Gehoorbeschadiging?

ATOR schreef:
Kunnen je oren 'op' raken? Dat ze door de jaren heen zo verzwakt zijn dat ze vanaf een bepaald punt alleen nog maar praatniveau geluid aankunnen en beschadigen bij alles wat daarboven komt? Ik hoop van niet :(

Geen idee. Maar eenmaal beschadigd is het niet meer terug te draaien en kan je ze alleen maar meer beschadigen. Ik ben iig erg voorzichtig geworden.

KREK schreef:
....op maat gemaakte gehoorbescherming gekocht en na een concert of kneiterhard feest heb ik nog steeds dat de piep iets harder is en na een week ofzoiets afzwakt. Ik heb ook het idee dat ik prima hoor overdag, maar als ik in mijn bedje lig dan hoor ik hem. Ben er ondertussen wel een beetje aan gewend geraakt, maar het is toch niet heel fijn. Muziek afmixen en luisteren doe ik nu overigens op een zacht volume.

Ik beleef het op exact dezelfde manier.

Wattenstaafjes alleen gebruiken om je oorschelp schoon te maken, nooit (ver) naar binnen. Je douwt de meuk alleen maar verder binnen totdat je een harde kleverige bal ter grootte van een flinke erwt in je oor hebt zitten. Die sluit de gehoorgang af en je hoor vrijwel niets meer. Dit alles uit eigen ervaring ("ploink" zei de stuiter toen -ie in het spoelbakje viel). Uit laten spuiten door een KNO arts, nooit een huisarts aan je lijf laten prutsen, daar zijn ze niet voor.
Voortaan wat kalmpjes aan met het volume.

Ik maak mijn hele leven lang mijn oren al schoon met wattenstaafjes. Ik vroeg de huisarts een keer of hij ze uit wilde spuiten maar dat was niet nodig omdat ze schoon waren. Dus dat met die prop naar binnen duwen is onzin.

Ik maak mijn hele leven lang mijn oren al schoon met wattenstaafjes. Ik vroeg de huisarts een keer of hij ze uit wilde spuiten maar dat was niet nodig omdat ze schoon waren. Dus dat met die prop naar binnen duwen is onzin.
Hmmm, bij mij niet. Heb zo 'ns blokje beton in m'n oor veroorzaakt, op die manier. Moest eerst een half uur weken (, maanden, jaren...) voordat de huisarts het eruit kon spuiten :(

Hangt er natuurlijk af van hoe je het doet en de frequentie, maar toch maar oppassen met die dingen.

Hmmm, bij mij niet. Heb zo 'ns blokje beton in m'n oor veroorzaakt, op die manier. Moest eerst een half uur weken (, maanden, jaren...) voordat de huisarts het eruit kon spuiten :(

Hangt er natuurlijk af van hoe je het doet en de frequentie, maar toch maar oppassen met die dingen.
Ik hoor dat vaker, dat je niets in je oor moet stoppen dat kleiner is dan je elleboog. Ik doe het meestal na het douchen, dan is die smurrie lekker zacht en blijft altijd aan het wattenstokje hangen.
Ff ontopic, ik heb al 15 jaar een tinnitus en negeer hem gewoon, er is niets aan te doen (ondanks hetgeen sommigen pretenderen (zuurstofdruk therapie etc). Wat ik al langer doe is walkmans/speakers etc. niet te hard en bij alle huishoudelijke klusjes zoals heg snoeien, terras afspuiten, gaten boren etc. doe ik ear-plugs in.

Ben er dus toch nog niet helemaal vanaf, t was dus niet alleen oorsmeer dit moet dus als gevolg van t te harde geluid gebeurd zijn..

1 speaker lijkt nog steeds heel minimaal wat harder te staan en net was ik bezig een clap op te nemen op niet eens zo'n hard volume en toen kreeg ik een overgevoelig gevoel in mn oor..

de piep is iig al een stuk minder geworden (gisteravond al), gelukkig geen last meer van gehad voor en tijdens t slapen .. neem aan dat t met een paar dagen allemaal over is

edit -

mn avatar is nu erg toepasselijk in deze thread viel me net op :o: :D

Laatst gewijzigd:
Vriend, ik ben heel erg blij voor je dat het beter gaat, maar doe toch nog even heel voorzichtig de komende tijd en laat het mixen/draaien/feesten de komende twee weken ff zitten.

Zo te lezen heb je nog steeds hyperacusie en je moet echt wachten totdat dat voorbij is voordat je je oren weer blootstelt.

zorg echt dat je je oren niet belast, neem 10 uur slaap per dag, slik mulivitaminen + zink + magnesium, drink veel thee/water, ga naar de sauna en laat in de tussentijd vooral goede doppen op maat maken met een filter met vlakke dempcurve.
Drink/rook/blow ook ( zeker ff) NIET

Ik begrijp dat je opgelucht bent, maar doe nu ff echt voorzichtig ....

