Zelf kabels maken

als je het kent is alles kinderspel Gitaar!

Maareuh over die highend kabel gekte onder sommige hifi freaks nu;

En maar superveel geld uitgeven aan supersonische kabels en dat terwijl in de studio's waar de muziek opgenomen is waar ze gaan naar luisteren, ze nog nooit zo'n kabel gezien hebben van dichtbij. Laat staan gebruik van maken. Hoogstens Neutrik jack/xlr met copper cable.

It's a strange world, isn't it?

8D

Re: Zelf kabels maken

Origineel geplaatst door djdeon
Wat is er in deze donkere dagen tussen kerst en oud en nieuw nu leuker dan gezellig met de hele familie kabeltjes solderen? Met dit lijstje kan dat haast niet misgaan

Hee gaaf. Hebbie hem ook wat groter, ik hem mijn brillen niet op.

Origineel geplaatst door Prophet
Zou dat iets goed zijn om mee te beginnen zo'n SOLOM SL20 CMC , kost maar 80 euro BTW in, of is da boucht?

Laatst gezien bij Display en ze gebruiken deze zellef. De Weller vonden ze te duur en deze was prima. Ik ga ook voor deze vrees ik, dan heb ik nog wat over voor een Nieuw Doosje.

Ja ik ga voor de sl20cmc denk ik. Made in bangalore INDIA !!

Ik ben toch maar muzikant die zijn kabels af en toe zelf wil solderen, maar ook al eens andere zaken wil gaan doen. Zoals zo'n zelfbouwkitje ofzo...

Ze hebben ook alle accesoires en vervangingsproducten hè!

http://www.mrkbangalore.com/solderingstation.html

:geslaagd: binnenkort hè! :D :D :D

Origineel geplaatst door Prophet
als je het kent is alles kinderspel Gitaar!

Maareuh over die highend kabel gekte onder sommige hifi freaks nu;

En maar superveel geld uitgeven aan supersonische kabels en dat terwijl in de studio's waar de muziek opgenomen is waar ze gaan naar luisteren, ze nog nooit zo'n kabel gezien hebben van dichtbij. Laat staan gebruik van maken. Hoogstens Neutrik jack/xlr met copper cable.

It's a strange world, isn't it?

8D

ik snap het!!
eerst denk je als muziekant : (chronologiesche volgorde) :L :stupid :confused: :frons: :kont: :peukie: :z :Z :stupid :confused: =(

dan denk je : OK :confused:
haha,

het is absoluut een verschil.. je mag het NOOIT door melakar gaan halen. het zijn 2 aparte werelden. veel high-end frezaks zijn af en toe te ver weg van de realiteit, maar veel ook niet.

Het opnemen is minder baat bij dan bij het afspelen zo gezegd. Een studio mag ook geen groot geluidsbeeld in zijn monitoren hebben etc etc etc.. bij high-end wil je dat juist wel.

de kabels ' doen' wat met het geluid, positief (zo natuurgetrouw mogelijk weergeven) met ALLE invloeden weg te houden.

fase verschillen ALTIJD, maar als je gaat praten over de voedingskabels, afschermen die boel, twisten zodat er geen invloeden meer over blijven!.. gewoon omdat dat werkelijk invloed heeft op het geluid.

Dat ga je echt niet zo goed horen op een synth opname, maar wel op een rustigere viool opname, een pat metheny group muziek :)

ik kan het wel vertellen, maar je zal er geen zak van geloven (deed ik tot voorheen echt dus ook niet!! ik dacht.. jullie praten :kont: , maar ik mocht het zelf horen en vergelijken.

mijn speakers hoor ik dus niet meer staan, het geluid zweeft ertussen, omringt je, betrekt je!.. jemoet er van houden , en echt voor gaan zitten.. ik denk niet dat super veel mensen dat gaan doen. zowieso is muziek maken zowel luisteren heel belangrijk voor me,.. dus uiteraard ben ik nu ook een ' audiofiel' maar geworden.

