...Dit evt. icm HBO (hoge druk zuurstof)-therapie helpt alleen in de eerste weken/maanden na ontaan van acute gehoorschade.
hbo-freiburg.de
Had ik dat maar eerder geweten, maar ja, dan had het vast nog niet geholpen. Ik heb zo'n tien jaar keihard gefeest en gedraaid en dat heeft de nodige ellende teweeg gebracht.
Drie jaar geleden begon ik vlak voor het slapengaan, als het heel stil was, een piep te horen. Heel zacht op de achtergrond. Vond ik geen probleem, was zo zacht dat ik er verder geen last van had. Een jaar later heb ik iets te lang in een club gestaan waar de muziek achterlijk hard stond. Ik ben met een harde tuut in m'n oren naar huis gegaan die de weken daarna niet meer weg wilde. Helemaal gek werd ik er van, zeker omdat ik overal las dat er niks aan te doen is. Daarom ook niet naar de dokter gegaan. Heel vervelend was het, vooral bij het slapen, en als ik eindelijk in slaap was gevallen werd ik er 's nachts vaak wakker van.
Accepteren dus maar. Kostte me veel, heel veel moeite. Daarbij moest ik maar proberen de tuut te negeren en er niet actief naar luisteren (moeilijk!).
Maar ik merkte dat in de maanden daarna de intensiteit (lees: het volume) gelukkig afnam. Echt last van heb ik nu niet meer omdat de tuut op een acceptabel niveau is gedaald, hoewel ik 'm als het rustig om me heen is nog altijd hoor, maar gelukkig niet meer gekmakend. En dat kan ik accepteren. Af en toe verandert de tuut voor eventjes in een ruis, en die is ironisch genoeg zelfs best chill en maakt me rustig.
Het suffe is dat ik verder prima kan horen. Heb niet het idee dat ik slechter ben gaan horen met de loop der jaren. Gelukkig maar.
Dat die tuut bij mij door hard geluid komt, daar twijfel ik niet aan. Kan me niet voorstellen dat het door oorsmeerproppen in m'n oren komt.
Ik ben heel voorzichtig geworden met hard geluid. Als ik al ga stappen doe ik nu op maat gemaakte doppen in, en zelfs daarmee ben ik nog huiverig en voorzichtig. Bij feesten sta ik achterin, jammer maar helaas, ik heb m'n portie gehad.
En ik kom hier eigenlijk nog goed mee weg. Ik ken een gozer die met één feest 70% van z'n gehoor is kwijtgeraakt, en een andere gast hoort continu een kakafonie van gebonk, gefluit en rare gorgelgeluiden in z'n hoofd als gevolg van gehoorsbeschadiging. Zo erg kan het dus ook. Die knul loopt 24/7 met oordoppen in en kan maar moeilijk met vrienden afspreken en zeker geen muziek meer luisteren omdat dat te pijn aan z'n oren doet, die zijn overgevoelig geworden.
Tja, geen pretje al met al. Ik dacht er vroeger ook niet bij na. En dan gebeurt het he.
Ik hoop voor je Resonance, dat het met uitspuiten gefixt kan worden zoals sommigen je aanraden.
Ik heb daar echter m'n twijfels bij als ik je verhaal lees omdat ik dingen herken. Ik hoop voor je dat ik het verkeerd heb.
Mocht de tuut niet verdwijnen, laat het maar een teken zijn dat je in de toekomst heel, heel voorzichtig met je oortjes moet zijn.