Radias een goede aankoop?

M456

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben van plan over 2-3 maanden een synthesizer te kopen. Rond die tijd zal ik zo'n 1000 euro bij elkaar hebben, maar een maand doorsparen tot bijvoorbeeld 1200 vind ik ook niet erg. Ik heb al enkele maanden geleden een Akai MPK49 gekocht, dus volgens mij is een module-synthesizer alles wat ik nodig heb. Aangezien dit mijn eerste synthesizer zal zijn (ik werk slechts pas 6 maanden met Reason en ben daarvoor nooit met een synthesizer in aanraking geweest) heb ik al behoorlijk lange tijd op google allemaal informatie zitten opzoeken (waarna ik ook hier beland ben), en heb ik bijvoorbeeld gekeken wat op dit moment rond de prijsklasse 1000 euro in enkele winkels (zoals feedback) wordt aangeboden. Het liefst wil ik een tweedehands synthesizer, nadat ik zag dat dit veel goedkoper uitviel.

Maar nu bleef ik met dit zitten:
Mijn eerste idee was de Korg Radias. Ik zag enkele filmpjes hiervan op youtube en het leek mij een geschikte synthesizer om te kopen. Hier ben ik alleen over gaan twijfelen nadat ik dit zag:
Korg ms2000 -> Uitgekomen in 2000
Korg ms2000B -> Uitgekomen in 2003
Korg Radias -> Uitgekomen in 2006.
Oftewel, is er kans dat er dit jaar een nieuwe synthesizer uitkomt, van Korg, en zoja is het slim hierop te wachten, of is er misschien een synthesizer (merk maakt niet uit) die een beter idee is dan de Radias? Aangezien ik nu ook besloten heb liever een tweedehands synthesizer te kopen, kan ik ook wel iets duurders aanschaffen, maargoed prijs zegt niet alles lijkt mij.
Oftewel, zal de Korg Radias een goede aankoop zijn?

Als het geen goede aankoop is, dan wil ik het liefst een synthesizer met (simpele) drums erop etc, zodat ik niet gelijk hem op mijn pc hoef aan te sluiten als ik gewoon zin heb wat dingen er mee uit te proberen. Ik heb niet echt een voorkeur voor bepaalde soort geluiden. Volgens mij kan je met de meeste synthesizers tegenwoordig wel geluiden in alle soorten muziek maken?

Kan iemand mij helpen?
Alvast bedankt :D.

Niks mis met een Radias lijkt me, en als je toch tweedehands koopt zal wachten op een vervolgmodel niet zoveel uitmaken. Het enige dat ik me afvraag is als je nog zo kort met synthese bezig bent en nog nooit met hardware hebt gewerkt, de Radias wel de meeste voor de hand liggende keuze is. Als je net leert rijden kun je ook beter een oud Golfje pakken dan een nieuwe BMW, zeg maar. In jouw positie zou ik eerder kiezen om voor hetzelfde geld (of minder) een paar goedkope bakjes te kopen en daar lekker mee gaan freaken in plaats van meteen een vlaggenschip model te kopen.

Oftewel, is er kans dat er dit jaar een nieuwe synthesizer uitkomt, van Korg
Die is er al en heet de MicroKorg XL, en da's een hele grote stap terug van een Radias.

of is er misschien een synthesizer (merk maakt niet uit) die een beter idee is dan de Radias?
Voor die prijsklasse heb je de Virus TI Snow, maar daar zitten wel minder knopjes op. Echter - het draait allemaal om het geluid. Bevalt de klank van de Radias je, dan moet je die halen.

Als het geen goede aankoop is, dan wil ik het liefst een synthesizer met (simpele) drums erop etc
Drums op een VA zijn vrijwel altijd simpel. Je hebt er meer aan om een el cheapo groovebox erbij te halen, die kun je ook nog eens mee laten spelen zodat je een basis van een track kunt opzetten. Niet voor niets dat een hoop mensen hier een RM1x of zo hebben staan.

Volgens mij kan je met de meeste synthesizers tegenwoordig wel geluiden in alle soorten muziek maken?
Klopt; synthesizers trekken zich niks aan van genres. Maarrrr - ben je op zoek naar realistische akoestische piano-geluiden of blazers, dan ben je bij de Radias wellicht aan het verkeerde adres.

Aangezien je 'm niet gelijk op de computer wil aansluiten en je (alleen) met reason hebt gewerkt: vergeet niet dat je een sequencer nodig hebt om 'nummers' oid te maken.. Zo gek veel synths met aan boord een sequencer zijn er volgens mij ook weer niet..

Wat IK zou doen in jouw geval is kijken naar zoiets als een MC-909 (roland) of een RS7000 (yamaha) of bijv. een EMX (korg), oftewel een zgn. groovebox [er zijn nog meer types / merken].