zodra audiofielen gaan praten over geleidingssnelheid tot lichtnselheid van het geleiden.. gaat dat onzin worden.. dat begrijpt iedereen wel ;)

laten we het erop houden : prefer kabel is perfect voor in de studio.. dropveters zijn perfect voor de sony componentjes, (niet ES serie) dikke kabels voor high-end !

verder moet je het zelf luisteren en neit van mij aan gaan nemen! :P

De soldeerbouten van weller zijn naar mijn mening erg goed. En voor de prijs moet je het ook niet laten.
Ik gebruik op mijn werk nu al 3 jaar een weller (ik ben audiotechnieker en gebruik hem dus elke dag) En nog nooit problemen mee gehad.
Als je een soldeerbout gaat kopen let er dan op dat ze een redelijke temp. halen. Die goedkopere modellen willen wel is niet warm genoeg worden. En dan wordt het i.p.v. solderen, plakken en dan gaat de bedrading terug lossen. Sommige (iets duurdere) modellen hebben een temperatuursregeling. Dit kan natuurlijk ook wel handig zijn.
Let ook op de soldeerpunten. Om connectoren te solderen gebruik ik altijd een fijn puntje. Dat gaat wat makkelijker. En gebruik ook dun soldeertin. 0,5 - 0,75mm is aanbevolen (zeker voor mini-jacks)

Gitaararbeit:

KLopT! een dure High End versterker(systeem) met klooyoo kabels van den Aldi(kheb nix tegen den aldi), dat doet niemand. Maar heb in dat wereldje al fratsen gelezen.... dat in niet anders kon dan dat ik die mannen zag zweven, nml;

In had een tijdje geleden een gerenommeerd Brits Hifi magazine gekocht om een keer te zien wat er in die markt rondhangt en nieuw op de markt is enzo, las ik ook wat tests over kabels - man - daar spraken ze over digitale SPDIF kabels zo van;

" thisone sounds a little more edgy in the topend" en "thatone are more detailed in the low regions" 8D

als ik dat lees dan vraag ik me af of die geen spoken zien, wetende dat een digitaal signaal geen kleuringen geeft, oftewel werkt het, en heb je dus verbinding, ofwel niet, maar iets tussenin dat bestaat niet met digitaal. Als je langere afstand wil moet je ABS/EBU, maar dat is een ander verhaal.

:biertje: :biertje:

Als je een soldeerbout gaat kopen let er dan op dat ze een redelijke temp. halen. Die goedkopere modellen willen wel is niet warm genoeg worden. En dan wordt het i.p.v. solderen, plakken en dan gaat de bedrading terug lossen. Sommige (iets duurdere) modellen hebben een temperatuursregeling. Dit kan natuurlijk ook wel handig zijn.

Is zo'n Solomon sl20cmc een goede keuze Stimpy?( Heb hier een pagina terug een link en een fotooke geplaatst).

Wel soort soldeersel is het beste voor connectoren? Zilver? Gebruik jij soldeervet? Welke temperatuur is ong. het beste? Verwarm je de connector waar je gaat op solderen voor met de bout of moet dat niet?
Kortom, een paar tips zouden welkom zijn.

Je mag hier lesgeld vragen hè, na zoveel vragen! :D

Is zo'n Solomon sl20cmc een goede keuze Stimpy?

Het lijkt me wel geen weller, maar ik denk dat het voor (niet-dagelijks gebruik) lees: kabeltjes maken goed genoeg is.
De temp. is regelbaar dus dat zit wel goed. Ik weet niet welke temp. ik gebruik omdat mn weller op het werk er een is met een vaste waarde. Maar ik vermoed dat dat iets boven de 300 graden is.
Met zilver solderen heb ikzelf nog nooit gedaan. Ik weet wel dat dit zilversoldeersel ongelooflijk duur is! Maar als je houdt van gouden kabels en vergulde connectoren, dan mag je ze wel solderen met zilver ook he. :)
Ik gebruik altijd soldeersel waar het vet in zit verwerkt. Gewoon omdat dit makkelijker en netter werkt.
Dan het solderen zelf. Ik bevestig eerst de draad aan 1 pin van de connector, de connector zelf wat voorverwarmen.
Zodat dus het geheel (draad + pin van connector) warm genoeg wordt. (let op: niet te warm maken, want dan begint de isolatie van de kabel al te smelten) En dan soldeersel toevoegen. Dan volgende pin van de connector.

