Gehoorbeschadiging?

met watte staafjes uitkijken niet te ver gebruik audie spray dat is gewoon zout water als mijn oor een keer vesropt is.
Als je water in je oor hebt kan het ook duiden op verkoudheid of een onstekeing. Dat kan dan je buis van eustachius weer dichtdrukken waardoor je tidjelijk minder gaat horen. Als je last blijft houden toch naar de huisarts.
Wat voot piep heb je echt zo'n piep als je een keer in een discotheek ben geweest want als die blijft dan s het echt gehoorschade.
Mensen hebben herkenenn soms ook zo'n lichaamseigen mega hoge fluit piep op de achtergrond. Maar dat heeft meer met je zenuwstelsel of zo te maken dat schijnt normaal te zijn heb ik ergens gelezen.

maar goed, ik wacht het eerst nog even af..

ga t ook ff heel kalm aan doen nu .. hopen dat t verdwijnt

Het gaat om je gehoor, niet om een minuscule schaafwondje aan je knie... Gewoon naar de KNO arts gaan, liever vandaag dan morgen. Afwachten, apothekers middeltjes, zelf-diagnose en ervaringen van synthforumleden, hoe goed bedoeld ook, hebben weinig zin.

Heb dus de afgelopen dagen die audispray gebruikt, heb gevraagd aan mn pa of we ook nog van die eerder genoemde neus spray hadden of iets tegen ooronsteking. Toen hij vroeg wat eraan de hand was kwam hij met t idee mn oor uit te spuiten (met een normale spuit zonder naald) .. om er maar geen ranzig verhaal van te maken ik hoor weer normaal alleen de piep is er nog steeds maar hopelijk is dat omdat mn oor geirriteerd is geraakt door mn toedoen de laatste dagen ..

iig bedankt voor de reacties, nu nog hopen dat die piep weg gaat als t binnen een week niet weg is ga ik naar de dokter

Ja, nu je het zegt, ik kan deze dopjes gewoon gratis laten maken hier op de vliegbasis, als vliegtuig monteur heb ik er recht op hoor ik net van mijn chef.
Komt ie nou mee....

Dat zijn hele andere filters, voor mijn werk (proces operator in >100db continue noise omgeving) heb ik ook een setje van Comfoor, met filters voor zware industrie. die filters dempen echt über radicaal. in de schadelijke hoge freq's tot wel 40db en gemiddeld rond de 25 en 30db in het laag en mid.

Oh en het gebruik, aanvragen en in orde houden van PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen) is niet alleen een taak van je werkgever maar ook je eigen wettelijke verantwoordelijkheid.

Ik zing in een band, we hadden eens 2 optredens in het weekend, zat&zon.

Zaterdags hebben we 's middags nog even gerepeteerd en toen dus 2 optredens met een flinke installatie...

Toen ik 's maandags morgens wakker werd, had ik een enorme zoem in mijn hoofd en had ik ook het gevoel dat er iets uitmoest... Het was zo heftig dat het echt pijn deed in mijn hoofd, en 's avonds kon ik echt niet slapen, ik werd er helemaal gek van

Ik heb er 2 dagen last van gehad, daarna is het weggetrokken.

Sindsdien gebruik ik oordopjes, wat de rest van de band al deed.

Dus kijk uit!!!!!!!

Het is toch eigenlijk achterlijk dat je je kop vol moet douwen met watten om veilig een avondje uit te gaan. Ik hou ook wel van pompende bassen en snerpende hihats, maar op feesten komen waar de muziek ZO hard staat dat je alleen maar een scheurende brei hoort heb ik nooit begrepen.

Let heel goed op die 'piep' (= mogelijk tinnitus)

Is die binnen 7 dagen niet weg => KNO arts bellen voor afspraak
(zeg dat het spoed is, en je mogelijk een audiotrauma hebt)

Doe to die tijd het volgende wel:
Heel veel slapen + rusten
Neem vitamines A, B1,2,3,6,12, C & E, Zn, Mg tijdelijk in stevige doses
Ga naar de sauna & sportschool; breng je bloedsomloop goed op gang.

Voorlopig:
Geen hard geluid/muziek meer
Niet roken
Geen drugs
Geen overmatig alcohol/koffie/chocolade gebruik

Is/blijft je 'piep' de komende dagen zo hard dat je niet kunt in/doorslapen, dan kun je overwegen in het buitenland een behandeling te ondergaan voor acute tinnitus (Nederland heeft geen behandelrichtlijnen hiervoor).
Heeft alleen zin binnen 3 maanden na onstaan klachten.
Kost je ca. twee weken en je verzekering vergoed het niet.

sterkte !

