Flying Lotus

Killer Joe

Nieuwkomer
Beste leden,

Jullie mening graag. Ik zit nl nu al een paar maanden compleet gebiologeerd naar mijn scherm te staren als ik zijn muziek op zet. Ik weet niet wat ik hoor!
Vandaar ook dat ik dit post omdat ik me afvraag hoe zijn muziek in elkaar zit. Normaal gesproken kan ik, vooral bij hiphop, wel horen welke sounds, zijn gbruikt wat een sample is en wat niet, of het eigen bass of een lpf is gebruikt, etc. Maar bij Flying Lotus zit ik vaak een uur naar 1 track te luisteren om te proberen te ontcijferen hoe en wat.
Voor diegene die hem niet kennen:
[media]http://www.youtube.com/watch?v=An1SaFJebRQ[/media]
[media]http://www.youtube.com/watch?v=CybO7XtYpdU[/media]
[media]http://www.youtube.com/watch?v=OwdCrb-WFt0&feature=related[/media]

Natuurlijk hoor ik ook dat hij over algemeen enorm veel sidechain compressie gebruikt en hij bij bijna elke track wel wat vinyl noise toevoegt om het allemaal wat lofi te maken. Maar toch ben ik benieuwd wat jullie beter getrainde oor er van vindt en er wijs uit kan maken.
Persoonlijk ben ik erg benieuwd hoe hij zijn tracks zo breed maakt, zo warm en duidelijk ondanks hij heel veel sounds gebruikt die naar mijn idee in hetzelfde fq gebied zitten (waardoor t normaal dus muddy wordt) en hoe zo'n losse groove neerzet. Het klinkt allemaal heel syncopetisch met mpc achtige swings maar ik dacht dat hij niet met een mpc werkt...

Dit is wel Flylo's studio hoor. Hij is fervent aanhanger van die M Audio Trigger Finger, dit beeld krijg je ook te zien in een documentaire waar die het vooral veel over video games heeft :D. Die Fender Rhodes zijn zijn babies. Ik heb hetzelfde als jij trouwens. Ik zit ook met verbazing te luisteren hoe die dat flikt. Die human swing doet hij zelf, daarvan ben ik overtuigd. Veel gebitcrush, veel sidechain compression. Soms heb ik het idee dat ie de hele mix bijna in een sidechain heeft staan (lijkt me raar? Kan dit wel?). Tis in ieder geval erg erg intrigrerend. Zijn er nog meer Brainfeeder aanhangers op dit forum?

''Soms heb ik het idee dat ie de hele mix bijna in een sidechain heeft staan (lijkt me raar? Kan dit wel?)''

Dat vraag ik me nu ook af..

Hij heeft sowieso een Fender Rhodes, die hij heel graag door allerlei vintage effecten heen jaagt. De density van die mix is echter een ander verhaal natuurlijk. Hij houdt zijn manier van produceren ook angstvallig geheim las ik. Hij wil niet uitweiden over welke DAW hij gebruikt etc. Terecht ook, tis ook part of the mystery, denk ik.

Ja dat heb ik eens bij wijze van experiment gedaan. Alles gesidechained op de kick. Dus melodieen, percussie, achtergrond geluiden. En dat is wel een deel van de truc, maar ik heb het idee dat hij nog meer niet logische shit doet om zijn sound zo te krijgen.

Dan krijg je iets als dit??

Miss. dat je meerdere busses onderling kunt triggeren met meerdere sidechains ipv. alles op de kick?
Dat je meer interessante wisselwerkingen met 'freq.banden' onderling krijgt?
Nog nooit geprobeerd, ik roep ook maar wat hoor..

Toevallig heb ik de afgelopen 2 weken veel naar flying lotus geluisterd.
Erg vet vind ik zijn 38 cartoons, raw cartoons en IIOIO... Wat.., eigenlijk alles wat de beste man uitpoept is VET.

idd erg veel sidechain, lekker ''scheve'' percussie, stiltes, lofi sounds, noise.

Erg dope allemaal. mja, dat wisten jullie natuurlijk al :)

Dan krijg je iets als dit??
YouTube - Lone - Sungrazer Cascade

Miss. dat je meerdere busses onderling kunt triggeren met meerdere sidechains ipv. alles op de kick?
Dat je meer interessante wisselwerkingen met 'freq.banden' onderling krijgt?
Nog nooit geprobeerd, ik roep ook maar wat hoor..

Ja iets in deze richting idd! Check ook Teebs ff out. Die gooit steevast ook alles door de sidechain en triggert het dan met een wat laffe kick. Gaat niet om de changeups maar om de sfeer.

kheb die teebs gekocht, niet heel veel geluisterd nog, maar wel indrukwekkende sferen. De sidechaining/master-limiting vind ik persoonlijk niet echt tof klinken. Vrij bot allemaal.

