Waar moet ik mee beginnen?

Begin dan maar eens met de demo van Propellerheads Reason. Daar hoef je tenminste nog even niet na te denken over welke plugins erin moeten, want alles wat je krijgt zit in het programma zelf.

Ok dit is wel een leuk programma..:)

alleen zonder midi controller kom je niet echt ver of niet?

Nee. Maar, aan de andere kant, een MIDI-controller is een aankoop waar je je niet echt een buil aan kunt vallen voor de rest van je muzikale carrière. Die dingen blijven nuttig, en als je er een 2ehands weet te vinden kun je 'm vaak - mocht je besluiten dat het je allemaal toch niet ligt - voor ongeveer hetzelfde weer verkopen.

Het mooie is dan ook dat op het moment dat je wil overstappen naar hardware-synths je gewoon de goedkopere rack-versie kan kopen, en bij een aantal stukken apparatuur scheelt dat niet veel qua knopjes.

Ik ben net de Roland Juno D tegengekomen en die vind ik wel mooi klinken, met ook een hoop jarre geluiden.

Op marktplaats is het hoogste bod 175.'

wat vinden jullie?

Belangrijker is wat JIJ er van vindt :) Het is jouw geld.

Volgens mij is de Juno D wel OK als beginnerssynth, maar er zijn veel opties. Een hardwaresynth lijkt me persoonlijk altijd beter dan soft + MIDI controller, maar daar zal ook niet iedereen het mee eens zijn.

wat vinden jullie?

Als je 'm voor die centen kunt krijgen is dat mooi, maar hou wel in het achterhoofd dat dit een generieke rompler is met voornamelijk realistische geluidjes.

Het mooie eraan is dat je 'm aan kunt zetten zonder op het opstarten van je computer te wachten en dus direct wat kunt tingelen.

ik zou zeggen SH 201

- een mooie en veelzijdige synthesizer met als extra'tje de Roland Supersaw-waveform; essentieel voor het creeren van pads à la JM Jarre (ook handig daarvoor zijn de ingebouwde reverb en delay effecten). Daarnaast de conventionele waveforms en layout die je op de meeste synthesizers terugvindt

- de usb verbinding maakt het de ideale instap synthesizer: alle regelaars en het keyboard sturen midi signalen zoals controllers+ de 201 werkt als een geluidskaart dus kan alles opgenomen word

Ik heb net op marktplaats een bod van 200 geplaatst op de Roland SH-201 vraagprijs is 350 maar ik zie wel:)

Ik zou zelf kiezen voor de SH-201, zeker als je zelf wilt verdiepen in klank synthese en zelf ook lekker aan de gang wilt gaan.

+1. Ik heb er wel eens mee gespeeld, en voor dat geld is het een hele leuke synth. Zeker als beginner! Ik ben zelf ook gewoon met hardware begonnen, veel lekkerder als je gewoon een beetje wil pingelen. Zoek ook op youtube naar piano/keyboard lessen, daar kan je veel van leren. Veel spelen en knoppies draaien dus! Als je vrienden hebt die een instrument bespelen kun je daar mee ook jammen natuurlijk, en dat gaat een stuk lastiger met software.

Equinoxe ik hoop dat je er niet van wakker ligt 8o)

Attachments

• wakker.PNG
    wakker.PNG
    7,3 KB · Bekeken: 123
We zijn niet allemaal oude (synth)lullen die er vroeg in liggen ;)
(alhoewel, begin de 4 ook wel te naderen . zucht.).

Wat ik zou doen in plaats (of gelijkertijd) van naar synths te zoeken meer muziek te luisteren. Probeer je spectrum wat te verbreden, luister naar Kraftwerk, Klaus Schulze of moderne varianten en soorten. Misschien ontdek je dan dat je electro of techno whatever nog veel toffer vind.

Daarnaast een goedkoop midikeyboardje aanschaffen en wat spelen met software(matige synths en effecten). Als ik NU opnieuw zou moeten beginnen zou ik het zo aanpakken. En de software wil je HOOGSTwaarschijnlijk (*neemt dekking) toch onder de knie krijgen.

Vanzelf ontdek je dan of en wat voor hardware voor jou op dat moment het beste is.

Deze is wellicht ook een leuke:

Roland Jp 8080. Kost wat meer op MP te zien, maar er staan 1 te koop.
Volgens mij heb je dan wel toetsen nodig.
Of een patroontje die de pc stuurt, als dat mogelijk is.

Armin van buuren, Ferry corsten, Depeche mode, Paul van dyk, Groove armada, Koekebakker, Prodigy, Mason, D ramirez en Rank 1 gebruiken em ook.

Dan moet ie wel goed zijn :)

Back