Ik stel voor om eerst een paar oefeningen te doen met wat overschotjes van kabels en goedkope connectoren. Zodat je het allemaal wat onder de knie krijgt. Na een tijdje oefenen lukt het vanzelf en spaar je op den duur weer wat geld uit.

Ik hoop dat dit je al wat op weg helpt.

Origineel geplaatst door DJ Stimpy
Het lijkt me wel geen weller, maar ik denk dat het voor (niet-dagelijks gebruik) lees: kabeltjes maken goed genoeg is.
De temp. is regelbaar dus dat zit wel goed. Ik weet niet welke temp. ik gebruik omdat mn weller op het werk er een is met een vaste waarde. Maar ik vermoed dat dat iets boven de 300 graden is.
Met zilver solderen heb ikzelf nog nooit gedaan. Ik weet wel dat dit zilversoldeersel ongelooflijk duur is! Maar als je houdt van gouden kabels en vergulde connectoren, dan mag je ze wel solderen met zilver ook he. :)
Ik gebruik altijd soldeersel waar het vet in zit verwerkt. Gewoon omdat dit makkelijker en netter werkt.
Dan het solderen zelf. Ik bevestig eerst de draad aan 1 pin van de connector, de connector zelf wat voorverwarmen.
Zodat dus het geheel (draad + pin van connector) warm genoeg wordt. (let op: niet te warm maken, want dan begint de isolatie van de kabel al te smelten) En dan soldeersel toevoegen. Dan volgende pin van de connector.

Ik stel voor om eerst een paar oefeningen te doen met wat overschotjes van kabels en goedkope connectoren. Zodat je het allemaal wat onder de knie krijgt. Na een tijdje oefenen lukt het vanzelf en spaar je op den duur weer wat geld uit.

Ik hoop dat dit je al wat op weg helpt.

Zeker en vast! Bedankt voor de tips en de werkwijze. Hier kan ik zeker mee aan de slag.
Nog èèn ding; steek je de connectors in een soort mini-bankvijs niet? Werkt dat niet beter dat die vastzitten in een bankvijs of klem?

Ga zeker niet solderen met zilver, gewoon goei soldeer, neutrik jacks en afgeschermde koper audio kabel van deftige dikte. Ik doe dit niet direkt voor geld uit te sparen(das wel meegenomen), maar had liever elektriciteit gevolgd in t'school dan mechanica met dat stinkend koellwater en die spanen die in't rond vliegen en dan kan ik eindelijk is deftig leren solderen(misschien loog het ook altijd al aan die "alles aan 1 euro" soldeerbout die snottenbellen plakte wegens niet warm genoeg).
Zo kan ik ook direkter reparaties uitvoeren zonder op de loop te moeten gaan en anderen lastig te vallen. En ik wil me in de materie elektriciteit en elektronica in de toekomst wat meer verdiepen door zelfstudie. Gewoon omdat me dat interesseerd en rechtsstreeks te maken heeft met de dingen om je heen, in huis en rondom in de studio, waardoor dat je dan een betere kijk hebt en zelf iets kan repareren of uittesten.
Ik wil niet direkt een genie worden in die dingen, want je kan niet alles wegens gebrek aan tijd, maar een mens heeft internet en je kan daar maar beter ook iets nuttigs uithalen op een positieve manier en door wat minder videogames te spelen online, wat slimmer worden.

