Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De stelling dat de 909 minder en minder wordt gebruikt in de dansmuziek is natuurlijk onzin.

Er zijn maar een stuk of 10 a 20 duizend van gemaakt. Als je ziet hoeveel mensen tegenwoordig muziek maken, dan is het wel een logisch gevolg dat het aandeel 909's in het totale muziekaanbod daalt, maar dat is gewoon omdat er niet meer van die dingen zijn.

Vervangbaarheid, tja, dat is ieders eigen mening. De een zegt ja, de ander is heilig overtuigt van de power van een 909.

@metatron: genoeg aux om al je drums door een compressor te sturen??
Volgens mij gebruik je een compressor als insert effect en niet als aux effect.
Dus kan je ook de kabel direct of via een patchbay in de compressor prikken en dan de uitgang naar je mengtafel..
Mijn 24 kanaals mengtafel heeft maar 4 aux/omni sends en toch kan ik op 16 kanalen compressie zetten.
En op de overige 8 ingangen kan ik dat analoog doen....

Op de vraag waarom Roland de 909 niet opnieuw uitbrengt:
Waarom brengt emu de Emulator 2 niet opnieuw uit?
En Korg de MS-20 of de Wavestation, of Moog de modulaire moog niet opnieuw uit.
Waarom bouwt Hammond geen nieuwe Novachord met buizen meer?

Waarschijnlijk omdat er een te kleine markt is om dit soort spul opnieuw uit te brengen.
Of het is omdat alles tegenwoordig maar het lieft 48 bit / 384 kHz gesampled moet zijn en PERFECT moet klinken.
Het gaat er niet meer om of een apparaat karakter heeft.

hopeloze discussie denk ik

Sommigen vinden de 909 kick "overused" ... ikzelf vind het gemakkelijk dat als ik een goeie kick nodig heb, de 909 kick schuif van mn Mixer open zet en ik héb een goeie kick (zonder door samples te moeten graven, de horror ! ).

Maar topicstarter : Machinedrum sps1 (dus de niet UW) vervangt de 909 echt niet.

Ben je eigenlijk op zoek naar een vervanger van de 909 op deze manier, of wat is de bedoeling feitelijk ?

Telkens als ik ergens iets lees over een drummachine is de tr-909 steeds onvervangbaar.

Is dit echt zo? Of is het eerder een rage(hype), verzamelobject?

Zoals hierboven al enkele malen gezegd is, zijn 909-geluiden natuurlijk prima uit een sampler te halen. Ik denk dat een 909 meer onvervangbaar is in de zin dat een software- of hardwarekloon een 909 probeert te benaderen en het niet mogelijk is om een letterlijke 1-op-1 kopie te creëren. Dit geldt natuurlijk ook voor legio andere apparaten.
Natuurlijk is de TR-909 ook een verzamelobject. Het is een apparaat dat een stukje muziekgeschiedenis geschreven heeft, net als bijvoorbeeld de Minimoog, TB-303 en TR-808 en er is slechts een beperkt aantal exemplaren gemaakt.
Wordt de tr-909 nog steeds gebruikt door de meeste house/technoproducers of gaat men meer gebruik maken van modernere apparatuur zoals bvb de machinedrum?

Ik denk dat de meeste producers tegenwoordig voornamelijk software gebruiken omdat dit veelal goedkoper is dan hardware en vanwege de total-recallmogelijkheden. Een apparaat als de Machinedrum is ook wel populair gezien het feit dat er al meerdere versies van verschenen zijn.

Natuurlijk is de TR-909 nog populair binnen bepaalde genres waarin zijn sound behoorlijk belangrijk is; denk bijvoorbeeld aan gabber en Detroit-techno.

Is de machinedrum sps-1 of de jomox Xbase 09 een volwaardig alternatief voor de tr-909?

Deze apparaten vind ik geen volwaardige alternatieven in de zin dat ze de 909 letterlijk kunnen nadoen. De Machinedrum is mijn ogen niet gericht op de 909-markt, aangezien werking en klanken heel anders zijn. De apparaten van JoMoX vind ik veel minder vol klinken dan de 909 en met name de snaredrums uit de JoMoX-bakken klinkt totaal niet als een 909.

Het lijkt mij dat de belangrijkheid om voor een TR-909 te kiezen voornamelijk ligt bij de persoonlijke wensen (gebruik je software of hardware, welk genre muziek, mate van waardehechting aan de echte 909-sound).

Persoonlijk zou ik er nog wel eentje willen hebben, aangezien ik het inspirerend vind om met een hardware-instrument te werken (zowel de mogelijkheden alsook de beperkingen van een hardwarebak vind ik uitdagend). Voor mij persoonlijk zijn de klanken goed te gebruiken voor mijn techno- en gabberproducties en als basisklanken lenen ze zich goed voor geluidsmanipulatie (lekker door een modulaire synthesizer heenhalen bijvoorbeeld). Daarnaast haal je een stukje muziekgeschiedenis in huis.

