Hoeveel verbruik heeft jouw studio?

djrazor

Cortex Driller
Ik plaats deze thread onder "overig" omdat ik een "slaapkamerstudio" heb waar ook andere apparaten staan.

Ik heb gisteren eens zo'n power-metertje van de Lidl tussen het stopcontact en mijn hoofd-stekkerdoos gezet. Nou, ik ben me kapotgeschrokken....

Idle zit ik al op een verbruik van rond de 100 watt! Alles staat dan dus uit of stand-by. Ik heb een aparte schakelkast met 10 groepen en deze staan ook alle 10 uit. Ik moet zeggen dat het hier wel een zooitje is qua bekabeling; er liggen zo'n 8 stekkerdozen op de grond en de bekabeling zit hier en daar behoorlijk door elkaar. Er zitten dus ook wat adapters in stekkerdozen die niet uitgeschakeld zijn.
Pas als ik de hoofdstekkerdoos, die dus voor de schakelkast zit, uitzet, kom ik uit op een wattje of 1.

Ik zal dus moeten achterhalen wat er nou zoveel verbruikt. Er zitten wel wat adapters aangesloten op een stekkerblok welke altijd aanstaat, bijvoorbeeld die van mijnliving colors-lampen. Je wil namelijk eerst licht voordat je je stekkerknoppen aan wil drukken :-)

Maar goed, ik heb nu het volgende aanstaan:

-een pc met 24" scherm en wat randapparatuur (amBX, midi-interface, meer ook niet eigenlijk)
-een 37" tv
-een aantal "laagverbruik" apparaten als een projectieklok, een decoder en een aantal adapters
-een mixer
-verlichting (dit zijn 2 ledlampen die superzuinig (zouden moeten) zijn in het verbruik)

Ik heb nog wat synths e.d. op mijn bureau en een 19" rack met 6 apparaten doch deze staan momenteel uit.

De meter geeft nu 3850 watt aan! Volgens mij kan dit nooit; de voeding van mijn pc is 600W. Mijn tv is 231 W, de mixer zo'n 60 (denk ik) en mijn monitor zal denk ik zo rond de 60 zitten. Dit zijn specificaties volgens de handleidingen of staan op de apparatuur vermeld. Dit is nog lang geen 3.8 kW en bovendien lijkt mij dit piekvermogen. Het meet-apparaat staat ingesteld op RMS-vermogen. De piek zit op 4.8 kW.

De meter zou natuurlijk niet goed kunnen zijn, maar als ik het verbruik van één apparaat wil uitlezen (bijvoorbeeld een wekker) lijkt dit wel correct. Maar goed, wellicht is het een percentuele afwijking die pas opvalt bij groter verbruik. Ik zal op zoek gaan naar een meter die wat nauwkeuriger is dan het standaard Lidl-spul.

Nu ben ik toch eens benieuwd; hoeveel verbruik heeft jullie studio als alles draait, en als het spul uit/ stand-by staat?

We kunnen natuurlijk met zen allen zo geen KWh-metertje gaan kopen bij de Lidl (... jij bent er per ongeluk toch geen verkoper ?).

Dus zelfs als je gewoon alles optelt wat de toestellen aangeven, geraak je toch nooit aan 3,85 KWh !

Volgens mij heb je gewoon je buurman te stekken ... hij TAPT AF zeg ik u !

We kunnen natuurlijk met zen allen zo geen KWh-metertje gaan kopen bij de Lidl (... jij bent er per ongeluk toch geen verkoper ?).

Dus zelfs als je gewoon alles optelt wat de toestellen aangeven, geraak je toch nooit aan 3,85 KWh !

Volgens mij heb je gewoon je buurman te stekken ... hij TAPT AF zeg ik u !

