3,000 euro over voor studio: Wat zou jij doen?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Luxe probleem: Heb wat spul verkocht en daarmee 3K€ "hobby budget" gegenereerd. Bedrag komt uit de oude hobby (high end audio) en gaat daarom ook weer in de nieuwe hobby (studio)

Ik zit te twijfelen tussen 3 categorieen:

1. Sound generator (iets mat muziek maakt) > MOOG Voyager Electric Blue
2. High End Outboard FX (maar ik heb al een POCO X8) > LEXICON PCM96
3. High End Outboard Dynamics: (Drawner, Avalon, NEVE, API ?!?) voor mastering en mainmix toepassingen.
4. Iets anders?!?

Wat zou jij doen?

Hieronder is het lijstje van wat ik allemaal al heb, ben dus al wel redelijk voorzien:

dit is op dit moment m'n studio:
DAW:
Q9600 + 4GB
2x SSL Duende PCIe + X-com, X-EQ en Drumpstrip
1x TC Electronics Powercore X8 + SONNOX
MOTU 828MK3
Steinberg 816x
30" LCD 2650 * 1600

HW Synths:

MOOG Little Phatty Stage II
Acces Virus Ti
Waldorf Blofeld
JOMOX XBASE-999

FX:

Lexicon MX200
Softsynths:
Native Instruments KOMPLETE 5
Native Instruments KORE2
Novation Bass Station
Novation V Synth
Tone2 Gladiator

Controllers:
Mackie Pro universal
Mackie extender
Novation Remote SL61 Automap
Native Instruments KORE2 controller

Monitoring:

Mackie HR824 MK2
Mackie Big Knob

Software:
Cubase 4
Wavelab 6
Tone2 WarmVerb
Barricade Pro Limiter

Hey, jij ging toch voor de TL Audio Tubetracker of Fattrack?

Ben voor 2e SSL gegaan (+ de X-plugs) en de Powercore X8
Zit nog steeds te twijfelen over outboard, maar als ik kijk wat ik nu al kan bereiken met de X-EQ, X-Comp en Finalizer in de de PoCo dan weet ik niet of ik eigenlijk nog wel meer "grunt" nodig heb.

Daarnaast zijn de lexicon PCM96 (via firewire!!!) of een Voyager electric blue natuurlijk ook niet te versmaden... Voor mijn muziekliefde (trance en deephouse) zijn Lexicon delays natuurlijk super op leads en precussie. Maar aan de andere kant zijn de verbs in de Poco ook al wel behoorlijk en kan ik natuurlijk ook gewoon de tap factory plug daarbij kopen.

Ik merk dat ik m'n Phatty graag en makkelijk inzet, een 2e monofone bak voor melodielijntjes met nog meer filter mogelijkheden is natuurlijk sowieso leuk en nu krijg je de gratis MOOG filter erbij.

Een poly evelover kan natuurlijk ook..... vandaar mijn vraag wat zou JIJ doen met dit budget?

Meer hardware-synths is altijd leuk, maar waarom een Moog erbij als je al er al één hebt? Ik zou dan eerder een Andromeda of Prophet 08 kopen (en/of de LPh wegdoen voor een Voyager). Lijkt me je klankenpallet aanzienlijk meer verbreden dan een Voyager naast je LPh zetten.

Je moet wel even heel eerlijk zijn, gezien je voorgeschiedenis in high-end audio:

Wil je spullen met een hoog fap-gehalte of wil je zo veel mogelijk bang for the buck? :D

Ik moet zeggen dat ik je FX nogal magertjes vind, een low-end MX200 en verder niks spannends. Waarschijnlijk vanwege USB integratie? Ik zou voor FX gaan, en niet alleen een hele dikke Lexicon er bij. Misschien juist wat analoger spul, een Roland Space Echo of die 19" 2HU studio serie, waarvan er nu een stereo flanger te koop staat hier maar ook een hele hele hele hele hele dikke chorus bestaat, phasers noem maar op. Top of the bill. Of de betere analoge gitaarpedaaltjes.

Als je voor de Moog gaat iig wel de Little Phatty er uit gooien, kun je nog wat anders leuks halen voor dat geld.

Wat ik er mee zou doen?

Een goede vintage of nieuwe analoge polysynth > 1000 euro
Een vintage mixer mid-range
Een 8x8 geluidskaart motu of beter

Idd een poly analoog.

