oversturen op de mengtafel

solith

Nieuwkomer
op mijn yamaha 16/2 had ik de gewoonte mijn 909 kick zwaar te oversturen op de mengtafel en dan via de insert door te routen naar een ander kanaal, waar ik hem dan verzwakte (zo klonk hij wel lekker) met daar dan al dan niet wat effecten op.

Nu begaf na een tijdje het ledje het van het kanaal waar ik op overstuurde... (niet zo erg voor de rest bleef de klank nog steeds hetzelfde...)

Nu heb ik een nieuwe mengtafel besteld, nl de mackie cfx 20 mk2 (niet omdat het ledje kapot was natuurlijk maar omdat ik betere klank/en vooral meer opties en kanalen wou). Natuurlijk wil ik dat deze mixer ongeschonden blijft en zou het niet zo tof vinden dat er ook al het kleinste prutsje aan voorkomt. (zoals bv een ledje dat het begeeft)

dus mijn vraag, Is oversturen op de mixer nu echt schadelijk voor de inwendige elektronica of niet? (en in hoeverre is het schadelijk)

Dat ledje zal wel pech geweest zijn, kan me niet voorstellen dat dit door het oversturen kwam .. wel is het zo dat de ene mixer sneller kapot gaat als de andere (zal geen merken noemen) ..
Zelf vroeger ook heel wat overstuurd op zo'n yammie tafel nooit problemen gehad en de eigenaar erna is er volgens mij nog steeds blij mee ..

er is wel eens een thread over dit onderwerp geweest, en de conclusie was dat elk degelijk merk t wel kon hebben (had geloof ik met kwaliteit van opampjes te maken, maar dat weet ik niet zeker)

een merk als mackie moet t over het algemeen wel kunnen hebben

maar goed, de pech dat iets kapot gaat blijf je altijd wel houden ik zou er niet minder om gaan gainen iig al is niet gainen vast veiliger :)

Gewoon samplen ! De dynamiek is er vaak toch al uit.

Oversturing hier op een mackie 24-4 VLZpro. Nooit problemen mee gehad. Raggen met die handel!!!!!!!!!:duivels:

Die ouwe Neve tafels die overstuurden wel lekker..

Doe jezelf een hele grote lol en koop die Behringer buizenvoorversterker. Daar klinkt oversturing ook nog es heel lekker op!!
MIC200_big.jpg

Doe jezelf een hele grote lol en koop die Behringer buizenvoorversterker. Daar klinkt oversturing ook nog es heel lekker op!!

:D zekers, gebruik ik ook om saaie drumbakkies te oversturen.

Ik deed altijd op mijn D&R 900 oversturen. Maar dat ding werd oud en toen ik 'ns flink tekeer wou gaan met oversturing kwam er ineens een hoop rook uit de mixer... Geen idee eigenlijk of dit echt nu door het oversturen kwam of niet (ik kon indertijd eigenlijk geen artikelen vinden die dit staafden), maar ik had toch maar besloten om een mixer te kopen met veel meer headroom en voortaan maar te oversturen met externe signaal processors. Los van of het beter is voor je mixer is het sowieso eigenlijk wel prettiger, omdat je a) veel meer keuze hebt en je dus geen mixer hoeft te kiezen op hoe hij bij oversturing klinkt en b) je hebt veel meer controlle over je signaal.

even het bs-percentage van 85 naar 75% brengen: ik denk dat er schade had moeten staan...

serious mode:
Het gebroken ledje op het mengpaneel van de topic starter geeft wel aan dat niet alle mengerts gebouwd zijn voor dit gebruik (of het moet al toeval zijn).

even het bs-percentage van 85 naar 75% brengen: ik denk dat er schade had moeten staan...

serious mode:
Het gebroken ledje op het mengpaneel van de topic starter geeft wel aan dat niet alle mengerts gebouwd zijn voor dit gebruik (of het moet al toeval zijn).

Dat moet je dan eerst uitsluiten. De led alleen kan ook gewoon kapot zijn. Bij mij lag iig heel me kanaal eruit. Bij oude behringer mx8000 dat is.

