Polleke: Welke sequencer gebruik je? (en waarom?)

Polleke: Welke sequencer gebruik je? (en waarom?)

• Totaal aantal stemmers
    163
Ik gebruikte tot een paar jaar geleden Cubase. Laatste versie was 5.1. Maar toen deed ik alles met MIDI omdat mijn PC niet echt audio aankon. Voor MIDI is Cubase een wereld pakket. Toen ik een betere PC kreeg wilde ik audio op gaan nemen maar kwam erachter dat het heel lastig is om in Cubase met audio te werken. Ik had een M-Audio Delta-44 kaart. Ik was veel te veel bezig om in Cubase alles goed te zetten dan dat er ook daadwerkelijk muziek gemaakt werd. Ik zocht naar een ander pakket en kwam uit op een demo van Tracktion versie 2. Voor audio is dit echt een heel snel en makkelijk pakket; geen gezeur meer met audio instellingen zoals bij Cubase. Ik zat eigenlijk te wachten tot Tracktion versie 3 uitkwam om aan te schaffen toen ik door een collega enthousiast gemaakt werd voor een MBox2 met ProTools LE. Toen een 2e hands setje gekocht en er ging een wereld voor mij open. ProTools is eigenlijk net zo makkelijk als Tracktion maar met veel meer mogelijkheden. Nu heeft Pro Tools en de LE versie wel zijn beperkingen maar ik vind dat beperkingen niet altijd een slecht iets is. Het dwingt je om met de aanwezige middelen iets goeds te maken. Voor mij dus ProTools.

Nog een vraagje voor de elite :geslaagd: hier: Bestaat er een extern midi clockje waarop ik, als ik met 2 of meer man wil abletonnen (of iets anders), kan midi syncen...zodat als de master midi syncing pc crashed de rest kan ver doen adh van die externe midi clock?

Ik neem aan dat het met meerdere devices zoiets kan maar wat zou de goedkoopste oplossing zijn?

Heeft zo'n ding een bepaalde naam?

Thx!

ps: Ik dacht dat mijn audio interface zo'n midi clock had maar dat is blijkbaar een andere (word)clock.

Roland SBX-80, ik zal als het om timing gaat iets kopen wat strak is en geen 626 of een korgje...
SBX-80 heeft 2 keer midi uit, 2 keer din sync uit, 1 keer midi in (voor een masterklavier/midicontroller)

Ableton Live 6

Ik vond het te ingewikkeld om te starten met Cubase. Demo geprobeerd, kwam niets uit. Daarna FL gebrobeerd, liep niet zoals ik het wilde. Ableton bracht me snel op weg. Ik zou wel eens met Logic willen werken, maar wil zoiets pas doen als ik het gevoel heb dat ik het maximale uit Ableton heb gehaald. En dat is nog lang niet zo...

gebruik cubase sinds 3.0 geloof ik vlak nadat ik van fasttracker kwam ..

heb regelmatig gelezen dat cubase juist moeilijker zou zijn als de meeste andere sequencers, heb regelmatig andere sequencers geprobeerd (logic, sonar, cakewalk etc.) maar daar snapte ik echt de ballen niet van zonder dat ik een manual nodig had.. cubase daarentegen had ik al erg snel door zonder dat ik in manuals heb hoeven kijken .. dus wat dat betreft lijkt me cubase toch echt de makkelijkste en meest overzichtelijke sequencer :okdan:

Protools LE en Reaper.

Reaper omdat ik het een fantastisch initiatief vind maar daarnaast ook erg fijn en snel werkt.

Protools LE om compatible te zijn. Daarnaast voor vocal edditing. Elastic audio is koning....

Roland SBX-80, ik zal als het om timing gaat iets kopen wat strak is en geen 626 of een korgje...
SBX-80 heeft 2 keer midi uit, 2 keer din sync uit, 1 keer midi in (voor een masterklavier/midicontroller)

Aha, thx. Ik ga eens op zoek dan.

