Moderne 80's synth

kriske78

Ingeburgerd
Is er een 'moderne' synth die de representatieve 80's sounds heeft?
Ik verwijs naar Roland D50, Yamaha DX7, ...

Ik vind dit prachtige sounds, maar die oude synths hebben geen usb of Midi.

DX7 en D50 hebben wel degelijk MIDI, zelfs sysex meen ik. Moderne versies van DX7 is de FS1r.. De D50 is een geval apart, niet echt te evenaren. Enigzins te benaderen met een JD990. Misschien moet je juist deze originele synths verzamelen.

Roland VariOS + VC1 = D50 met USB/Midi :P
Kost je ong 450-600 allin, kaart+varios 2e hands, je kan er ook nog een PG1000 aanhangen
Ik heb er ook een dat is harstikke vetttttttt

DX7 en D50 hebben wel degelijk MIDI, zelfs sysex meen ik. Moderne versies van DX7 is de FS1r.. De D50 is een geval apart, niet echt te evenaren. Enigzins te benaderen met een JD990. Misschien moet je juist deze originele synths verzamelen.

Hier sluit ik me bij aan; vanaf 1983 hebben alle synths zo'n beetje MIDI en deze zijn dus prima te gebruiken in een moderne setup. Een DX-7 kom je voor een redelijk bedrag vaak genoeg tegen, dus dat is inderdaad een goed idee. FS1R is ook een mooie bak, gaat een stuk dieper, maar kost weer meer en is natuurlijk een module - geen idee of je behoefte hebt aan toetsen.

Als hij dat rijtje een beetje verlengt en een Prophet en OB-X ook als typische 80s-bakken ziet, dan wordt het lastiger. Maar gaat het alleen om de DX7 en D-50, dan gewoon die kopen. Binnen de 600 euro heb je ze allebei, en aangezien het beide hartstikke digitaal is gaat er ook niets aan kapot.

..geen USB tjongejongejonge maak je muziek of wat? :stupid

USB is helemaal een belachelijke eis. Tenzij er een bepaald standaard protocol aanwezig is zoals bij apparaten die op MacOS X draaien met MIDI en audio, is deze functionaliteit uitgestorven samen met de systemen waarvoor de drivers zijn geschreven.

Ik zal het even kaderen, want ben misschien niet zo duidelijk in mijn uitleg.
Eigenlijk ben ik gitarist en ken weinig van synths.
Nu wil ik daarmee wel beginnen en ik had me een Roland Juno-G aangeschaft. Maar deze synth vind ik veel te ingewikkeld om mee te beginnen. Ik dacht: hier zit alles in: sequencer, arpegiator, een heel pak geluiden ('echte' bestaande instrumenten: piano, blazers, gitaar enzo, maar ook synth geluiden) , drums, er zitten wel wat modify mogelijkheden op...
Maar deze is echt te ingewikkeld voor mij.

Dus heb ik toch nog eens goed nagedacht en de JUNO-G vliegt eruit.
Ik wil iets dat niet te ingewikkeld is, maar waar ik me wel wat kan op uitleven voor het modifyen (of hoe schrijf je dat).
Sequencer gebruik ik wel op mijn pc, de 'echte' geluiden zoals piano, brass, enz hoeven ook niet.

In eerste instantie dacht ik aan een Microkorg of R3. Ziet er me al wat gebruiksvriendelijker uit.

Maar na wat internetzoeken kwam ik op de Roland D50. Wat een mooie 80's geluiden. Maar is dit wel compatibel met mijn pc-sequencer (Sonar)?
Of bestaat er misschien een nieuwere synth die zowat het beste uit de 80's bevat? En ik vroeg me af of die E-mu vintage keys zoiets is?

Hopelijk is mijn verhaal wat duidelijker nu.

Alvast bedankt voor al jullie reacties en advies. Ik ben er niet zo in thuis, dus maak jullie reacties niet te technisch aub.

Op een microkorg leer je het zeker niet. Buiten het feit dat ik vind dat de sounds niet goed zijn, maar dat is persoonlijk, is de interface echt niet handig om synthese te leren en te snappen.
Ik ben overgeschakeld van een microkorg op een Alesis Ion, en met voor (bijna) elke parameter een dedicated knop, maakt alles begrijpelijker en kan je makkelijker vanaf nul een geluid gaan opbouwen. En daar kan je steeds verder in gaan. Je begint met een simpele supersaw te proberen maken, en zo ga je naar moeilijkere dingen zoals een akoestische piano proberen namaken enz.

Ik heb enkele maanden terug ook een AN200 aangeschaft, omdat de Ion te groot is om even snel mee te slepen (fiets-bus) en ik (enkel voor die reden) toch wel de microkorg miste. De AN200 heeft ook die duidelijke interface, met voor alles een knop en vind ik eigenlijk nog eenvoudiger dan de Ion (je kan er ook minder mee natuurlijk)...

80s? geen idee.

