Teveel Van Het Goede?

sinew1958

Je hebt niet veel nodig om mooie muziek te maken.
Veel synth's hebben is mooi,prachtig,maar heb je ze ook echt nodig,hoe goed ken je het instrument dan,bv ik gebruik een xv-5050 en absynth dat is het .De xv-5050 blijft me keer op keer verbazen door zijn modulatiemogelijkheden en de nieuwe geluiden die ik telkens kan maken(doe ze nooit meer weg ,plus de uitbreidingskaarten die m'n kan aanschaffen.Door het instrument door en door te kennen ontdek je vele nieuwe mogelijkheden en geluiden die je niet zal ontdekken , als je een vloot van synth's thuis staan hebt. Misschien dat er een sampler nog bijkomt,maar eerst nog een paar jaar die xv-5050 ontdekken en absynth(nog zo'n stuk).Maar dat is mijn mening en meningen zijn zoals een achterste,iedereen heeft er ene.

Re: Teveel Van Het Goede?

Origineel geplaatst door sinew1958
Veel synth's hebben is mooi,prachtig,maar heb je ze ook echt nodig,hoe goed ken je het instrument dan,bv ik gebruik een xv-5050 en absynth dat is het .De xv-5050 blijft me keer op keer verbazen door zijn modulatiemogelijkheden en de nieuwe geluiden die ik telkens kan maken(doe ze nooit meer weg ,plus de uitbreidingskaarten die m'n kan aanschaffen.Door het instrument door en door te kennen ontdek je vele nieuwe mogelijkheden en geluiden die je niet zal ontdekken , als je een vloot van synth's thuis staan hebt. Misschien dat er een sampler nog bijkomt,maar eerst nog een paar jaar die xv-5050 ontdekken en absynth(nog zo'n stuk).Maar dat is mijn mening en meningen zijn zoals een achterste,iedereen heeft er ene.

off topic
xv 5050 das toch gewoon een rom bakkie of nie?

on topic:
ligt er maar net aan, kdenk dat als je in 1 keer van niks naar 15 synths gaat dat je dan door de bomen het bos niet meer zit en je meer gaat bezig houden met presets luisteren dan het echte draaiwerk.

als je geleidelijk aan je synth setup bij elkaar sprokkeld is natuurlijk weer heel anders. je begint met een synthje, daar ga je lekker mee klooien dan na een paar maandjes als je weer geld heb koop je weer wat nieuws en begin je met die weer te klooien enz ,enz.

mijn moto is, hoe meer knoppen hoe beter
(zowel virtuele knoppen als werkleijke knoppen ;) )

als je altijd aan de zelfde knoppen moet draaien ben je daar op een gegeven moment ook op uitgekeken. als je geleidelijk aan iedere keer wat koop heb je altijd wat nieuws om aan te draaien. er is toch niks heerlijker dan met een pas nieuwe synth lekker te spelen??

en vergeet niet dat synthesizers naast een gebruiksvoorwerp om muziek mee te maken, ook een hobby is van vele hier.
iig die van mij.

mijn vader heeft oude auto's ik heb oude synthezisers:)

Ach, wat is teveel. Als je maar lol hebt in het leven. Je kan je geld beter opblazen bij een muziekwinkel dan een tabakwinkel of de gall&gall. 8)

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Je kan je geld beter opblazen bij een muziekwinkel dan een tabakwinkel of de gall&gall. 8)

....mag ook alledrie????........:L :peukie: :biertje:

>nu weer ff serieus<

Ik denk dat het hebben van veeeeeeeel synths voor iedereen anders is. Ik kan alleen spreken voor mijzelf. Ik heb vanaf 1986 allerlei setups gehad, varieerend van slechts 2 synths tot racks vol modules etc. En dat een aantal malen achtereen. Dan verkocht ik weer drie modules, drumdoos en een synth om er weer één nog betere synth voor terug te kopen... daarna kocht ik weer vanalles bij..... Ik ben een behoorlijke 'gearslut' ;)

Bij mij is het steeds een kwestie van uitbreiden en inkrimpen. Voor velen hier op dit forum vrij herkenbaar lijkt me. Uiteindelijk gaat het erom wat je ermee wilt en kunt.

Mijn ideale setup bestaat gewoon uit twee goede toetsenborden (lees top-synths) alles wat ik daar omheen heb staan is 'extra'. Zeg maar voor de hobby.
8)

Het is een geleidelijk proces. Je kan geen XV 5050 laten klinken als een elektron Sidstation of een Clavia Nordlead. Omgekeerd misschien ook niet, maar met romsynths (pcm) ben je bezig met interne aangestuurde samples van instrumenten allerhande die erin gestopt zijn. Iets waar ik niet heel veel gebruik meer van maak, maar in het begin voor mij ook geen rol speelde. Ik hoorde het verschil toch niet direkt. Maar wist op de duur wel wat het niet aankon. Ging zo verder op zoek etc.. etc...

