Gehoorbeschadiging?

Maar wat zou ik het fijn vinden om die piep kwijt of zachter te horen
ditto.. ik heb helaas sinds 1 jaar ook tinnitus. mensen, kijk uit met die levels als je zit te freaken!

Dat zou kunnen wijzen op iets anders dan gehoorbeschadiging. Het gehoor is namelijk meer dan alleen maar een stel oren: normaal gezien wordt alles wat onze oren opvangen gefilterd door het brein, waardoor alleen zinvolle informatie aankomt in ons bewustzijn. Sommige ontwikkelingsstoornissen (ADHD, Asperger, ...) zorgen er echter voor dat die filter te veel doorlaat, dus ook zinloze details. In dat geval kan het wel eens moeilijk worden om in lawaaierige omgevingen een gesprek te voeren: het lawaai komt namelijk even hard door als het gesprek.

Hiermee geef je zelf eigenlijk al aan dat er met je oren niks mis is. Integendeel, je gehoor is buitengewoon gevoelig. Ga asjeblieft nooit denken dat je je iets inbeeldt... Dit is een bekend fenomeen en je bent zeker niet de enige die hier last van heeft! :)

je brein filtert, niet je oren. dat filteren gaat fout in het brein door onbalans van bepaalde chemische stoffen in het brein.Alle info komt even belangrijk door, zonder selectie waar je op wilt toe spitsen.

is dus wel anders dan het beschadigen van gevoeligheden van geluidsbanden.

je brein filtert, niet je oren. dat filteren gaat fout in het brein door onbalans van bepaalde chemische stoffen in het brein.Alle info komt even belangrijk door, zonder selectie waar je op wilt toe spitsen.

is dus wel anders dan het beschadigen van gevoeligheden van geluidsbanden.

Inderdaad, daar bevestig je wat ik schrijf. Al wist ik niet dat dat veroorzaakt werd door chemische stoffen. Ik ben meteen wat gaan opzoeken daarover, maar vind helemaal niks... Heb je mss een link?

ik ervaar een chronisch gebrek aan objectieve gedegen en wetenschappelijk correcte info mbt "horen"bij mijn medeforumleden.
het is iha meer iets van de klok en de klepel, en dat voor mensen die veel moeten werken met hun gehoor.:confused:
een algemene inleiding in "horen"zou nuttig kunnen zijn , en kan gevonden worden in eenieder lesboek over kno ( keel neus en oor kunde) en wel reeds in de algemene inleidende fysiologie hoofdstukken.
een aanrader dus.

enkele feiten:
horen is 1 geluidsgolf-> oorschelp-> gehoorgang ( heel soms verstopt, nooit zelf uitspuiten of "peuteren"")-> trommelvlies-> middenoorbeentjes->ovalevenster( soort membraan) ->slakkenhuis gevuld met vloeistof en aan de wand met trilharen die al trillend electrische spanningsverschillen/pulsjes veroorzaken , welke verder neurologisch ( de zenuwen/hersenen betreffend) worden verwerkt.
het kan op al deze onderdelen fout gaan.
redenen oa aanleg, ouderdom alsook geluidsoverlast
klachten: gehoorsverlies, piepen ea
behandeling: meestal alleen voorkomend/preventie, soms gehoorapperaat /implantaten etc
vaker wennen mensen enigszins aan de "piep", hij valt minder op, wordt cognitief /bewust genegeerd.
overgevoeligheid /adhd etc ???als het natuurlijk mentaal erg druk is, dan valt iedere druppel al gauw over de rand van de emmer, echter het is niet zo dat iemand met adhd beter of meer hoort.

eigenlijk absurt dat dit topic nog zoveel aandacht nodig heeft en mensen nog altijd vinden dat het sociaal nodig is om je oren bloot te stellen aan absurt hoge geluidsvolumes. is zoiets als blijvenkettingroken en of met je ogen een kwartier in de zon staren.:stupid
dit gezegd , ik heb zelf ook een dip in m'n li oor tgv de bekkens van het drumstel waar ik te dicht bij stond. ( hetgeen natuurlijk mijn matige muzikale produkties verklaard)

ik schrijf juist ook dat een adhd-er/schizo/autist juist niet kan filteren naar wat echt belangrijk is. dat gebeurd natuurlijk altijd in het brein met neurotransmitters :D

Dus de bus die buiten rijdt hoor je met net zoveel impact als de tv en radio die aan staan én bovendien het gesprek met je buurman, waar je eigenlijk op wilt focussen.

En dat gaat dus niet bij zo'n persoonlijkheids stoornis. Heeft geen fuck met je gehoor te maken.