..
toen kreeg ik een overgevoelig gevoel in mn oor..

de piep is iig al een stuk minder geworden (gisteravond al), gelukkig geen last meer van gehad voor en tijdens t slapen .. neem aan dat t met een paar dagen allemaal over is

Uitspuiten heb ik echt een hekel aan. Ik heb dat vorig jaar laten doen, tegenwoordig doet de assistente het van de huisarts. Ik heb gezegd dat ik al gehoor schade heb en dat ze het heel voorzichtig moet doen met een lage druk en dat heeft ze toen gedaan. Verkeerd en te ruw uitspuiten is niet goed voor je oor. Je moet een paar dagen sávonds een beetje sla olie in je oor doen met een watje, dat weekt het oorsmeer los, dan kan je het laten uitspuiten en gaat het veel makkelijker.

Die gene die het hier had over een huisarts die zei dat je met wattenstaafjes diep in je oor mag, is niet goed wijs. Huisartsen maken wel vaker fouten. Wat zal die zeggen als je in je trommelvlies steekt?

Wattenstaafjes zijn volgens mij geeneens voor je oor bedoeld, nou ja niet voor in je oor in ieder geval.

Laatst gewijzigd:
Maare reso als ik die kleuren in 10 seconden zeg, kun jij ze dan wel horen? :P

oren moeten een leven lang mee. piep verdwijnt eerst na een nachtje goed slapen, daarna na 2 dagen, een week, langer dan een week... totdat je m altijd hoort.
een paar oren is een mooi setje precisie-instrumenten waar je voorzichtig mee moet zijn,

Volgens mij is de enigste goede manier (voor je oren) om net als in het verkeer....niet te hard rijden en neem voldoende rust pauzes bij lange ritten....amen:geslaagd:.;)

Ik ben zelf ook al eens door het hele huis gerend, omdat er ergens iets bromde. Verrek ...buiten hoor ik hem ook. :stupid Dit is later weer afgezakt.
Hetzelfde heb ik ook met een piep en een ruis (klinkt als de zee, maar is een bloedvat).....
De klachten worden erger wanneer ik moe ben of een griepje onder de leden heb.
Toch tijdens een check bij de KNO-arts bleek dat er alleen een klein dipje zit op de frequentie waar mijn "ruisje" zich ook bevind.
Verder alle toontjes prima bella.

Niet te lang herrie op je hoofd, dan gaat het wel goed. Ik speel ook alleen nog met in-ear...dan hoeft alles niet zo hard op je oren.

Een beveiliging zit er niet op (al zou dat nog veiliger zijn natuurlijk) alleen kan ik wel met een soort mastercontrol alles binnen een fractie van een seconde dichtgooien.
Maar de kanalen waar deze pieken uit voort zou kunnen komen heb ik altijd al zachter dan mijn eigen signalen. Eigenlijk heb ik alleen de toetsen (ik dus) en een clicktrack en zachtjes de rest van de band op mijn oren.
Heerlijk om een drummer heel hard te zien beuken en dan een relaxte volume op je hoofd.
Na een optreden heb ik nu dan ook geen enkel last van piep, ruis e.d. (of het is allemaal al afgestorven natuurlijk;)

is het niet zo dat de piep niet minder wordt met de tijd, maar dat je hem alleen minder opmerkt?
ikzelf gebruik ook altijd wel een wattenstaafje na het douchen, ook al staat er op het doosje dat je ze niet in je oor moet steken.
gelukkig ondanks jaren feesten en muziek maken eigenlijk geen problemen! ben nooit zo van de walkmans en dergelijke geweest, scheelt ook wel denk...

..piep verdwijnt eerst na een nachtje goed slapen, daarna na 2 dagen, een week, langer dan een week... totdat je m altijd hoort.

Eh, nee hoor. Ik bijvoorbeeld heb dat anders ervaren.

is het niet zo dat de piep niet minder wordt met de tijd, maar dat je hem alleen minder opmerkt?...

Nope. Mijn ervaring is dat-ie soms echt harder of zachter is.

IK kan natuurlijk niet voor anderen spreken...

Wat betreft die wattenstaafjes, niet gebruiken. Ik heb 4 a 5 jaar terug een ontstoken oor gehad door de jeuk die ik in m'n oor kreeg van te harde muziek, dan ga je er met watten staafjes in wroeten (voelt zo lekker op het moment dat je er met watten staafjes in wroet en de jeuk kwijt raakt) het wordt alleen maar erger en ja er komt wel troep mee aan het watten staafje maar je drukt het grootste gedeelte er alleen maar verder in. Ik heb me oren in 1 jaar toen 3 keer moeten laten uitspuiten (inderdaad advies gekregen om van te voren me oren los te weken met sla olie in een spuitje) omdat ik hoorde alsof er een low pass filter over m'n oren zat.

Toen heb ik van de dokter een soort schrapertje mee gekregen (is een soort rond oogje aan een stokje met bescherming dat als je te ver drukt je je oren niet verneukt) en daarmee haal je wel de troep uit je oren.

Mijn ervaring is dat-ie soms echt harder of zachter is.
Dat kan nog relatief zijn, dat je hem soms dus harder of zachter hoort.

Toen heb ik van de dokter een soort schrapertje mee gekregen (is een soort rond oogje aan een stokje met bescherming dat als je te ver drukt je je oren niet verneukt) en daarmee haal je wel de troep uit je oren.

Kun je die dingen bij de apotheker krijgen?
Dit is wel iets voor een groeps buy...:D

Back