(een ervaringsdeskundige)

Heb dus de afgelopen dagen die audispray gebruikt, heb gevraagd aan mn pa of we ook nog van die eerder genoemde neus spray hadden of iets tegen ooronsteking. Toen hij vroeg wat eraan de hand was kwam hij met t idee mn oor uit te spuiten (met een normale spuit zonder naald) .. om er maar geen ranzig verhaal van te maken ik hoor weer normaal alleen de piep is er nog steeds maar hopelijk is dat omdat mn oor geirriteerd is geraakt door mn toedoen de laatste dagen ..

iig bedankt voor de reacties, nu nog hopen dat die piep weg gaat als t binnen een week niet weg is ga ik naar de dokter

ik heb het gehad maar bij mij was geen sprake van een piep maar meer het gevoel alsof er water in je oren zit, een dof suisend geluid. Ken ook anderen die dat hebben gehad en zelfde effect, maar niemand tot nog toe met een echte piep.
Weet niet hoe hard het geluid stond, of liever gezegd, hoe hard de hoge tonen stonden, want dat is vaak oorzaak van een piep. Maargoed, nogmaals als je zekerheid wilt hebben dan.......http://www.discogs.com/release/450782

En? Hoe ging dat over dan, uit zichzelf?

En? Hoe ging dat over dan, uit zichzelf?

eerst neusspray geprobeerd, klein beetje effect maar niet genoeg. Vervolgens naar de huisarts en die schreef een receptje voor en weg was het na een paar dagen

kwas vorige week op een dubstep-feestje (dat is weer iets nieuws volgens mij:D)
Maar daar stond het hoog zo irritant hard dat ik uit nijd oordoppe heb gemaakt van pleepapier :erm:

Het klinkt meer alsof je gewoon een beetje teveel oorsmeer hebt, door met wattenstaafjes te klooien gaat het alleen maar vaster zitten. Oordruppels werken wel, alleen duurt het een tijdje voordat alle smeer eruit is.

Ik zou gewoon eens je oren laten uitspuiten, een groot onderschat genot :)

Je zult zien wat een troep er uit je oren komt, heeft iedereen. Daarna hoor je echt alles en meer. Alles knetterd in het hoog, als je nog een mix moet maken zou ik het meteen dan doen. Na een paar dagen gaat dit weg.

Ik las echt iets over hormonen die ze in je oren spuiten om die haartjes weer te laten 'leven'. Weet niemand hier iets van of waar je dit lan laten doen?
Wat ze ook deden is mensen met een slecht gehoor in een ruimte zetten waar verschrikkelijk veel zuurstof in zit, dat deed ook wonderen. Mischien moet je gewoon vaker naar buiten een wandeling maken :D

Ze spuiten geen hormonen 'in je oren'

Je krijgt infusies met prednisolone en pentoxyfyline (een vaatverwijdend middel).

Dit evt. icm HBO (hoge druk zuurstof)-therapie helpt alleen in de eerste weken/maanden na ontaan van acute gehoorschade.

hbo-freiburg.de

Ik las echt iets over hormonen die ze in je oren spuiten om die haartjes weer te laten 'leven'. Weet niemand hier iets van of waar je dit lan laten doen?
Wat ze ook deden is mensen met een slecht gehoor in een ruimte zetten waar verschrikkelijk veel zuurstof in zit, dat deed ook wonderen. Mischien moet je gewoon vaker naar buiten een wandeling maken :D

...Dit evt. icm HBO (hoge druk zuurstof)-therapie helpt alleen in de eerste weken/maanden na ontaan van acute gehoorschade.
hbo-freiburg.de

Had ik dat maar eerder geweten, maar ja, dan had het vast nog niet geholpen. Ik heb zo'n tien jaar keihard gefeest en gedraaid en dat heeft de nodige ellende teweeg gebracht.

Drie jaar geleden begon ik vlak voor het slapengaan, als het heel stil was, een piep te horen. Heel zacht op de achtergrond. Vond ik geen probleem, was zo zacht dat ik er verder geen last van had. Een jaar later heb ik iets te lang in een club gestaan waar de muziek achterlijk hard stond. Ik ben met een harde tuut in m'n oren naar huis gegaan die de weken daarna niet meer weg wilde. Helemaal gek werd ik er van, zeker omdat ik overal las dat er niks aan te doen is. Daarom ook niet naar de dokter gegaan. Heel vervelend was het, vooral bij het slapen, en als ik eindelijk in slaap was gevallen werd ik er 's nachts vaak wakker van.
Accepteren dus maar. Kostte me veel, heel veel moeite. Daarbij moest ik maar proberen de tuut te negeren en er niet actief naar luisteren (moeilijk!).

Maar ik merkte dat in de maanden daarna de intensiteit (lees: het volume) gelukkig afnam. Echt last van heb ik nu niet meer omdat de tuut op een acceptabel niveau is gedaald, hoewel ik 'm als het rustig om me heen is nog altijd hoor, maar gelukkig niet meer gekmakend. En dat kan ik accepteren. Af en toe verandert de tuut voor eventjes in een ruis, en die is ironisch genoeg zelfs best chill en maakt me rustig.