Dus de bus die buiten rijdt hoor je met net zoveel impact als de tv en radio die aan staan én bovendien het gesprek met je buurman, waar je eigenlijk op wilt focussen.

Eigenlijk is het bij ADHD zo dat alle prikkels even belangrijk zijn, waardoor het moeilijker is om prioriteiten te stellen. Als je ouder word, kan je steeds beter die dingen scheiden die wel belangrijk zijn. Mooi voorbeeld: waneer ik met iemand praat zie ik het complete plaatje. Dus ook alles wat achter die persoon staat en alle voegen en oneffenheden die in de muur te zien zijn + alles wat er op de vloer ligt. En veel autisten hebben een zeer gevoelig gehoor. Die kunnen door een(of meerdere) frequenties dus danig goed horen dat het gewoon zeer doet(dit is geen standaard). Maar bovenstaande kan ook wijzen op lawaai doofheid dwz dat waneer er geluid op de achtergrond is zo iemand niet meer kan verstaan als er iemand tegen hem praat. Dit komt veel bij mensen voor die bv in een fabriek zonder doppen werkt.

Zelf heb ik sinds drie jaar (milde) tinnitus.
Ben beroepshalve werkzaam in de geneesmiddelenontwikkeling en kan de waarde van de vele adviezen en therapieen mbt tinnitusklachten redelijk beoordelen.
De kennis van tinnitus in Nederland is helaas meestal van beperkt niveau.

In het geval van acute tinnitus oa veroorzaaakt door een geluids- of barotrauma is een therapie in Duitsland of Belgie met HBO- en/of prednisolon te overwegen (in overleg met een ervaren KNO arts).
In geval van chronische tinnitus biedt de volgende link MI nuttige aanknopingspunten:
http://www.kevinhogan.com/FAQ.htm

leuke link:
http://home.hccnet.nl/c.j.de.vries/algemeen.htm
veel basale info over horen
Ik lees dit op die site:
Het is zinloos om meerdere beschermingsmiddelen tegelijk te dragen omdat het effect niet vergroot wordt.
Klopt dat? Want volgens mij geeft het toch meer effect als ik oordoppen in heb en dan mijn koptelefoon met 30dB demping opzet, dan als wanneer ik alleen mijn oordoppen in heb8~

Ik vraag me af of iemand me kan bevestigen of dit een vorm van gehoorbeschadiging is:Als ik me in hele stille omgevingen begeef, waar dus vrijwel niets te horen is, hoor ik zeer zacht op de achtergrond een piep.. Maar het is geen piep als in een piep die je hebt als je net uit een discotheek stapt, maar hij is echt ongelofelijk hoog (Hztje of 15000/19000). Is dit een gehoorbeschadiging, en zo nee, wat is het dan wel?

Nou belangrijk is dan hoeveel herrie je daarvoor hoorde.
Het kan zijn dat je brein nog bezig is het volume naar een normaal niveau te krijgen dan kan die piep optreden.
Of de A/D converter in je kop is kapot :eureka:

Ik lees dit op die site:
Klopt dat? Want volgens mij geeft het toch meer effect als ik oordoppen in heb en dan mijn koptelefoon met 30dB demping opzet, dan als wanneer ik alleen mijn oordoppen in heb8~

Ik vraag me af of iemand me kan bevestigen of dit een vorm van gehoorbeschadiging is:Als ik me in hele stille omgevingen begeef, waar dus vrijwel niets te horen is, hoor ik zeer zacht op de achtergrond een piep.. Maar het is geen piep als in een piep die je hebt als je net uit een discotheek stapt, maar hij is echt ongelofelijk hoog (Hztje of 15000/19000). Is dit een gehoorbeschadiging, en zo nee, wat is het dan wel?

Heb ik ook.. , inmiddels heb ik ermee leren leven maar ga er maar vanuit dat het gehoorbeschadiging is..

Goede info. heb er ook last van* Bleh*

Klinkt niet al te best :o:
Deze subjectieve tinnitus is zelden te behandelen met geneesmiddelen of een medische ingreep.Tinnitus gaat vaak samen met een gehoorverlies.

Dit is wel heel erg grappig

Soms kan de tinnitus ook worden gehoord door anderen. In dat geval spreken we van 'objectieve' tinnitus.

Heb het nu heel heftig......maar heb wel paar uur vanochtend, mp3 speler op gehad.

Mijn oudere broer kreeg ooit last van tinnitus in een vrij erge vorm en er was niets aan te doen... Korte tijd later groeide er een bult ter grootte van een tennisbal in de hals die gedurende een twee jaar bleef zitten. Hij kon zijn hoofd niet meer echtop houden. Na een hele horde artsen is het gezwel weggehaald en bleek het een van de ernstigste vormen van Hodgkins te zijn, die achteraf goed behandelbaar was. En de tennitus was geheel verdwenen...

