Waar DAW PC aanschaffen?

Laandodeman

Symfomaan
Mijn huidige PC begint te kraken in zijn voegen als ik muziek voor onze volgende CD opneem en er vervolgens allerlei effecten op los laat in Cubase. Ik wil dus een nieuwe PC aanschaffen (durf een MAC toch niet zo goed aan....). Maar ik weet ook dat een PC voor gewoon huis-tuin-en-keuken gebruik toch net weer andere specificaties heeft dan een DAW PC.

Wie weet een goeie PC computerzaak die mij goed kan adviseren en die naderhand ook goeie service biedt?

Heb je verder al enige tips?

Bij Alternate.nl kun je mooie systemen samenstellen voor een schappelijke prijs. De helpdesk is ook erg behulpzaam als je er niet uitkomt.

Mijn advies echter, is om wel voor een core2duo te gaan. Over het algemeen zijn deze processoren sneller met audiobewerken, omdat je met de meeste DAW's niet het maximale een core2quad kunt halen.

Kijk maar op tomshardware.com. Hier kun je processoren met elkaar vergelijken. Je zult zien dat b.v. de E8500 een stuk sneller is met vergelijkbare programma's (zoals videobewerken) dan b.v. de Q6600.

Succes...

Mijn advies echter, is om wel voor een core2duo te gaan. Over het algemeen zijn deze processoren sneller met audiobewerken, omdat je met de meeste DAW's niet het maximale een core2quad kunt halen.

Kijk maar op tomshardware.com. Hier kun je processoren met elkaar vergelijken. Je zult zien dat b.v. de E8500 een stuk sneller is met vergelijkbare programma's (zoals videobewerken) dan b.v. de Q6600.

Succes...

tot op heden heb ik met videobewerken nog geen muziekstuk gemaakt....

cubase4 is voor zover ik weet volledig capabel met quadcore's. Staat ook op de site van steinberg bij de daw informatie.

Hoe het met overige software zit, geen idee. Tis idd zo dat als de software niet is toegespitst op werking met quad's, je dan meer hebt aan een sneller geklokte dualcore.

Overigens ben ik na aanschaf van de cubase4 upgrade ook in de markt voor een nieuw systeem. Heb m'n oog laten vallen op een systeem op basis van de nieuwe 45nm Core 2 Quad Q9450 met 1333 fsb, 12 mb l2 cache etc etc. Zoek alleen nog een goed moederbord erbij.

Enfin, nog een hoop uitzoekwerk om alles bij elkaar te krijgen in een strakke config.

Bij Alternate.nl kun je mooie systemen samenstellen voor een schappelijke prijs. De helpdesk is ook erg behulpzaam als je er niet uitkomt.

Succes...

Een applicatie die maar met 2 cores overweg kan zal op een 3Ghz dualcore natuurlijk sneller zijn dan op een 2.4Ghz quadcore.

Echter kan elk zichzelf respecterende audio applicatie tegenwoordig met multiple core's omgaan en is er geen enkele restrictie omtrend 2 cores oid.

Er zullen vast nog wel appliaties zijn die hardcoded met maximaal 2 cores om kunnen gaan maar dan zou ik toch eens hard gaan zeuren bij zo'n developer of ze ook eens met de tijd mee willen gaan. Degelijk multicore support geeft dat 4 cores (zelfs als ze lager geklokt zijn) aanzienlijk betere prestaties geeft dan 2 iets hoger geklokte cores.

Ik had afgelopen week bij http://www.teachmusic.nl/shop/index.html een systeempje inelkaar gefreumeld online...

Dat kan je als geheugensteuntje naar jezelf mailen, kreeg na een half uurtje ofzo een reply dat het gekozen geheugen overkill was voor een C2D, en ik beter en goedkoper afwas met een andere variant ervan..... Kijk! Dat is voor mijn al een stukje service verlening VOORDAT je iets koopt.

Ik heb zelf ook de Q9450 besteld. En een intel dp35dp moederbord. Heel erg stabiel bordje en wordt in heel veel DAWs gebouwd, zoek maar eens met google.

En wat betreft het kopen van een DAW, ik zou je toch aanraden om er een zelf te maken, lijkt moeilijker dan het is, en het scheelt je duizenden euros.

Ik heb zelf ook de Q9450 besteld. En een intel dp35dp moederbord. Heel erg stabiel bordje en wordt in heel veel DAWs gebouwd, zoek maar eens met google.

En wat betreft het kopen van een DAW, ik zou je toch aanraden om er een zelf te maken, lijkt moeilijker dan het is, en het scheelt je duizenden euros.

ik wilde het net zeggen. of desnoods (niet zo netjes) de specs opvragen en dit dan zelf bij elkaar schrapen (met behulp van tweakers prijslijsten enzo).
En ookal weet je er niets vanaf, denk dat het altijd goed is om het te leren :)

Nou, ik heb sinds een week die I4 quadcore PC en dat is zeker niet veel duurder dan zelf samenstellen. Het scheelt ongeveer 10 a 15%. Daarvoor ga ik dus geen risico lopen bij een willekeurige PC boer. Bij I4 krijg je gewoon de keiharde garantie dat je een stabiele DAW koopt. (lees: als er iets mis gaat heb je betere support omdat ze precies weten wat je met die PC wil). Ook krijg je je windows getuned voor audio/asio en ze installen alle drivers, software etc. die je wil. Voor mij was (en is) het de iets meerprijs zeker waard.

