Stekkerdozen/verdeeldozen

Stekkerdozen/verdeeldozen

• Gamma kwaliteit

Stemmen: 29 48,3%
  • Gamma kwaliteit met overspanningsbeveliging

Stemmen: 17 28,3%
  • Zware kwaliteit met overspanningsbeveiliging

Stemmen: 12 20,0%
  • Professionele 19" rack apparatuur

Stemmen: 9 15,0%

• Totaal aantal stemmers
    60
Mijn andere stekkerdozen zijn geen Gamma trouwens, maar Hema
Daarom schreef ik ook gamma kwaliteit, mag hema, trefcenter, obi, praxis, aldi etc. zijn.

Gamma/Lidl/Action -kwaliteit. Van alles door elkaar heen en op elkaar, zodat een gemiddelde brandweerman/inspecteur er een dusdanige zenuwinzinking van zou krijgen dat het niet leuk meer is.

Alles die stekkerdozen zitten weer op twee stopcontacten en worden hier dubbelpolig geschakeld. Als ik weg ga, gaan de stekker zelfs uit de stopcontacten. En er hangt een brandmelder.

Het liefst monteer ik eens zo'n mooie goot langs de muren (die je ook in kantoren ziet) met tientallen stopcontacten. Deze monteer ik dan met kabel (VMVK is dat zou uit mijn hoofd) en komen op een stoppenkast met 2 automaten van 6 of 10 ampere waar je de boel ook mee kan uitschakelen. Maar ja, dan ben je weer een paar honderd euro verder waar ik liever een apparaatje en een extra stekkerblok voor koop.

:mega:

Zo'n wandgoot systeem is inderdaad ook mooi. Alleen moet je rekening houden met de ruimte die zo'n goot inneemt. Ik denk dat ik een keer van die 19" panelen koop, 1tje met van die 3polige aansluitingen voor gear met ingebouwde voeding en 1tje met gewone stopcontacten. Wel moet alles per aansluiting uitschakelbaar zijn. Want zoals het nu is, vind ik het een slordige zooi en veroorzaakt volgens mij een hoop ruis/zoem/brom.

Attachments

• Stroomszooi 001.jpg
    Stroomszooi 001.jpg
    161,4 KB · Bekeken: 134
  • Stroomszooi 002.jpg
    Stroomszooi 002.jpg
    127,2 KB · Bekeken: 115
  • Stroomszooi 003.jpg
    Stroomszooi 003.jpg
    110,3 KB · Bekeken: 126
Stroom is gewoon stroom

Dus... :P

Ik denk dat een Jupiter8 na een dikke vette spanningspiek er heel anders over denkt, evenals bijvoorbeeld een Studer 2" 24track niet zo weg zal zijn van schommelingen tussen de 200 en 250 volt.

En Al Gore zal ook heel anders denken dan die leuze probeert te verkondigen.

16a stroom door een slecht gestript draadje is ook gewoon stroom, maar op den duur ook een goed voor een fijne bbq.

Ondanks dat is dat wel een erg grappige reclame.

..........16a stroom door een slecht gestript draadje is ook gewoon stroom, maar op den duur ook een goed voor een fijne bbq.

Wat bedoel je met een slecht gestript draadje...?

Wat bedoel je met een slecht gestript draadje...?

Je hebt soms van die figuren die strippen een snoer (dus geen draad, verkeerde benaming van mij) en nemen met de isolatie meer dan de helft van de gewonden ader mee. Je kan natuurlijk wel nagaan dat als zo'n snoer geschikt is voor bijvoorbeeld 10 ampere, dat dat niet meer geldt als de helft van de ader weg is. Als je er dan nog een dikke versterker, een computer en de rest van je apparatuur er op gooit, is dat vragen om problemen. Je mag weet ik veel hoeveel (automatische) zekeringen in je meterkast hebben, of zelfs een aardlekschakelaar, zo vlug als jij te veel stroom door een beschadigd snoer heenjaagt gaat die gloeien. Met een beetje stof erbij is het dan zo feest. Dat is ook vast een reden waarom de brandweer waarschuwt voor die stekkerdozen, maar dat weet ik niet zeker.