Wout

Ook ik maak muziek
Ook ik bezoek wel eens concerten
Ook ik heb een mp3 speler..

Wat ik niet snap dat mensen hier (vooral op SF!) die juist into muziek zijn en creatief bezig zijn
zo ongelooflijk DOM kunnen zijn om hun gehoor te verneuken met monitors hard en bij concerten voor de PA staan... je lichaam en oren geven genoeg signalen af wannneer het niet goed zit..

is dat gewoon domheid of willens en wetens gehoorschade WILLEN oplopen? ik snap dat echt niet, je gehoor is niet meer te repareren

Ik zet mijn muziek nooit keihard
Ik ga verder weg staan als bij een concert het geluid te hard is
Ik zet mijn mp3 speler nooit keihard

Tja, dat is een oude discussie...
Gewoon onwetendheid en ook onwetendheid omtrent hun eigen domheid :)

Waar ik me meer over verbaas en zelfs boos over word is het feit dat zaaleigenaren wel hun personeel oordopjes geven, dus zij zijn wetend, maar hun publiek onbeschermd laten. Dat is naar mijn mening misdadig. Dat geldt ook voor DJ's! Zelf oorpluggen in en het publiek laten lijden...

Wout

Tja, dat is een oude discussie...
Gewoon onwetendheid en ook onwetendheid omtrent hun eigen domheid :)

Waar ik me meer over verbaas en zelfs boos over word is het feit dat zaaleigenaren wel hun personeel oordopjes geven, dus zij zijn wetend, maar hun publiek onbeschermd laten. Dat is naar mijn mening misdadig. Dat geldt ook voor DJ's! Zelf oorpluggen in en het publiek laten lijden...

Wout

Dat is niet echt waar. In Watt in R'dam hangt een dispencer waar je redelijk goede oordoppen voor 2 euro kan kopen. Daarnaast kopen veel mensen die in een club achter de bar staan ook zelf oordoppen ipv dat ze die van de club zelf krijgen. En als ze die niet krijgen dan probeer ik die alsnog voor ze te regelen. Ik let daar zelf erg vaak op.

En dan bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Je oren geven echt aan wanneer je te lang en te hard je oren belast. Kwestie van naar je lichaam luisteren.

Wat de piep betreft: het is ook zo dat veel mensen met een lichte piep geboren worden.

Bij mij wordt de piep erger als ik verkouden ben. Dan zit er gewoon vocht achter je trommelvlies en wordt de piep een heel stuk minder als de verkoudheid over is.

Hoi MadR,

Ik geloof dat we deze discussie al eens eerder gehad hebben :)

Het gaat hier toch even over de interpretatie van het begrip eigen verantwoordelijkheid.
Natuurlijk heeft iedereen een eigen verantwoordelijkheid voor datgene wat hem of haar overkomt. Men moet echt niet gaan zeuren als je een bom op je hoofd krijgt als je in een oorlogsgebied woont: je hoeft daar toch niet te wonen... Toegegeven, wat overdreven, maar een muzikant die het volume opdraait kan gehoorsschade toebrengen aan zijn publiek. Met een auto te hard door een woonwijk scheuren brengt letsel risico's met zich mee. Dan praat je toch ook niet over de eigen verantwoordelijkheid van de aangereden voetganger?

Stellen dat het publiek er om vraagt wil nog niet zeggen dat je het dan ook moet doen? Daar is wel sprake van eigen verantwoordelijkheid van de muzikant...

Maar even...
Oordoppen verkopen achter de bar! Dan geef je toch al toe dat er iets mis is? Of worden die verkocht als er onverhoopt iemand binnen rent en vervolgens met een drilboor in de grond gaat staan werken? :D Het is toch allemaal gewoon te hard, man!
Trouwens, een scheepvaartmaatschappij geeft de passagiers ook reddingsvesten, maar daarom zijn ze nog steeds verantwoordelijk voor het zinken van het schip...

Wout

Laatst gewijzigd:
En dan bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Bij een concert en in een bar/club kan ik daar nog enigszins inkomen, maar het is natuurlijk van de gekke dat je tegenwoordig overal oordopjes mee naar toe moet nemen. Ik doe dat standaard wel en heb ze ook ingedaan de laatste twee keer dat ik de bioscoop bezocht. Het is toch compleet gestoord dat mensen met de vingers in de oren naar een film zitten te kijken...

Back