Kurzweil PC3x iemand?

Hoi Marcus,

Bedankt voor de info. Ik hoop dat die Kurzweil PC61 maar snel uit mag komen (en voor mij bruikbaar mag zijn).:P

[edit]
Op 11 november 2008 schreef Dave overigens ook het volgende:
PC361! I don't have many details, but I know they're on the way. I'm expecting to receive our unit here at R&D any day now. I've been told that they should be available by December. I'll post again when I have info on prices and availability.
[/edit]

Dat leek mij ook wel leuk om hier te melden.

Laatst gewijzigd:
Het gehele artikel uit Keyboard Magazine oktober 2008 over de Kurzweil PC3x is hier te vinden:
http://www.keyboardmag.com/article/kurzweil-pc3-ultimate/dec-08/90823

Onderaan het artikel staat een korte vergelijking met de K2600:

What previous Kurzweil synths does it resemble? You’d think the PC2, but the PC3 is closer to a massively- updated K2600 workstation.

What does it have that the K2600 didn’t? Power to run roughly three times the effects at once, virtual analog modeling, 16 arpeggiators, 128-voice polyphony to the K’s 48, and the ability to trigger musical phrases called Riffs from Setup mode. Many more internal sounds come standard as well.

Does the K2600 have anything that the PC3 doesn’t? Audio inputs and a sampling option, AIFF and WAV file import, and a built-in ribbon controller (though the PC3 has an input for one).

:walker::walker:PC3X Review!!!!:walker::walker:
Heb na wat lezen van de geweldige reviews op Keyboard Magazine toch maar even de PC3X zelf uitgeprobeerd. Nou heb ik zelf de PC1SE in bezit waardoor ik ze beiden wel ongeveer denk te kunnen vergelijken. Ik ben een echte geluidspurist en heb daarom naast de Kurzweil nog een Korg M3, Motif SE (rack), Fantom X (rack), Hammond XM2 (rack) en hoop enigszins objectief te blijven tov andere merken. Zat een beetje te twijfelen om de PC1SE op termijn met de PC3X te wisselen....

Klavier
Het 88 toetsen klavier is goed, niet te zwaar en zeker vergelijkbaar met de betere klavieren uit de topklasse synths & stagepiano's.

Akoestische piano's
De akoestische piano's: Deze zijn qua klankkleur wel vergelijkbaar met de PC1X maar het grote voordeel van de PC3X is dat er veel meer bruikbare varianten tussen zitten. Er is voor ieder wat wils en ik moet toegeven dat het heel gevarieerd is van rock piano naar blues naar mooie donkere piano's; het zit er allemaal even smaakvol tussen. String resonantie zoals bij de Roland grand piano heb ik echter niet kunnen ontdekken.

Orchestral & Strings

De Orchestral klanken waren op de PC1SE al ongelooflijk mooi (rustig, authentiek ipv over the top) en deze soundbank is gelukkig overgenomen in de PC3X. Het mooie extra van de PC3X is de nieuwe string soundbank. Die zou ik toch wel heel graag ook willen hebben. Ik vond de string secties van Kurzweil altijd wel mooi maar wel een beetje eenzijdig (veel van hetzelfde net als de akoustische pianos). Deze string sectie is dan ook een aangename verassing van Kurzweil en zou in combinatie met de variatie aan a-pianos wel eens de selling feature kunnen worden. Hooguit de M3 komt met de strings een beetje in de buurt maar mist met name dat pure...

Classic Keys
Het wordt een beetje eentonig :Zmaar de classic keys zijn (gelukkig) ook overgenomen in de PC3X. Deze onderscheid zich name eens een keertje ten opzichte van alle Korg/Yamaha/Roland presets. Grappig zijn gewoon alle ARP en String Ensemble sounds die heel erg gedateerd klinken maar wel dat typische geluid van destijds goed na weten te bootsen. Wat leuk is, is de enorme variatie aan (overstuurde) sounds (clavinet etc.) en het feit dat ze bij de Classic Keys ROM een aantal songstitles (bijv. Ray Charles - What i'd say) hebben nagebootst i.p.v. alleen maar een type instrument te samplen. Vooral de dikke wurlitzer sound is fenomenaal (Hulde:halleluja:halleluja).

