Waar DAW PC aanschaffen?

nee ff serieus, dat gigabyte bord komt in veel tests als beste uit de test.
voor het geld echt een goed bord.
Heb toch niets beters te doen dus ben even op onderzoek uitgegaan.
Kwam ik dit tegen. (ouder artikel)

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/829180.html

Maar een reaktie van iemand daar kan ik het wel eens mee zijn. Gigabyte mobo's zijn nooit in een keer goed. Je hebt altijd wel een rev2 of hoger nodig wil je een betrouwbaarder bord hebben.

En ze zitten nu al weer op een rev2.1. Iets wat mij genoeg zegt iig.
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2748

Nou, ik heb sinds een week die I4 quadcore PC en dat is zeker niet veel duurder dan zelf samenstellen. Het scheelt ongeveer 10 a 15%. Daarvoor ga ik dus geen risico lopen bij een willekeurige PC boer. Bij I4 krijg je gewoon de keiharde garantie dat je een stabiele DAW koopt. (lees: als er iets mis gaat heb je betere support omdat ze precies weten wat je met die PC wil). Ook krijg je je windows getuned voor audio/asio en ze installen alle drivers, software etc. die je wil. Voor mij was (en is) het de iets meerprijs zeker waard.

Ik zou eerder zeggen 40% komt ie

Q6600 = 195
Moederbord = 100 (maximaal)
2 GB Geheugen = 35
80 GB Hardisk = 35
250 GB Hardisk = 50
DVD Brander = 25
Toestenbord etc = 20
Kast + voeding = 75 euro
Windows XP pro (OEM) = 85
19 inch Monitor = 140

Totaal = 760 euro

Eye4 AV Pro Station Quad Kost bij i4 1299 euro's scheelt 540 euro.

Maar goed als je echt A-technisch bent, kun je er beter inderdaad niet aan beginnen. In ieder geval veel plezier met je nieuwe DAW! :biertje:

Maar goed als je echt A-technisch bent, kun je er beter inderdaad niet aan beginnen. In ieder geval veel plezier met je nieuwe DAW! :biertje:

Als je dan toch gaat vergelijken doe het iig eerlijk.
Dingen als voeding, toetsenbord en scherm wil je toch wel een redelijke kwaliteit ipv goedkoopste van het goedkoopste.
19" kast is doorgaans ook redelijk aan de prijs.
Goede stille koeling wil je er dan ook bij en dat kost ook nog wel wat meer.
En je vergeet ook nog eens het in elkaar bouwen, installeren en testen van software.
Daar gaat ook tijd en moeite in zitten.

En dan nog wat support erbij en dan wordt het verschil in prijs toch een stuk kleiner.

(Zelf bouw ik trouwens ook liever m'n computers in elkaar omdat ik zo'n eigenwijze eikel ben.)

Als je dan toch gaat vergelijken doe het iig eerlijk.
Dingen als voeding, toetsenbord en scherm wil je toch wel een redelijke kwaliteit ipv goedkoopste van het goedkoopste.

Oke hier moet ik je dan wel een klein beetje gelijk in geven.

Q6600 = 195
2 GB Geheugen = 35
80 GB Hardisk = 35
250 GB Hardisk = 50
DVD Brander = 25
Toestenbord etc = 20
Kast + voeding = 75 euro
19 inch Monitor = 140

Totaal = 760 euro

Het systeem wat ik 1,5 jaar geleden bij hun heb laten bouwen loopt nog steeds als een zonnetje...

Heb destijds de losse prijzen (dus de merken die ze gebruikten) vergeleken en kwam niet veel duurder uit dan zelf bouwen...10% tot 15% ongeveer...(wat Fles ook zei)...

Daar komt nog bij dat ik tegelijkertijd ook geluidskaart e.d kocht en op het totaal een flinke korting kreeg,dus opgeteld was ik goedkoper uit dan zelf bouwen...

In een I4 systeem wordt een betere,stille 19" kast gebruikt,duurdere dvd brander + lezer,hd en geheugen enz.
Geheugen en harde schijven wil je niet te goedkoop hebben,tenzij je graag problemen wilt...

Kortom,die rekensom van je slaat nergens op...tenzij je je onderdelen bij allemaal verschillende leveranciers gaat halen,dan bespaar misschien nog wat procentjes...maar dan ben je wel ff zoet...

die prijs van ka2 komt toch best wel in debuurt hoor, dan heb je ook allemaal a-merk shit....

iets neer denk ik zelf..650 zonder monitor ofzo

Tuurlijk slaat die rekensom wel ergens op!?! Ik heb zo'n soort systeem zelf gebouwd 3 jaar geleden, en het enigste waar je een beetje meer voor uit kunt geven, is de kast/voeding en monitor! De rest is gewoon allemaal van intel harde schijven van western digital en video kaart van nvidia.

Kijk het is spijtig als je er nu achter komt dat je goedkoper uit had kunnen zijn, maar dan hoef je nog geen onzin uit hoefen te kramen over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt.

Laten we nu niet elkaar gaan bashen over iets wat er eigenlijk niet toe doet:

Er zijn imo twee soorten mensen te onderscheiden in de queste naar een nieuwe DAW-peecee:
1. Diegene die een stabiel gebruiksklaar systeem zonder fratsen (en bereid is daarvoor meer te betalen);
2. Diegene die het leuk vindt om zelf een systeem samen te stellen tegen een meer vriendelijke prijs en de evenuele problemen daarbij ook voor eigen rekening neemt en zelf probeert op te lossen.

Lijkt mij een geval van ieder z'n ding, voor beide benaderingen valt wat te zeggen. Ik behoor persoonlijk tot de tweede categorie. Mijn systeem draait tot op heden naar volle tevredenheid.

