Microkorg?

ik had een microkorg en heb hem verkocht vanwege de interface/bediening. De ms2000 was toen te duur voor me.
Heb nu sinds twee maandjes een betaalbare 2e hands korg ms2000 waar ik zeer tevreden mee ben, want de sounds uit de microkorg waren wel altijd goed :)
De bediening op de ms2000 is zeer goed, wat weer uitnodigd tot tweaken :mega:

jullie komen allemaal met van die woorden xD ik ken der geen flikker van mjaa ik ga ook waarschijnlijk beetje bass and drumm maken met iemand die ik ken die gaat de esx kopen :P dus vandaar ik wil gwoon beetje toffe deuntjes erop kunnen maken ik hoef niet persee zown reuzagtige synth :P mjaa en ik ben ook van plan om zelf de emx te kopen als ik genoeg geld heb ... xD 'zucht'

ej,

heb zelf mijn microkorg een half jaartje
en ben er super tevreden over
de bediening is even wennen,
maar hij werkt nu super intuïtief voor mij

ik doe veel met software,
maar de korg is leuk om life wat te jammen
en te tweaken

wat betreft de sound,
ik ben er helemaal zot van
lekkere plastic of gestoorde bassen
het gaat allemaal

heb ook een yamaha an 1X gehad
en was er niet zot van
echt een bitch voor te programmeren

ga gewoon eens naar een winkel
en jam wat met de synths die er staan
ga voor diegene die het leukst aanvoelt
das altijd belangrijk

-- Pieter --

nu het refrein nog..:eureka:
maar toch heb ik hem weggedaan voor een dikke analoog

zalig,

had niet door dat ik even een wereld-hit had neergeschreven

Gooi het eens door de vocoder zou ik zeggen :dj: :D

Anyways. Ik heb zojuist een bestelling geplaatst voor de R3.
Als ik "internet" moet geloven is alles koek en ei met deze
synth/vocoder. En voor 535 euro kan ik natuurlijk geen buil vallen.
Enige "nadelen" lijken me de 3 octaven, en het feit dat ie niet op
batterijen loopt voor een potje jammen in het park. Qua
sound is ie monsterlijk lekker wat ik er van gehoord heb.
Bovendien kan ie in het "mooiste synth" draadje :)

Heeft iemand dit kreng al een beetje onder de loep genomen? Ik kon
namelijk maar 1 draadje vinden op SF gewijd aan e R3.

Laatst gewijzigd:
Ik kon
namelijk maar 1 draadje vinden op SF gewijd aan e R3.

Zoek eens naar een draadje over de radias. R3 heeft precies dezelfde engine en architectuur alleen minder stemmen en geen drum samples. En minder knoppen uiteraard.

Kheb er 1

De MicroKORG is wel een toffe bak, maar heeft niet echt iets speciaals vind ik.
Het is gewoon een "perfecte" synth.

Qua sound is hij natuurlijk heel digitaal (als je bv osc pitch op het modwheel trackt hoor je ook elk schokje dat hij maakt om een paar octaven naar boven te gaan).

Als je hem vergelijkt met iets analoogs of bv. een Virus is de MicroKORG wel een beetje meer toy...

Maar toch is ie nice!
En natuurlijk heel handig en helemaal niet zwaar.

De microkorg vind ik dan were niet digitaal klinken. Hij is nm erg warm en wollig qua sound (niet als de nord leads)

Ik heb de Microkorg gehoord naast een Novation Nova, een Nord (rack als ik het goed heb), een Ion en een aantal freeware vst synths (atlantis en ilosynth)...

Om het nu echt eens op een totaal subjectieve manier uit te drukken: de korg klonk gewoon slecht.

Ik vond dat er weinig laag was, en de klank was zeer gemaakt, artificieel, dun, helemaal niet dik en goed in het laag zoals zovele mensen vinden.

Van de Nova heb ik talloze keren iets in mijn eindmix gestoken, de Ion zit er ook constant in, zelfs mijn mc303 zit dikwijls in mijn mixen. Geluiden uit de korg heb ik nooit in mn songs gelaten, die gooide ik er uiteindelijk altijd uit.

Enkel de vocoder heb ik eens gebruikt in een liedje.

Ik had de Korg ieuwe gekocht voor 375 in maart 2007, heb hem één keer meegenomen naar een maat van me omdat ik toch eens een hardware-synth wou meenemen ipv laptop met midi-controller. Het is denk ik de laatste keer dat ik hem aangeraakt had. Ik wilde er zo graag deftige geluiden uitkrijgen, ik had er genoeg spaarcenten ingestoken en het is zo'n klein draagbaar ding... maar ik heb hem dan meteen te koop gezet. Wat heb je aan een draagbare synth waar enkel kutgeluid uitkomt. Kweet niet juist wàt het is, echt zo een specifiek karakter die korg, en ik hield er niet van. Mn eerste synth... khad beter een tweedehands juno ofzo gekocht voor die prijs, daar leer je meteen beter synthese op, en dat is waardevast. Ik heb een jaar na aanschaf mn korg met 125 euro verlies verkocht. Hij was zelfs nog in garantie!

Ik had de Korg ieuwe gekocht voor 375 in maart 2007, heb hem één keer meegenomen naar een maat van me omdat ik toch eens een hardware-synth wou meenemen ipv laptop met midi-controller. Het is denk ik de laatste keer dat ik hem aangeraakt had.

Dus je baseert je mening over dit apparaat op die paar uurtjes (of minder?) dat je hem hebt bespeeld? Misschien had je even de moeite moeten nemen het ding wat beter te leren kennen, want die dikke bassen en scheurende leads kan je er echt wel uithalen hoor. Na een beetje tweaken tenminste.