Daar kan je makkelijk eerst met de preset nummers aanklooien en de synthese dingen onder de knie krijgen, en daarna zelf dingen bouwen. Je Akai MPK49 kun je er gewoon op aansluiten.
Voordeel van zo'n groovebox is dat ze als 'hart' van je pc-loze set-up kunnen dienen als je meer synths zou bij gaan kopen (uiteraard kun je OOK de pc erbij gebruiken), en dat ze gewoon lekker alles in een hebben.

Over nieuwe synths van Korg gesproken: ZELF zou ik nooit gelijk in t begin een nieuwe Korg kopen: Korg heeft er vaak een handje van om na verloop van niet AL te lange tijd de prijs flink te laten dalen.. mede omdat er vaak nieuwe versies oid uitkomen..

Enfin succes!

Bedankt voor de reacties,

Uit wat ik lees is de Radias dus niet een hele slechte aankoop. Dan staat het voor mij vast dat ik deze ga kopen.

Maar hoe zit dit precies met die sequencers dan? De Korg Radias heeft zelf twee step-sequencers (+ Wat modulation sequencers etc), beide ondersteunen ze 8 polyphony dus ik neem aan dat ik hiermee 8 noten tezamen van de 4 timbres en drums mee kan spelen? Maar bij de specificaties op de website van korg zie ik: Program = 4 timbres + 1 vocoder + 1 master effect + arpeggiator + 2 step sequencers. Betekend dit dat ik slechts één sequence per step-sequencer per program gebruiken kan? Als dat zo is dan is een groovebox wel een idee.

En nog over die grooveboxes: Aangezien ik het liefst wel de Korg Radias wil, maar daar best een groovebox bij wil kopen, zo nodig, zal die dan denk ik uiterlijk 600-700 euro (eerstehands) kunnen kosten. Ik had gekeken naar de Korg EMX/ESX. De Korg EMX is geen sampler en bevat standaard drums, plus een kleine synth etc. De Korg ESX is een sampler dacht ik zo. Op zich leek mij de EMX wel handig als deze gewoon een goede sequencer bevat, maar als er ook al een drum op de Radias zit, zal denk ik de drum van beide apparaten niet zo verschillen. Een sampler heb ik ook niet echt nodig, mijn broer heeft een Akai MPC-2500, waarvan hij vast wel aardig genoeg is om hem mij (zo nu en dan), te lenen. (Daar zit dacht ik ook een sequencer op, maar het liefst heb ik zelf gewoon een apparaat daarvoor). De Roland MC-808 is misschien ook wel een goede keuze, maar dan zou ik die tweedehands moeten vinden, aangezien ik het anders niet echt kan betalen denk ik zo en ook is dat een sampler, en een sampler heb ik dus niet per se nodig.

Of moet ik misschien gewoon een simpele hardware sequencer kopen?

Ik denk dat een van deze ideen het beste zal zijn:
Korg Radias + Korg EMX of
Korg Radias + Roland MC-808

Iemand nog suggesties?

Bedankt voor de reacties,

Uit wat ik lees is de Radias dus niet een hele slechte aankoop. Dan staat het voor mij vast dat ik deze ga kopen.

Maar hoe zit dit precies met die sequencers dan? De Korg Radias heeft zelf twee step-sequencers (+ Wat modulation sequencers etc), beide ondersteunen ze 8 polyphony dus ik neem aan dat ik hiermee 8 noten tezamen van de 4 timbres en drums mee kan spelen? Maar bij de specificaties op de website van korg zie ik: Program = 4 timbres + 1 vocoder + 1 master effect + arpeggiator + 2 step sequencers. Betekend dit dat ik slechts één sequence per step-sequencer per program gebruiken kan? Als dat zo is dan is een groovebox wel een idee.

En nog over die grooveboxes: Aangezien ik het liefst wel de Korg Radias wil, maar daar best een groovebox bij wil kopen, zo nodig, zal die dan denk ik uiterlijk 600-700 euro (eerstehands) kunnen kosten. Ik had gekeken naar de Korg EMX/ESX. De Korg EMX is geen sampler en bevat standaard drums, plus een kleine synth etc. De Korg ESX is een sampler dacht ik zo. Op zich leek mij de EMX wel handig als deze gewoon een goede sequencer bevat, maar als er ook al een drum op de Radias zit, zal denk ik de drum van beide apparaten niet zo verschillen. Een sampler heb ik ook niet echt nodig, mijn broer heeft een Akai MPC-2500, waarvan hij vast wel aardig genoeg is om hem mij (zo nu en dan), te lenen. (Daar zit dacht ik ook een sequencer op, maar het liefst heb ik zelf gewoon een apparaat daarvoor). De Roland MC-808 is misschien ook wel een goede keuze, maar dan zou ik die tweedehands moeten vinden, aangezien ik het anders niet echt kan betalen denk ik zo en ook is dat een sampler, en een sampler heb ik dus niet per se nodig.

