Noten lezen...verleer je dat???

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo,

Ik heb dus ongeveer 10 jaar muziekles gehad van 1982 tot 1992...

Maar sinds ik synths speel, doe ik niets meer met noten lezen, de akkoorden en harmonieleer breng ik nog wel in de praktijk...

Tijd geleden weer eens een muziekpartituur bekeken en het noten lezen ging wel, maar erg langzaam en helaas niet meer zo snel als 10 jaar geleden toen ik nog les had!!

Weet iemand of je na zoveel jaar het noten lezen verleerd??
Of is het net als fietsen...verleer je het niet???

:geslaagd: :eureka:

7 jaar les, 5 jaar geleden gestopt... helemaal verleren nee, maar moeizamer gaat 't wel...

lekker boeien trouwens, met dat wat ik nu kan en weet (beetje keyboard spelen, klein beetje theoriekennis en beetje gevoel voor harmonie) kan ik genoeg creatieve dingen doen al zeg ik 't zelf... als ik nou klassiek of jazz wilde maken dan lag dat anders

dus: je verleert het nooit helemaal maar hoe langer je het niet doet, hoe meer moeite het zal kosten om 't weer 's te proberen ?

4 jaar theorie gehad van 1985-1989 en daarna een aantal jaren sax gespeeld :P

Het grootste deel ben ik gewoon vergeten (of heb ik verdrongen :D ) doe 99% op gehoor. Zoals bass al aangeeft, echt verleren waar je vroeger intensief mee bezigf bent geweest doe je nooit helemaal, alleen moet je het wel weer even in de vingers krijgen:

Heb vroeger veel ge-ijs-hockeyd, toen een paar jaar niet gedaan.. desondanks ..vol vertrouwen sprong ik dit jaar het ijs op.. 2 meter en vol op mijn klep.. maar na uurtje was het weer als vanouds 8~

Het begint een beetje standaard verhaal te worden. Je neemt een paar jaar les, dan doe je een tijdje niets meer en dan kom je erachter dat je beestachtige muziek met een synth kan maken. Nooit meer noten lezen en gewoon op de toetsen pingelen en knopjes draaien.

Zo ging het bij mij ook, maar op een gegeven moment wou ik toch een bepaald muziekstuk leren spelen (van krezip). Aangezien het toch een lastig stuk is, maar even de noten opgezocht. Maar ondanks het feit dat het wat moeizaam ging (vooral de F-sleutel), gaat het vanzelf wel weer redelijk.

Ik denk dat het inderdaad net is als fietsen........ je verleert het nooit.
Hetzelfde geld overigens voor zwemmen, hardlopen en TV kijken (lol).

regelmatig bijhouden.. maar naarmate de ervaring toeneemt vergeet je het echt niet meer. Ik niet, kan de noten wel dromen.:Z

toevallig..vandaag ook weer begonnen met piano..welliswaar met gelijk een wat moeilijker stuk
(FFX - to zanarkand)
kom nog niet verder dan de 1e 12 maten.. maar et gaat...

wel leuk als je iets hebt waar je echt naar uitkijkt om te kunnen spelen en dat soort dingen, pak je het ook sneller weer op, maar zoals de meeste hier ook zeggen :

je verleerd het niet, maar je moet wel weer even goed ademhalen voordat je de eerste noten weer gaat lezen enzo

Ik heb vroeger eens geleerd, maar kan er nu geen :kont: meer van.

Ik vind trouwens wel dat er een groot verschil is tussen het reproduceren van kennis: Noten lezen, vreemde taal spreken/lezen of het doen van iets (fietsen en schaatsen).

Ik kan wel uren naar een stuk bladmuziek gaan lopen staren, maar als ik niet weet wat de betekenis is van een bepaald teken (idem met een buitenlands woord). Dan zal je het nooit kunnen leren.
Terwijl met schaatsen; je stapt op het ijs. Je valt een paar keer en daarna gaat het steeds beter. :)

Ongeveer zoiets dus...

Die balk met die G sleutel is geen probleem. die andere balk ben ik echt beroerd in. Die met dat oor en die twee stippen :D

Verleren van notenschrift is jong geleerd oud verleerd!

Back