De grote Cubase 4 draad

OJS

..............
Ik weet dat er op Cubase.net ook al heel wat te vinden is maar wellicht dat hier ook wat gebruikerservaringen gepost kunnen worden in onze moerstaal.

Ik heb kortgeleden Cubase ge-update naar 4.1.2.
Toch loop ik regelmatig tegen een crash. Vooral bij het opstarten van NI Kontakt 3 gaat het iedere keer mis. De rest draait redelijk stabiel, hoewel ik nog lang niet een zwaar beroep op alles heb gedaan. Iemand een idee hoe dit komt. Ik heb wel gelezen dat het vaker voorkomt maar een oplossing heb ik niet gevonden.

En ja, ik werk met gewone legale software: Cubase 4, NI Komplete 5 en Spectrasonics.

4.1.3 hotfix

4.1.3 hotfix

Ik heb zelf 4.1.3 geinstalleerd. Ik heb zelf (nog) geen problemen gehad.
Ik werk zelf met veel external instruments (hardware dus). Tot nu toe daar ook geen problemen mee gehad.

Ik merk wel dat sommige plugins niet werken met PDC aan. Nemen deze plugins te veel tijd in het audio path ofzo??

Ik werk nu ook met de laatste update van Cubase, wat ik wel merk is dat het steeds 'stabieler' wordt in het begin had ik soms ook wel last van errors bij het gebruik van vst's (z3ta, battery) maar dat is nu nagenoeg verdwenen. Echter een crash is naar mijn inziens onvermijdelijk bij intensief gebruik van het programma.

Ik weet dat er op Cubase.net ook al heel wat te vinden is maar wellicht dat hier ook wat gebruikerservaringen gepost kunnen worden in onze moerstaal.

Toch loop ik regelmatig tegen een crash. Vooral bij het opstarten van NI Kontakt 3 gaat het iedere keer mis. De rest draait redelijk stabiel, hoewel ik nog lang niet een zwaar beroep op alles heb gedaan. Iemand een idee hoe dit komt. Ik heb wel gelezen dat het vaker voorkomt maar een oplossing heb ik niet gevonden.

En ja, ik werk met gewone legale software: Cubase 4, NI Komplete 5 en Spectrasonics.

Hoi,

in de meest recente interface staat een recentie van Kontakt 3 en ook zij
melden een crash maar vooral bij het kiezen van multiple outputs in C4.
Kijk maar even in het magazine.
Ze hebben e trouwens in de review nog geen oplossing voor gevonden.

Ik heb nergens last van, heb zowel van C4 als K3 de laatste updates draaien, Nu moet ik zeggen dat ik een template gemaakt heb met daarin de basis instellingen, vst's en kanalen die ik standaard in iedere productie gebruik.

Ik ben namelijk nogal een overzichtsfreak en werk met ontiegelijk veel folder-, mark, ruler en arranger tracks.

Misschien moet je gewoon eens een template aanmaken waarin Kontakt al goed ingesteld is.

De enige crash die ik veel eens heb; als ik IR's naar de convolution sleep. En laatst toen ik Bent van de la Mancha wilde gebruiken :D Maar dat zegt meer over de programmer skills dan over C4 denk ik

@Vercetti: Interface is wc lektuur man, ik zou niet te zwaar tillen aan de uitspraken en tips die in dat magazine gegeven worden, als je echt een vakkunding blad wil neem dan liever Computer Music of de SOS.

Iemand wees me erop dat ik DFD (direct from disk) moest installeren. Ik heb de documentatie nagelezen maar ik kan nergens een aparte applicatie vinden die DFD heet en die ik zou moeten installeren. Het lijkt me meer een beschrijving van een stukje software dat al geïntegreerd is in K3. Of zit ik ernaast?

Hoi Batteraaf,

Heb je in Kontakt 3 dan ook een eigen template gemaakt voor je outputs?
Als ik het goed begrijp heb jij in elk C4 project standaard Kontakt3 meedraaien,of je hem nu gebruikt of niet?
Als dat werkt is dat een goed idee.
In de Interface review hadden ze dus problemen als ze meerdere sounds uit de bibliotheek laden in kontakt 3 en ze dan
aan eigen ouputs routen.
Maar welke versie ze hebben getest (3.0 of 3.02) staat nergens.
Dat kan inderdaad wel beter.

Wil je wat meer uitleggen over jouw werk systeem?

OJS,
Wat de DFD betreft,ik weet vrijwel zeker dat die met Kontakt 3 word meegeinstalleerd.
Als ik jou was zou ik even contact opnemen met NI support.