Daan

Vergeet ook niet dat er elke maand weer nieuwe zut uitkomt en de prijzen ook weer vele % dalen.
Dat maakte vergelijken heel moeilijk zo niet onmogelijk.
En dat betekend dat als je hele scherpe prijzen wilt hebben je er zelf veel tijd in moet steken om het bij te houden. Plus het feit dat je soms een combinatie van componenten hebt die voor DAW absoluut ongeschikt is of totaal gezien zo instabiel als de neten is.
En dat gevaar wordt alleen maar groter als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben met rev1.0 hardware en versie 1.0 drivers.
Wacht dan liever een half jaartje of een jaar totdat er algemeen bekend is wat die hardware doet en dan heb je al wat meer zekerheid dat het voor jouw ook wel gaat werken.
Geneuzel over tientjes hier en daar vind ik zelf onzin. Als je het ding al veel gebruikt dan ben je dat ook al kwijt aan de stroomrekening.

das waar daan, maar de TS moet wel weten wat mogelijk is :)

voor 10%/15% meer heb je mogelijk minder gezeik!

Tsja als je het nieuwste van het nieuwste gaat kopen, ben je ook wel effe wat meer kwijt dan 750 euro. En je moet natuurlijk ook wel wat research doen. Gewoon lukraak wat kopen is vragen om moeilijkheden.

Heb een op maat gemaakt quadcore systeem gekocht bij www.dimension.nl een paar maanden geleden.
Die gasten weten een beetje over muziek maar wel echt alles over pc's en ze zijn erg klantvriendelijk en denken graag mee. Daarom kom ik daar al meer dan 5 jaar. M'n laptop komt er ook vandaan.
Mijn OS en tempfiles draaien vanaf een 10.000 rpm hd, weet niet of dat ook al is genoemd. Retesnel in combi met wat tweaks van XP.

Intel Q6600 2,4ghz quadcore
2 gig ram
500 gb Caviar (opslag) + 74 gb Raptor hd (os, prgs en tempfiles)
10 usb poorten + berg kabels en sata II poorten
asus P5K mobo
Asus breedbeeld dual monitor pci-e videokaart 256mb
Voeding 650 watt
XP home NL oem
samsung lightscribe externe dvd brander
en nog een berg foefjes ...

En ergens het bericht dat asus slecht zou zijn, ik heb een jaar in een pc winkel gewerkt als soort van stage. Als er iets is waar weinig tot niks mee mis was dan waren het wel asus onderdelen. Ikzelf gebruik ook altijd asus onderdelen vanaf dat ik zelf pc's bouw en heb er nog nooit echte problemen gehad. M'n pentium 3 van 10 jaar oud werkt ook nog steeds als een zonnetje.
Ik had meer last van windows, gare geheugenmodules en overwerkte hd's.

Laatst gewijzigd:
Heb een op maat gemaakt quadcore systeem gekocht bij www.dimension.nl een paar maanden geleden.
Die gasten weten een beetje over muziek maar wel echt alles over pc's. Mijn OS en tempfiles draaien vanaf een 10.000 rpm hd, weet niet of dat ook al is genoemd. Retesnel.

2 gig ram
500 + 72 gb hd's
10 usb poorten + 2 firewire + berg kabels
asus mobo
breedbeeld dual monitor videokaart
samsung litescribe externe dvd brander
en nog een berg foefjes ...

10.000 rpm is inderdaad goed voor het os. Maar als het er echt op aan komt kun je beter je data disks in raid0 zetten dan gaat het nog sneller. Of natuurlijk 2 of meer schijven van 10.000 rpm in raid0!!! Maar dat wordt wel een beetje duur.

Q6600 = 195
2 GB Geheugen = 35
80 GB Hardisk = 35
250 GB Hardisk = 50
DVD Brander = 25
Toestenbord etc = 20
Kast + voeding = 75 euro
19 inch Monitor = 140

Totaal = 760 euro

Deze kast is niet stil, dat kan ik je op een briefje geven...

Heb toch niets beters te doen dus ben even op onderzoek uitgegaan.
Kwam ik dit tegen. (ouder artikel)

http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/829180.html

Maar een reaktie van iemand daar kan ik het wel eens mee zijn. Gigabyte mobo's zijn nooit in een keer goed. Je hebt altijd wel een rev2 of hoger nodig wil je een betrouwbaarder bord hebben.

En ze zitten nu al weer op een rev2.1. Iets wat mij genoeg zegt iig.
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2748

Volgens mij moet je tegenwoordig nooit een REV1 of Versie 1 van wat voor product dan ook hebben.

Citroën C5 v1, kek
Virus TI v1, kek
Gigabyte P35 v1, kek
etc

Vergeet ook niet dat er elke maand weer nieuwe zut uitkomt en de prijzen ook weer vele % dalen.
Dat maakte vergelijken heel moeilijk zo niet onmogelijk.
En dat betekend dat als je hele scherpe prijzen wilt hebben je er zelf veel tijd in moet steken om het bij te houden. Plus het feit dat je soms een combinatie van componenten hebt die voor DAW absoluut ongeschikt is of totaal gezien zo instabiel als de neten is.
En dat gevaar wordt alleen maar groter als je het nieuwste van het nieuwste wil hebben met rev1.0 hardware en versie 1.0 drivers.
Wacht dan liever een half jaartje of een jaar totdat er algemeen bekend is wat die hardware doet en dan heb je al wat meer zekerheid dat het voor jouw ook wel gaat werken.
Geneuzel over tientjes hier en daar vind ik zelf onzin. Als je het ding al veel gebruikt dan ben je dat ook al kwijt aan de stroomrekening.

Je zegt het zelf al...

Back