Draad wordt als term overigens meestal gebruikt bij installatiedraad en heeft een massieve kern (die ook door verkeerd te strippen beschadigd kan raken en daardoor brandgevaarlijk kan worden). De soepele draden aan een apparaat of een verdeeldoos (met een gewonden kern) worden eerder snoer genoemd.

Laatst gewijzigd:
Bedankt Kraan, da's duidelijk.

Nog een paar concrete vragen eraan geknoopt:

Ik moet volgende week een aparte groep voor de studio op de kast (laten) aansluiten. Ik heb nog van die stugge, dikke grijze (grond?)kabel liggen die ook buiten gebruikt kan worden. Ik neem aan dat het goed is om hiermee vanuit de kast een dubbele contactdoos (ook zo'n grijze met klepjes) de studio in te brengen?

Als ik dan daarop bijv. 1 meervoudige Brennenstuhl doos met beveiligingen prik (zie onderaan bericht voor de specs.) en dan in elk van de punten daarvan een andere verlengdoos steek (bijv. van die witte Praxis en Hema dingen) met de gear erin is dan alles toch goed beschermd door die Brennenstuhl? Die kan trouwens 16 Ampere en max. 3680 Watt aan, en daar kom ik zeker niet aan.

(Ik bedoel in elk van de Brennenstuhl contactpunten 1 witte verlengdoos met daarin in de gear. NIET witte verlengdoos in witte verlengdoos in witte verlengdoos etc.)

De kast heeft trouwens ook aardlekschakelaar en ik kan er ook een automatische zekering in zetten.

In het kort:
Kast > 1 groep met een dikke kabel en een goede dubbele contactdoos de studio in > daarin een meervoudige Brennenstuhl doos > daarin per contactpunt een goedkopere contactdoos > daarin de gear.

De specs van die Brennenstuhl zijn:

Master/Slave-functie (WAT IS DIT?)
Stabiele behuizing van geëloxeerd aluminium
Stopcontacten in 45°-opstelling
Voedingsspanning 230 V~
Nominale stroom 16 A
Max. belastbaarheid 3680 W
Automatische beveiliging 16 A
2-polige, verlichte netschakelaar
3 m hoogwaardige netkabel 3G1,5 (vervangbaar)
Overspanningsbeveiliging
4 stopcontacten met permanente voedingsspanning

"Geniet van het goede gevoel dat u uw computerapparatuur optimaal heeft beschermd. Want deze stekkerdoos biedt u niet alleen perfect beveiligde voedingsspanning. Ook analoge en digitale communicatiekabels en coaxiale antennekabels zijn met deze stekkerdoos uitstekend beveiligd. Zelfs gigantische ontkoppelingsstromen tot 120.000 A worden door uw Premium Protect Line probleemloos verwerkt. Niet alleen op het werk, maar ook thuis biedt de professionele bliksembeveiliging een perfecte beveiliging voor uw hoogwaardige TV- en HiFi-componenten."

Kost bij Conrad 133 Euro, maar goed, een enkele opdonder door een synth., module of monitor etc. levert natuurlijk al snel veel meer schade op.

Lang verhaal, sorry daarvoor. Uitleggen en compact formuleren zijn niet m'n sterkste punten. *D

Ik wacht nog steeds op draadloze stroom. Geen gezeik meer met al die kabels... :kroon:

Ook ik heb een wirwar aan kabels, ik 1 blopk van 6 en 2 van 3 ofzo. Valt op zich nog wel mee. Alle kabels bij elkaar gegooid in een bak onder het bureau. Gewoon Gamma (lees: bagger) kwaliteit. Ik geloof niet zo in die overspanningsbeveiligingstoestanden, zeker niet ivm bliksem. Stekker eruit lijkt me dan de enige oplossing. Dat doe ik alleen als ik op vakantie ga of als het echt enorm onweert.

een blok van 8 en een blok van 3, beide idd van de Gamma (met dito kwaliteit).
Er zit wel zo'n aan/out schakelaar op :yamaha:

Als je in huis een aardlek schakelaar hebt dan is er toch al minder risico op problemen bij blikseminslag?
Iig altijd stekker eruit trekken na het produceren :okdan:

Bedankt Kraan, da's duidelijk.

