verschil blofeld en micro q

djmichaq

Nieuwkomer
hallo allemaal!
ik heb het hele al op veel site's gekeken alleen ik weet nog niet het verschil. Wat is nou het verschil en wat is beter?

hallo allemaal!
ik heb het hele al op veel site's gekeken alleen ik weet nog niet het verschil. Wat is nou het verschil en wat is beter?

leg de specs een naast elkaar de blofeld is een egte alles/ veel kunner
moetje wle liggen dat app.
micro is ok vanwege cheap / veel kunnen / ok sounds ook
[presets ]

De Blofeld is denk ik uitgebreider omdat hij wavetables heeft!

Ik ken de Q niet, dus ik check de Waldorf-site en ik zie meteen wat verschillen. Lees hem zelf eens!

http://www.waldorfmusic.de/de/home

Micro Q: 3x stereo OUT, MIDI OUT en THRU, Audio IN, klein display
Blofeld: 1x stereo OUT, USB MIDI, geen Audio IN, uitgebreid display, veel meer wavetables

Het is nogal moeilijk te zeggen welke beter is. De Blofeld kan meer geluiden maken en is makkelijker te gebruiken terwijl de Micro Q denk ik in een klassieke hardware studio wat beter tot zijn recht komt door zijn uitgebreide audio aansluitingen, waardoor je hem ook als effectprocessor kunt gebruiken en verschillende voices apart uit kunt mixen.

Ik heb zelf een Micro Q gekozen vanwege de audio in en de 3 audio outs, bovendien hoeft een Micro Q tweedehands niet veel meer dan 200 euro te kosten terwijl je voor een Blofeld al gauw het dubbele betaalt.

Oh en de Micro Q weegt niet zoveel; als je hem niet in een rack monteert, is ie erg lastig te bedienen omdat je hem steeds wegduwt en omdat de (oude blauwe) frontplaat door de kleurstelling vrijwel onleesbaar is tenzij je er met je neus bovenop zit:-)

Ik denk niet dat er nog synthesizers zijn waarbij dat niet kan, of ze moeten meer dan 20 jaar oud zijn of alleen nog maar via USB verbinden. Gek genoeg zijn er ook plaatjes op Internet te vinden van het ding, zoals deze : http://www.thomann.de/de/prod_zoom_AR_112756.html waar je op de achterkant kunt zien dat er een MIDI in op zit, en om helemaal behulpzaam te zijn staat er op de synth zelf ook nog eens "MIDI IN".

Een Blofeld zonder MIDI is een expensive paperweight.

De Blofeld is een verbetering op de Micro-Q. Niet zo druk maken om die outputs, 10 tegen 1 dat je ze toch niet gaat gebruiken. Het display, de toegevoegde wavetables e.d. zijn die opoffering meer dan waard.

sorry, ik ben echt een noob( ik heb geen synth) maar ik ga er wel binnenkort een kopen. hoe moet je de muziek dan spelen? als je er geen midi-keyboard op aan kan sluiten?

MIDI out en thru heb je niet nodig voor een keyboard er op aan te sluiten. Thru was de oplossing voordat er MIDI patchbays waren; je kunt zo meerdere MIDI apparaten doorlussen. Out is nuttig als de synth zelf ook nog MIDI signalen uitstuurt - bijv. via de arpeggiator of de knoppen. Waldorf heeft dat niet nodig geacht (nou was de arp van de Q ook niet altijd even stabiel) in dit geval wat weer kosten en ruimte scheelt. Niets houdt je tegen om gewoon de arpeggiator i.c.m. MIDI clock signaal te gebruiken zodat 'ie evengoed z'n timing behoudt; het enige vervelende is dat je dan niet een gave arpeggio van de Blofeld kunt gebruiken om om op een andere synthesizer af te spelen.

MIDI gaat via de OUT uit het keyboard naar de IN in de Blofeld. Het enige wat een geluidsmodule nodig heeft is een MIDI in; het enige wat een controller keyboard nodig heeft is een MIDI out. De Blofeld heeft wel degelijk een MIDI in (zie de foto's in mijn post), dus kun je er een keyboard op aansluiten.

errr... vraagje. Als je je keyboard met Midi In aansluit, kan je dan je Midi informatie door die USB naar de PC sturen of is het Of midi Of USB op de Blofeld?

Back