Hehe ik ken er wel eentje in de buurt met een synthofobie, ik zal eens kijken :)

Maar goed, de meter zit natuurlijk tussen mijn stopcontact en stekkerdoos. Omdat de afwijking zo groot is, valt redelijkerwijs eigenlijk te verwachten dat dit niet klopt. Want als je idd. van alles het piekvermogen al optelt zit ik nog lang niet aan het gemeten vermogen.
Ik neem het dus ook maar voor kennisgeving aan en ga dit nog eens goed controleren.

moraalridder - ik probeer ook enigszins aan het milieu te denken... door mijn hobby al een grootverbruiker

:dubbel:

Haha... ik ken wel andere hobby's die stukken meer energie verbruiken.

Maar serieus, in verhouding tot een wasmachine of een electrische verwarming (1.000 tot 2.500 watt) is het verbruik van een gemiddelde studio (ik denk idd. ca. 600 watt) echt niet zo opzienbarend. Alleen een PC en/of versterker verbruiken serieus stroom. De rest loopt bijna zonder uitzondering op zwakstroom.

Het zal bij mij iets van 1.000 watt zijn, als 2 PC's aanstaan. Zonder PC's zal het misschien 200 of 300 watt zijn?

CRT monitoren/TV's zuipen heeel veel....

ik zou eerst TFT monitor gebruiken, die verbruiken 5x minder stroom...

Wat boeit het mij nou hoeveel watts mijn studio kost.
Een hobby kost geld,........ klaar.

Okee en door deze instelling gaat de planeet dus naar de kloten......bij mij is uit ook echt uit. Dus 0 watt verbruik. En als het aanstaat staat ook alleen iets aan wat ik dan ook gebruik op dat moment. Maar ja ik tap af bij de buren:duivels:

haha wat wiljedan ...gen stroom
accepreeje hooby en ...o bey :okdan:

CRT monitoren/TV's zuipen heeel veel....

ik zou eerst TFT monitor gebruiken, die verbruiken 5x minder stroom...

oeps kdoet t met twee zijn egt mn vrienden ...hebter plezier van en nnu ! weg
wie heeft r twee tft voo70.-eu
:D

ik heb ook van die stekkerdozen liggen maar ook die gaan ALLEMAAL uit.daar zitten al mijn adapters in en als je die stekkerdozen (s'nachtes) niet uit zet is het een beetje jammer voor je energie rekening. ook adapters verbruiken energie.. ook al staat je apparatuur uit. die verstoken energie in warmte. UIT dus die dingen!!
beetje jammer de opmerking: "wat boeit het mij nou". je zal nog wel bij je ouders wonen en niets zelf betalen

Wat een gezever weer over het milieu.
Gaan 1x niet vliegen en je kan de rest van je leven je spulletjes laten aanstaan. (spaar je ook nog geld uit voor meer gear :P )
Ga minder vlees eten (ipv 7x per week, 5x per week) en je bepaart al meer energie dan heel je huis met spaarlampen uit te rusten.

Gaan 1x niet vliegen en je kan de rest van je leven je spulletjes laten aanstaan. (spaar je ook nog geld uit voor meer gear :P )
Ga minder vlees eten (ipv 7x per week, 5x per week) en je bepaart al meer energie dan heel je huis met spaarlampen uit te rusten.

Hmmmm ik vind vlees lekker...ik heb een tijd spaarlampen gegeten maar die vielen licht op de maag:D

Licht op de maag. Haha.

En als je daarnaast nou ook nog je apparatuur niet onnodig aan laat staan (want waarom wel), dan komt Al Gore je knuffelen. ;)

op zich wel goed om eens bij stil te staan, voordat we allemaal verzuipen als ijsberen.
heb zelf verschillende stekkerdozen met aan/uit knop , zet pas de stroom aan voor dat deel van de studio waar ik ga werken als het nodig is. spaart ook de apparatuur en het is slechts zelden dat alles ineens aan moet.. denk wel dat ik als alles aanstaat tegen de 2300watt zit, vooral die versterkers/pa apparatuur slorpt veel.

maar... ik eet geen vlees en vind ook eigenlijk dat je dat niet meer met goed fatsoen kan doen dezer dagen.
( maar dat moet iedereen verder zelf maar weten, discussies daarover liever op een nog nader te noemen forum of via pb)

Back