Kabels!!! *Grrrr*

Viv Savage

Stamgast
Waar haal je vandaan wat je nodig hebt?

Voorbeeld: men neme één audio interface met 8 analoge stereo ingangen. Voeg hieraan toe een setje randapparaten (Line6 Pod, TC electronic G-Natural, Hammond, Korg Triton, Boss DR-880) met dubbele mono uitgangen. Sluit dit aan op de audio interface...

Je kan natuurlijk alles aansluiten met mono kabels (ergo twee ingangen per apparaat), maar dat is zonde. Beter is om een kluwen Y-kabels te gebruiken. Dit levert een grote bol die amper uit te zoeken is (om nog maar te zwijgen over de andere touwen die hier in verwerkt zitten). Mijn oplossing is een studio snake, waarbij alle losse touwtjes zijn samengeraapt in één grote huls. Zo gezegd, zo gedaan. Wandeling naar de favoriete muziekboer en daar kom je tot de conclusie dat het enige wat ze hebben een snake is die 2 keer zo lang is... Erger.... Ze willen ook niet de gezochte snake bestellen (vaag antwoord als dat ze dan 700 kabels aan moeten schaffen, en dat lijkt mij een beetje onzin).

Ik heb mijn toevlucht genomen tot het internet en wacht maar weer op de postbode.

Wat doen jullie als de leverancier niet de gevraagde lengte enzo heeft? Zoeken jullie alternatieven? Een ander bedrijf? Internet? Zelfbouw? Stil in een hoekje huilen? De te lange kabels nemen en nog meer spaghetti creeeren achter het speelgoed? Of de te korte kabels nemen en ofwel alles anders neerzetten, danwel touwen op scherp zetten?

Ik heb de afgelopen jaren flink uitgebreid en dingen opnieuw aangesloten en verbouwd dus ik heb een hoop geleerd over kabels.

1. Als ik een keer kabels ga kopen, bestel ik er altijd meer dan ik op dat moment nodig heb. In de meeste gevallen blijk ik die extra kabels namelijk ALSNOG nodig te hebben. Is het niet meteen, dan wel binnen 2 weken.
2. Rotte kabels gaan bij mij meteen de vuilnisbak in. Niet laten slingeren met het idee dat je een reservekabel achter de hand hebt, gewoon WEG. Want vroeg of laat grijp je er naar en ben je vergeten wat er mee was en kun je weer een middag naar de oorzaak van brom/ruis/wegvallend geluid gaan zoeken.
3. Tie wraps van plastic, of, nog beter, die van klitteband zijn je vriend. Kabels bij elkaar binden, omwikkelen, van de grond houden, etc. etc. Het houdt de boel een stuk netter en minder risico op knopen, kluwens en lussen.
4. Patch bays zijn een nog betere vriend. Als je het goed aanlegt, hoef je maar 1x je draden te trekken en daarna kun je de rest oplossen met overzichtelijke korte patchkabeltjes op 1 plek. Ik gebruik momenteel 2 patchbays en ze zijn wat mij betreft hun gewicht in goud waard. En dan te bedenken dat een knappe patchbay maar een paar tientjes hoeft te kosten, dan kan ik me gewoon niet voorstellen dat zoveel mensen nog steeds lopen te spaghetti'en iedere keer als ze een kabelverbinding willen veranderen.
5. Kopen op internet. Kabels zijn op het internet veel goedkoper dan bij je lokale muziekboer. Meestal als ik iets bestel bij MusicStore van onder de 100 euro, vul ik aan met kabels tot ik over de 100 euro kom, dan hoef ik geen verzendkosten te betalen. En die extra kabels komen altijd van pas.

2. Rotte kabels gaan bij mij meteen de vuilnisbak in. Niet laten slingeren met het idee dat je een reservekabel achter de hand hebt, gewoon WEG. Want vroeg of laat grijp je er naar en ben je vergeten wat er mee was en kun je weer een middag naar de oorzaak van brom/ruis/wegvallend geluid gaan zoeken.
Ditto... Geen zin om uit te zoeken waar het is, en gegarandeerd dat je de rotte kabel meeneemt op het moment dat het niet uitkomt (lees optreden).
3. Tie wraps van plastic, of, nog beter, die van klitteband zijn je vriend. Kabels bij elkaar binden, omwikkelen, van de grond houden, etc. etc. Het houdt de boel een stuk netter en minder risico op knopen, kluwens en lussen.
Als het niet anders kan, dan zie ik mezelf ook genoodzaakt dit soort oplossingen te gebruiken. Op het ogenblik wacht ik wel op de postbezorg(st)er om mij aan mijn kabels te helpen.
4. Patch bays zijn een nog betere vriend. Als je het goed aanlegt, hoef je maar 1x je draden te trekken en daarna kun je de rest oplossen met overzichtelijke korte patchkabeltjes op 1 plek. Ik gebruik momenteel 2 patchbays en ze zijn wat mij betreft hun gewicht in goud waard. En dan te bedenken dat een knappe patchbay maar een paar tientjes hoeft te kosten, dan kan ik me gewoon niet voorstellen dat zoveel mensen nog steeds lopen te spaghetti'en iedere keer als ze een kabelverbinding willen veranderen.
In principe sluit ik ook alles maar één keer aan. Ik was alleen wat gaan rekenen met gear uitgangen en benodigde ingangen totdat het kwartje bij mij viel dat de inputs stereo waren en dat ik dus dom bezig was. Na dat besloot ik om de bekabeling daar te vervangen voor een berg Y-kabels zodat ik maar een enkele ingang nodig had per apparaat. Daaruit ontstond het idee voor de snake, en daaruit weer de rampspoed waar ik nu mee geconfronteerd wordt.
5. Kopen op internet.
Dat is zo onderhand mijn conclusie ook geworden. Naast de bekabeling ben ik namelijk ook eeuwig op zoek naar de metalen plectrums die ik gebruik (Stalen Dunlop gevallen), en ook dat is een ramp om aan te komen. Ik gebruik Thomann.de om aan die dingen te komen.

www.allekabels.nl

Ik heb laatst hier een hele rits XLR-kabels gekocht. Ik wilde ook van mijn brom en kraakkables af en heb besloten een hele nieuwe set aan te schaffen (zo'n 20 stuks in totaal).

OP deze site kun je ze in alle vormen, maten en lengtes krijgen.

Back