De grote Cubase 4 draad

Bwaah
Ik wordt haast GEK van C4... Ik gebruik lang niet alle features die het heeft, maar loop hoe langer hoe meer tegen onverklaarbare onzin op.
Nu ook weer: Mute automation van group channels; de bronnen worden niet mee ge-mute, terwijl in preferences "group channels: mute sources as well", gewoon aan staat.

:stupid:stupid:stupid:stupid:stupid

SX3 is beter.

Is er trouwens ergens een papieren handleiding van C4.1 te koop? Die snelstart gids is handig maar dekt natuurlijk lang niet alles en vanaf pdf lezen vind ik zeer onhandig.

@Phydomir: gewoon naar de copy/printshop gaan en laten uitprinten.

Kost je waarschijnlijk minder dan wanneer je het zou moeten kopen.
Gewoon kijken hoeveel pagina's het zijn en om een prijsopgave vragen.

Misschien weet iemand hier een oplossing voor het volgende:

Ik heb sinds een week of 7 het probleem dat mijn externe midi apparaten geen note-off data lijken te ontvangen.
M.a.w. als bijvoorgeeld een pad-geluid uit de X5 met een lange release 3 simultane midi noten ontvangt dan begint die goed, maar zodra het volgende akkoord zich voordoet gaat ie de mist in.
Het klinkt dan alsof noten uit het eerste akkoord door blijven lopen. Dit stapelt zich vervolgens op bij ieder volgend akkoord.
Als ik vervolgens op stop druk, blijven de 'hangende' noten gewoon doorklinken tot ik de synth zelf reset (even van preset verwisselen). Daarna is het wel stil.

Dit gebeurt alleen bij externe midi data. Ik heb als midi controller zowel de projextmix IO (firewire) als de virus TI (usb) gebruikt, maar het probleem blijft exact hetzelfde. Ik heb ook de midi kabels vervangen en andere externe synths geprobeerd, maar niets schijnt te helpen.

Het doet zich voor zowel in een loop, als in een stuk zonder loop. Het verschuiven van de clip (zodat die niet in het begin van de timeline staat) helpt ook niet. Er staan geen midi-filters aan. In de preferences heb ik al vrijwel alle opties geprobeerd die ermee te maken kunnen hebben, zonder resultaat.

Ik werk al sinds 1993 op diverse platforms met diverse hosts met midi, maar zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik zou nu niet meer weten wat ik nog kan proberen om dit op te lossen. :confused:

Gebruik momenteel Cubase 4.1.3, heb ook geprobeerd in 4.1.2, maar probleem bleef zich voordoen.

Iemand suggesties?

Laatst gewijzigd:
ff een tip : op www.youtube.com staan bergen met filmpjes en tutorials over Cubase,gewoon 'Cubase' als zoekterm intypen...misschien al bekend bij velen,maar zag van de week een paar tips die voor mij nieuw waren...bijvoorbeeld over sidechaining...of over het gebruik van de Vocoder...

Er staan geen midi-filters aan. In de preferences heb ik al vrijwel alle opties geprobeerd die ermee te maken kunnen hebben, zonder resultaat.

Heb je geprobeerd om juist wel je midi-filters aan te vinken ? Vooral Sysex...
En heb je 'use system timestamp' geprobeerd ?

En het zou ook nog kunnen liggen aan je midi-clock functies...daar heb je ook nog verschillende opties...

Heb je geprobeerd om juist wel je midi-filters aan te vinken ? Vooral Sysex...
En heb je 'use system timestamp' geprobeerd ?

En het zou ook nog kunnen liggen aan je midi-clock functies...daar heb je ook nog verschillende opties...

Bedankt voor het meedenken, ik ga er nog eens mee aan slag met bovengenoemde opties!

is het verstandig om nu up te graden naar nieuwste versie? ik draai nog steeds de eerste versie van cubase 4 zonder problemen, geen vastlopen etc... heb gehoord dat dat in nieuwe update wel meer is..

Ik heb trouwens sinds kort last van hangende noten als ik iets in wil spelen via m'n CME UF-5. De noot blijft dan hangen tot ik die toets weer indruk. Iemand een idee hoe dit ineens kan?

Hallo Phydomir,

Cubase 4 wordt met een Getting Started en een volledige handleiding geleverd.

Ik heb o.a. een UF 6 hier, maar geen last van hangende noten. Kan je misschien vertellen wat voor VST je gebruikt als je dit probleem hebt ? Heb je de UF5 over USB of met een "traditionele" MIDI kabel aangesloten ?

Gr,

Chris

Hallo Phydomir,

Cubase 4 wordt met een Getting Started en een volledige handleiding geleverd.

Ik heb o.a. een UF 6 hier, maar geen last van hangende noten. Kan je misschien vertellen wat voor VST je gebruikt als je dit probleem hebt ? Heb je de UF5 over USB of met een "traditionele" MIDI kabel aangesloten ?

Gr,

Chris

Wat betreft de handleiding, dat klopt, maar heb ik (bij 4 studio) alleen papieren getting started gekregen en een pdf file voor de volledige. Ik zou graag de volledige ook op papier hebben.

