SH-201 vs. KS5

Dime73

Stamgast
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke synth voor dance. Deze twee synths leken me al snel goed te voldoen aan m'n budget. Ik zou voor een nieuwe SH-201 gaan of een tweede hands KS5. Ik heb al wat demootjes gechecked en meerdere malen op beide gespeeld, maar kan niet echt tot een goede conclusie komen.

Ik heb bij een vriend een hele goede Supersaw uit de KS5 kunnen halen, en de SH-201 doet dit nog veel gemakkelijker. Verder vond ik het leuk dat de KS5 een display had, de SH-201 heeft dit niet. Ook lijkt het me dat je meer geluiden uit de KS5 kan halen, meer brongolven, en meer effecten en opties. Ook zou de KS5 al snel 150 euro schelen.

Wie kan me verder helpen? Ik hoorde nog iets over het feit dat de KS5 erg snel defecten begint te vertonen. In de SH-201 en de KS5 thread heb ik onvoldoende informatie kunnen krijgen.

Ik heb zelf een KS-rack, de rack versie van de KS-5.

Defecten? Nog niet echte problemen gehad, deze synth is heel degelijk gebouwd juist. Enige wat er bij mij aan de hand was, was een gebroken displayplasticje (Was iets zwaars op gevallen) en een verotte fader (moest schoongemaakt worden).

Voorderest doet deze synth al zo'n 4 jaar trouwe dienst :)

Ben er erg tevreden mee, kan er een breed spectrum aan geluiden in weinig tijd uittoveren die (mits je het wil) ook nog heel goed analoog kunnen klinken. Supersaws zijn ook goed mogelijk, en mits je er iets meer tijd in steekt & er een beetje mee kloot heb je een goede supersaw waarvoor maar 2x Unison benodigd is.
Heb je in ieder geval nog genoeg polyfonie over. :)

Een ander voordeel van de KS is dat je 400 patches, 400 drum maps en 100 performances op kan slaan tegenover 32 patches van de SH-201 :)

Een nadeel van de KS-reeks is dat ze binnen no-time kraken. Daarom is die van mij de deur uit.

KS = Kraak Synth

Updaten met OS 2.1.02 en je hebt er vrijwel geen last meer van, hooguit met een nogal harde resonance maar die valt via Q-Normalise te regelen.

Als het desondanks nog kraakt vallen de osc's bij de mixer ook nog wat zachter te zetten.

Updaten met OS 2.1.02 en je hebt er vrijwel geen last meer van, hooguit met een nogal harde resonance maar die valt via Q-Normalise te regelen.

Als het desondanks nog kraakt vallen de osc's bij de mixer ook nog wat zachter te zetten.
he balen...

op zich wel plezier van gehad, maar als ik iets te enthousiast bezig wat ging het beestje al kraken... Ik zou toch oppassen. Eerst uitproberen natuurlijk..!

Back