Polleke: Welke sequencer gebruik je? (en waarom?)

Polleke: Welke sequencer gebruik je? (en waarom?)

• Totaal aantal stemmers
    163
Hardware sequencer is nou juist alsof je het glas uit je scherm haalt en direct de knoppen gaat bedienen. Je kan nog net de legoblokken niet zelf herschikken, maar het is allemaal lekker fysiek.

Hardware sequencer is nou juist alsof je het glas uit je scherm haalt en direct de knoppen gaat bedienen. Je kan nog net de legoblokken niet zelf herschikken, maar het is allemaal lekker fysiek.

Ja het fysieke aspect kan ik zeker apprecieren. Maar daarvoor kun je toch een midi controller aansluiten lijkt me... (maar heb zelf nog nooit een hardware sequencer gezien, ken enkel de pattern knopjes op 303 e.d.)

Timing intern van een MPC is onovertroffen, en zo fijn als de layout van een MPC2000xl heb ik nog geen controller gezien. Je moet het een keer proberen om werkelijk te waarderen hoe direct het voelt om met een MPC te werken. Wat mn andere drumbakken betreft, het is prettig om enkel een midiclock te hebben en op elk apparaat zelf maatsoort etc te regelen, plus dat je als je intern geleuiden aan het editten bent het fijn is als je direct ook de sequencer kan bedienen. Moet je wel een fijne interne sequencer hebben, maar daar zoek ik mn apparaten wel wat op uit. Mn nieuwste aanwinst de RY3 van Yamaha is weer zon heerlijk apparaat. En als je echt even wilt uitdiepen trek je de trafo uit het stekkerblok en neem je hem op schoot op de bank om laptopstijl wat beats te maken.

Beetje suf, maar omdat SX de MPC niet als master duldde ben ik hem gewoon als slave in te zetten. Daar moest ik nu ik met Logic werk maar eens een eind aan gaan maken :) en dan Ableton als rewire derachteraan!

MPC als main en Ableton als slaaf.
Ableton voor de diepere edits en de MPC voor de rete strakke timing.

Met welk voordelen dan tov Ableton als slaaf?
(of is het een gewoonte om met de MPC te werken waardoor het sneller gaat? (buiten het fysieke aspect))

greets

in volgorde van belang:

hoofdzakelijk interne sequencers,
Alesis MMT-8 (uitermate handig voor mijn manier van muziek maken)
Logic (gewoon goed en heb AMT midi interfaces dusjah)
Ableton (op verplaatsing, bij vrienden meestal)
MC-500 / QX5FD (de 2 zijn een dilemma, de 1 kan ik mee overweg, de andere amper)

Met welk voordelen dan tov Ableton als slaaf?
(of is het een gewoonte om met de MPC te werken waardoor het sneller gaat? (buiten het fysieke aspect))

greets

feit dat hardware STRAKKER is dan ableton in 99.9% van de gevallen

feit dat hardware STRAKKER is dan ableton in 99.9% van de gevallen

minder latency dus?
hmmm...maar ik neem aan dat dat enkel een voordeel is als je hardware gebruikt, of?

En nog een vraagje ivm midi timing...(ja sorry ben een n00b en kan dat niet eeuwig blijven (tis toch te hopen))...ik gebruik de midi clock van mijn ableton momenteel. Als ik met 2 man ga abletonnen via midi sync...kan ik dan mss de interne clock (als die er is) van mijn fireface best gebruiken om alles strakker te timen of is dat bullshit?

Thanks!!

Ik zou eigenlijk buiten mn MPC niet zo snel kicks durven stapelen zonder compressie, om maar een goed voorbeeld van strakheid te noemen...

minder latency dus?
hmmm...maar ik neem aan dat dat enkel een voordeel is als je hardware gebruikt, of?

En nog een vraagje ivm midi timing...(ja sorry ben een n00b en kan dat niet eeuwig blijven (tis toch te hopen))...ik gebruik de midi clock van mijn ableton momenteel. Als ik met 2 man ga abletonnen via midi sync...kan ik dan mss de interne clock (als die er is) van mijn fireface best gebruiken om alles strakker te timen of is dat bullshit?

Thanks!!

interne clock van je fireface heeft niets met audio te maken maar het syncen van het digitaal signaal om glitches te voorkomen(om het even heeeel kort door de bocht samen te vatten).

interne clock van je fireface heeft niets met audio te maken maar het syncen van het digitaal signaal om glitches te voorkomen(om het even heeeel kort door de bocht samen te vatten).

Dat snap ik wel al maar ik bedoel ook de midi latency. Als ik 2 laptops in albeton sync. Mijn maat als slave, ik als master. Normaalgezien is mijn ableton dan de midi clock die de timing regelt van beide abletons...kan ik daarvoor mss beter de clock van mijn fireface gebruiken? (zodat de midi en daardoor ook de audio nog strakker loopt)

ik vertik me, wat ik bedoel is dat de interne clock van je rme niets met midi of latency van doen heeft

heeft ableton niet iets als VSL(system link) zoals cubase?

ik vertik me, wat ik bedoel is dat de interne clock van je rme niets met midi of latency van doen heeft

heeft ableton niet iets als VSL(system link) zoals cubase?

Denk het niet want heb nog nooit van VSL gehoord en heb toch al redelijk wat ableton tutorials e.d. gedaan. Ik gebruik gewoon de midi sync van ableton...

De interne clock van mijn rme is toch een midi clock, om de synchronisatie van de aangesloten midi devices te regelen, of? Want anders snap ik het nu er niet van. Thx

Wat een mens zich toch allemaal op de hals haalt door de computer binnen te laten in de studio... waanzin! ;)

minder latency dus?
Latency, voor mij maakt dat niet echt uit, tenminste heb er nog nooit echt last van gehad in een goed geconfigureerde setup
Belangrijker is jitter, onregelmatigheden in de uitvoer.

Sinds kort ...'renoise' ...ideaal voor vage shit ( en minder vaag nat. ook )

Zowel Renoise als hardware sequencers hebben ook het voordeel dat ze constant midi clock uitsturen (ook als ze op stop staan), als je b.v. lfo's, delays of dinsync hebt meelopen met je midi clock kan dit veel verschil uitmaken bij het starten. het voelt allemaal directer aan, en dat is het ook.. In bepaalde setups kan dit belangrijk zijn.

Een leuke manier van sequencen dat ik daarnet niet verteld heb is op basis van triggers. Noot en plaatsing onafhankelijk. bvb arpegiator triggeren, of step sequencer met triggers zoals in de jx3p, of de sequencer in een 303,..

Back