Nou, ik heb sinds een week die I4 quadcore PC en dat is zeker niet veel duurder dan zelf samenstellen. Het scheelt ongeveer 10 a 15%. Daarvoor ga ik dus geen risico lopen bij een willekeurige PC boer. Bij I4 krijg je gewoon de keiharde garantie dat je een stabiele DAW koopt. (lees: als er iets mis gaat heb je betere support omdat ze precies weten wat je met die PC wil). Ook krijg je je windows getuned voor audio/asio en ze installen alle drivers, software etc. die je wil. Voor mij was (en is) het de iets meerprijs zeker waard.

Wat moest je er voor betalen dan?

@ka2

bedankt voor de tip!! lijkt me een prima bordje idd. We duiken er nog eens dieper in! Overigens is de q9450 nog niet/slecht leverbaar. Dat wordt even geduld hebben dus... Las verhalen over begin april....

wat support etc betreft, ik heb genoeg kennis van de materie om zelf mijn systeem te kunnen samenstellen en onderhouden/tweaken. Heb nog nooit in mijn leven een kant en klare pc gekocht (op een laptop na).

Voor de mensen die minder kennis van zaken hebben, lijkt me een zaak als i4 wel een uitstekende keus. Tenminste als ik de ervaringen zo hoor.

Goodevening Laandodeman,
Volgende configuratie heb ik deze week besteld, speciaal afgestemd voor m'n muziek.
Misschien interessant voor jou?

Moederbord: GA-P35-DS3
8 usb poorten

Dus mogelijkheid om in RAID te draaien, bv raid 1, dan heb je altijd een backup schijf aanwezig, valt de ene uit doet hij verder met de andere,
Enige nadeel, je hebt bv 2 schijven van 160 gig, dan heb je voor de pc MAAR 1 schijf !

Intel Coreā„¢2 QuadCore Processor Q9450 2.66Ghz 12MB socket 775

CPU cooling:
Arctic Freezer 7 PRO socket 775 (Zeer stille cooler voor de pc, hoor je bijna niet

Geheugen:
4GB DDR2 PC6400 800Mhz CL5
Videokaart:

Powercolor Radeon HD3850 256mb DDR3 PCI-express

Voeding:

X-super 550W voeding met 12cm fan Blue LED

Q9450 is inderdaad nog niet uit. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het 17 maart. Maar ik heb de boel alvast in preorder staan. :L

Wat betreft het geheugen, ik zou iedereen aanraden om 3 gigabyte te nemen in plaats van 4. In verband met adressering e.d. (tenzij je 64 bits os hebt natuurlijk) Want toen ik mijn 4 gig plaatste, kreeg ik maar 2.8 in windows xp pro te zien! Heb toen 2 gig er uit gehaald, en er 2 reepjes van 512 bijgeplaatst, nu wordt er in windows gewoon 3 aangegeven. Als je mazzel hebt dan kun je maximaal 3.4 halen in windows, maar als je pech (zoals ik) dan kom je onder de 3 uit.

Tip! Ik zou alles dus in RAID 0 draaien, dan heb je 50% snelheid winst! Al je backups gewoon op een externe harddisk zetten, die dingen kosten tegenwoordig toch ook geen drol meer.

Goodevening Laandodeman,
Volgende configuratie heb ik deze week besteld, speciaal afgestemd voor m'n muziek.

8 usb poorten

Dus mogelijkheid om in RAID te draaien, bv raid 1, dan heb je altijd een backup schijf aanwezig, valt de ene uit doet hij verder met de andere,
Enige nadeel, je hebt bv 2 schijven van 160 gig, dan heb je voor de pc MAAR 1 schijf !

CPU cooling:
Arctic Freezer 7 PRO socket 775 (Zeer stille cooler voor de pc, hoor je bijna niet

Geheugen:
Videokaart:

Voeding:

Waarom heb jij trouwens 800mhz geheugen? Als je niet gaat overclocken kun je net zo goed 667mhz nemen. Scheelt misschien weer een paaar tientjes.

Zelf heb ik slechte ervaring met een Gigabyte moederbord.
Dan zou ik liever voor een Asus P5 variant gaan.

ik heb zelf slechte ervaringen met asus. (pure pech) ik heb zelf erg veel pc's verkocht met asus, niets aan de hand.
maar op dit moment zou ik voor gigabyte gaan...

nee ff serieus, dat gigabyte board komt in veel tests als beste uit de test.
voor het geld echt een goed board.

de asus budget line vind ik echt niet ok en de duurdere boards hebben allemaal extra zooi. wifi etc.. bah. (die duurdere boards zijn dus niet slecht)

Laatst gewijzigd:
Goodevening Laandodeman,

8 usb poorten

CPU cooling:

Geheugen:
Videokaart:

Voeding:

Ik zou CAS4 nemen. een Corsair kitje van 2gb kost maar 50 euro

Daw

Daw

Ik heb zelf een oude eye4 pc en een aantal vrienden hebben zo'n quadcore pc van i4.

voor 1249,- een pc in 19" en stil voor zien van supportvind ik niet te veel

Back