Nog een paar concrete vragen eraan geknoopt:

Ik moet volgende week een aparte groep voor de studio op de kast (laten) aansluiten. Ik heb nog van die stugge, dikke grijze (grond?)kabel liggen die ook buiten gebruikt kan worden. Ik neem aan dat het goed is om hiermee vanuit de kast een dubbele contactdoos (ook zo'n grijze met klepjes) de studio in te brengen?

Als ik dan daarop bijv. 1 meervoudige Brennenstuhl doos met beveiligingen prik (zie onderaan bericht voor de specs.) en dan in elk van de punten daarvan een andere verlengdoos steek (bijv. van die witte Praxis en Hema dingen) met de gear erin is dan alles toch goed beschermd door die Brennenstuhl? Die kan trouwens 16 Ampere en max. 3680 Watt aan, en daar kom ik zeker niet aan.

(Ik bedoel in elk van de Brennenstuhl contactpunten 1 witte verlengdoos met daarin in de gear. NIET witte verlengdoos in witte verlengdoos in witte verlengdoos etc.)

De kast heeft trouwens ook aardlekschakelaar en ik kan er ook een automatische zekering in zetten.

In het kort:
Kast > 1 groep met een dikke kabel en een goede dubbele contactdoos de studio in > daarin een meervoudige Brennenstuhl doos > daarin per contactpunt een goedkopere contactdoos > daarin de gear.

De specs van die Brennenstuhl zijn:

Master/Slave-functie (WAT IS DIT?)
Stabiele behuizing van geëloxeerd aluminium
Stopcontacten in 45°-opstelling
Voedingsspanning 230 V~
Nominale stroom 16 A
Max. belastbaarheid 3680 W
Automatische beveiliging 16 A
2-polige, verlichte netschakelaar
3 m hoogwaardige netkabel 3G1,5 (vervangbaar)
Overspanningsbeveiliging
4 stopcontacten met permanente voedingsspanning

"Geniet van het goede gevoel dat u uw computerapparatuur optimaal heeft beschermd. Want deze stekkerdoos biedt u niet alleen perfect beveiligde voedingsspanning. Ook analoge en digitale communicatiekabels en coaxiale antennekabels zijn met deze stekkerdoos uitstekend beveiligd. Zelfs gigantische ontkoppelingsstromen tot 120.000 A worden door uw Premium Protect Line probleemloos verwerkt. Niet alleen op het werk, maar ook thuis biedt de professionele bliksembeveiliging een perfecte beveiliging voor uw hoogwaardige TV- en HiFi-componenten."

Kost bij Conrad 133 Euro, maar goed, een enkele opdonder door een synth., module of monitor etc. levert natuurlijk al snel veel meer schade op.

Lang verhaal, sorry daarvoor. Uitleggen en compact formuleren zijn niet m'n sterkste punten. *D

master slave = het apparaat wat je in de master heb zitten schakelt bij inschakeling de rest van de stop contacten aan.

Dus heb jij je pc in het master contact zitten, dan zodra jij je pc aanschakelt, schakelen de overige contacten mee aan. Ik zou dit zelf niet willen hebben ik zet liever alles 1 voor 1 alles aan (synths > mixer > monitoren) Dat kun je natuurlijk als nog doen nadat alle slave contacten aanspringen maar dan is het een beetje overbodig.

Je stugge kabel (vmk nog wattes) is oke om spanning binnen je studio binnen te halen. in feite kun je dit gebruiken als oplossing voor de normale 3x spannings draden die je door een 3/4 kwarts buis zou trekken.