Teebs is ook lekker ja!
Check ook;

Akira Kiteshi, Architeq, Dabrye, Floating Points, Hudson Mohawke, Paul White (Bullion's label mate), Ras G, Fulgeance, Lone, MIke Slott, Lorn, Nalepa, Sa-Ra, Heralds of Change, Rustie, Harmonic 313, Dorian Concept, Nosaj Thing, Onra, Comfort Fit, Tokimonsta enz. enz.

FlyLo is idd super... heeft echt iets op de kaart gezet en dat is niet onopgemerkt gebleven: je hoort ineens opvallend artiesten van die off-beat tracks maken: vaak met goed resultaat overigens... check bv ook Kyle Hall.

Qua gear kan het volgens mij wel kloppen dat er een korg MS2000 aan te pas komt. Op het LA album meende ik al wat presets uit de verwante microkorg te herkennen (bv a5.2). Verder las ik ergens dat hij ableton gebruikt en de beats gewoon inmept op een padkontroller zonder te quantizen. Voor de rest veeel limiting over het geheel... en natuurlijk enorm veel talent en productiviteit.

Op veel nummers zet hij (zoals hierboven genoemd) volgens mij idd een sidechain op een groot deel van de tracks: bv in de track 'tea leaf dancer' (van Reset EP) is het pompende effect heel nadrukkelijk aanwezig en bijna ondraaglijk al je een koptelefoon op hebt.

FlyLo is idd super... heeft echt iets op de kaart gezet en dat is niet onopgemerkt gebleven: je hoort ineens opvallend artiesten van die off-beat tracks maken: vaak met goed resultaat overigens... check bv ook Kyle Hall.

Dat is eerder Dilla geweest. (Waar FO ook dan flink bij uit de pot heeft staan snoepen. :engel: ) Als je zn geluid wilt benaderen moet je naar zijn invloeden gaan kijken, uitzoeken wat hij sampled en dan hoe. Etc etc etc.

Ik snap eigenlijk zowiezo niet waarom je op zoek zou gaan naar iemand zn eigen sound maar dat zal wel aan mij liggen.

Dat is eerder Dilla geweest. (Waar FO ook dan flink bij uit de pot heeft staan snoepen. :engel: ) Als je zn geluid wilt benaderen moet je naar zijn invloeden gaan kijken, uitzoeken wat hij sampled en dan hoe. Etc etc etc.

Ik snap eigenlijk zowiezo niet waarom je op zoek zou gaan naar iemand zn eigen sound maar dat zal wel aan mij liggen.

Denk dat het een beetje kort door de bocht is te stellen dat Fly Lo flink uit de pot van Dilla heeft gesnoept. Tuurlijk, hij is absoluut geinspireerd door J Dilla. Maar dat zijn wel meer artiesten. Ik vraag me af hoeveel Dilla jij nog terug vindt op zijn nieuwe release Cosmogramma. Dat is toch wel even een breder spectrum, dan Dilla-imitator. En dat op zoek gaan naar iemand anders sound en dat dat wack is etc, dat vind ik ook een beetje puriteins. Alsof elke muzikant voor zichzelf een genre weet uit te vinden? Ik denk dat Fly Lo iets op de map heeft gezet, wat niet alleen zijn stijl is, maar zoveel aanhangers kent, dat je het gerust een muziekstroming mag noemen zo langzamerhand.

Als we op deze manier gaan redeneren, dan is er dus geen muziekstroming (het gevoel, de stijl) die zijn oorsprong heeft gevonden bij 1 individu? Waarschijnlijk is DnB oid ook ooit door een dude gemaakt die eerst breaks samplede, de BPM 2 keer zo snel zette & het daarna aan zijn buddy liet horen, die op zijn beurt ook dacht: "hey dit is wel heel erg tof, ik wil dit ook eens proberen". Meer aanhangers, meer fans voila. Maar goed ik duik wel een beetje de diepte in nu. Ik denk dat het topic ook een beetje gaat over de mystiek. Over het niet weten hoe hij iets doet, terwijl we allemaal denken dat we er toch wel een beetje verstand van hebben *D. Goed, just my twocents! Misschien kijk ik er ook niet objectief naar hoor, ik ben wel gewoon goed potje fan van die man.

Even voor alle duidelijkheid ik al zn albums thuis. Het is meer dat ik geloof in het principe zelf uit zoeken, als je altjjd maar een ander nadoet krijg je nooit je eigen ding. Das eigenlijk wel weer het mooie van meningen, geen 1 is hetzelfde. Ik vind wat hij doet bv goed te vergelijken met jazzanova eind jaren 90.

Back