Dus je baseert je mening over dit apparaat op die paar uurtjes (of minder?) dat je hem hebt bespeeld? Misschien had je even de moeite moeten nemen het ding wat beter te leren kennen, want die dikke bassen en scheurende leads kan je er echt wel uithalen hoor. Na een beetje tweaken tenminste.

Nee ik heb hem een jaar gehad, en bespeeld en geprobeerd om er geluiden uit te halen die even goed waren als uit mijn nova of uit de software. De enige reden dat ik hem al die tijd hield was omdat hij handig van pas zou komen als ik eens hardware wou meenemen naar een maat. Wat ik dus maar één keer gedaan heb, omdat er niks mee aan te vangen viel...

En ik heb getweakt tot ik het beu was op de Korg. En op de Korg is dat mogelijk, om het beu te raken!

Nogmaal dit is mijn mening. Ik begrijp niet dat zo weinig mensen dit vinden, maar dat zegt wss meer over mij dan over de korg. Toch lukt het me wel deftig geluid uit de Nova, Ion en freeware vst's te halen...

Microkorg, niet mijn ding gewoon.

Ieder het zijne.

Nogmaal dit is mijn mening. Ik begrijp niet dat zo weinig mensen dit vinden, maar dat zegt wss meer over mij dan over de korg. Toch lukt het me wel deftig geluid uit de Nova, Ion en freeware vst's te halen...

Microkorg, niet mijn ding gewoon.

Ieder het zijne.

Misschien heeft het te maken met het soort geluiden dat je er uit wilt halen. Zo vind ik bijvoorbeeld de kale microkorg oscilators niet fijn klinken, dun is niet het woord dat ik zou gebruiken maar dik is het ook zeker niet. De kale oscilators van bijvoorbeeld een nord lead vind ik dan weer wel erg mooi klinken.

Ik vind de microkorg egenlijk pas vet worden wanneer er flink op los gemoduleerd wordt, zijn klassieke 'analoge' geluiden zijn imo ook niet om over naar huis te schrijven.

Ik haal deze thread maar eens boven. Ik sta op het punt een Microkorg te halen, maar ik heb nog te veel twijfels. Er zijn veel goeie reacties maar de kritiek schrikt me een beetje af.

Ik ben helemaal verliefd op de analoge geluiden zoals die van de Korg MS-20. Als ik het goed begrijp is de MS2000 een digitale simulatie van de MS-20, en de Microkorg is een portable versie van de MS2000. Kan ik met de Microkorg dus dezelfde geluiden produceren als de MS-20? (al weet ik dat de MS-20 zuiverder klinkt, maar een redelijk goede simulatie is voor mij voldoende). En wat heeft het ding meer te bieden in vergelijking met de MS-20?

Het zit zo dat ik niets over synths weer, laat staan ermee werken. Is de Microkorg een leuk ding om wat aan de knoppen te prutsen en zo synthese te leren? Ik weet dat het voor sommigen nogal lastig is met maar 5 knoppen, maar dat lijkt voor mij zeker geen probleem. Je kan blijkbaar ook een controller aansluiten met veel knoppen zodat je voor elke functie een knop hebt. Hoe heet zo'n controller juist? En kan ik dat vrij goedkoop verkrijgen? Is dat rechtstreeks aan de Microkorg aan te sluiten of gaat dat enkel via een pc?

Ik kocht de Microkorg om net dezelfde redenen als jij. Na een jaar prutsen verkocht ik hem en kocht me een Alesis Ion. Ik wilde eindelijk eens een deftige synth waarvan ik niet gek werd dat het editen een hel was. Het is pas dan dat ik eigenlijk synthese begon te begrijpen.

Ik probeerde ook al een controller aan de Microkorg aan te sluiten, het blijft prutsen.

Eigenlijk is de Microkorg volgens mij ideaal voor mensen die zeer goed thuis zijn in synthese, die weten wat ze moeten doen om een bepaalde sound te krijgen en de microkorg kunnen gebruiken als AANVULLING op hun bestaande collectie, met vooral de prijs en de draagbaarheid als pluspunten.

De Micron is (volgens mij) een veel betere synth (mogelijheden), enkel heb je daar nog minder knoppen.

Ik heb zeer veel gezocht naar microkorg achtige alternatieven.
Qua draagbaarheid: Alesis Micron, Yamaha AN200, SH101, xiosynth25, sh32...
Qua makkelijk en leerrijk editen: SH32, SH201, Alesis Ion, Korg R3, Juno 106
Goedkoop: Xiosynth25, Micron, AN200, SH32

Of een controller (behringer BCR2000, oxygen8, ...) met een software synth op je pc. Kan zeer goedkoop zijn als je wat gratis vst synths zoekt. Er zijn er heel goede te vinden. En zeer veel verschillende.

De MicroKorg heeft helemaal niets met de MS20 te maken, echt niet. De meeste overeenkomst is met de DW6000/8000/EX8000 vanwege de ingebakken golfvormen. Ik vind het overigens een heerlijk ding, klein, erg goed geluid. Bediening is wat lastiger, vijf knoppen en matrix is wat lastig, zeker als je geen ervaring met synthese hebt. Dit wil overigens niet zeggen dat je er niet snel een goed geluid uit kunt krijgen (integendeel!). Voor overzichtelijkheid moet je eerder bij iets als een Novation Nova of KS4 of 5 zijn, in het lage re prijssegment. De MicroKorg kost tweedehands geen drol en de prijs is stabiel dus je kunt het altijd uitproberen. Bevalt het niet dan ben je 'm zo weer kwijt.

Back