DFD zit zeker standaard in Kontakt. Hier vind je meer info

Hoi Batteraaf,

Heb je in Kontakt 3 dan ook een eigen template gemaakt voor je outputs?
Als ik het goed begrijp heb jij in elk C4 project standaard Kontakt3 meedraaien,of je hem nu gebruikt of niet?
Als dat werkt is dat een goed idee.
In de Interface review hadden ze dus problemen als ze meerdere sounds uit de bibliotheek laden in kontakt 3 en ze dan
aan eigen ouputs routen.
Maar welke versie ze hebben getest (3.0 of 3.02) staat nergens.
Dat kan inderdaad wel beter.

Wil je wat meer uitleggen over jouw werk systeem?

Ik heb een default Project template ja, daarin zitten 2 Folder tracks "Audio" en "Non-Audio" in de NA zitten dan weer apart folder tracks voor de vaste VST's/Hardware in mijn tracks oa. de XS7, Virus C, K3 en EZ drummer. Verder zitten er 2 time rulers in (1x bars, 1x sec.), een marker track en een arranger track.

Kontakt gebruik ik altijd met de volgende output setup: 4x stereo, 8x mono, 4x aux (Sends). Ik heb de volledige Library van NI geïnstalleerd en die gebruik ik ook er veel (ik importeer/converteer zelfs veel geluiden banken naar .nki)

Alle midi kanalen, outputs enz. zijn goed ingesteld, dus als ik mijn lege template laad, dan hoef ik niet eerst te gaan kloten met het aanmaken van tracks en het doen van instellingen ;) Verder heb ik een vast aantal group-/FX channels klaar staan en heb ik diverse workspaces onder mijn ALT-NumPad(s) gelocked staan. Te weten: 1 full screen project, 1 mixers only (3 mixers + de inspector open), 1 project + pool, 1 project + motif + virus.

In de eindfase als ik alles (of het overgrote gedeelte) naar audio gebounced dan klik ik mijn NA map dicht en heb ik alleen nog maar het audio gedeelte en de marker/arranger tracks voor mijn neus.

Lekker overzichtelijk dus!

Verder heb ik heel veel audio proces acties vast gelegd onder keycommands, bv: fade in/out, normalize, remove dc offset, gain, pool, bounce, mute enz

8> Call me a (control) freak or not 8o) Het werkt voor mij op deze manier snel, overzichtelijk en vooral zga. fout/bug/crash loos!!

Hier ook problemen met cubase4 en kontakt 3 ! Bij het inladen van een project blijft het inladen vaak steken bij kontakt, en sinds kort zegt kontakt dat mijn demo (!) afgelopen is als ik een instrument in wil slepen. Bij opnieuw opstarten van cubase is het probleem weer klaar.
Lange, lange laadtijden met kontakt en kompact trouwens.

Toch loop ik regelmatig tegen een crash. Vooral bij het opstarten van NI Kontakt 3 gaat het iedere keer mis.

sinds ik de laatste update geinstalleerd heb van kontakt 3 (via NI Service center) loopt het wel redelijk stabiel, kontakt 3 in cubase 4.1. In cubase 4.03 werkt het foutloos.

Heb je de laatste update van kontakt wel geinstalleerd?

overigens gebruik ik cubase 4.1 nauwelijks, in ieder geval niet voor serieuze projecten. Ik geloof wel dat het stabiel werkt als je werkt zoals batteraaf heeft beschreven (met name met audio files), maar als je cubase 4.1 gebruikt zoals ik het doe, voornamelijk midi gericht met hardware integratie realtime in cubase 4.1 (zonder audio opnames dus), is het 1 groot drama met talloze crashes en onvoorstelbaar stomme bugs (waarvan de meeste wel terug te vinden zijn in gebruikers ervaringen op cubase.net).

Ik blijf erbij, 4.1 is niet inzetbaar in een serieuze producer omgeving waarin veel gebruik gemaakt wordt van midi en vst's. Op cubase.net zie je de echt ervaren mensen die vergelijkbaar werken zoals ik, net zo hard klagen als ik eigenlijk. Het is veel te instabiel helaas.

mijn advies zou zijn ga terug naar cubase 4.03 als je veel met vst en midi werkt, dat is megastabiel. Gebruik je veel audio en weinig midi zoals batteraaf, dan denk ik dat je met 4.1 wel vooruit kan.

Ik heb ook geen echte problemen in 4.1 als ik extreem veel midi, automation en getekende cc veranderingen etc gebruik hoor. Het enige waar ik nu tegenaan loop is mijn verouderde DAW en gebrek aan processor kracht, daarom bounce ik in een later stadium vrijwel alles naar audio tracks.

4.1.2 werkt bij mij goed hoor. Doe er de laatste tijd ook veel mastering in en dat gaat uitstekend.

