EMU xboards

Ja, ik heb er een. Een Xboard 25. Ik ben er wel tevreden mee, ik heb hem nu een jaar of 3 denk ik. De drukknoppen zijn makkelijk los te trekken (maar ook weer terug te klikken) en de draaiknoppen zijn solide, keyboard ook wel OK. Lekker veel draaiknoppen ook. Dus ik kan het je best aanbevelen.

Dat kan ik beamen. Niet van die drukknoppenkwaal maar wel van de solide rotarys en fijne keys.
Niet zeer speciaal, maar hij doet wat ie moet doen op een fijne manier. De pitch/mod wheels
voelen erg profi aan trouwens.

... waarom zou je aan de drukknoppen pulken ? ...

Ik heb ook de xBoard25 en die werkt gewoon goed. Ik gebruik alleen de volume/data-slider nooit want die stuurt sysex uit en de meeste softsynths werken met midi-CC's. En die is niet te configureren in de control-software net als de draaiknoppen.

... waarom zou je aan de drukknoppen pulken ? ...

Dat doe ik niet, maar ze voelen wat 'wonky' en toen mijn exemplaar werd bezorgd moest ik er 2 met de hand opnieuw inzetten omdat ze tijdens het transport losgeraakt waren. Zoals gezegd is dit verder geen probleem tijdens normaal gebruik, maar het lijkt me goed om zowel de goede als minder goede punten van een product te melden als iemand daar naar vraagt.

Wat ik ook wel fijn vind is dat je meerdere configuraties kunt opslaan, en dus voor specifieke (soft)synths een preset kunt maken. Zo heb ik op mijn Xboard bijvoorbeeld een preset voor mijn Virus en een ander voor mijn FS1r. Werkt wel lekker.

Back