Enfin, luister naar een ingebouwde demosong op eender welk toestel en je weet waar ik naar toe wil, nml dat het dan allemaal nogal wat hetzelfde klinkt "het uit èèn doos effect".
De laatste lichting synth workstations zoals Korg Karma en de Tritons of yamaha Motif's, zijn toch weeral van een klasse hoger op dit vlak. Mede ook doordat er intern keuze is uit verschillende klankgenerators al dan niet in combo + ext. sampling aan boord etc...Als je daarop dan nog genoeg outputs aan boord hebt op dat ding dan geraak je toch ook al weeral wat verder.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Je kan je geld beter opblazen bij een muziekwinkel dan de gall&gall. 8)

En die absinth dan???

Net wat edp zegt, als het je hobby is.... en trouwens, veel synths hebben toch een eigen karakter en voegen iets toe dat een andere synth (ook al zou je alle mogelijkheden uitputtend benutten) niet heeft.

het is idd voor mij (en veel anderen denk ik) een combi van zowel benodigde tools om je muziek/ideeen mee te maken en lekker prutsen cq verzamelwoede...... ik ben gewoon een hightech junk, ik vind het leuk om over synths enzo te lezen en ermee te pielen..... vervolgens ga je een reden bedenken waarom je dat nieuwe geile bakkie nu weer moet kopen en voila, voor je het weet kan je leuk meedoen met de DSF signature-gearlist ;) en het klopt dat je lang niet al die apparaten nodig hebt om muziek mee te maken, sterker nog, ze vertragen de boel vaak......zelf vind ik het niet erg om niet het onderste uit de kan te halen, als een apparaat maar een functie kan vervullen..... ik merk wel dat hoe langer je bezig bent hoe beter je weet wat voor jezelf een prettige manier van werken is en je vervolgens je gear daar ook op aanpast....dit proces kost vaak jaren en ook een heleboel kopen en verkopen van apparatuur....

Olaf

Ik heb 22 jaar één synth gehadt de jupiter 8,en een piano,na 22 jaar ontdekte ik nog nieuwe klanken(en ik was een geregelde gebruiker)deze synth heeft lettelijk de geest gegeven.(sta nog thuis voor reparatie)Vele kopen en verkopen,en waarom,waarschijnlijk, kleine synth's waar de mogelijkheden niet zo veel zijn als een dure synth.En ze hebben dan het geld niet meer voor.Ik kan me nu een andromeda permiteren of een neuron één van de twee wordt m'n volgende synth voor jaren en misschien een softsynth(fm-7).

@ Sinew:

Het hangt er gewoon vanaf welke muziek je maakt. Ik maak dansmuziek en heb gewoon die verschillende ingredienten nodig om een intressant tapijt te kunnen weven. Met hetzelfde garen en veel dezelfde kleuren lukt dat gewoon niet zo als ik het ooit in men hoofd had te doen.

Veel producers die beroepsmatig bezig zijn met technologische muziek, die kopen alles, alles wat nieuw uitkomt, op synthgebied. Gewoon om te horen wat dat nieuw beest kan en uit nieuwsgierigheid of er iets nieuws inzit qua karakter van sound. Dat is ook een vizie om te evolueren. Ben ik ook niet helemaal mee akkoord omdat je veel nieuwe dingen vind door er zelf in te graven, doch het karakter (garen om van te spinnen) blijft dezelfde.
Het is een beetje van de twee werelden, maar je staat idd soms versteld van wat je weer gevonden hebt op een synth waarvan je nooit dacht dit te vinden. In jouw geval met die JUPITER 8 kan ik me dat wel kristalhelder voorstellen.

:biertje: :biertje:

Ik heb wel de neiging om juist veel dingen te kopen. Af en toe sluit je je op met een "doosje" en dan ben je een maand zoet. Dan weer een andere synth en zo kom je je tijd door. Soms sluit ik werkelijk alles aan en kom ik om in de snoeren en zooi. Maar wel gaaf, alleen al die lampies... :) Mijn advies is: gooi niks weg, verkoop het niet, spaar gewoon harder en koop bij. Maar dat zal niet iedereen leuk vinden.

Het simpelweg aanschaffen van nieuw zooi doe ik niet. Ik wacht 5 jaar en dan koop ik het. Dan weet je wat voor bak het is - alleen al uit de recensies hier haal ik veel info.

Back