KB3 (Hammond sounds)
De KB3 sound is niet mijn smaak. Mijn Hammond module verslaat hem op alle fronten. Hij is wel beter dan de paar Hammond sounds uit de PC1SE (zijn echt slecht) maar het blijft allemaat een beetje leslie effectjes met wat matige toonwiel sounds. Voor de KB3 mode zou ik deze synth zeker niet kopen. punt uit.:bekdicht:

E-piano's
De electrische piano's waren veel vertegenwoordigd in allerlei smaken (vooral in de classic keys ROM). Wat ik wel miste waren de standaard variaties van de (classic, onbewerkte) rhodes sounds die in de PC1SE zitten. Dat snap ik niet helemaal want die zijn juist een van de voornaamste redenen waarom ik de PC1SE prefereer boven de Nord Electro of andere fabrikanten. Doodzonde.8D

Synth
De synt sounds waren best vet en vooral de saw-sounds en moog-achtige waren wel leuk om te horen. Een aantal sounds die af en toe inderdaad wat herinneringen oproepen aan oude tijden. Toch had ik hier iets meer verwacht van de PC3X. Er zaten overigens wel hele mooie pad sounds in die heel goed combineerden met de a-piano's.

Conclusie
Een mooi product dat veel basis sounds bied voor jaren 70 & 80 muziek met mooie pianos, ongelooflijk goede string & orchestral sounds en veel classic (70) sounds in de vorm van clavinetten, wurlitzer, rhodes etc.

Zou ik nu nieuw moeten kopen, dan zou ik waarschijnlijk de 76 PC3 aanschaffen voor de a-pianos en de meesterlijke string sectie (+ behoud van de orchestral & classic ROM sounds). Kortom, een aanrader voor de componist van klassieke of gothic muziek. Verder vond ik het aantal presets echt aan de lage kant (met name setups (performances) waren er amper). Kurzweil had wat meer sound-engineers moeten inzetten want de basis-sounds zijn bij veel gebruikers toch doorslaggevend. Het potentieel van de VA-1 synth heb ik persoonlijk een beetje gemist.

Ik krijg inderdaad het gevoel dat de PC3X feitelijk niets meer is dan de verzamelijk van alle oude (overigens wel goede) synths/stage piano's in een nieuw produkt. Ik ruil mijn PC1SE voorlopig dus nog niet in....:doei:

Hoi Mighty Theo2,

Ik kan me vinden in de bespreking van de geluiden van de PC3.
Ook ik heb een PC1se gehad, maar heb deze verkocht om dus wel een pc3 76-toetsen aan te schaffen. Inmiddels heb ik 'm alweer een kleine 2 weken in huis en ik moet zeggen dat ik van de aanschaf zeker geen spijt heb.

Als "geluidspurist" zul je toch zeker de behoefte hebben om zelfs bij de PC1se aan geluiden te sleutelen. De PC3 is uitgebreid te programmeren en kent verschillende synthese vormen VAST, KB3 en VA1. Dat hoeft sinds een maand niet meer via een klein display, want inmiddels is de computer editor vrijgegeven. Evengoed duizelt het je toch met al die schermen.

attachment.php

Dit is een schermafdruk van een editscherm van een layer uit een VAST program. Een program kan 32 van die layers hebben, maar de meeste programma zitten zo rond de 6 a 7. Met de knopjes onder de keyzone kun je de verschillende schermen voor de gekozen layer selecteren. In dit geval het scherm waarop je je Algoritme kiest en welke DSP's je selecteert (Zie keuzemenu). Onderaan kun je de waarden van de DSP invoeren.

attachment.php

Dit is een een schermafdruk van de ENV's en LFO's. Spreekt voor zich.

Wat betreft de VA1 synth engine: Bij de laatste update van het nieuwste OS bleken er 2 oscillatoren te zijn toegevoegd. Het blijkt dus om een open systeem te gaan en is dus nog in ontwikkeling.

Ik ben benieuwd wat de uitbreidingen zullen zijn voor de nog 2 vrije slots.
(Stilletjes hoop ik op een sampleplayer waar je zelf wav data naar toe kan schrijven.) De PC3 is geen af-product en dat maakt 'm natuurlijk spannend.

Gezien bovenstaande ben ik blij met de mijn keuze de PC1se in te ruilen voor de PC3. Enige minpuntje is dat ik het 76 gewogen toetsenbord van de PC1se wel erg lekker vond spelen, zwaarder dan de PC1x, ietsje lichter dan dat van Yamaha en toch handzaam. Dat mist de PC3 helaas.

Attachments

• algorithm.jpg
    algorithm.jpg
    50,8 KB · Bekeken: 88
  • envelopes.jpg
    envelopes.jpg
    51,4 KB · Bekeken: 89
  • Editor-5large.jpg
    Editor-5large.jpg
    112,9 KB · Bekeken: 91
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor je reply. Inderdaad voelde het klavier van de PC1SE iets beter qua touché maar de PC3X heeft zeker geen slecht klavier. Ik ben wel benieuwd hoe het PC3 klavier is uitgevoerd.