Trouwens de beste reden waarom je niet op je hoofd mengert moet willen oversturen is overspraak of lekken van signaal genoemd. Bij mij was het zo dat als ik me 909 hihats met me gain te hard instuurde er nog steeds hihats te horen waren als ik me schuif dicht had of het kanaal had gemute. Wel zachtjes en natuurlijk zo'n behringer ding maar toch vrees ik dat dat een probleem is wat je altijd (of iig tot tafels van 2.000 euro ) blijft houden. Volgens mij kwam dat trouwens door auxen als ik me niet vergis.

Trouwens ik ben geen oversturingsfreak maar wat mij wel opviel is dat distortion vaak allemaal hetzelfde klinkt. Of iig op synths. Een tb 303 met een hele dure overdrive klonk in mijn oren netzoals een tb 303 op een behringer. Maar vermoedelijk zal dat wel aan mij liggen.

Dat moet je dan eerst uitsluiten. De led alleen kan ook gewoon kapot zijn.

Natuurlijk, maar ik bedoelde het meer algemeen. Ik kan me voorstellen dat de fabrikant een apparaat bouwt voor een bepaald gebruik en daar rekening mee houdt ivm de keuze van de onderdelen (bv. 'home' versus 'stage' gebruik). Ik kan me dus ook voorstellen dat ze 'bezuinigen' op de rode lampjes, want bij normaal gebruik gaan deze af en toe aan ipv continu (tenminste zo staat het aanbevolen in 'elke' mengtafel handleiding).

Gaat een kanaal stuk wat je overstuurt, komt het door het oversturen. Gaat een ander kanaal stuk, is je mixer gewoon stuk.

Technische psychologie 101

ik stuur al jaren mn herrie door op n ouwe inkel tafel die ik ergens op n zolder heb gevonden, man man man, wat klinkt die lekker smerig :D
Alleen begint ie steeds harder te zoemen, maar ach :)

Koop toch gewoon een distortion-achtig effect. Ben je van al 't gezeik af.. :Z

Daar is zo'n effect voor bedoeld. Dat oversturen op de mengtafel kan uiteraard wel, maar daar is 't niet voor bedoeld, lijkt me.

In een waterkoker kan je ook frituurvet warm maken (misschien zelfs friet bakken..), maar da's ook niet echt de manier..

Bericht door een moderator:
Off-topic berichten verwijderd en een paar officiële waarschuwingen uitgedeeld wegens taalgebruik en sfeer verzieken. On-topic dan maar weer? Dank jullie wel!

Ik heb nog nooit apparatuur stuk zien/horen gaan door oversturing.
als er iets stuk ging had dat altijd andere oorzaken, zoals slechte fabricage, slecht onderhoud/reparaties ed.
Enige keren dat er iets wegviel ging dat over kanalen/onderdelen in m'n studio waarover niet overstuurd werd.

bedankt voor al jullie comments! Ik heb besloten toch lekker op mijn mackie te oversturen :), eigelijk ben ik eerst nog op zoek naar een of ander contact email adres of andere contact info van een ingenieur van mackie om het eens goed na te vragen.

maar ben er wel 90 % zeker van dat de mackie het niet echt zal begeven met die oversturing... als mijn yammie er al zo goed tegen kon...

dus niel :) open die gain! :p

hehe zo mag ik het horen.

Ik heb meerdere mackies gehad, allemaal overstuurd.
Eentje daarvan staat nu al meer dan 4 jaar te oversturen, zowel bij mij als bij de nieuwe eigenaar en nog steeds geen vuiltje aan de lucht. M'n behringer mx3282 overstuurd ook alweer 7 jaar waaronder bij mij en de volgende eigenaar en ook die doet het nog steeds (met uitzondering van kanaal 8, waar ik niet overstuurde pads van de korg 05r/w op had).

ik moet helaas zeggen dat ik de oversturing van die dingen afgrijselijk vind, heel schel en weinig subtiel. en zo "buizen" issie nou ook weer niet :p

niet dat ik tegen behringer ben, want de oversturing op de UB serie mixers vond ik echt goed.

Back