Vraagje over microfoonstands

Ter info;
Het schroefdraad op een microfoonstatief is 3/8 inch en in een microfoonklem zit (vaak) 5/8 inch met 27 windingen per inch. (vraag niet waarom).
Daarin zit een verloop geschroefd met een -jawel- gat met 3/8 inch schroefdraad

Ik ben persoonlijk helemaal niet dol op dit soort microfoonklemmetjes.
Een beetje zwaardere mic dondert er op den duur gewoon uit, zeker als je de mic in wat apartere posities plaatst. Het beste (voor een handheld mic) is nog een normale klem waar je de mic in schuift.

Ook op de goedkopere statiefjes ben ik helemaal afgeknapt. Die donderen ook altijd om als je hem wat verder uitschuift. Ook heb ik een paar keer meegemaakt dat de schroefdraad lam wordt van het hoogte-verstel-draaiding.

Hoe luidt het gezegde ook alweer? Goedkoop is......

Ik heb een paar jaar geleden zo'n setje besteld, aangetrokken door de lage prijs, want slechts nodig om een- of tweemalig te gebruiken voor een opname in de oefenruimte van een paar vrienden.

Een dag na aflevering meteen in de hoek gelazerd. Het is echt rommel. Zelfs een simpele, relatief goedkope en robuuste Shure microfoon hang ik er niet meer in. Ik heb er later een van K&M gekocht, die was tussen de € 30 en € 40 meen ik, is een stuk stabieler, maar zelfs die is niet echt heel stevig.

My two cents...:bekdicht:

Ik was eigenlijk op zoek naar een statief voor een cameramicrofoon (condenser) die ik als gewone microfoon gebruik.
En met zo'n klem leek wel handig, omdat je er dan ook eventueel iets anders op kan monteren.

Maar nu begin ik wel te twijfelen...

@ conso:
Wat was er eigenlijk mis mee?
Was het niet stabiel? Viel hij omver?

Back