Geluidskaart gebruiken als trigger signaal

demian

Ojee
Ik wil mijn geluidskaart gaan gebruiken om bijv mijn Pro One te triggeren.

Kan dit ?

en, hoe kan ik dit het beste doen?

Ik weet dat een TR808 een pulse uitstuurd als trigger signaal, maar ik heb ook gemerkt dat de 'gate/clock in' van mijn Pro One gevoelig is en anders reageert als je er iets anders dan een standaard trigger signaal in gooit.

Wat zijn de mogelijkheden..

Er staat ergens op het forum als bijlage een wavje wat ideaal is als trigger. Ik heb hem in mn MPC zitten, maar vanuit een geluidskaart gaat vast even goed.

wat je ook kan doen is een trigger samplen.

beste afspeelmethode is een dc coupled geluidskaart zoals de motu interfaces.

Zou een MPC DC-coupled outputs hebben? Overigens werkte een gesamplede trigger bij mij niet, maar de triggerwav van hier wel.

Ik heb in ieder geval succes met het triggeren van een Six~Trak arpeggiator met een simpele pulse uit een softsynth. Was even pielen, maar ging uiteindelijk heel betrouwbaar.

wat je ook kan doen is een trigger samplen.

beste afspeelmethode is een dc coupled geluidskaart zoals de motu interfaces.

Iedereen lult wel over Motu maar een simpele Marc 8 MIDI heeft ook al dat soort outputs. Scheelt toch een slok op de borrel. Volgens mij zijn er zat oudere en goedkopere geluidskaarten te vinden die je voor dit soort praktijken kunt inzetten in plaats van een semi high-end Motu.

Ik zat idd in eerste instantie ook te denken aan een softsynth met pulse, maar een sample lijkt me op zich ook wel handig, alleen wordt mijn geluidskaart niet ondersteund in Windows 7, dus samplen gaat even niet lukken.. (en aansturen op die manier voorlopig dus ook niet) :D

Maar het idee is inderdaad om een goedkope geluidskaart die ik toch al heb liggen waar 4 uitgangen op zitten om 2 daarvan bijv te gebruiken om iets te triggeren, lijkt me goedkoper dan een midi interface, die weliswaar meer kan, maar dat zien we dan nog wel. Pro One heeft een interne Sequencer.

Wat betreft het verschil tussen een trigger en gate, dat lijkt me logisch, maar op de Pro One heb ik een Gate/Sync In bus, ik zou niet weten waar ik de trigger out van de 808 anders op aan zou moeten sluiten, en het werkt ook op deze manier, dus dat lijkt me wel kloppende.

Vraag ik me nog wel als ik de pulse langer laat duren of de nootlengte dan ook langer wordt, volgens mij wel namelijk, iig bij de Pro One.

Idd.

Maar op de Pro One is 1 bus ingang die zowel allebei lijkt te zijn, dat zal wel een uitzondering zijn dan. :)

Ik heb deze week de trigger out van mn 707 gesampled. Ik zal hem hier ees posten vanavond.

Ik had al vanalles geprobeerd (gesampelde 808 rimshots of clap...) met wisselend succes. Soms loopt het een tijdje strak, en dan ineens niet meer. Vanuit mn MPC werkte het trouwens perfect met de 808 rimshot, maar uit de PC wou dat niet werken...

Met de gesamplede trigger van de 707 kan ik nu zonder problemen vanuit Live mn Juno 60 arp en mn JX3P sequencer triggeren.

Ik ben dit vanavond ook maar eens gaan proberen en bij mij werkt de kick 1 van de 808 beter dan de rimshot. De rimshot mist 'm nog wel eens, de kick is veel stabieler. Het volume is ook belangrijk, want is blijkt toch allemaal redelijk gevoelig te zijn geworden na al die jaren. Je JX-3P heeft een harder signaal nodig dan de Juno-6. Ik gebruik nu dus een gesampelde kick 1 van een 808 op mijn Akai S3000 en heb de trigger voor de Juno op output 1 gezet en die van de JX-3P op output 2, beide met verschillende midi kanalen natuurlijk. Het leuke is dat je ze zo afzonderlijk van elkaar kunt triggeren. Ik stuur ze nu via een soft-sequencer aan, maar als ik een keer echt niets te doen heb, dan hang ik de gebroeders MMT-8 en HR-16 er ook nog aan. En dan maar aan de knoppen van de PG-200 gaan draaien. 't is mooi spul allemaal!

Back