Ik wil graag ITB compatible blijven, dus synths via de 828 of 816 prima, maar FX op z'n minst digitaal (RCA of toslink, of zelfs nog liever Firewire zoals de PCM96) Wil geen outboard mixer meer (ben net blij dati k van m'n mackie 32-8 af ben) en wil dus gewoon instruments outputs 1:1 blijven tracken zoals ik nu ook doe en FX als external FX inzetten.

De phatty blijft daarom sowieso, al was het maar voor basslines, aangezien geen geen tracks "freeze" en een synth opnieuw inzet, maar ik gewoon m'n arrangement "live" houdt (vind ik gewoon veel prettiger werken)

zou die phatty nog heel even houden, totdat ik aan die voyager gewend zou zijn en , weet bijna wel zeker dat die dan gewoon dus wel eruit gaat. zonder moeite.
maar ja da's ook omdat ik wacht op mon cherry.

Ik zou een V-synth XT en een audio-opname pc/mac incl. cubase-achtig iets kopen.

Hmmm, had eigenlijk verwacht dat je eerder iets modulairs zou kopen voor die 3000E, mono

Ik wil wel in zijn richting blijven.

De oude 80s reverbs vind ik prettiger klinken dan die nieuwe verbs.
De oude synths idem.
En met oude compressors/limiters eqs etc heb ik ook prima ervaring.

Zelf hadd ik natuurlijk voor 3000 een modulare aankoop gedaan maar dat is absoluut niet wat Raphie wil.

Ik zou (mocht je die niet hebben) sowieso een goede hoofdtelefoon aanschaffen, vind het zelf heel fijn om te kunnen wisselen tussen monitoren en hoofdtelefoon tijdens het mixen.

Verder lijkt de MX200 mij een zwakke schakel in je setup (wat betreft de kwaliteit, die voor de rest allemaal vrij hoog is), de effecten die daarin zitten kan je waarschijnlijk ook met gemak uit de plugins van Duende of Powercore halen.

Ik zou die vervangen voor een goede hardware reverb ter aanvulling van die in je powercore en/of een mooie (analoge) outboard voor mastering, om daar toch ander randje aan te geven dan dat uit je plugins (Duende / Powercore) komt.

En anders (mocht je tevreden zijn qua FX en dynamics) zou ik kijken naar een polyfone synth, maar dan wel een met een ander karakter dan de synths die je al hebt natuurlijk.

Off-topic: hoe werk je met die 828mk3 en 816x tegelijk op 1 pc? Dat is toch haast onmogelijk met drivers etc? Of heb je er maar 1 als interface in gebruik en de andere als ADAT converter oid?

indien ik 3000 euro had

kocht ik een 808 909 en 303

maarja das ik dan weer :)

in elk geval heel waardevast!

Een 808, een Prophet08, en een ARP Oddessy. En wat effecten als er nog wat over is.

Snap zowieso al die 'wat zal ik kopen' draadjes nie zo.
Met gemak kan ik voor 30k aan 'troep' opnoemen waar ik het aan uit zou kunnen geven. En dan is het enige probleem de levertijd en de volgorde wanneer je het zou willen.
Het is nl. niet verstanding om alles in een keer te kopen. Dan kan je beter per apparaat een half jaar uittrekken om het echt door te krijgen.

Het budget is er nu, kan dit wel op de bank zetten, maar dan blijft het buiten de hobby en moet ik er van m'n vriendin mee op vakantie of zo..... :D

ik twijfel tussen de pcm96 of de Voyager. Een Voyager heb ik gewoon altijd al willen hebben en nu kan het.

Qua outboard compressors zou ik nog wsel een API 2500 of Avalon 2400 willen. Maar heb qua software nu al zo veel dynamics opties (SSL, SONNOX, Powercore etc)

De MX200 doet een prima (preset 17) job voor percussie :D is zeker zeer beperkt in instellingen, maar de kwaliteit van de plates an sich is best goed.

Als ik kijk hoe ik m'n arrangmenten obouw, heb ik altijd wel meerdere tracks met monofone lijntjes (sub bass,mid bass, leads, arps etc) zie monofoon dan ook niet als een beperking kom vaak eigenlijk alleen maar chords polyfoon uit.

Back