Overzicht blijven houden...

Hega

Stamgast
De laatste tijd merk ik steeds vaker dat ik het overzicht dreig te verliezen over de gear, software etc.
Vooral bij laatstgenoemde is het best wel beetje een probleem.
Je hebt tegenwoordig zoveel progs, plugins etc etc.
Dit geldt al helemaal voor plugins, waarin je gewoon zowat omkomt.
Het gaat mij om het functionele en niet zozeer om het 'moeten hebben'.
Hoe geef je dit allemaal nog een plekje?

Een heleboel in de prullenbak gooien helpt erg om overzicht te
creëren. Minder middelen tot je beschikking zet ook aan tot het
verhogen van je creativiteit. Ik had een tijd waarin ik praktisch
alle plug-ins downloadde die beschikbaar waren. Je weet op
een gegeven moment niet meer waar je mee aan de slag moet,
met als gevolg dat je lang niet alles onder de knie krijgt en je
niet overal uit kan halen wat je er allemaal uit kan halen.
Een boel de prullenbak ingooien heeft dus geholpen bij mij. Jezelf
beperken tot een aantal plug-ins. Niet te beperkt, dat is ook
niet goed.

Less is more gaat niet over aantallen maar over focus :).

Wat betreft plugins, alles wat je niet langer dan 3 weken gebruikt er gewoon snoeihard uitmikken. Niet 200 plugins in een lijst, maar categoriseer ze - verdeel ze onder in mapjes afhankelijk van het type (wavetable, FM, analoge emulatie, subtractief)

Sowieso is elke softsynth downloaden niet echt slim - alleen doen als je 't ook echt nodig hebt.

Een heleboel in de prullenbak gooien helpt erg om overzicht te creëren.
Minder middelen tot je beschikking zet ook aan tot het verhogen van je creativiteit.
Ik had een tijd waarin ik praktisch
alle plug-ins downloadde die beschikbaar waren. Je weet op
een gegeven moment niet meer waar je mee aan de slag moet,
met als gevolg dat je lang niet alles onder de knie krijgt en je
niet overal uit kan halen wat je er allemaal uit kan halen.
Een boel de prullenbak ingooien heeft dus geholpen bij mij. Jezelf
beperken tot een aantal plug-ins. Niet te beperkt, dat is ook niet goed.

Dat is mooi geschreven en daar herken ik ook veel in.
Ben trouwens ook wel benieuwd trouwens hoeveel plugins men hier zoal gemiddeld gebruikt.

Less is more gaat niet over aantallen maar over focus :).

Wat betreft plugins, alles wat je niet langer dan 3 weken gebruikt er gewoon snoeihard uitmikken. Niet 200 plugins in een lijst, maar categoriseer ze - verdeel ze onder in mapjes afhankelijk van het type (wavetable, FM, analoge emulatie, subtractief)

Sowieso is elke softsynth downloaden niet echt slim - alleen doen als je 't ook echt nodig hebt.

Eigenlijk is mijn opvatting hetzelfde ongeveer hierbij als bij Marsman, maar het probleem is tegenwoordig ook het (te) ruime aanbod van plugins etc.
Daardoor zie je door de bomen het bos niet meer.

Zelf wil ik naast het gebruik van Cubase vooral plugins gaan gebruiken als; Spectrasonics Atmosphere, Battery-3, Guitarrig en eventueel Stylus RMX.

Je MOET toch niet per se elke plugin nemen/kopen?

heb in m'n pluginfolder een subfolder "teveel plugins" gemaakt, gooi ik alles in wat ik niet geregeld gebruik

1 access kb de plugins van cubase camelphat en quadfrommage meer gebruik ik niet (ja mastering plugs maar das later) ja en natuurlijk samples maar thats it (ga er binnekort wel een synth bijkopen)

Een hele berg nummers mee gemaakt en deze zomer ermee optreden echt veel heb je idd niet nodig.

de meeste van die dingen klinken toch t zelfde, dus je hebt ze echt nie nodig allemaal

voor eq comp enzo zou ik wel proberen steeds dezelfde te gebruiken omdat je jezelf ook de tijd moet gunnen om beter te worden in met die plugs werken

probeer anders voor elk ding 3 plugs te selecteren of zo. weg met al die meuk en muziek maken met die hap