Wordt binnen de gabber de basdrum niet meestal overstuurd via de mengtafel waardoor het geluid van de mengtafel eigenlijk belangrijker is dan het geluid van de basdrum zelf?

Ik denk dat dat meer samenhangt met de persoonlijke werkwijze. Zelf overstuur ik mijn geluiden via mijn modulaire synthesizer en effectprocessors.
Er zijn inderdaad ook veel mensen die oversturen op hun tafel.

Ik denk dat het basisgeluid van de bassdrum wel degelijk belangrijk is (zo klinkt een TR-808 bassdrum bijvoorbeeld niet echt geweldig wanneer deze overstuurd wordt, omdat de punch in de attack ontbreekt). Hoe beter het brongeluid, des te beter is het resultaat, lijkt mij.

Wordt binnen de gabber de basdrum niet meestal overstuurd via de mengtafel waardoor het geluid van de mengtafel eigenlijk belangrijker is dan het geluid van de basdrum zelf?

De 909 kick heeft wel een aantal eigenschappen waardoor vrijwel alle gabberkicks voor dat ze driedubbelgetwist doorgelust via de interne feedback van een quadruple sherman filterbank toch een zekere 909 karakteristiek hebben.

Het tikje in de attack, de logaritmische (?) pitch drop, de vorm van de volume decay. Die dynamiek zorgt er voor dat je punch blijft houden bij hele zware distortion, terwijl een 808 steeds meer een square wave zonder enige definitie wordt (niet dat dat dan fout is! helemaal niet! :D)

Of je nog een echte nodig hebt tegenwoordig (of vroeger, met een goede sampler)? Nee, niet echt. Zeker niet als je echt alleen de geluiden gebruikt. Maar met een TR-707 als controller kun je de feel wel aardig emuleren.

Over hardware vs. software valt natuurlijk eindeloos te debateren, maar de stelling dat producers meer overstappen naar software wil ik toch tegenspreken. Ik merk juist dat de software hype inmiddels wel voorbij is, en producers op zoek zijn naar manieren om unieke geluiden toe te voegen aan hun arsenaal. Plugins, hoe goed ze ook zijn, klinken toch altijd hetzelfde.

Ik werk zelf aan meerdere projecten tegelijk, dus total recall is inderdaad essentieel. Maar voor sound design gebruik ik steeds vaker outboard spul. Niet alleen omdat ik vind dat het vaak beter klinkt dan een plugin, maar ook omdat het lekker is om achter een echt apparaat te zetten, ipv turen naar pixels.

Dus ja een 909 is vervangbaar en geen 'must' voor een goeie drumsound, maar ik zou het plezier van werken met echte knopjes toch niet onderschatten..

@metatron: genoeg aux om al je drums door een compressor te sturen??
Volgens mij gebruik je een compressor als insert effect en niet als aux effect.
Dus kan je ook de kabel direct of via een patchbay in de compressor prikken en dan de uitgang naar je mengtafel..
Mijn 24 kanaals mengtafel heeft maar 4 aux/omni sends en toch kan ik op 16 kanalen compressie zetten.
En op de overige 8 ingangen kan ik dat analoog doen....
Maar als je meerdere drums (kick, snare, HH, clap enz) er door heen wil gooien dan lijkt me het makelijker om het met aux op te lossen.

Ik doe het zelf zo, van daar misschien.

Waar mensen zich allemaal druk om maken, heerlijk.

<-------- Mijn plaatje zegt al genoeg denk.
Dat ie overhyped is is onzin naar mijn mening, dan zijn elektrische gitaren ook zwaar overhyped. Het ligt eraan, zoals eerder werd gezegd, wat je er verder mee doet, door bv externe eq/oversturing/effecten op te gebruiken of hij kaal klinkt of als totaal iets anders. Wie kent "der klang der famile" niet uit 1992/1993 oid (techno trance 3). Dat zijn 909 hihats die een string/pad bespelen. Dat mensen het geluid plat vinden ligt meer aan het ontbreken van creativiteit bij de makers dan aan het geluid zelf. En sommige mensen vinden de basis nou eenmaal gewoon strak klinken, net als ik, terwijl ik ook heel veel jaren 80 drumcomputers heb gehad die allemaal teveel hakkelend klonken en teveel "echt" proberen te klinken. Dan ga ik nog liever voor een 808 dan dat, na de 909.