Het suffe is dat ik verder prima kan horen. Heb niet het idee dat ik slechter ben gaan horen met de loop der jaren. Gelukkig maar.

Dat die tuut bij mij door hard geluid komt, daar twijfel ik niet aan. Kan me niet voorstellen dat het door oorsmeerproppen in m'n oren komt.
Ik ben heel voorzichtig geworden met hard geluid. Als ik al ga stappen doe ik nu op maat gemaakte doppen in, en zelfs daarmee ben ik nog huiverig en voorzichtig. Bij feesten sta ik achterin, jammer maar helaas, ik heb m'n portie gehad.

En ik kom hier eigenlijk nog goed mee weg. Ik ken een gozer die met één feest 70% van z'n gehoor is kwijtgeraakt, en een andere gast hoort continu een kakafonie van gebonk, gefluit en rare gorgelgeluiden in z'n hoofd als gevolg van gehoorsbeschadiging. Zo erg kan het dus ook. Die knul loopt 24/7 met oordoppen in en kan maar moeilijk met vrienden afspreken en zeker geen muziek meer luisteren omdat dat te pijn aan z'n oren doet, die zijn overgevoelig geworden.

Tja, geen pretje al met al. Ik dacht er vroeger ook niet bij na. En dan gebeurt het he.

Ik hoop voor je Resonance, dat het met uitspuiten gefixt kan worden zoals sommigen je aanraden.
Ik heb daar echter m'n twijfels bij als ik je verhaal lees omdat ik dingen herken. Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb.
Mocht de tuut niet verdwijnen, laat het maar een teken zijn dat je in de toekomst heel, heel voorzichtig met je oortjes moet zijn.

Laatst gewijzigd:
Zijn er eigenlijk risico's gebonden aan het laten uitspuiten van je oren?

Ik heb wel eens verhalen gehoord over gehoorschade / trommelvliesschade die juist ontstaan is door het uitspuiten...

Anderhalve week geleden kreeg ik tijdens het mixen een raar gevoel in mijn oren. Ik mix meestal rond 72dB, soms zachter dus aan gehoorbeschadiging dacht ik nog niet meteen. Toch heb ik mijn oren hierna een paar dagen rust gegeven.

Een week geleden ging ik naar een concert. Het was een band die akoestisch speelde en ik had mijn oordoppen in, wat kan je dan gebeuren? Sindsdien heb ik een piep in mijn oren :frons:

Ik had nog even hoop dat hij weg zou gaan maar helaas. Vanmiddag ga ik naar de huisarts en vraag of hij me doorverwijst naar een KNO arts.

Ik snap niet hoe mixen op 72dB en een akoestisch concert met oordoppen in nu ineens teveel zijn voor mijn gehoor.

Ferric schreef:
ik heb m'n portie gehad

Kunnen je oren 'op' raken? Dat ze door de jaren heen zo verzwakt zijn dat ze vanaf een bepaald punt alleen nog maar praatniveau geluid aankunnen en beschadigen bij alles wat daarboven komt? Ik hoop van niet :(

Zijn er eigenlijk risico's gebonden aan het laten uitspuiten van je oren?

Ik heb wel eens verhalen gehoord over gehoorschade / trommelvliesschade die juist ontstaan is door het uitspuiten...
Heb ik nog nooit van gehoord, ik ben vaste klant bij de KNO arts... jaarlijkse controle en meteen ff leegzuigen etc...

Ik ben ook een flink aantal jaren zonder gehoorbescherming gefeest (zo'n 10 jaar) en naar concerten geweest. Ik heb daar absoluut gehoorbeschadiging aan overgehouden. Het begon met een onschuldige (en best rustgevende idd) ruis. Na 1 bepaald concert waar het geluid loei en loeihard stond had ik een piep in mijn oren die in het begin heel erg was, maar na een aantal maanden afzwakte. Zo'n 5 jaar geleden ben ik dan uiteindelijk naar de KNO arts geweest en die vertelde mij dat de piep die ik toen in mijn oren had niet meer weg zou gaan. Ik nog zo naief om te denken dat zal wel meevallen, het was al minder geworden enzow. Nu 5 jaar later heb ik idd nog dezelfde piep. Heb wel 5 jaar geleden op maat gemaakte gehoorbescherming gekocht en na een concert of kneiterhard feest heb ik nog steeds dat de piep iets harder is en na een week ofzoiets afzwakt. Ik heb ook het idee dat ik prima hoor overdag, maar als ik in mijn bedje lig dan hoor ik hem. Ben er ondertussen wel een beetje aan gewend geraakt, maar het is toch niet heel fijn. Muziek afmixen en luisteren doe ik nu overigens op een zacht volume.

Dus.... Bij twijfel. Ga alsjeblieft in ieder geval naar de dokter! En GOEDE oordoppen speciaal voor feesten en concerten aanschaffen! Sommige zeggen, ja dat is zo duur... Tja, liever een lege portemonnee dan een flinke gehoorbeschadiging.

Back