De microkorg is mono-timbraal, ook al is hij zogezegd duo-timbraal.
Het is misleidend: er zijn twee timbres met elk 2 oscs en zo, maar je kan die enkel layeren, niet apart gebruiken. De polyfonie wordt dan gereduceerd tot 3 of 2 noten (naargelang hoeveel oscs je gebruikt in het tweede timbre).
Ik heb ooit de vraag hier gesteld of er geen manier is om de twee timbres apart te gebruiken, maar dat is dus niet mogelijk. Stom.
Mono timbraal dus. Als je tunes wilt maken (liedjes?) dan zal je telkens je audio moeten opnemen, en dan een nieuw geluid maken en zo gaan layeren. Je kan dus niet 2 of meer geluiden tegelijk door de microkorg laten produceren.
Zelf geluiden maken (tunes?) gaat net zoals bij elke sythesizer, door oscs te kiezen, filters, effecten, modulatie, ... allen gaat het bij de microkorg net iets moeilijker doordat er maar 5 knoppen zijn voor al deze parameters. Je kan wel alles via midi aansturen (en dit werkt echt goed) dus als je er een bcr2000 ofzo aanhangt kan je wel alles zo instellen dat je voor elke parameter een knop hebt. De bcr heeft net te weinig knoppen, maar ok, niet elke parameter is zo belangrijk om snel te tweaken.
Er is overigens een pc editor voor de microkorg die wel goed werkt, maar ik heb dat programma eigenlijk nooit gebruikt, enkel eens getest. Als ik op de pc geluiden wil zitten maken gebruik ik wel een vst synth, daarvoor heb ik geen hardware synth nodig.
Nogmaals, ik vond het geluid van de microkorg echt ondermaats en begrijp niet dat die zoveel goede kritieken krijgt. Nuja dat is mijn mening. De draagbaarheid is een enorm voordeel. En de mini knopjes vind ik eigenlijk goed, zo heb je iets meer octaven, da's toch prettig.
Als je geen toetsenbord wil, kan je beter uitkijken naar een module met multi-timbraliteit (novation nova, sh32, ... er zijn er zovele).
Micron is van geluid voor mij stukken beter, maar de slechts drie knoppen zijn een spelbreker.
Kijk eens naar de xiosynth. Weinig deftige demo's van, ik vrees dat het geluid richting microkorg neigt, maar echt weten doe ik het niet.
Je krijgt een microkorg voor 200-250 euro zo weer verkocht, dus als je het kan betalen kan je altijd een gokje wagen, je vind er nog genoeg nieuw en tweedehands...
groeten.