balans meerdere instrumenten, live in bands

TrinityXXIV

Huppeltrutje ;)
Hey,

Live (coverband) speel ik op een stagepiano en een Korg TR. Hoewel ik binnen bepaalde marges de volumes op die Korg wel heb 'aangepast' (bvb. hoge, scherpe klanken wat zachter, minder opvallende maar belangrijke melodielijnen wat luider ...), krijg ik toch steevast van de mixer onder mijn voeten dat hij naar zijn mening te veel moet schuiven om de keyboards in balans te houden met de andere instrumenten.

Wat is jullie ervaring hiermee? Spelen jullie met een eigen mixertje zodat je zelf de balans maakt van je instrumenten onderling?

Ben ik zelf nu te hautain om te vinden dat de geluidsman net instaat voor het maken van die balans - dat is nu eens net hetgeen een muzikant op het podium niet zelf kan want die weet niet hoe het klinkt in de zaal...

Alvast bedankt!

Grtz,
Kris.

Als toetsenman heb je natuurlijk een enorm dynamisch bereik. Je kan heel stil spelen en dan plots de pannen van het dak bonken.
Tijdens mijn optreden-periode had ik inderdaad zelf wel een mixertje waarmee ik de synths op ongeveer hetzelfde niveau bracht.
Het kwam er op neer dat ik eigenlijk altijd constant vrij luid speelde en desgewenst stiller ging in passages waar andere instrumenten belangrijker waren. (of als ik begon te broddelen :) ) Eigenlijk zelf een beetje voor mixman spelen dus, wat elk lid van de band feitelijk wel zou moeten doen. Zelf al hoor je niet wat in de zaal weerklinkt, je hoort wél alle monitoring en daarop kan je als groep zelf al inspelen.
Als je op het podium zelf al tot een aardige mix komt, dan moet de mixerman dat ook kunnen voor de zaal. Enfin, dat is toch mijn ervaring geweest. Misschien hadden we gewoon geluk dat het zo werkte. Het is wel zo dat wij altijd met dezelfde technicus werkten die dan ook het hele repertoire kende. Dat helpt wel natuurlijk.

Om zelf altijd binnen een bepaald geluidsniveau te spelen kan je kiezen om veel te oefenen om dat zelf te kunnen, maar anders brengt misschien een klein compressortje soelaas?

Mja...

Nu is het zo dat wij met in-ears werken, en dat een idee van globale balans krijgen niet zo makkelijk is daarmee.

Nu, tijdens onze repetities hoeft er eigenlijk niet geschoven te worden: ik heb zelden tot nooit last van "te luid" of "te zacht" in mijn oortjes, en meestal komt dat tot stand wanneer de andere groepsleden klagen van "nu staat hij te luid" of "ik hoor je niet", dan stel ik de Korg anders in - ik kom daarbij dan niet aan mastervolume en ga ook niet anders spelen...

Bij de stagepiano is dat anders: je kan veel minder instellen dan bij zo'n workstation, dus ben ik ook niet echt geneigd om dat te doen... En toch wil ik soms een agressieve (luide) attack behouden ...

Aaargh!
Kris.

Back