Of moet ik misschien gewoon een simpele hardware sequencer kopen?

Ik denk dat een van deze ideen het beste zal zijn:
Korg Radias + Korg EMX of
Korg Radias + Roland MC-808

Iemand nog suggesties?

De EMX is monofoon per part (5 parts beschikbaar), maar de sequencer is dat ook. Nog het best te vergelijken met een TB-303, denk ik (sequencer gedeelte dan) maar dan 8 bars lang als je wil. Je kan onder elke part wel een melodie programmeren. Die worden uitgestuurd op aparte MIDI kanalen.

De step sequencer in de RADIAS is volgens mij vergelijkbaar, maar gaat geen 8 bars mee. De drums in beide zullen vergelijkbaar zijn.

Op dat vlak denk ik niet dat ze "complementair" zijn.

'k Heb nog een EMX gehad. Was wel fun, en draagbaar enzo.

Dave

Drums op een VA zijn vrijwel altijd simpel. 9[...]

Moewa...in het geval van de Radias heb je per drumgeluid de volledige engine (of beter engines) ter beschikking. Dus je kan a la de electribes ER1 VA-drums maken, maar ook gebruik maken van de sampleset (iets van 128 drumsamples ofzo...kan je googlen). Qua klankmogelijkheden zeer uitgebreid; zeg maar een ER1 + EM1x + een snufje Machinedrum + een berg extra opties en effecten in een.

Op een spoor (van de 4) kan je dan drumgeluiden (16 in 1 kit) programeren (niet heel handig, a la machinedrum, maar je komt een heel eind).

ik vind de Radias eigenlijk helemaal geen slechte keus voor een eerste synthesizer.
Behoorlijk veelzijdig en door de vele knopjes is hij behoorlijk toegankelijk.
En er zitten tal van leuke snufjes op waar je kennis mee maakt.

Ik heb na jaren nog steeds veel plezier van de ms2000b(voorloper).
Ze zijn gewoon lekker makkelijk in gebruik,daardoor minder stress en meer fun.

Ik geloof nooit dat je spijt zal krijgen van een radias.
Maar die keus is aan jou.

Let ook op wat Yoozer zei,
ben je op zoek naar realistische akoestische piano-geluiden of blazers, dan ben je bij de Radias wellicht aan het verkeerde adres.

Gewoon eventjes de tijd nemen om hem uit te testen in de winkel.

ik vind de Radias eigenlijk helemaal geen slechte keus voor een eerste synthesizer.
Behoorlijk veelzijdig en door de vele knopjes is hij behoorlijk toegankelijk.
En er zitten tal van leuke snufjes op waar je kennis mee maakt.

Ik heb na jaren nog steeds veel plezier van de ms2000b(voorloper).
Ze zijn gewoon lekker makkelijk in gebruik,daardoor minder stress en meer fun.

Ik geloof nooit dat je spijt zal krijgen van een radias.
Maar die keus is aan jou.

Let ook op wat Yoozer zei,
ben je op zoek naar realistische akoestische piano-geluiden of blazers, dan ben je bij de Radias wellicht aan het verkeerde adres.

Gewoon eventjes de tijd nemen om hem uit te testen in de winkel.

Bedankt voor de reactie, die knopjes, etc, lijken mij ook inderdaad handig. Ik verwacht er naar wat ik nu heb gezien ook geen spijt meer van te krijgen. (Grondig) uittesten zal helaas niet lukken, aangezien ik hem waarschijnlijk tweedehands koop (mits ik een tweedehandse ergens kan vinden). Pianogeluiden o.i.d zullen niet nodig zijn, volgens mij moet ik dan een M3 ofzo kopen. Ik houdt meer van echte synthesizer geluiden, die anders dan standaard geluiden klinken. Het enige waar ik nog duidelijkheid dan over wil hebben is denk ik de sequencer. Heb ik hier voldoende aan?. Ik speel zelf al 4-5 jaar piano, dus waarschijnlijk is een simpele drum en basslijn (mogelijk wat akkoorden) al genoeg om er dan de rest met de hand bij te spelen.

Korgjes hebben mij nog nooit teleurgesteld:P
Zeker een goede keuze als eerste synth
Let wel dat de meeste korg bakken enorm veel modulatie mogelijkheden hebben.
Wat natuurlijk een pluspunt is maar toch enige studie verijst om goed te leren proggen:geslaagd:

Weet je, na het lezen van je post heb ik zelf ook beslist om een deel van m'n gear in de etalage te zetten en ergens een RADIAS te gaan halen. Die sequencer doet 8 noten tegelijk. Je kan de handleiding downloaden, daar vind je toch alles in?