Ik weet niet hoe je die stugge kabel je studio in wil krijgen ?

Maar als je dit door een bestaande buis in de muur wilt trekken (bijv een stopcontact wat je niet gebruikt) dan kun je beter 3x normale spannings draad er door heen trekken (blauw bruin aarde) want zo'n stugge kabel trek je 2 a 3 meter door een buis heen en daarna is het een hel en verder kom je niet (die kabel is dus ook inderdaad bedoeld als isolatie voor waar je geen 3/4 kwarts buis hebt) tenzij je die stugge kabel over de vloer in het zicht naar je studio wilt hebben lopen ? :D

succes

master slave = het apparaat wat je in de master heb zitten schakelt bij inschakeling de rest van de stop contacten aan.

Dus heb jij je pc in het master contact zitten, dan zodra jij je pc aanschakelt, schakelen de overige contacten mee aan. Ik zou dit zelf niet willen hebben ik zet liever alles 1 voor 1 alles aan (synths > mixer > monitoren) Dat kun je natuurlijk als nog doen nadat alle slave contacten aanspringen maar dan is het een beetje overbodig.

Je stugge kabel (vmk nog wattes) is oke om spanning binnen je studio binnen te halen. in feite kun je dit gebruiken als oplossing voor de normale 3x spannings draden die je door een 3/4 kwarts buis zou trekken.

Ik weet niet hoe je die stugge kabel je studio in wil krijgen ?

Maar als je dit door een bestaande buis in de muur wilt trekken (bijv een stopcontact wat je niet gebruikt) dan kun je beter 3x normale spannings draad er door heen trekken (blauw bruin aarde) want zo'n stugge kabel trek je 2 a 3 meter door een buis heen en daarna is het een hel en verder kom je niet (die kabel is dus ook inderdaad bedoeld als isolatie voor waar je geen 3/4 kwarts buis hebt) tenzij je die stugge kabel over de vloer in het zicht naar je studio wilt hebben lopen ? :D

succes

Bedankt! En dan is zo'n master/slave optie voor mij ook niet nodig. Ik schakel ook niet altijd alles tegelijk in. Ik heb afgelopen maanden een ontkoppelde doos (studiootje) in een doos (atelier/ kantoor) gebouwd, en de nieuwe kabel hoeft alleen door een wand van 3 x 12.5mm. gips + isolatie heen, in totaal zo'n 10 cm. Contact mag daar op de wand gemonteerd worden, het zit dan op een onzichtbare plek achter de studiomeubels, geen probleem. Maar evengoed: mocht het gebruiken van 3 x een normale, of een wat dikkere, spanningsdraad door een pvc buisje toch een betere optie zijn dan is dat ook geen probleem.

Kraan zei iets over het verkeerd strippen van een kabel, en het zo beschadigen van de massive kern. Het is voor mij allemaal nieuw... en ik acht me redelijk in staat om dat verkeerd te doen!

Goed, op die contactdoos zou ik dan het verhaal met de Brennenstuhl (blijft een beetje Koot en Bie achtig klinken, 'Brenzev' de haringkoning op het Rode Plein) en dan doorgaan met simpele witte dozen overwegen. Maar als dat het effect van de Brennenstuhl weer grotendeels zou elimineren, dan niet natuurlijk.

Kan iemand daar nog iets verstandigs over zeggen?

Conso,

Master en Slave:

Wat Anoniempje zegt klopt als een bus, met als enige kanttekening dat een PC misschien weer net niet werkt op de master. Ik weet niet precies hoe een ATX kast werkt, maar als ik zie dat het ledje van de muis en van de netwerkkaart oplicht terwijl hij uitstaat, krijg ik het vermoeden dat die voeding altijd een beetje stroom verbruikt. Hierdoor zou de master ook altijd de slaves inschakelen. Je zou natuurlijk dit op kunnen vangen door een lamp in de master te prikken en hiermee de boel te schakelen. Maar je hebt al gezegd dat je de master-slave functie geen optie vindt, dus dit zijn eigenlijk nutteloze woorden.

