Kosmische achtergrondstraling als modulatiebron?

D

Deleted member 18007

Guest
Heb nog even gezocht op thread "geluiden uit de ruimte" ooit gestart door Smackos, helaas kan ik die met zoekfunctie niet vinden. Misschien kan een MOD die even opzoeken :)

Goed. Wellicht wat filosofisch, maar wel de moeite waard van het nadenken (Vind ik).

OK. Ruis is te gebruiken als modulatiebron. Kosmische achtergrondstraling is voor ons waarneembaar als ruis. Je zou dan dus kosmische achtergrondstraling ook kunnen gebruiken als modulatiebron. Lijkt me wel leuk voor organische dingen :D. Maar goed... heb al gezocht op Internet, maar het één en ander wordt me niet duidelijk. Vragen aan jullie:

-Is de frequentie van kosmische achtergrondstraling geschikt als modulatiebron of enkel als geluidsbron?
-Welk apparaat zou geschikt zijn (na simpele lekenmodificatie) om die achtergrondstraling om te zetten in een CV signaal

Lijkt mij leuk om kosmische achtergrondstraling in mijn setup te integreren :D

Nou, dat is echt bizar. Ik dacht dat ik dat ook gedaan had. Misschien maar een cursus " zoekfunctie synthforum" volgen. Dank :)

Maar, Etaoin heb jij wellicht ook antwoord op de vragen die ik heb gesteld?:engel:

om maar op je topic idee terug te komen. Persoonlijk vind ik het volstrekt nutteloos, aangezien de bron totaal niet bijzonder is voor het resultaat. Een random noise generator zal het zelfde effect geven als deze "achtergrond straling".

Mogelijk is het zeker maar het nut is ver te zoeken...

Goed. Wellicht wat filosofisch, maar wel de moeite waard van het nadenken (Vind ik).

In principe is hier niks filosofisch aan, 't is gewoon een technische toepassing gebaseerd op een technisch waarneembare bron.

Je zou zelfs een plugin kunnen schrijven die gekoppeld wordt aan sterrenstanden om daar geluiden mee op te wekken,
kan je je voorstellen wat voor ongelofelijke morphing mogelijkheden zich hier aan doen? :eureka:

Nu ik er over nadenk, enige wat een dergelijke plugin doet, is tabelgegevens overzetten naar parameters die worden gebruikt bij het genereren van geluid.

Op die manier kan je ieder soort tabelgegeven wel in audio omzetten, wat dacht je van (al dan niet historische) beurskoersen, weergegevens, schoolcijfers, etc..

Parameters als preciesie en stapgrootte bijv om veel historische data om te zetten naar niet te langdurige samples lijken me ook zeer interessant, alle verschillende steps in afzonderlijke samples op slaan en daar mee gaan sequencen lijkt me helemaal bizar.
sjooo.gif

Een random noise generator zal het zelfde effect geven als deze "achtergrond straling".

Mogelijk is het zeker maar het nut is ver te zoeken...
pcies...

je kan ook je vis in je vissekom gebruiken of de bewegingen van een aantal kippen in een ren, of het herkauwen van een koe...
maar da's nutuulk lang niet zo stoer om te vertellen aan de potentiele luisteraar want ruis uit het heelal is cosmic spacen en trippen enzo weet je... that's so far(t) out man... wight on! :dubbel:

Laatst gewijzigd:
Misschien inderdaad niet zo spectaculair, zeker niet als je het type golfvorm bekijkt. Maar goed blijkbaar moet ik mij verantwoorden bij de etische commissie van het synthforum waarom ik deze vraag stel. Want zij bepalen immers welke modulatiebron wel of niet gebrukt mag worden bij geluidssynthese.

Zo`n randomnoise generator is volgens mij niet zo random als het woord doet vermoeden. Volgens mij zijn (kan me vergissen natuurlijk) de noisegeneratoren (tegenwoordig) digitaal en dus volgens een vaste set regels geimplementeerd. Niet zo random als het lijkt. Dat is wat Demian eigenlijk ook al aangeeft. Natuurlijk kan je allerlei "patronen" gebruiken om mee te moduleren. Ik kan natuurlijk als "patroon" de "Hubbleconstante" gebruiken, maar dat is voor mij niet de fun. Ik zie het universum als een levend iets en nu kan ik dat wel gaan proberen te vangen in een door mensen bedacht "patroon", maar is mijns inziens anders.
Jammen met een sequencer vind ik namelijk iets anders dan jammen met een toetsenist.

Hopelijk heb ik nu toestemming van de etische commissie om mijn vraag te stellen....

"Hoe kan ik "realtime" achtergrondstraling gebruiken als modulatiebron?"

Ik wacht trouwens wel met smart op de "goudvis to CV"-converter waar 6 in het diepste geheim mee bezig is, heb ik eindelijk een goed excuus mij een goudvis aan te schaffen.

[edit] Hubbleconstante? Ik bedoel natuurlijk: "Wet van Hubble" [/edit]

Last edited by a moderator:
't Zal niet gemakkelijk zijn. Die straling heeft een frequentie rond de 160 Ghz...

Maar daar zou een clockdivider (om even in synthtermen te blijven) voor te gebruiken zijn, toch?

Misschien dat je wat kan met de achtergrond straling van Seti.org of wat je ook kan doen is zelf een radio telescoop in elkaar zetten en de input opnemen daarvan en dat weer gebruiken.

Ik kan je alleen verzekeren dat het resultaat bedroevend is en veel meer tijd en geld kost dan als je een random noise generator gebruikt. Ruis blijft ruis dus of het nu uit het heelal komt of van een noise generator of vanuit de binnenkant van de aarde, het blijft gewoon ruis...

Dit kreeg ik van vriendelijk forumlid per PB. Duidelijk verhaal wel.
En bedroevend, agh..."Leven is niet altijd wat je er van verwacht"
Een verwachting kan je pas staven op het moment dat je het daadwerkelijk geprobeerd hebt :D

Hallo M01C, Ik kwam nog een foto tegen van een "modwheel" voor de door jou gewenste frequenties.:D

Maar is dan de frequentie van pulsars iets ?? Deze liggen toch een stuk lager ? :confused:

Attachments

• astro4k1.jpg
    astro4k1.jpg
    21,9 KB · Bekeken: 77
Hallo M01C, Ik kwam nog een foto tegen van een "modwheel" voor de door jou gewenste frequenties.:D

Maar is dan de frequentie van pulsars iets ?? Deze liggen toch een stuk lager ? :confused:

Een pulsar heeft juist een super nauwkeurige frequentie dus dat is niet echt spannend om als modulatiebron te dienen. Kan je net zo goed een digitale LFO gebruiken :Z

Hoe boeiend het heelal ook is, er zit weinig muziek in ben ik bang. Maar het kan natuurlijk weer wel veel inspiratie opleveren :eureka:

ik sluit me aan bij de stelling dat het eigenlijk geen bal uitmaakt waar je ruis vandaan komt, of ie nou uit de ruimte komt of van een goudvis.
Maar ik vind het wel een leuk idee. :)
ik heb zelf helemaal niks met beeld, maar ik zou me ook best kunnen voorstellen dat zeker een VJ hier iets mee kan, gecombineerd met (bewerkte) beelden van de bronlocatie van de gebruikte ruis. (sla ik nu op hol ?)

Graag vorderingen hier blijven posten aub !

Back