Zelf heb ik de laatste tijd erg het gevoel dat ik me teveel richt op 'het grote geheel'; dus op het maken van tracks in het algemeen en daarbij alle bijkomstigheden.
En dat gaat voor mijn gevoel gewoon te zwaar wegen.
Ga maar na; drums, bas, melodielijn(en), evt gitaar, piano, zang en alles wat er nog maar meer bij kan komen.
Eigenlijk zou ik mij meer op bepaalde onderdelen moeten toeleggen en daarin mijn kwaliteiten moeten ontdekken.
Hierbij denk ik bijvoorbeeld meer aan zang evt icm vocoders etc.
Maar goed; dan moet ik het instrumentale gedeelte al weer helemaal aan iemand anders overlaten en dat zou ook wat lastig zijn.
Naast zang, wil ik me verder ook wat meer op drummen (via Yamaha DTXplorer) toeleggen, ook aangezien dit best wel een expressieve kant heeft.
Wie herkent eigenlijk deze situatie?
Vooral in de zin van dat je echt kunt verzuipen in de vele mogelijkheden en daardoor niet meer echt van jezelf weet waar je je op moet toeleggen en wat je kwaliteiten specifiek hierin zijn.
Zelf verlies ik mij ook te vaak in het randgebeuren, zoals steeds weer aanschaf van nieuwe gear, software etc.
Om dit goed te leren kennen gaat ook keer op keer weer tijd in zitten en daardoor lijk het meer alsof ik bezig ben met het randgebeuren dan met de kern; en dat is altijd nog gewoon eenvoudigweg muziek maken.

Ik wou net zeggen ik maak trance dus daar zit alles in en dan probeer ik het tegenwoordig ook nog zelf te masteren, komt wel goed joh des te meer je ermee bezig bent des te meer creer je een workflow, probeer dingen volgens een bepaald schema te doen en dat schema aan te houden dan gaat alles steeds beter.

Het is meer een beetje een probleem dat ik in zeven sloten tegelijk steeds loop.
Waarschijnlijk komt dit ook door mijn kwaal van ADD.
Momenteel doe ik (voor mijn gevoel dan) teveel verschillende dingen.
Even een korte opsomming;
- Zangles en evt in de toekomst een koor oid
- Tot voor kort ondersteuning/les bij het zelf maken van tracks in Cubase
- Drumkit Yamaha DTXplorer icm lesboek en dvd Tommy Igoe
- Gitaar Ibanez + effectpedaal + versterker
- Verder nog; semi-akoestisch gitaar, djembe, didge etc

Naar mijn gevoel toch iets teveel van het goede en vooral met de Ibanez-gitaar doe ik te weinig.
Niet dat het me niet boeit, maar ik kom er gewoon niet toe (of kan me zelf er niet toe zetten....).
Overweeg dan momenteel ook om in te gaan krimpen en om een aantal spullen van de hand te gaan doen.

Ik zou kiezen voor analoog of digitaal zeg maar:

Ik zou zelf alles tegelijk doen en dan duurt het maar wat langer maar das persoonlijk.

Maar inderdaad misschien eerst gitaar leren spelen en dan tracks gaan maken dan heb je meer theoretische achtergrond die je ook in cubase gebruikt,
Of eerst je applicaties leren en dan later de instrumenten. Het is maar net wat je belangrijker vind.
Ik ken een boel mensen die muziek maken zonder ooit een instrument te hebben bespeeld (wel dance dan) maar ik weet ook dat mensen die eerst een beetje kennis over de theorie hebben geleerd veel makkelijker en sneller componeren.

De keus is aan jou...

Ik heb het één en ander even laten rusten, maar wil toch in deze topic even toch weer op sommige punten terugkomen.

Of eerst je applicaties leren en dan later de instrumenten. Het is maar net wat je belangrijker vind.
Ik ken een boel mensen die muziek maken zonder ooit een instrument te hebben bespeeld (wel dance dan) maar ik weet ook dat mensen die eerst een beetje kennis over de theorie hebben geleerd veel makkelijker en sneller componeren.