Fast- or Digitracker zou beter vervangen kunnen worden door Renoise volgens mij. wat een beest van een proggy...
want wie gebruikt bijv. Fasttracker nu nog anno 2008?

Ik had gewoon op een minuut tijd geprobeerd zo veel mogelijk sequencers toe te voegen aan het lijstje. Geen protools als optie lijkt me toch ook totaal niet logsich, maar ik kwam er op dat moment gewoon niet op.

Maar ik kan de lijst helaas niet meer aanpassen nu. =(

Moest iemand nog eens een poll als deze posten in de toekomst kan hij ze toch al aanvullen met de opmerkingen in deze discussie.

ben begonnen met screamtracker, omdat ik steeds meer met midi ging werken ben ik toen overgestapt op cakewalk. Het heeft me toen toch echt enige tijd gekost om te wennen. Toen de pcs krachtiger werden en ik meer met audio ging werken kreeg ik cakewalk niet stabiel en ben overgestapt op cubase. Die overstap was eigenlijk makkelijker omdat de manier van werken hetzelde is.

Tussentijds nog wat gekloot met Fruityloops (met name voor het gemakkelijk werken met samples), waarvan ik de audio exporteerde en in Cubase verder bewerkte (arrangeerde).

Inmiddels heb ik ook nog wat geexperimenteerd met Live. Het toffe van Live vind ik met name dat je het gejam met je parts kan worden opgenomen als arrangement (en het belangrijkste: dat je dat later dus kunt bijschaven). Dit is namelijk ook hoe ik nu in Cubase werk, ik werk nagenoeg nooit de hele compositie uit, alleen de verschillende tracks en neem die dan realtime op als audio. Het probleem met deze manier van werken is dat je bijna altijd wel een foutje maakt die dan later moeilijk weer valt te herstellen.
Het grote voordeel is dat ik op deze manier wel een soort live-feeling krijg die met volledig uitwerken van de compositie nooit werkt.

Reaper personal licence: heel compact qua installer, stabiel, zeer flexibel, heel goede developer-user interactie, zeer actieve developers, goedkoop, etc etc

ik gebruik zelf fruityloops en ook cool edit pro.

Ik gebruik momenteel Cakewalk Sonar 7 Producer Edition en Ableton Live Suite 7. Beide legaal *D.

Als je kijkt naar wat je krijgt voor het geld dat je betaalt voor SONAR, dan zou je of niet beter weten of gewoon koppig zijn als je het niet hebt ;)

analoog rebirth met een fr-777

Laatst gewijzigd:
Ik gebruik sinds kort Cubase. Daarvoor heb ik FL gebruikt, maar daarmee kon ik gewoon niet maken wat ik wilde. Ben dus overgestapt en krijg Cubase nu aardig onder de knie.

other, MPC 2500 gebruik ik

5 jaar geleden ongeveer overstap gemaakt van cakewalk 9 naar de MPC 2000xl. Meer als gok ik was benieuwd of het wat voor mij was. Beviel prima, heb de computer uit de setup geschopt en gebruik hem alleen nog maar als recorder.

Later overgestapt op de 2500 die nog een stukkie vetter is dan de 2000xl in mijn ogen.

ableton live vind ik trouwens wel erg gaaf maar ik vertrouw een laptop niet op een podium. te heet en te vochtig in zo'n zaal, zeker onder de lampen.
En hey.. Je wilt er toch niet bijstaan als een nerd die zijn mail checked met winamp dr bij aan?

;)

-C-

Vraagske voor mensen die Cubase zowel Ableton ervaring hebben:

Klinkt de soundengine van Cubase echt beter?

Heb gisteren cursus Cubase 4 gehad van een sound engineer die beweerde dat ze de test in een studio gedaan hadden met 10 sound engineers. En alle 10 vonden ze dat het beste resultaat van cubase kwam. (zelfde dingen gedaan in beide sequencers neem ik aan)
Ook mijn beste maat die Ableton origineel heeft en Cubase (nog) niet vind dat audioengine cubase toch nog net iets beter klinkt.

thanks & groeten

Back