En die UF 6 heb ik via USB aangesloten en heb dit nu met eigenlijk iedere VST. Het vreemde is ook dat het wel goed gewerkt heeft. Als ik zo terug denk is het denk ik gekomen nadat ik de Sylenth1 VST heb geinstalleerd. Echter kan ik daarover ook niet dit probleem vinden.

Bwaah
Ik wordt haast GEK van C4... Ik gebruik lang niet alle features die het heeft, maar loop hoe langer hoe meer tegen onverklaarbare onzin op.
Nu ook weer: Mute automation van group channels; de bronnen worden niet mee ge-mute, terwijl in preferences "group channels: mute sources as well", gewoon aan staat.

:stupid:stupid:stupid:stupid:stupid

SX3 is beter.
Zelf heb ik C4 niet draaien (SX3 wel), maar het lijkt me dat "mute automation" inhoudt dat je enkel de weggeschreven automation mute en dus die de audio.

De instelling "group channels: mute sources as well" (zit ook in SX3) heeft betrekking op het muten van het audiosignaal en niet de automatie.

Hallo Phydomir,

Sorry, ik had begrepen dat je Cubase 4 had. Het klopt dat Cubase Studio 4 alleen met een getting started handleiding uitgeleverd word. Je zou het volgende kunnen doen: Je zou bijvoordbeeld bij een duitse handelaar de handleiding kunnen bestellen zoals Thomann/Just Music. Zij kunnen de handleiding van Cubase 4 online bestellen bij de Duitse distributeur. Dit konden we helaas alleen in Duitsland doen. Er gaan wat dingen veranderen binnenkort, dus misschien dat het dan ook mogelijk is om de handleiding direkt in Nederland te bestellen.

Als dit MIDI probleem met alle VST plugins gebeurd, dan kan het eventueel komen door een kapotte preference van Cubase. In dit geval doe het volgende: http://knowledgebase.steinberg.de/119_1.html

Helpt dit niet, dan is er waarschijnlijk een probleem in het USB gedeelte. In dit geval de "Chipset" drivers van je mainboard updaten.

Mocht je misschien je computer OC hebben, dan dit weer ongedaan maken.

Gr,

Chris

Hallo Phydomir,
Helpt dit niet, dan is er waarschijnlijk een probleem in het USB gedeelte. In dit geval de "Chipset" drivers van je mainboard updaten.

Mocht je misschien je computer OC hebben, dan dit weer ongedaan maken.

Maar dit gaat dan weer niet samen met het feit dat het wel goed gewerkt heeft. Er is niets veranderd en in eens is het probleem er. Maar ik zal eerst eens naar die andere oplossing kijken.

Wat zijn de grote voordelen in vergelijking tot SX 3 ?want ik lees eigenlijk meer problemen dan lovende woorden over Cubase 4 ... ik wil C4 studio waarschijnlijk wel aanschaffen , maar dan moeten er wel goeie voordelen wil ik het gaan kopen !

Wat zijn de grote voordelen in vergelijking tot SX 3 ?want ik lees eigenlijk meer problemen dan lovende woorden over Cubase 4 ... ik wil C4 studio waarschijnlijk wel aanschaffen , maar dan moeten er wel goeie voordelen wil ik het gaan kopen !

Functies die ik heel erg zou missen als ik terug zou gaan naar sx3:

- Instrument tracks voor vsti's gewoon simpel 1 spoor per vsti ipv een midi en een vsti-output track
- Mediabay/soundframe: al je presets van je vsti's met een paar klikken converteren naar het .vstpreset formaat, categoriseren en je hebt een enorme database aan presets!
- Native sidechain compressie!
- En natuurlijk de beste midi editor ter wereld, maar die heb je ook al in sx3 natuurlijk ;)

ja dat wat je zegt alles in 1 spoor , dat betekend ook dat je alles onder 1 spoor zit toch , dus ook qua automaten van bijv de cutoff enzo ?

Ik las net de interface , en die waren heel erg te spreken over cubase 4 essentials , en ze vonden het niet aanvoelen als een uitgekleden versie van Cubase 4 of studio.

En Essentials 4 kost maar 150 euro 8)

Iemand hier ervaringen mee ?

Enige ding wat de overweging waard zou zijn om het niet te doen is waar jij het al over had is dat sidechaining..

Ik weet niet wat C4 studio of essentials mist tov C4...maar dit is zo maar een greep uit de voordelen van C4 tov sx3 :

- external instruments en external fx makkelijk te integreren
- vrije routings
- lane editing (meerdere parts op 1 spoor editten)
- audio editor is veel uitgebreider
- audio bewerking gaat veel verder
- de eigen cubase plug-ins zijn veel beter geworden
- sidechainen is zeer gemakkelijk geworden
- instrument tracks (makkelijker vsti's gebruiken)
- veel gemakkelijker automatiseren
- hele hoop bugfixes,met name dat hele emulated midi gezeik is opgelost
- bouncen,freezen e.d. is uitgebreider en makkelijker
- mediabay
- het ziet er allemaal beter en overzichtelijker uit
- alles is simpeler te bedienen

Dat is zo maar een greep...:D

Back