Ik vind dit erg goed geschreven en ik herken hier ook veel in.
Toch heb ik als probleem dat ik het liefste op een 'pure' manier met muziek bezig ben dmv het bespelen van instrumenten en minder goed ben in het grote geheel.
Zo kan ik best leuke samples maken en/of leuke melodiën, maar het inspelen/inprogrammeren van drumtracks blijft vrijwel altijd een probleem (en een tijdrovend geklooi bovendien).

Daarom denk ik er weleens over om meer drumpresets oid te gaan gebruiken.
Weet iemand hier mogelijkheden in?
Dus kant-en-klare beats die ik voor mijn ideeën kan gebruiken.
Dit ging mij een tijd lang goed af met de Yamaha Motif en de MC-505.
Toch ben ik het verder weinig meer tegengekomen; of het moet al via FL zijn geweest.
En dit is nou net hetgeen waarin ik vaak vastloop.

@Daedelus; wat je inderdaad schrijft, om mij meer ergens op toe te gaan leggen; dat is eigenlijk wat ik ook zou willen.
Maar helaas verzand ik al snel in de vele mogelijkheden en opties; die voor mij gewoon teveel van het goede zijn en bovendien onoverzichtelijk.
Het blijft echt lastig om heldere keuzes hierin te maken.

Wie heeft dergelijke problemen trouwens vaker gehad (in de zin van het vastlopen van mogelijkheden etc)?

Wie heeft dergelijke problemen trouwens vaker gehad (in de zin van het vastlopen van mogelijkheden etc)?

Iedereen denk ik wel. Sterker nog, veel van de mensen die alleen met hardware werken doen dit om zo (onbewust wellicht) hun keuzes te beperken. Daardoor werken ze efficienter waardoor ze daardoor dan denken dat alleen hardwarematig werken per definitie beter is.

Het is wel allemaal een leerproces, op een gegeven moment weet je wat, bijvoorbeeld, het beste vst fx is om je "doel" te bereiken. Het lullige is dat je het pas weet nadat je het veel keren heb moeten uitzoeken.

Een beetje theoretische achtergrond kan wat dit betreft op zich wel handig zijn, zo staat er in de Sound on Sound van feb (2009, voor het nageslacht) een artikel om meer diepte in je tracks/geluiden te krijgen. Deze technieken gebruikte ik nu al, niet heel erg bewust. Als je dit van te voren weet scheelt het wel weer uitzoeken, trial & error etc.

Over je drumgeluiden, probeer anders is stylus rmx. Het is geen schande ofzo om 'standaard' dingen te gebruiken, op een gegeven moment wil je er meer controle over hebben en dan ga je vanzelf wel dieper.

@Nomore; bedankt voor je reactie; erg nuttig ook wat je schrijft.
Met Stylus RMX ben ik al wel wat bezig geweest, maar de geluidskwaliteit laat gek genoeg soms wat te wensen over.
Verder wil ik gaan proberen om nog wat meer met Battery-3 en/of Toontrack aan de gang te gaan (zie trouwens ook deze topic; www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=107270 ).

In ieder geval wil ik wat meer 'binding' gaan krijgen met het muziek maken en iets minder alleen maar klooien en freaken en steeds meer opnieuw alles weer moeten uitvinden van alle mogelijkheden, opties etc (soms vermoeiend ook).

Ben trouwens nog wel benieuwd naar die Sound on sound van feb 09; wellicht kan ik deze nog ergens fixen :)

Even een vraagje hierzo.
Zijn hier ook gebruikers die meerdere instrumenten gebruiken/bespelen?
Oftewel multi-instrumentalisten (niet dat ik mezelf zo beschouw trouwens :) )?

Vind het wel interessant, ook op de manier waarop hier structuur en overzicht in is aangebracht.
Het blijft immers altijd lastiger dan als je maar met 1 instrument bezig bent; hierop kun je je meer focussen (althans; dat lijkt mij).
Zelf heb ik mij de laatste jaren gewoon teveel op de hals gehaald, met niet alleen synths, maar ook gitaar, drums en nu zelfs ook nog zang.
Beetje teveel van het goede naar mijn gevoel.....

Laatst gewijzigd:
Back