Kabel
Je hebt (volgens mij hoor, de blauwe maandag als monteur is voor mij heel lang geleden) YMVK, VMVK kabel en grondkabel. De grondkabel is te herkennen aan de gevlochten stalen bescherming en drie aders. De VMVK (en volgens mij ook de YMVK die zich vooral in andere eigenschappen onderscheidt) hebben alleen drie aders. Alle soorten zijn in principe geschikt voor wat jij wil. Het is zelfs verstandig omdat je een box-in-a-box constructie hebt, en kabel flexibeler is ten opzichte van het stugge buis. Wel zou ik de kabel vastzetten met buis. Dit is de veiligste en mooiste oplossing. Dit doe je door over de rechte stukken kabel buis te schuiven en deze met beugels vast te zetten. De bochten, en plakken waar je met buis niet bijkomt, laat je dan dus kaal (alleen kabel).

De kleuren kunnen trouwens niet helemaal overeen komen, een overzichtje:
  • Blauw (Nul, stroomterugvoerende draad) - Is zowel in de meterkast als in de kabel blauw. Kleur in oude huizen is rood.
  • Bruin (Fase, stroomleidende draad. Oppassen dus)- Is in de meterkast altijd bruin, kan in de kabel zwart zijn. Kleur in oude huizen is groen.
  • Groen/geel (Aarde) - Kan in de meterkast opgenomen zijn in een aparte "aardrail". Kleur in oude huizen is grijs.
De eerste kleur is de kleur volgens de huidige normen. Als je een oud huis hebt, zijn de kleuren anders, deze staan bij alle drie achteraan. Het grootste verschil kan hem dus zitten in de kleur van de stroomvoerende leiding in de kabel. Deze kan zwart of bruin zijn. Het komt op hetzelfde neer. Zwart is volgens de norm de kleur voor een draad na een schakelaar, oftewel de 'schakeldraad'. In een kabel kan je deze ook als 'Fase' gebruiken.

Voor de zekerheid kun je het beste de aarde altijd langer laten dan de andere twee aders. Zeg 2cm of zo. Als er onverhoopt iets met de kabel gebeurd waardoor hij uit zijn plek gerukt wordt, dan gaan de gevaarlijkste aders als eerste. De ader die voor de veiligheid zorgt, wordt er dan als laatste uitgetrokken.

Het strippen
Wat ik bedoelde met het beschadigen van een installatiedraad (dus ook die in een kabel), is dat je de striptang te krap afstelt. Hierdoor krijgen de aders bij de 'strip' een inkeping. Deze inkeping kan (vooral bij kabel) breken, en is ietwat brandgevaarlijker.
Los dit op door de striptang eerder te groot dan te klein af te stellen, wellicht trek je dan de eerste keren te weinig isolatie los, maar dat is beter dan een stuk ader inkepen. Het is trouwens echt alleen van toepassing als je onbenullig bezig bent hoor. Als je het aandachtig doet is er geen probleem, en een ervaren monteur doet het met een kniptang, schilmesje, of wat dan ook en dan uit de losse pols, gewoon op gevoel.

De Brennenstuhl

Je vraag over het inprikken van 'Gammadozen' op de Brennestuhl kan ik niet met zekerheid beantwoorden, maar volgens mij kan dat gewoon. Of je nu een versterker van 2000 watt er op prikt, of vier apparaten van 100 watt, dat maakt voor de functionaliteit van dat ding niet uit. De brandweer waarschuwt echter wel altijd voor het inprikken van stekkerdozen op stekkerdozen. Ik denk dat dit vooral een kwestie van overbelasten en ondeugdelijk materiaal is. Als jij op ieder contact van de Brennenstuhl een stekkerdoos prikt (en dan gewoon een redelijk kwalitatief goede kant-en-klare, en niet zelfgemaakt) en je schakelt de hele boel op 1 centrale plek (op de Brennenstuhl, of de groep in de meterkast) uit, dan is er volgens mij helemaal niets aan de hand. Wil je het zekere voor het onzekere? Dan hang je een goede brandmelder op.