Cubase 4 loopt hier ook lekker...ook met Kontakt 3...ik gebruik Kontakt 3 nu steeds met instrument tracks,dus verschillende instanties open...

Zijn hier veel mensen die met instrument tracks werken ?

Ook veel external instruments en plug-ins in gebruik,loopt allemaal naar behoren...alleen als ik teveel in instellingen ga veranderen (in en outputs en zo) dan wil Cubase wel eens crashen...

Ik heb ook cubase 4.1.3 lopen met o.a. 2 external instruments, 2 uad kaarten, een RME madi pci systeem, nog een trosje synths via midi, de virus TI met usb midi, een projectmix io via firewire en dan nog een softsynth of 6-7. Loopt tot nu toe vrijwel perfect, eigenlijk best stabiel mag ik wel zeggen.

Zodra ik in-en outputs ga veranderen of ondertussen een media player ga opstarten wil het wel eens mislopen, maar dat ligt volgens mij aan windows en niet zozeer aan Cubase.

@dione> ik werk ook met instrument tracks. Ik vind dat erg fijn werken, in plaats van die vst-instruments window. Maakt voor mij een project nog overzichtelijker.

Ik mag dus niet klagen, maar ik weet ook hoe frustrerend het is al een systeem niet loopt of zich op de gekste momenten freezed. Dus ik hoop ook dat er voor de mensen die wel problemen hebben snel fatsoenlijke updates/oplossingen komen.

De bron van alle ellende begint (als je het mij vraagt) bij het niet hebben van een dedicated systeem. De basis van een stabiele DAW is als je het mij vraagt een optimaal getweaked systeem met daarop echt alleen het hoogstnodige.

Ik ben nog steeds verbaasd hoeveel mensen op hun studio computer gewoon internet, virusscanners, firewalls, MSN (!!) en al dat soort shit hebben draaien. Ik heb gelukkig de luxe van een dedicated pc die écht-en-alleen maar voor de studio is.

Ik heb in de bios alles wat ik niet gebruik uitstaan (com/seriële/printer poorten, LAN, Wi-fi, onboard audio, FW enz enz). Die IRQ's kunnen dan weer mooi verdeeld worden over de PCI kaartjes en USB hubs.

Zelfs als ik de meest bizarre soundscapes aan het maken ben met K3/Kore (Player) en een handjevol andere plugins draait het stabiel. En als ik daarmee bezig ben dan automatiseer ik echt heel veel parameters in Kontakt.

De enige crashes die ik nu nog heb is als ik een IR van de Halls of Fame naar K3 Convo sleep

Het wil nog niet echt een "groot" topic worden :D

Hebben jullie d´r ook last van dat presets verdwenen zijn bij verschillende softsynths,als je ze later weer eens opent ?

Laatst gewijzigd:
Mijn problemen met Cubase,

- Sinds de nieuwe update is Halion weg.

- Dat ik een aantal blokken selecteer, ctlr c, ctrl v en dat dan niet alles word gekopieerd wat is geselecteerd, je krijgt zeg maar gaten.

- Noten die een +_1/2 maat eerder starten , dit terwijl de rest wel strak meegaat en er nergens "spook noten" of iets staan, CPU opnieuw opstarten deed dit probleem verhelpen.

- Ruler die ondanks Snap On niet strak op b.v. 33 komt. Ik moet altijd inzoemen om dit zeker te weten. Soms werkt het helemaal niet meer, dan is de ruler ondanks Snap On niet strak te krijgen (alsof snap off staat zeg maar). Omdit te verhelpen moet ik div. quantize steps selecteren, werkt dit niet dan moet ik het progamma opnieuw opstarten.
Ook als ik met de linker Alt toets copieer dan moet ik altijd max inzoemen of cubase het wel stark neerzet, dit zelfs als quatize op 1/1 staat.
En dan als ik op het einde van een song ga cheaken of alles strak staat kom je altijd wel weer dingen tegen die net niet strak staan, egr frusterend.

Digitalen tikjes en afgelopen weekeinde zelfs gekraak, waar dat van daan komt.

Mijn problemen met Cubase,

- Sinds de nieuwe update is Halion weg.

-Bij het updaten van Studio 4.0 -> 4.1.2 was Halion bij mij ook verdwenen, het bleek dat er in de Installatie procedure op gegeven moment gevraagd word om de SyncroSoft software op je dongle te installeren/updaten en als je op OK klikt dan verdwijnt Halion (vraag me niet waarom). als je op Cancel klikt dan installeert ie de Halion Content. Misschien dat dit bij jou ook het probleem is. Ik moest wel eerst weer 4.0 installeren en daarna de update (of hotfix 4.1.3)

Back