;)

Zeker en vast! Bedankt voor de tips en de werkwijze. Hier kan ik zeker mee aan de slag.

Graag gedaan. Als je nog vragen hebt, laat maar horen.

Nog èèn ding; steek je de connectors in een soort mini-bankvijs niet? Werkt dat niet beter dat die vastzitten in een bankvijs of klem?

Ik gebruik dat hier thuis niet, maar het scheelt wel een hoop tijd en ergernis als je de connectors goed kan vastzetten.
Ik doe het hier met een grote zware universele tang. Deze tang houdt dan de connector vast en ligt zo op de tafel.
En dan blijft de connector min of meer op zijn plaats liggen.
Maar als ik kon kiezen, dan nam ik toch een bankvijs. Dan ga je denk ik iets netter kunnen werken. Maar ik kan hier in mijn studio echt geen bankvijs gaan zetten. Het oog heeft ook wat he. ;)

grtz

Graag gedaan. Als je nog vragen hebt, laat maar horen.

Ik gebruik dat hier thuis niet, maar het scheelt wel een hoop tijd en ergernis als je de connectors goed kan vastzetten.
Ik doe het hier met een grote zware universele tang. Deze tang houdt dan de connector vast en ligt zo op de tafel.
En dan blijft de connector min of meer op zijn plaats liggen.
Maar als ik kon kiezen, dan nam ik toch een bankvijs. Dan ga je denk ik iets netter kunnen werken. Maar ik kan hier in mijn studio echt geen bankvijs gaan zetten. Het oog heeft ook wat he. ;)

grtz

Jaa met een griptang als ze zeggen, dat komt wel goe, met een voddeke tussen als bescherming als't goei jacks zijn ;)

Welke soort kabel is zowat de beste voor audio dat gij weet, voor afstanden van 8 meter?. (betaalbaar hè, gewoon mono jack - jack. afgeschermd)

Welke soort kabel is zowat de beste voor audio dat gij weet, voor afstanden van 8 meter?. (betaalbaar hè, gewoon mono jack - jack. afgeschermd)

Hiervoor ga ik gewoon naar de betere elektronica zaak. Daar leg ik uit wat de bedoeling is, zij laten me wat kabels zien, ik bekijk de prijzen van de kabels die me bevallen, dan val ik achterover van die prijzen, dan sta ik terug recht en koop ze toch. :)

Dus ff informeren in de winkel zou ik zeggen.

Hiervoor ga ik gewoon naar de betere elektronica zaak. Daar leg ik uit wat de bedoeling is, zij laten me wat kabels zien, ik bekijk de prijzen van de kabels die me bevallen, dan val ik achterover van die prijzen, dan sta ik terug recht en koop ze toch. :)

Dus ff informeren in de winkel zou ik zeggen.

Ga ik doen!

ik moet nml 8 maal 8, 2 maal 10 en 2 maal 6 meter

+ dan de Neutrik connectoren dan, waarvan ik er 16 herbruik en dan 8 koop voor die ander nieuw.

Attachments

• neutrikplugmono.jpg
    neutrikplugmono.jpg
    21,9 KB · Bekeken: 175
Dat zal ook wel wat geld kosten, maar dan weet je dat alles netjes staat. Je kan je gear op een praktische manier plaatsen zodat je overal beter aan kan enz.
Trouwens: mooie connector heb je daar. :)

En laat ook eens weten hoe het afloopt he. Dus als je soldeerwerkje af is. Ik ben benieuwd.

Eens 8 x 10 meter laten maken door iemand anders dan waar ik nu regenwoordig ga en dat was met die plugs, maar de draad was te dun en zeker voor 10 meter. Ondertussen zit ik met men rack iets dichter tegen de mengtafel. daarom dat ik het ga herdoen. Plus ook een paar andere vervangen.

Ik ga er mijn tijd voor pakken, ik zal dan eens een klein foto'ke plaatsen van mijn poging tot... ;)

Back