dit is idd perfect het geluid wat ik bedoelde. Die albino lfo zal dan toch traag geweest zijn. Raar, gezien bijna iedereen (zeker in mijn scene (darkpsy scene)) dat de beste softsynth vind.

Denk dat ik dan toch nog ga wachten met hardware kopen en eerst de software synths eens verder exploreren. Ben trouwens wel heel erg benieuwd geworden hoe dat LFO2pitch effect op een analoog toestel zou klinken. Een andere maat van mij heeft zo'n korg met kabeltjes. Daar ga ik dit weekend toch eens even langs dan.

En nogmaals heel erg bedankt voor alle info, heb er veel uit bijgeleerd!

Groeten

Bij een analoge bak zit zo'n snelle LFO er vaak niet op. Hoogste snelheden liggen bij de 200Hz, vaak mag je al blij zijn dat 'ie tot de 50 komt. Wat bij sommige wel kan is dat je de snelheid kan omhoogschroeven in stappen - dus "sub" (0.1 > 10Hz), "mid" (10Hz > 200Hz) en "high" (> 200Hz); en bij de Minimoog en aanverwanten kun je de oscillator direct gebruiken als LFO.

De pitch klinkt anders; kijk hier even naar:
http://insidesynthesis.blogspot.com/

Je ziet dat als je de snelheid nog verder omhooggooit je opeens de LFO niet meer hoort. Echter, wat ik al eerder zei over analoge bakken gaat hier dus ook op: doordat het allemaal niet stabiel is klinkt het resultaat ook niet altijd stabiel. Digitaal (FM8, DX7) is hier juist weer uitstekend geschikt voor maar werkt niet zoals je gewend bent :).

ik zou toch wel even Massive bekijken hoor..

de osc's zijn dik en filter is OK.

je kan je lfo's of envelopes slepen naar je destination (wat je dus wil moduleren door de LFO,Envelope, S&H,noise).

Voor de rest kan je stepsequences toevoegen of zelf een envelope intekenen....
Unison kan je lekker stereo pannen voor brede sounds.....

ik heb zelf reaktor, maar massive is toch een vette synth.

geworden hoe dat LFO2pitch effect op een analoog toestel zou klinken. Een andere maat van mij heeft zo'n korg met kabeltjes. Daar ga ik dit weekend toch eens even langs dan.

En nogmaals heel erg bedankt voor alle info, heb er veel uit bijgeleerd!

Groeten

Dat klinkt erg nice, vooral op standje FM....

FM op je filter is ook leuk hoor...zeker met hoge lfo snelheden.
vooral in extreme standen klinkt analoog vetter...
imho

Dat klinkt erg nice, vooral op standje FM....

FM op je filter is ook leuk hoor...zeker met hoge lfo snelheden.
vooral in extreme standen klinkt analoog vetter...
imho

Merci! Ga ik proberen (enfin, ik ga vragen of hij het eens doet want ken niks van die oldskool patch dingen).

Reaktor heb ik ook, is da zelfde kwaliteit als massive? (ik weet wel dat reactor modulair(der) is tov massive) Ooit karma fx synth geprobeerd? (ook modulair)

Ja dat lijkt me ook wel. Hoe meer ge van hier naar het oneindige vliegt en terug des te meer afwijkingen volgens mij. (en mijn voorbeeld mp3ke hier is dan volgens mij nog maar een beginsel)

En massive > zebra2 volgens u?

greets

zebra 2 is heel vette shit ....alsook vember audio surge ....szzzeeer veeeeeeel routinsz jawoel .....

zebra 2 is heel vette shit ....alsook vember audio surge ....szzzeeer veeeeeeel routinsz jawoel .....

Haa die vember muss ich dan schtraks eens auschecken!
Staat al klaar op mijn desktop. (zit nog op me werk)

Thx!

een leuke ensemble voor reaktor is de minimoog clone "fatcat"

Ik vind overigens massive handig door de super interface....
reaktor heeft nog allerlei andere zooi aanboort he, zoals samplers, sequencers...
ik maak overigens zelf geen synths.... veel te moeilijk :)

hey man, what the tall lad said.

fs1r, nord g2, zebra.

dikke veelzijdige synths. maar ook fucking complex dus trek er een paar jaar voor uit voor je die zaken beheerst.

note trouwens dat meeste geluiden ook wel met software te maken zijn maar dat 't vaak harder werken is om alles lekker te laten klinken.
imho

duss

Geld zat hè, die IT-consultants. :D

...maar we gaan er natuurlijk van uit dat-ie netjes een paar van die softsynths koopt, als-ie er eenmaal uit is wat wel en niet bevalt. :smeris:

Back