Je moet maar eens naar wat demo's zoeken op youtube.
Ik heb er wel enkele staan...

http://www.youtube.com/watch?v=yOY231aYA8E
http://www.youtube.com/watch?v=ChNWhSjbZQ8

Grtz.

Check ook eens de Roland SH201... gehaat door sommigen, geliefd door anderen. Mss net plastiek genoeg voor wat je wil... en mét USB!!!

Maar na wat internetzoeken kwam ik op de Roland D50. Wat een mooie 80's geluiden. Maar is dit wel compatibel met mijn pc-sequencer (Sonar)?
Hoezo compatibel? Gewoon aansturen met midi en opnemen als audio. Klaar. Eigenlijk heb je je beslissing al gemaakt als ik het zo lees. En de D50 is zeker niet verkeerd. Check ook een andere klassieker van 80s, de Korg M1.

Je zou eens naar de Prophet '08 kunnen kijken. Is een gloedjenieuwe synth, maar wel helemaal analoog en opgebouwd volgens de 'filosofie' van de oude bakken en kan ook zo klinken (al zullen niet alle puristen dat met me eens zijn, sue me).

Eenvoudig te gebruiken, bijna iedere functie heeft z'n eigen knop. Maar hij is wel voorzien van MIDI, heeft alle features die je van een moderne synth verwacht (aftertouch, velocity, etc.) er zit garantie op :eureka: en er is zelfs een PC editor voor. En ik vind hem zelf heeeerlijk klinken :D

Er staan een paar goede demo's op Youtube, zeker de moeite om te bekijken. Het verschil met de meeste andere moderne synths is dat de Prophet '08 naar mijn idee meer gemaakt is voor muzikanten en minder voor techneuten.

In je post geef je aan dat je niet zit te wachten op hele uitgebreide/ingewikkelde synths dus ik zou ver uit de buurt blijven van de FS1r overigens.

Die Prophet '08 is wel een duur.
Ik had eigenlijk gehoopt iets tweedehands te kunnen vinden voor max 500/600 euro.

Koop gewoon een Roland Juno D, lekker makkelijk en vette sounds, ook 80s

Laat je alsjeblieft niet verleiden tot andere dure, interessante en diep programmeerbare synthesizers. Dat gaat net als de juno G voorbij het kader wat je schetst. Juno G is een workstation. ..heeft dus waarschijnlijk veel meer functies dan je zoekt. Zo is dat ook met 1001 stuks andere apparatuur met elk 1001 eigenaardigheden die je stuk voor stuk moet leren om iets optimaal te gebruiken. Tuurlijk als je voor de programmeermogelijkheden gaat, dan moet je dat wel doen.

Kortom ik zou zeggen, probeer iets te vinden wat zo basic mogelijk is binnen wat je eigenlijk zoekt. De roland juno D is misschien een goede optie. Of een oudere D50, ik denk dat je daar ook een eind mee uit de voeten kunt. yamaha cs1x kan zelfs, klinkt misschien wat minder dan de Rolands, in ieder geval anders, het is afhankelijk van wat je zoekt.

De Juno G kun je ook gewoon gebruiken met zijn presets. de rest van de functies heb je niet eens nodig. dus ja, misschien is downgraden verstandiger. maar in de tussentijd zou ik gewoon met de juno G gaan spelen. Als je er niet uitkomt gewoon hier vragen. Niet gek laten maken dat andere wondermiddel apparatuur het wel kan. Het ligt ook voor een zeer belangrijk deel aan jezelf of iets aansluit bij je werkwijze of juist niet.

Als je een Juno-G te ingewikkeld vond, dan moet je zeker niet beginnen aan een D50 (vergelijkbare menu-opbouw, maar dan wat onhandiger) of een DX7 (één van de moeilijkste en onoverzichtelijkste synths ooit qua editing). Zo'n CS1x (of 2x, 6x) is inderdaad wel wat: goede sound, breed palet, niet al te lastig in gebruik. Maar als je geen realistische geluiden meer hoeft, kun je ook in de hoek van de VA-synths (uitleg; lees trouwens ook 's hier, als je dat nog niet gedaan had) gaan kijken. Die gaan vaak sterk in de richting van 'per parameter een knop', en er zijn er genoeg van te vinden binnen jouw categorie én met normale toetsen: Korg MS2000(b), Alesis Ion, Yamaha AN1x, Roland JP8000, SH201, Access Virus A - en zo vast nog meer. Het meeste daarvan is nieuw niet meer te krijgen, maar dat is juist een voordeel: dan kun je gewoon iets kopen, uitproberen, en met zo goed als geen verlies weer doorverkopen om iets anders te proberen als het niet bevalt.

Of gewoon die Juno-G houden en er een weekend met handleiding voor gaan zitten natuurlijk. Heb ik ook gedaan met mijn XP-30, die qua menuutjes ontzettend slecht bekend staat, maar daar heb ik dus nooit last van gehad. ;)

tevens kun je kijken naar een >

Korg DW-8000
Kurzweil K2000
Ensoniq ESQ-1
Roland JX-3P
Akai AX-80

Back