toetsen spelen; Help mij ff a.u.b.

Alex G

Nieuwkomer
hoi !:doei:

Ik heb eens een vraagje. Ik ben al een paar maand of zo op eigen houtje synthesizer aan het leren spelen. (een Yamaha!)
Maar nu zit ik misschien wel met een domme vraag naar jullie toe.
Ik krijg soms wel leuke melodietjes, maar als ik alleen op de witte toetsen speel dan klinkt het zo "klassiek" & als ik alleen op de zwarte speel dan klinkt het zo "chinees" (k zou niet weten hoe ik het anders moet verwoorden).

Hebben jullie misschien wat tips voor mij over hoe ik deze witte & zwarte toetsen met elkaar kan combineren ?
Ik ben hier alvast op de juiste plaats om verder geholpen te worden!
:okdan:

groetjes 'Lex:peukie:

'k denk dat theorieles ook wel handig is;)

het heeft te maken met toonladders en dergelijke.
zwarte toetsen hebben maar weinig tonen in een toonladder, en de witte veel meer [op een hele lullige manier gezegd]. Dat klopt, want er zijn minder zwarte dan witte toetsen :|

:Z >hoop niet dat 't weer een theorie thread gaat worden

speel eens voor de grap een toonladder c-3 [dus van c-3 naar c-4] en dan alleen de witte toetsen.
speel daarna [weer voor de grap :D] psies hetzelfde maar dan begin je met een c#3. probeer de toonladder hetzelfde te laten klinken als degene die je daar voor speelde. [maar dan een halve noot hoger]

hmm. misschien heb je daar wat aan
.
:mexico:
mw

Re: Help mij ff a.u.b.

Origineel geplaatst door Alex G

Hebben jullie misschien wat tips voor mij over hoe ik deze witte & zwarte toetsen met elkaar kan combineren ?
Ik ben hier alvast op de juiste plaats om verder geholpen te worden!

Lees es een boekje of site over harmonie leer en toonladders...

Op dit forum had iemand volgens mij laatst een goede link naar een site over harmonie,
toonladders e.d. (iemand?)

het is verleidelijk...eh..maar meer woorden ga ik hier niet aan vuil maken

equate

Origineel geplaatst door Alex G

soms krijg je toch het gevoel dat je in de zeik wordt genomen...:Z

wel gaaf om eens alleen op de zwarte toetsen te improviseren,
dan krijg je gewoon alleen maar (te) vrolijke melodien :D

Re: Re: Help mij ff a.u.b.

Re: Re: Help mij ff a.u.b.

Origineel geplaatst door cyan_circle
soms krijg je toch het gevoel dat je in de zeik wordt genomen...:Z

Amai nie. Er zijn wel mensen die het synthforum misbruiken en met een idiote joke proberen iedereen te kakken te zetten.
Kunnen mods ook verse leden schrappen ? Nu dan graag.

komkom mensen. Ergens moet je beginnen, en ook al vond ik de vraag zelf ook opmerkelijk, er is geen reden om deze jongen in de zeik te zetten, al was het alleen maar omdat hij zijn probleem op een nette manier formuleert. Dus of je helpt, of je zegt maar niks. En als er veel offtopic wordt "gezeken" dan blaast een olifant dit threadje uit.

Ik heb geen idee waarom er witte en zwarte toetsen zijn.

Ik gebruik ze toch allemaal. Alleen maar lastig bij het verschuiven van een accoord.

Re: Re: Re: Help mij ff a.u.b.

Re: Re: Re: Help mij ff a.u.b.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Amai nie. Er zijn wel mensen die het synthforum misbruiken en met een idiote joke proberen iedereen te kakken te zetten.
Kunnen mods ook verse leden schrappen ? Nu dan graag.

de arrogantie straalt van je text af! 'goed gedaan' skelet!:walker:

Laatst gewijzigd:
8o) Ik zweer het jullie! Iemand op dit forum is ons in de zeik aan het nemen 8o)
Zo snel achter elkaar. Eerst Bukake eighties die wil weten welke synths hij aan moet schaffen voor 40.000,00 euro's en nu dit. Dat geloofd zelfs mijn goudvis niet :kroon:

Effe hoor:
Mocht dit echt een serieuze vraag zijn dan lijkt het me verstandig dat je een boek koopt in een muziekwinkel. Zeg dat je geen noot speelt en laat hun een boek voor je kiezen. Lieftst nog met CD erbij zodat je de voorbeelden kunt beluisteren.
Veel succes.

(Zonder dollen: dit is echt???) :confused:

Re: Re: Re: Re: Help mij ff a.u.b.

Re: Re: Re: Re: Help mij ff a.u.b.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
de arrogantie straalt van je text af! 'goed gedaan' skelet!:walker:

Nou...het is toch net zoiets als lid worden van een Porsche club terwijl je je rijbewijs nog niet eens hebt!!!:D :D ;)

Hoi Alex,

Je kan je natuurlijk inschrijven in een muziekschool of keyboardlessen nemen.

Je kan ook eens uitkijken naar een goed boek dat je op weg kan helpen om die toetsen een beetje meester te worden. Zo vind je bv bij Partitura een ruim aanbod aan boeken hierover, prima winkel en ze leveren ook in Nederland.

Uiteraard is een persoonlijke 'tutor' te verkiezen boven een boek natuurlijk. Heb je niemand in je familie of kennissenkring die je misschien kan helpen bij je eerste stappen?

Ik ken wel iemand die enkel met dergelijke boekjes werkt en na enkele maanden al behoorlijk uit de voeten kon hoor.

Het belangrijkste is dat je regelmatig oefent. En wat experimenteren kan zeker geen kwaad.

gewoon bladmuziek halen in de handel met muziek die je leuk vind en dat leren te spelen. Dan snappen dat wat er boven staat akkoorden zijn en dan ben je al een eindje.

Leren wat het verschil is tussen mineur, majeur, 6, 7, sus 4, sus 2 en aug en dan ben je al heel erg ver. Leer ook key signatures en hoe ze zijn opgebouwd.

Dit is allemaal op het net te vinden en in de winkel. Probeer googel eens :D

en als je ons in de zeik wilt nemen. Prima maar wat schiet je er mee op :geslaagd:

zegguh slipper, dacht dat ik wel zo'n beetje alle accoordjes es in m'n hand gehad had, maar wat is nou toch weer aug ??
:confused:

Back