Goede keus! Radias is een heerlijke, uitgebreide maar ook overzichtelijke en uitstekende klinkende synth. Sequencer is ruim voldoende voor wat je ermee wilt doen.

Van de week stond hier nog ergens een opmerking van een dwaas dat de Radias klinkt als een natte krant. Zal wel weer drie minuten bij Feedback gepingeld hebben. Lees de recensie op soundonsound ook even, en de reacties van de echte gebruikers hier.

Succes ermee:

Bedankt Pianogeluiden o.i.d zullen niet nodig zijn, volgens mij moet ik dan een M3 ofzo kopen. Ik houdt meer van echte synthesizer geluiden, die anders dan standaard geluiden klinken.

Het is juist(vind ik) heel leuk om met een electronies klinkende synth piano geluiden te maken, zeker in combinatie met een ringmodulator. Krijg je echt friekie piano/metale klok geluiden. Ik doe dat wel eens met mijn kawai 100F, daar komt zowiezo raar piano geluid uit. Ringmodulatie en een analoge delay/chorus er achter en de reis kan beginnen.:D Ik denk dat je met de radias wel een eind kan komen.

Ok, allemaal bedankt voor de reacties. Al mijn vragen zijn beantwoord, dus ik heb zelf dit topic niet nodig meer. Ik moet nu nog slechts een RADIAS bemachtigen :D

Nou, eentje nog dan :D

IK zou ipv een Korg 'groovebox' een ander merk nemen: heb je gelijk een aantal/berg ander soort geluiden erbij!!
Zelf vind ik de RS7000 ideaal in gebruiksgemak, maar de MC-909 (die ik VEEEEL eerder zou verkiezen boven de MC-808!!!!) heeft mooiere geluiden (vind ik). Beide zitten 2ehands rond jouw prijs indicatie van 600-700 euro als je even rondkijkt.

Ik heb er vanmiddag een aangeschaft!
Hij hangt nu netjes op de oude plek van m'n MS2000r (die in de verkoop staat).
Heb vandaag alleen wat presets doorgespit..
Morgen duik ik er even wat dieper in.

Ik heb er vanmiddag een aangeschaft!
Hij hangt nu netjes op de oude plek van m'n MS2000r (die in de verkoop staat).
Heb vandaag alleen wat presets doorgespit..
Morgen duik ik er even wat dieper in.

Ik heb er zaterdag ook nog even mee gerommeld bij feedback,echt een van de leukste synths van dit moment.
Maar aangezien ik nog niet op m'n ms2000b ben uitgekeken,heb ik maar een kaospad gekocht om de ms2000b nog leuker te maken.
Maar ik denk dat er in de toekomst hier ook nog wel een radias komt.

Veel plezier ermee:okdan::okdan:

Laatst gewijzigd:
Ik heb er zaterdag ook nog even mee gerommeld bij feedback,echt een van de leukste synths van dit moment.
Maar aangezien ik nog niet op m'n ms2000b ben uitgekeken,heb ik maar een kaospad gekocht om de ms2000b nog leuker te maken.
Maar ik denk dat er in de toekomst hier ook nog wel een radias komt.

Veel plezier ermee:okdan::okdan:

Inderdaad een leuke synth!

Klonk lekker..

..totdat ik erna op de Virus Ti ging spelen.. :erm:

Inderdaad een leuke synth!

Klonk lekker..

tja,baas boven baas blijf je altijd houden.
Het is alleen wel weer bergje geld erbij.
Gave synth hoor die virus,maar voor de prijsklasse is de radias gewoon een hele goede keuze.

Wat ik me alleen wel afvraag.
Ik was echt heel verrast door de radias,maar je leert zo'n ding pas echt kennen als je hem thuis hebt staan(en er ook iets mee doet natuurlijk).

Zijn er hier ook die eerst een ms2000b hebben gehad en nu een radias hebben.
Hier en daar zijn de funkties onder de knoppen veranderd,en er zit veel meer in dan op een ms2000b.

Zijn er daardoor handelingen waar je in de loop der tijd op mis grijpt?
Waardoor je zoiets hebt van ,damn had ik m'n ms2000 er nu nog maar naast staan.
Of is het een en al vooruitgang?

Dit i.v.m ik nog niet zeker weet of ik de ms2000b verkoop om een radias te kopen,of dat ik gewoon even door moet sparen en de ms2000b erbij houd.

Klonk lekker..

Verklaar je nader. Vond je de presets van de Ti beter? Vond je hem "warmer" klinken? Zat er meer punch in, of meer mogelijkheden. Wat heb je getest?

Toegegeven, ik heb een RADIAS, maar wat heeft een Ti meer te bieden?

Back