M.b.t. de geluiden, ik ben niet echt een sound-programmeur (heb daarvoor te weinig achtergrond kennis) maar wel een sound purist. De PC1SE formule werkt dus voor mij heel erg goed m.b.t. layering/splits en het selecteren van kant en klare geluiden. Mogelijk dat ik nog wel een keertje een kursusje o.i.d. wil volgen voor het maken van mooie sounds. Jouw idee van die PC editor spreekt mij ook wel aan en misschien is het nu wel tijd om een keertje iets dergelijks te gaan doen :eureka:

De primaire reden om om te ruilen zal toch de verbeterde a-piano sounds en de toevoeging van de String sectie (waanzinnig mooi). Volgens mij kan Kurzweil veel aan klanten winnen door het aantal en de kwaliteit van de setup programma's beter uit te werken.

Wel miste ik een favoriete preset van de PC1SE (preset 017:Serious Classic). Hierover heb ik contact gehad met Dave Weiser van Kurzweil die mij wat aanwijzingen heeft gegeven voor het benaderen van deze specifieke sound en hij wil desnoods er wel eentje bijmaken. Dat vond ik dus wel leuk: interactie met gemotiveerde sound-designers van het merk Kurzweil zelf!

Ik heb de PC3X nu 2x uitgeprobeerd en twijfel nog wel een beetje omdat met name het praktijk werk (layers/splits) meer uitnodigd om tijdens spelen te experimenteren. Maar die mooie string sounds zijn out of this world...

Laatst gewijzigd:
Wow, da's wel ne coole editor !!!
jammer genoeg niet voor de K2xxx Reeks zeker !??

Maar toch,
op één of andere reden spreekt het me niet aan, die editor...
Het lijkt me net iets te veel op een vst,
en volgens mij nog steeds geen unison en andere leuke trukken!!??

http://soundtower.com/

Trucks waarmee ik vandaag heb ge-experimenteerd (nav. Kurzweil PC3 Tutorial Program Edit chapter 2 op Youtube, verder ben ik nog niet gekomen) zijn ...

... micro tonility, waarbij elke toets bijv. maar halve stappen neemt en dus 1 oktaaf toon verdeeld over 2 oktaven toetsen. Of zelfs waarbij zelfs de hoogste toets de laagste toon weergeeft en andersom. Het is alsof je opnieuw moet beginnen...

.. het snel dupliceren van layers en dan licht verstemmen tot 32 lagen aan toe in combinatie met ...

.. effectnummer 33 Dense Chorus waarbij je een vet unisono gevoel krijgt, metname bij patchnummer 1006 WheelGrowlMoogue

tja,
...microtonility.... als je bedoeld intonation ??
pfww, geef mij dan maar fine tuning

snel dupliceren van layers
pfwww, geef mij dan maar een unison,
'k heb hier massa's detuned patchen voor m'n k2000
en niks overtreft de JP,AN1X,Virus,of zelfs Sylenth
(Check m'n site voor de hypersaw/supersaw K2000 patchen)
effectnummer 33 Dense Chorus
tja, een chorus effect als unison gebruiken ???
lijkt me vreemd... maar als 't zou lukken,
graag een demo..

Soit, Zoals ik ervaren heb met m'n K2000,
Het verstand zegt absoluut JA,
Maar het hart zegt NEE...
...Voor de aankoop van een K2661...
en
Voor de sounds van de K2x00 voor trance/techno

Overzicht de DSP's te plaatsen in de verschillende Algoritme blokken:

attachment.php

Attachments

• PC3_DSP.png
    PC3_DSP.png
    22,5 KB · Bekeken: 88
zo die Pc361 ziet er goed uit. Als dat nou ook nog eens 1200 euri kost dan lijkt me dat een aardige deal. het verschil met de rackversie zal dan niet zoveel meer zijn.

Ik wil niemands pret bederven, maar onder de 1500 euro of zelfs 1200 euro voor een PC361 in een Nederlandse winkel? Feedback verkoopt de PC3X nu voor € 2.299,-. De PC3 kost bij Dijkman €1.999,00. Gaan die in de komende 2 maanden dan zo kelderen? De PC361 is inhoudelijk immers gelijk aan de PC3; alleen wat minder toetsen.

Ik heb mijn PC3 voor 1675,- euro gekocht, afgeleverd en wel en de PC3x staat in België al te koop voor 1899 euro. Laagste prijs die ik kon krijgen op de PC3x in Nederland was 2 weken daarvoor al 1940,- euro.

Dus de PC361 onder de 1500 moet kunnen.*D

foto:

attachment.php

attachment.php

Wat een lelijk ding, zeg!

Attachments

• PC3LE.jpg
    PC3LE.jpg
    27,3 KB · Bekeken: 92
  • PC3le2.jpg
    PC3le2.jpg
    34,2 KB · Bekeken: 89
Laatst gewijzigd:
Wat een rare kleur blauw..Zelfs de M50 van Korg vind ik nog mooier....
Maar sound/functie-wise is het best een mooie deal!

Back