euro vs euri

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Helemaal mee eens hoor. Ik ergerde me als 'teenager' al kapot aan al dat popi gedoe op radio & TV. Nederlandse voice-overs (insprekers?) die in steenkolen Engels een houseparty (dansfeest?) aankondigen en dan proberen met een Engels accent een Nederlandse (plaats)naam uit te spreken!

"Dance Terror ... at SPIRNWAHDE (Spaarnwoude) and HERLAIM (Haarlem) ... with The Prophet ... Mitjel the Hai (Michel de Hey)"

Tenenkrommend.

Het is natuurlijk wel een teken van 'op leeftijd geraken' als je je gaat ergeren aan verloederend taalgebruik.

Nog even en 'de jeugd van tegenwoordig' is aan de beurt. En dan heb ik het niet over Willy Wartaal en z'n compadres.

Ik ben ook al aardig op leeftijd, maar nog steeds niet volwassen.

Demente bejaarden zijn ook net kinderen. ;)

hij heeft gelijk ,euro, meervoud is euro s:smeris:de verbastering van de taal maakt van het meervoud euri:verkoght:

Helemaal mee eens hoor. Ik ergerde me als 'teenager' al kapot aan al dat popi gedoe op radio & TV. Nederlandse voice-overs (insprekers?) die in steenkolen Engels een houseparty (dansfeest?) aankondigen en dan proberen met een Engels accent een Nederlandse (plaats)naam uit te spreken!

"Dance Terror ... at SPIRNWAHDE (Spaarnwoude) and HERLAIM (Haarlem) ... with The Prophet ... Mitjel the Hai (Michel de Hey)"

Tenenkrommend.

Ja waarom dat allemaal in het Engels moest.....ik vond die Hollands Hakkûh tijd daarom ook zo verfrissend. Maar ik geloof dat er inmiddels weer feesten worden gegeven met de naam "Pokkeherrie" ofzo.

Topic betekent gewoon onderwerp. Voor wie de vertaling van simpele woorden niet meer kent spijt het me.
Van de andere kant, ik hoorde laatst een interview met een hoogleraar die zei dat de taal zoals hij pakweg in de jaren 50 was, niet meer is. ABN is niet meer. Mensen spreken met veel leenwoorden, maken fouten zoals euri's ja maar ook criteria's etc. maar kunnen zich prima verstaanbaar maken. Dit speelt zich trouwens niet alleen binnen de Nederlandse taal maar ook binnen de Franse, Duitse en zelfs Engelse taal af.
Je kunt het verloedering noemen of vooruitgang.

Van de andere kant, ik hoorde laatst een interview met een hoogleraar die zei dat de taal zoals hij pakweg in de jaren 50 was, niet meer is. ABN is niet meer. Mensen spreken met veel leenwoorden, maken fouten zoals euri's ja maar ook criteria's etc. maar kunnen zich prima verstaanbaar maken. Dit speelt zich trouwens niet alleen binnen de Nederlandse taal maar ook binnen de Franse, Duitse en zelfs Engelse taal af.
Je kunt het verloedering noemen of vooruitgang.

Allebei niet: natuurlijke ontwikkeling. Taal ontwikkelt zich constant, en dan gebeuren dit soort dingen. Puristen die naar het taalgebruik uit de jaren '50 terugwillen zijn in bijna alle gevallen in die periode opgroeid. Twintigers van nu willen over veertig jaar waarschijnlijk de taal uit het huidige decennium terug, enzovoorts. Maar neem bijvoorbeeld naamvallen: die had het Nederlands ook, maar op een gegeven moment zijn die weggezakt en is er een dwingendere syntax voor in de plaats gekomen (zonder naamvallen die woordfuncties weergeven, moet die functie uit de plaatsing in de zin duidelijk worden). Toen dat gebeurde vond men het vast ook verloedering; moeten we dan niet consequent zijn en terugwillen naar een Nederlands mét naamvallen? Behalve als je dan ook consequent bent en meteen het Proto-Indo-Europees terugeist, is dat onzin natuurlijk - en belangrijker: tegennatuurlijk.

De wél interessante vraag is, waarom taal continu versimpelt (zie momenteel bijvoorbeeld het toenemende gebruik van 'wat' i.pv. 'die'/'dat', en 'hun' i.p.v. 'zij'/'ze'). Dat zie je zelfs al in het Grieks en Latijn: daar zijn nog maar vier en vijf naamvallen over (plus versteende uitdrukkingen) van de oorspronkelijk 15 (of zoiets). Als de trend dan versimpeling is, waarom is het dan ooit zo ingewikkeld geworden? Ontbraken toen syntaxregels volkomen? Was taal een statusmiddel, waarbij compliceren 'stoer' was? Dát zou pas echt leuk zijn om te weten! :P

Dit alles weerhoudt me er trouwens absoluut niet van om dat gebruik van 'hun' en 'wat' lelijk te vinden, net zoals dat 'euri('s)' - maar dat is natuurlijk vroegwijze nostalgie. De jaren '90, dat was het helemaal, qua taal! :D

:erm: ...pedante moraalridder out... :erm:

lol, ik heb deze thread nog nooit gezien en ik ga ook echt niet alle paginas lezen als jullie het niet erg vinden,

Maar ik wilde ff kwijt dat ik echt een poep hekel :D heb aan mensen die euri, pleuri,etc zeggen. Ik snap niet wat ze ermee proberen te bereiken.
We zeiden toch ook niet Guldi of Guldo ???
Het is ook altijd een bepaald slag volk wat het zegt anyway.

Was taal een statusmiddel, waarbij compliceren 'stoer' was?
Voor sommigen is het dat wellicht (nog). Ik luister liever naar iemand als Dries van Agt als naar een of andere boer die spreekt met woorden als criteria's. Achja, de koffer vliegt zonder de deksel door de raam...:DEens kijken wie dit opvalt.

Laatst gewijzigd:
Bloomingdale dan....

Een desinvestering is geen getal maar een handeling die een boekhoudkundige gevolg heeft.
Ik heb het mijn docent nagevraagd, een desinvestering is geen handeling maar is toch echt een opbrengst(waarde van een buiten gebruik stelling van een DPM).

Ick hep helemal geen bloethecel an mensche di euri schreiven. Doe tog normal! Ietereen toet med taal wattie wil zech, das tog de voorruitgank! Ick vin wattik ned geschrefe hep heeeel leesbar. En very cool toe! Anarchy!

Met bovenstaand stukje slordig taalgebruik wil ik iedereen aanmoedigen toch nog eens na te denken... Standaardtaal heeft wel degelijk zin. Zeker als je het bekijkt vanuit het standpunt van een buitenlander die Nederlands wil leren. Moeten we van zo iemand verwachten dat hij al onze taalcapriolen begrijpt?

Ach, zolang je hier nog pareltjes tegenkomt als "ik vondt" en "ik werdt" denk ik dat dit een hopeloze strijd is.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back