OS X Herinstalleren

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

AOR

Ouwe rot
Ik draai nu zo'n 10 a 12 maanden met veel plezier op me MAC Pro, maar wil nu graag weer even een schone installatie van mijn OSX hebben, omdat ik toch nog veel moest leren en het daarom wel een beetje een bende is geworden. Me logic pro draait ook niet helemaal lekker meer.

Na 2 dagen zoeken naar de mac-osx-installatie-cd kwam ik erachter dat ik deze helemaal niet erbij heb gekregen bij de aankoop, dus ben ik nu even aan t rondbellen naar mensen die er wel een hebben.

Ik heb echt me best gedaan om dmv de zoekfunctie hier iets over te vinden, maar dat is me niet gelukt, daarom deze vragen.

Hoe te herinstalleren in mijn geval?

- Is er een opstartoptie waarbij ik mijn mac kan restoren? recovery?
- Kan ik gewoon andermans cd gebruiken om te herinstalleren? Of is dit illegaal?
- zoja, hoe kan ik anders mijn max herinstalleren?
- werkt het net als bij de pc dat de mac automatisch boot als ik de install-cd erin stop?

Ik heb getracht deze vragen aan mac-gebruikers te stellen, maar geen wist eigenlijk van de hoed en de rand.

Hopelijk een van jullie wel.

Gr Lex

Waarom ben je het de hele wereld aan het vragen behalve Apple zelf?
http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.4/nl/mh1103.html

Als u de Mac OS X-versie opnieuw wilt installeren die op de computer was geïnstalleerd toen u deze aanschafte, of als u alle software op de computer wilt herstellen, inclusief alle programma's van Apple, gebundelde programma's van andere fabrikanten en printerbesturingsbestanden, raadpleegt u de instructies in de handleiding die bij de computer is geleverd

Het schijnt dus gewoon in de handleiding te staan ;)

thx !

i qoute:
"Als u de Mac OS X-versie opnieuw wilt installeren die op de computer was geïnstalleerd toen u deze aanschafte, of als u alle software op de computer wilt herstellen, inclusief alle programma's van Apple, gebundelde programma's van andere fabrikanten en printerbesturingsbestanden, raadpleegt u de instructies in de handleiding die bij de computer is geleverd."

kut, waar is dat boekkie?? :stupid

Hmm..ik heb hier nog wel een originele installatie maar dat is wel Tiger, volgens mij kun je gewoon via torrent Leopard downloaden en installeren, krijg je geen problemen mee dacht ik hoor. Als je ervoor betaald hebt mag je best die versie pakken lijkt mij. :)

- Is er een opstartoptie waarbij ik mijn mac kan restoren? recovery?
Opnieuw installeren van OSX vanaf DVD
- Kan ik gewoon andermans cd gebruiken om te herinstalleren? Of is dit illegaal?
Dit kan, en is niet illegaal als je over een geldige licentie beschikt

- zoja, hoe kan ik anders mijn max herinstalleren?
OS X opnieuw aanschaffen
- werkt het net als bij de pc dat de mac automatisch boot als ik de install-cd erin stop?
Als je huidige installatie nog wel werkt dvd erin, en de rest wijst zich vanzelf
Booten van vanaf cd/dvd zie hier http://kb.iu.edu/data/ages.html

Let wel op :

Je kan niet bijvoorbeeld een originele iMac installatie-dvd gebruiken op je Mac Pro : dat werkt niet. Je zal dus een installatie-dvd moeten lenen van iemand die ook een Mac Pro heeft óf een OSX retail-dvd die wél op iedere Mac werkt.

Verder is het zo dat de nieuwste Mac Pro's alleen maar onder Leopard draaien (en dus niet meer Tiger). Aangezien jouw Mac al bijna een jaar oud is, zal bij jou Tiger waarschijnlijk wel nog werken, maar misschien kan je beter meteen Leopard installeren. Alle audio-programma's werken prima met Leopard, zelfs ProTools sinds gisteren.

Het blijft echter wel vreemd dat jij geen installatie-dvd erbij hebt gekregen : die zit voor ELKE nieuwe Mac standaard erbij...

'Recovery' functie kan pas sinds Leopard (met Time Machine).

Ik gok niet bij de Air want die heeft geen dvd-drive 8o)
Toch zit ook daar een dvd bij, voor als je 'm nodig hebt vanaf een andere computer of als je een externe dvd-speler/brander hebt.:peukie:

Maar die help-pagina van Apple suggereert dat ze sowieso meer computers uitgeleverd hebben zonder dvd's.
Nog nooit van gehoord of meegemaakt.

Bericht door een moderator:
Voor dergelijke vragen kun je op (bijvoorbeeld) Tweakers.net terecht.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back