Perfectionisme?

Perfectionisme?

• Nee. Als mijn gevoel (intuitie) me zegt dat een track af is dan verander ik er niets meer aan.

Stemmen: 24 16,6%
  • Er tussenin. Ik probeer constant, bij het maken van een track, een balans te vinden tussen mijn gev

Stemmen: 76 52,4%
  • Ja. Ik spendeer weken, soms maanden, aan het afwegen van mogelijkheden, het zoeken naar het 'juiste'

Stemmen: 45 31,0%

• Totaal aantal stemmers
    145
Mensch, durft te leeven

Mensch, durft te leeven

Gewoon goed spelen en sfeervolle fouten laten staan; er moet een band
op de band komen ook al ben je in je 1tje. Luister naar opnamen op het
Stax/Volt label. Zie handtekening.

ISPdeRuiter-sophisticated sloppiness since 1958

Als je instrumenten een verlengstuk zijn van jezelf, heb je meestal genoeg aan intuitie.
Licht ook aan de stijl muziek maakt natuurlijk.

Ik heb voor die eerste gekozen. Mijn muziek maak ik echt helemaal op m`n eigen gevoel, meestal bedaenk ik eerst wat in m`n hoofd en dan ga ik het een beetje uitwerken, en als ik iets niet vind klinken maar het moet "volgens de regels" wel dan doe ik het toch echt op m`n eigen manier;)

ik heb 1 gekozen, maar aan de andere kant ben ik ook weer een handejeukerige perfectionist die uren aan een detail kan pielen en rustig een track 5x opnieuw afmixt tot het goed klinkt. maanden erover doen en keuzes afwegen, doe ik echter niet, en nadenken over sfeer, juiste geluid en compositie doe ik al helemaal niet... als ik er zo naar kijk voel ik me al bijna schizo :P

ik vrees dat ik in de laatste catagorie thuis hoor
hoewel ik soms de geest heb en er in 1 dag een nummer doorheen kan duwen

ja ik wel...maar op een gegeven moment stop ik maar met een track..tis toch nooit af voor mijn gevoel...kan altijd beter, is nooit goed genoeg ed...... maar ik ben al heel blij dat ik nu tracks afmaak ipv alleen maar probeersels op de plank heb liggen...liever 5 tracks waar ik 90% tevreden over ben dan 100 loops ..

Olaf

Hmm...

Vaak neem ik mn nummers 'live' op...dus mn PC neemt alles realtime op in SF 6.0 terwijl ik mn Atari laat lopen.....
Kleine fouten, zoals noten/arpeggio's die 1 tel te vroeg eindigen of te laat, laat ik gewoon zitten...

Dit draagt bij aan het karakter vind ik...Als alles tot op de 16e stopt of start in een nummer, wordt het erg klinisch...

Ook als je zeer veel tijd spendeert aan een nummer, gaat de spontaniteit eraf...de originele opzet was dan vaak de beste!!!

Mixen gaat bij mij op gehoor en gevoel en duurt erg kort, ik maak 1 balans op mn Mackie en ik zet mn Atari aan...
Dmv geluiden realtime filteren hoef ik niet vaak mn faders te verschuiven...

Psies! fauten kan je soms gewoon laten staan, mits het niet stoort.
Het geeft wat meer een menselijk karakter aan je songs (huh!?!). Ik vind 't altijd belangrijk dat er verassende elementen in zitten, dit mogen van mij ook foutjes zijn.

Origineel geplaatst door Bass

Ook als je zeer veel tijd spendeert aan een nummer, gaat de spontaniteit eraf...de originele opzet was dan vaak de beste!!!

Dat is nu precies mijn probleem. Teveel gepiel en nadenken (bah) dan gaat de spontaniteit verloren, maar te weinig en het klinkt .. te spontaan..te amateuristisch of zoiets.
Volgens mij zijn we toch al veels te kritisch op ons eigen werk en dat van anderen.. maar correct me if i'm wrong:) Ik neem me voor om meer te genieten in plaats van te wroeten..

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
, maar te weinig en het klinkt .. te spontaan..te amateuristisch of zoiets.

..Als het goed KLINKT hoeft het nooit ingewikkeld te zijn...Geluid is vaak alles...

Ik heb wel eens lekkere nummers gemaakt met maar 6 MIDI-sporen in de Atari en het KLONK gewoon goed als je maar de JUISTE geluiden combineert....:) :

1 kick + snare
2 hihat
3 percussie
4 baslijn
5 arpeggiootje (303 doet t altijd goed)
6 tapijt..

.. een beetje opbouwen en voila : weinig middelen voor een goed resultaat!

[off topic:
BASS, plaats alsjeblieft eens wat links naar tracks van je, ik ben echt zeer benieuwd! [einde off topic]

Ik heb vaak dat als ik iets maak, dat ik het dan echt supergoed vindt. Maar luister is het dan een week later nog een keer dan denk ik ook wel eens van : BAGGER!!!
En dan ga ik het allemaal aanpassen, dingen toevoegen e.d. Dat is eignelijk ook wel leuk.:eureka:

Maar een echte perfectionist....nee

Een echte perfectionist maakt perfecte dingen. Perfecte dingen verkopen goed. BAnana World heeft nog 0 plaatjes verkocht. :erm:

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
[off topic:
BASS, plaats alsjeblieft eens wat links naar tracks van je, ik ben echt zeer benieuwd! [einde off topic]

offtopic :

Aargh ik zou wel graag willen maar DAMN:

- thuis trage kutmodem via telefoon, dus niet uploaden...
- geen eigen website, dus geen links
- op werk alleen ADSL..

off topic..

[mod edit]
Oude track van Bass
[/mod edit]

Last edited by a moderator:
Origineel geplaatst door olafmol
ja ik wel...maar op een gegeven moment stop ik maar met een track..tis toch nooit af voor mijn gevoel...kan altijd beter, is nooit goed genoeg ed...... maar ik ben al heel blij dat ik nu tracks afmaak ipv alleen maar probeersels op de plank heb liggen...liever 5 tracks waar ik 90% tevreden over ben dan 100 loops ..

Olaf

Jep, daar blijf ik maar wat vaak in steken...in loopistan.

Loopistan...haha. Ja, daar bevind ik me ook vaak. :)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bass
Hmm...

Vaak neem ik mn nummers 'live' op...dus mn PC neemt alles realtime op in SF 6.0 terwijl ik mn Atari laat lopen.....
Kleine fouten, zoals noten/arpeggio's die 1 tel te vroeg eindigen of te laat, laat ik gewoon zitten...

Dit draagt bij aan het karakter vind ik...Als alles tot op de 16e stopt of start in een nummer, wordt het erg klinisch...

Mixen gaat bij mij op gehoor en gevoel en duurt erg kort, ik maak 1 balans op mn Mackie en ik zet mn Atari aan...
Dmv geluiden realtime filteren hoef ik niet vaak mn faders te verschuiven...

ik doe hetzelfde (alleen dan dezelfde pc om en te sequencen en te recorden).

en ik ben het ermee eens. eindeloos pielen doe je met je hoofd, en muziek maken kun je nu eenmaal beter op gevoel doen. probleem is dat dat me niet altijd lukt... :erm:

Back