Om even terug te komen op die gitaren, de 909 is wat dat betreft wel een stuk unieker qua geluid. Alle kloons heb ik ondertussen wel gehad (9090, drumstation, samples, jomox) en drumazon heb ik ook maar er is nog steeds niks wat dezelfde vette sound maakt als de bak zelf. Dan heb ik het vooral over de sd, claps (al dan niet samen met de sd), de toms en de tune knoppen op de samples. De bd doe ik meestal als sample, dus zo kan je ook revursen zoals eerder geklaagd. Analoge shit kan je nou eenmaal moeilijk reversen, dus die klacht slaat naar mijn idee nergens op. Dan maak je er ff en sample van en plak je die ervoor. Creativiteit remember?
Extra opmerking is wel dat modificaties op de bd wel erg fijn zijn, zoals een noisedrive (diode clipping) en een echte tune voor de bv (toonhoogte, niet de attack of punch). Daar leuke samples mee maken en de rest rechtstreeks uit de 909.

Hoeveel nieuwe modellen zou Roland kunnen verkopen? Goedkoper zullen ze niet worden, met alle nieuwe research en productie die erin gaat zitten.

En bovendien gaat toch iedereen roepen dat het niet lijkt op het origineel ;)

Dat zou wel t laatste zijn waar Roland zich druk om maakt .. ze maken genoeg troep als t maar geld opleverd.. en dan hun troep ff hypen door er 1 van de bekende 3 nummer getallen op te plakken en voila, volgens mij hoeven we van Roland niet meer te verwachten als alweer een groovebox, maar goed die lopen voor Roland ook als een trein wat dat betreft zouden we die zooi moeten boycotten zodat ze weer eens vette drum bakken gaan maken :verkoght:

Niet belangrijker, wel belangrijk maar goed dat lijkt me logisch .. wat zo mooi is aan de 909 kick en samples of goeie clones ervan, is dat de kick blijft staan als een huis nadat je m verkracht .. daar is de 909 kick echt de meester in, nu zullen mensen zeggen, ja maar stapel dan je kicks en je bereikt t zelfde.. kan idd, maar ook 909 kicks kun je stapelen, de 909 blijft gewoon de vetste beuk kick, dat is geen mening maar een feit, en daarom staat ie al 25 jaar (of iets in die oorsprong) aan de top :dj:

persoonlijk denk ik dat de 909 best weg te denken valt in studio omgeving, alleen je mist al het gemak ervan, eigenlijk is natuurlijk elk instrument wel te vervangen maar of je ook net zo blij zou zijn met t alternatief is wat anders :)

Laatst gewijzigd:
Roland heeft destijds de TR-909 ook niet gemaakt als 'vette bak'... en dat vergeet men weer ff hiero nutuulk :L

als je dus echt creatief wil zijn neem je een apparaat anno-nu en gaat daar mee pionieren net zoals de jochies destijds met de, voor toen afgedankte, 909 die nou niet echt geschikt werd bevonden door de meeste muzikanten begin 80's...

Er zijn al heel wat alternatieve voor de TR-909 , denk eerder dat
de ogen een echte TR-909 wil zien , de oren maakt het niet
zoveel uit ;)

Maar als je meerdere drums (kick, snare, HH, clap enz) er door heen wil gooien dan lijkt me het makelijker om het met aux op te lossen.

Ik doe het zelf zo, van daar misschien.

Ach, ik heb een digitale mengtafel, daar is dat anders op te lossen...

Roland heeft destijds de TR-909 ook niet gemaakt als 'vette bak'...

Dat is jouw mening, denk toch echt dat Roland wel de bedoeling had een vette bak te maken, het werd alleen nog niet door iedereen gewaardeerd omdat de muziek van toen ook heel anders was, in de hip hop en varianten werd de 909 al aardig veel gebruikt en t was toch ook al in de 80's toen hardcore/trance/rave en al die early dance varianten van nu opkwamen waarbij de 909 vaak al de toon aangever was met vette dance kicks

dus echt lang heeft t niet geduurd voordat de 909 een succes was :)

Dat is jouw mening, denk toch echt dat Roland wel de bedoeling had een vette bak te maken, het werd alleen nog niet door iedereen gewaardeerd omdat de muziek van toen ook heel anders was, in de hip hop en varianten werd de 909 al aardig veel gebruikt en t was toch ook al in de 80's toen hardcore/trance/rave en al die early dance varianten van nu opkwamen waarbij de 909 vaak al de toon aangever was met vette dance kicks

dus echt lang heeft t niet geduurd voordat de 909 een succes was :)

De roland TR 909 was gewoon 1 van de vele drumcomputers maar niet
echt met het vooruitzicht om een vette bak te worden, dit
is die echter wel door de jaren heen geworden voor een aantal mensen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back