PC3X Review!!!!

Heb na wat lezen van de geweldige reviews op Keyboard Magazine toch maar even de PC3X zelf uitgeprobeerd. Nou heb ik zelf de PC1SE in bezit waardoor ik ze beiden wel ongeveer denk te kunnen vergelijken. Ik ben een echte geluidspurist en heb daarom naast de Kurzweil nog een Korg M3, Motif SE (rack), Fantom X (rack), Hammond XM2 (rack) en hoop enigszins objectief te blijven tov andere merken. Zat een beetje te twijfelen om de PC1SE op termijn met de PC3X te wisselen....
Klavier
Het 88 toetsen klavier is goed, niet te zwaar en zeker vergelijkbaar met de betere klavieren uit de topklasse synths & stagepiano's.
Akoestische piano's
De akoestische piano's: Deze zijn qua klankkleur wel vergelijkbaar met de PC1X maar het grote voordeel van de PC3X is dat er veel meer bruikbare varianten tussen zitten. Er is voor ieder wat wils en ik moet toegeven dat het heel gevarieerd is van rock piano naar blues naar mooie donkere piano's; het zit er allemaal even smaakvol tussen. String resonantie zoals bij de Roland grand piano heb ik echter niet kunnen ontdekken.
Orchestral & Strings
De Orchestral klanken waren op de PC1SE al ongelooflijk mooi (rustig, authentiek ipv over the top) en deze soundbank is gelukkig overgenomen in de PC3X. Het mooie extra van de PC3X is de nieuwe string soundbank. Die zou ik toch wel heel graag ook willen hebben. Ik vond de string secties van Kurzweil altijd wel mooi maar wel een beetje eenzijdig (veel van hetzelfde net als de akoustische pianos). Deze string sectie is dan ook een aangename verassing van Kurzweil en zou in combinatie met de variatie aan a-pianos wel eens de selling feature kunnen worden. Hooguit de M3 komt met de strings een beetje in de buurt maar mist met name dat pure...
Classic Keys
Het wordt een beetje eentonig

maar de classic keys zijn (gelukkig) ook overgenomen in de PC3X. Deze onderscheid zich name eens een keertje ten opzichte van alle Korg/Yamaha/Roland presets. Grappig zijn gewoon alle ARP en String Ensemble sounds die heel erg gedateerd klinken maar wel dat typische geluid van destijds goed na weten te bootsen. Wat leuk is, is de enorme variatie aan (overstuurde) sounds (clavinet etc.) en het feit dat ze bij de Classic Keys ROM een aantal songstitles (bijv. Ray Charles - What i'd say) hebben nagebootst i.p.v. alleen maar een type instrument te samplen. Vooral de dikke wurlitzer sound is fenomenaal (Hulde

).
KB3 (Hammond sounds)
De KB3 sound is niet mijn smaak. Mijn Hammond module verslaat hem op alle fronten. Hij is wel beter dan de paar Hammond sounds uit de PC1SE (zijn echt slecht) maar het blijft allemaat een beetje leslie effectjes met wat matige toonwiel sounds. Voor de KB3 mode zou ik deze synth zeker niet kopen. punt uit.
E-piano's
De electrische piano's waren veel vertegenwoordigd in allerlei smaken (vooral in de classic keys ROM). Wat ik wel miste waren de standaard variaties van de (classic, onbewerkte) rhodes sounds die in de PC1SE zitten. Dat snap ik niet helemaal want die zijn juist een van de voornaamste redenen waarom ik de PC1SE prefereer boven de Nord Electro of andere fabrikanten. Doodzonde.
Synth
De synt sounds waren best vet en vooral de saw-sounds en moog-achtige waren wel leuk om te horen. Een aantal sounds die af en toe inderdaad wat herinneringen oproepen aan oude tijden. Toch had ik hier iets meer verwacht van de PC3X. Er zaten overigens wel hele mooie pad sounds in die heel goed combineerden met de a-piano's.
Conclusie
Een mooi product dat veel basis sounds bied voor jaren 70 & 80 muziek met mooie pianos, ongelooflijk goede string & orchestral sounds en veel classic (70) sounds in de vorm van clavinetten, wurlitzer, rhodes etc.
Zou ik nu nieuw moeten kopen, dan zou ik waarschijnlijk de 76 PC3 aanschaffen voor de a-pianos en de meesterlijke string sectie (+ behoud van de orchestral & classic ROM sounds). Kortom, een aanrader voor de componist van klassieke of gothic muziek. Verder vond ik het aantal presets echt aan de lage kant (met name setups (performances) waren er amper). Kurzweil had wat meer sound-engineers moeten inzetten want de basis-sounds zijn bij veel gebruikers toch doorslaggevend. Het potentieel van de VA-1 synth heb ik persoonlijk een beetje gemist.
Ik krijg inderdaad het gevoel dat de PC3X feitelijk niets meer is dan de verzamelijk van alle oude (overigens wel goede) synths/stage piano's in een nieuw produkt. Ik ruil mijn PC1SE voorlopig dus nog niet in....