Volgens mij heb ik je vragen beantwoord, zo niet dan doe je maar weer een poging. Ik hoop dat ook anderen hier wat aan hebben. En als er onvolkomenheden in staan, dit ook melden.

Laatst gewijzigd:
Wat ik zo'n ellende vind is dat apparatuur met externe voedingen vaak een voedingsblok met stekker in één hebben. Vaak is dat ding zo lomp dat je in jer verdeeldoos niets naast zo'n voedingsblok kunt steken. Zijn er geen verdeeldozen die iets meer ruimte hebben zodat je geen stopcontacten verliest?

Wat ik zo'n ellende vind is dat apparatuur met externe voedingen vaak een voedingsblok met stekker in één hebben. Vaak is dat ding zo lomp dat je in jer verdeeldoos niets naast zo'n voedingsblok kunt steken. Zijn er geen verdeeldozen die iets meer ruimte hebben zodat je geen stopcontacten verliest?

Je hebt verlengkabeltjes. Gewoon een vrouwtjestekker naar mannetjestekker.
ik ga wel ff googlen

Zoiets zoek ik ja. Ziet er ook nog degelijk uit, degelijker dan "gamma kwalitiet".

Thx!

Ha Kraan, bedankt weer voor alle nuttige info!

In de studiobox alleen al (ong. 3.5 x 4.5 m.) hangen vier nieuwe sprinklers. Werk in een gerenoveerd pakhuis en dat hangt sinds vorig jaar verplicht vol met die dingen. Gives me the creeps, want mijn ruimte is niet hoog en 1 keer met iets tegen zo'n ding aanlopen en al je gear en de ruimte zijn definitief naar de klote. Een enkele sprinkler jaagt er 300 liter water per uur door! Een paar seconden is dan voldoende om de hele boel af te kunnen schrijven. Maar goed, er was niet aan te ontkomen.

Ik ga de grijze kabel op de rechte stukken dan door een buis doen dan, goede tip. En naast de Brennenstuhl (of een vergelijkbare doos) vervang ik dan toch ook maar de goedkope Praxis vodden door wat betere kwaliteit verlengdozen.

:okdan:

ik gebruik alleen nog maar deze

14470.jpg

Surge Guard PW-3100
kost me 5 euro / stuk

zelfde prijs als een 6-aansluitingen zonder overspanningsbeveiliging

ik gebruik alleen nog maar deze

14470.jpg

Surge Guard PW-3100
kost me 5 euro / stuk

zelfde prijs als een 6-aansluitingen zonder overspanningsbeveiliging

Dat is wel een goede tip!

Wat ik me alleen afvraag is in hoeverre die dingen echt tegen bijvoorbeeld blikseminslag beveiligen. In de handleiding van die Trust staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat je bij onweer de stekker uit het stopcontact moet halen. De voor mij meest voor de hand liggende overspanning is een inslag, verder kan ik me niet zo 1,2,3 niets voor de geest halen waar je je tegen beveiligen moet.

Volgens mij is er tegen blikseminslag op je eigen dak, of bij de buren niet te beveiligen. Dan praat je over zulke idiote spanningen/stromen dat die dat beveiligingscircuit makkelijk passeren/overbruggen/compleet verpulveren. Wellicht dat als bijvoorbeeld de bliksem bij 10 huizen verderop inslaat je wel beveiligd bent, terwijl normaal gesproken misschien wel apparatuur kapot zou zijn.

Van die Trust is het handig dat hij een automatische zekering van 10 ampere heeft. Als je zo'n ding gebruikt al centraal punt om weer een andere stekkerdoos(-zen) op te gooien, dan weet je in ieder geval dat je de boel niet al te veel belast.

Wie weet hoe zo'n ding zich gedraagt bij blikseminslag?

Back