Voor jezelf beginnen in de muziekbizzzz..

Ethereal

Instant Fuck-up
Ik zit er steeds meer aan te denken om een eigen onderneming(kje) te starten. Ik heb inmiddels een grappig leuk opname-studiootje gebouwd, ik breng zo af en toe eens platen uit, componeer en schrijf veel en wil dit ook in opdracht van anderen gaan doen. Ook zie ik regelmatig leuke functies (vacatures) als freelancer.

Nu heb ik wérkelijk geen idee waar ik moet beginnen, waar ik rekening mee moet houden en noem het allemaal maar op. BTW-nummers, KvK inschrijvingen, het is allemaal nog abracadabra... Heb wel gekeken op diverse sites, maar daar word je zo ongelofelijk overladen met informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet!

Dit houdt voor mij dus ook in dat ik "legit" ga, waarmee ik dus wil zeggen dat ik van plan ben een fijne Apple aan te schaffen met een fatsoenlijk gekocht DAW-pakket (Logic Studio 8 ).. Ik ga er per slot van rekening geld mee verdienen, dan wil ik ook alles netjes aanschaffen zoals het hoort!

Ik ben niet van plan om me helemaal suf te gaan ondernemen, maar ik wil zo nu en dan eens een band opnemen en produceren, in freelance eens wat reclame-deuntjes schrijven en gewoon meer dingen KUNNEN aannemen dan ik nu kan. Misschien dat dit gaat groeien, uiteindelijk lijkt het me natuurlijk geweldig om van mijn jarenlange hobby mijn beroep te maken, maargoed, ik ben ook wel realistisch genoeg om te weten dat dat heel erg moeilijk zal zijn.
Ik hou er dus ook een part-time functie naast (Die heb ik dus nu ook al) zodat ik in ieder geval van een inkomen verzekerd ben. Momenteel heb ik daar ook een WWIK-uitkering naast.

Zijn er mensen hier die dit gedaan hebben en hier dus ervaring in hebben? Moet ik me hiervoor inschrijven bij de KvK of is een VAR genoeg? Ben ik BTW-plichtig? Hoe kom ik aan een eventueel "startkapitaal" (oftewel geld om een paar nodige aanschaffen te doen, zoals eerdergenoemde Mac met DAW pakket en paar plugins).. Vertel me alles!

Zoals ik al zei, ik heb dr enorm weinig verstand van, maar het is al wel iets waar ik al een tijdje mee rondloop en nu eens wil verwezenlijken! Ik heb een te gek studiootje (gericht op opnames) en het is zonde als ik daar nu niet wat mee doe! Het is verdomde lastig werk te vinden in deze branche, dus nouja, dan doe ik het maar zelf :)

Alvast enorm bedankt voor de reacties! :okdan:

Als het goed is waren er al een paar discussies over
dit onderwerp ,maar wil nog wel even in het kort
vertellen wat er mogelijk is.

-Je hebt bijv al een baan dan kun je muziek erbij maken en dit als
neveninkomsten opgeven bij de belasting.
Zodra je meer geld gaat verdienen dan je hoofdinkomen dat vervalt
de neveninkomsten.

-Wat betreft de wwik (wik ) dit is meer een lening als ik het goed
heb en je moet ieder jaar je boekhouding overleggen etc

-Wil je echter meteen fulltime gaan werken dan is de BBZ
(Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen ) misschien
een optie.

-Je bent als kunstenaar of componist niet BTW-plichtig maar
je kunt dan ook niet gebruik maken van BTW als je iets gaat kopen,
dus moet je kijken wat voor jouw interessant is.

-freelancer,kunstenaar of componist of wat dan ook voor de belastingdienst
ben of ondernemer of niet.

-inschrijven bij de KvK is niet noodzakelijk.

zie ook :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=13780
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=85482&highlight=opdracht
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=83392&highlight=muziek+bedrijf

Laatst gewijzigd:
Het valt allemaal wel mee, je gaat naar de kamer van koophandel, schrijft je in, meld je aan bij de belastingdienst en opent een zakelijke rekening...en ga ook naar een boekhouder want je moet je administratie bijhouden en elke 3 maanden BTW opgaaf doen...een boekhouder kan je ook helpen bij het hele process van opstarten, wat je allemaal moet doen enzo...

De Wik is voor mensen die ondersteuning nodig hebben, het is een soort uitkering voor artiesten, geen lening, dat speelt hier geen rol.

Back