Waldorf Q vs Virus B/C

TraiZor

Ouwe rot
Ik ben niet van plan een zinloze vergelijkingsthread te maken, want deze 2 zijn toch zeker geen appels en peren.

Wat is de meest complete synth als je helemaal geen andere synths hebt en geen FX modules?

Ik heb gelezen dat de Q wat complexer en flexibiler zou zijn met routings en waveforms enzo. Maar ook las ik dat de Q maar iets van 8 effecten tegelijkertijd kan draaien, en de Virus 98 stuks tegelijk?? Dat maakt toch een wezenlijk verschil lijkt mij, want dan zou de virus toch veel flexibeler moeten zijn met verschillende geluiden.

enne, die knoppen zijn continious van de Q. is dat niet vervelend omdat je dan niet ziet op welke waarde de knop staat?

Eigenlijk wou ik die Q hebben omdat deze zoveel knoppen heeft. Maar is het niet verstandiger om dan voor de helft van het geld een s/h virus b (desktop) te nemen en daar een midicontroller bij te gebruiken? Of werkt dat toch niet zo lekker dan een alles-in-1 bak?

Wie o wie helpt mij

groet TraiZor

Hmmm.... misschien dat dit je een beetje kan helpen. Ik wil wel even zeggen dat je de twee ook zeker ZELF moet beluisteren voordat je een keuze maakt. Niets is zo persoonlijk als smaak, nietwaar? Anyway:

Virus C (rack)
* Met recht een V.A. > bootst analoge synths heel goed na
* Heel erg veelzijdig!
* Mooi 'vies' randje aan je geluid
* Redelijke interface, wel even vriendjes worden

Q (keyboard)
* Klinkt "anders", "apart" vooral heel helder in het hoog.
* De filter drive heeft eigenlijk maar twee standen, wel en niet. Een mooi subtiel vies randje zoals bij de Virus is lastig te krijgen.
* Geweldige interface, je bent verpest voor het leven als je hier eenmaal mee gewerkt hebt
* Keyboard is vind ik echt waardeloos. Echt balen dat ze zo'n cheapo keyboard in zo'n mooie synth hebben gestopt =(

Beide synths hebben hele goede effecten aan boord. De Q heeft een 'peek' knop waarmee je heel snel waarden kunt uitlezen voor knoppen (als je dat wilt...). Tja, voor de rest. Allebei wereldapparaten. Ik zou niet graag moeten kiezen tussen deze twee als ik afscheid zou moeten nemen van een synth.

Re: Waldorf Q vs Virus B/C

Origineel geplaatst door TraiZor
Ik ben niet van plan een zinloze vergelijkingsthread te maken, want deze 2 zijn toch zeker geen appels en peren.

Tja, als het alleen om mogelijkheden gaat en niemand verder z'n mening hoeft te geven, download dan van beiden even de handleiding en pluis de specs even na. Probleem opgelost zou ik zeggen...

Ga er even zelf mee werken, want dan kom je tot de conclusie dat het, kwa klank en bediening, een appel en een peer is ;)

Persoonlijk denk ik dat ze elkaar prima kunnen aanvullen, maar ik neem aan dat je er maar eentje wil. Ik zou toch willen adviseren beide even te beluisteren zonder effecten. Imho, zijn effecten bij VA's van ondergeschikt belang. Ze kunnen kaal al heel behoorlijk klinken.

Oke. Maar dat van die effecten zit me toch wel dwars bij de Q (8 vs 98 op de virus), want ik heb geen andere FX modules enzo dus de interne moeten dus volstaan..

Maar over die interface: als je gewoon een flinke midicontroller bij de virus zet heb je toch zeg maar de voordelen van de Q van de snelle bediening, maar dan op een virus? Want volgens mij is de virus volledig bestuurbaar met midi.

Ik zal idd in een winkel ofzo ze langs elkaar zetten, maar volgens mij hebben ze bij i4 die Q niet.

Ik heb ook haast geen effecten en gebruik die van de Virus veel. Let wel op dat reverb
of delay alleen globaal is. Verder is die 98 effecten een beetje marketingpraat.

Een extra knoppenbak naast de Virus lijkt me een beetje overkill.

Re: Waldorf Q vs Virus B/C

Origineel geplaatst door TraiZor

enne, die knoppen zijn continious van de Q. is dat niet vervelend omdat je dan niet ziet op welke waarde de knop staat?

groet TraiZor

Juist niet! Als je van Patch wisselt staan je knoppen altijd goed. In het display verschijnt de huidige waarde van een knop als je 'm beroert.

Origineel geplaatst door OnAcid

Een extra knoppenbak naast de Virus lijkt me een beetje overkill.

ik weet niet wat er met knoppenbak bedoeld wordt, maar als het er een midicontroller bedoeld wordt dan is dat best handig. voor al als je de virus in mutlimode gebruikt, met z'n "knoppenbak" kan kan je dus bv filters van verschillende geluiden tegelijk tweeken. zonder kan je of van dat of of of en niet en en en ( tegelijketijd bedoel ik dan).

bij mij is dit een regelwerk.

Back