Hardstyle/Hardcore Lead topic

Lekker commercieel hardcore introotje ;) Hoe je hem openfiltert werkt goed. Dat vegen van de attack is ook wel kool!

Misschien helemaal aan het eind ook de sustain (denk ik) van het filter envelope omhoog zodat hij uiteindelijk van pluk naar string gaat zeg maar.

Mooi warm soundje, met die pad akkoordjes eronder. (das geen sylenth toch? klinkt meer als sample based Nexus ofzo?)

Door bepaalde akkoordwisselingen, moet ik de hele tijd aan een happy hardcore nummer denken. Ik kom er alleen niet op welke.

Thnx voor e comment, zal ff kijken of ik er nog wat meer mee kan klooien.. Misschien een dikke zaag sidechainen oid. De pad komt ook uit de sylenth.. Met een distortion en reverb erop..

@homeboy: Hij mag nog wel iets voller/dikker/warmer. Sound mag ook nog iets meer scherpte hebben vind ik. Idee is er al wel, maar mist nog beetje finishing touch vind ik..

@VasC

Jones & Stephenson - The First Rebirth misschien ?

@Bricks

Thnx voor je comment, idee is trouwens niet van mij maar van The Playah :P

Tha Playah! _O_

Verder mooi synth soundje man, klinkt gwn goed en bruikbaar.

Ik ga hier maar even verder omdat ik aan het knutselen ben met de lead van dit stukje:
https://soundcloud.com/conqreet-approach/ca-evidence-melody-test

Hierboven heeft de Virus de bovenhand over Sylenth en zitten de basnoten nog in de midi, voor iets diepte en de portamento. Doel is wel op het duistere sfeertje te houden maar iets uit het midden te halen om wat ruimte te maken voor de kick.

Na een paar uurtjes mixen, knoeien met EQ (ook een beetje mid/side) en beide synths aanpassen. OSC3 van de Virus nu octaaf omhoog (Blijft irritant als dat ding lekker zijn eigen gang gaat.... note skipping, voices de blijven hangen... mijn liefde is groot...)
Anyway, stereo expander erop en iets teruggehaald in de mix. Sylenth prikt er nu meer doorheen.
Ergens kan ik het niet helemaal hebben dat de virus niet meer de boventoon voert, waarom niet? Het is een VIRUS!

Ik hoor graag wat een paar ongekleurde oren vinden van vergelijking

Attachments

• CA_Evidence_Melody_new_mix_4_short[1].mp3
    2 MB · Bekeken: 103
Je hoort bij de tweede duidelijk dat de sylenth de boventoon voert. Zoals ik ook in het kick topic heb aangegeven ben ik daar geen fan (meer) van. Bij de eerste vind ik de lead mooier.

Als je problemen hebt met de virus is het misschien handig een audio track ervan te maken of werkt hij continu tegen? Is dit trouwens normaal bij een virus dat hij doet waar hij zelf zin in heeft?

Is dit trouwens normaal bij een virus dat hij doet waar hij zelf zin in heeft?

Ik heb er zelden of nooit last van. Bij mij weigert hij soms wel compleet, maar volgens mij heeft dat meer met Cubase te maken, een systeem restart fixed het namelijk gelijk.
De virus loopt dan te zeuren over een sync error.

@Bricks
Ik wist dat jij er ook over zou vallen dat je sylenth er nu duidelijk uitpikt ;)

Ja, die Virus. Het heeft met veel dingen te maken. Note skippen is gewoon wanneer je aan je max. voices zit. Dan gaat hij zelf een beetje kijken welke dingen hij door laat gaan, wat prioriteit heeft. Meestal first-come-first-serve. Denk aan dat Release en Verb(intern) hier dus ook een rol in spelen.

Ongeacht TI1, TI2(90 voices) of Snow(50 voices). Dit is gewoon hoe de virus werkt. Complexere patches slokken meer op dan simpele, op DSP power. Is dus echt wennen t.o.v. Sylenth met 4 identieke oscillators (256 voices) puur CPU power.

Een TI heeft 5 oscilators maar die zijn allemaal anders OSC1 en OSC2 (de hoofd Oscillators) hebben dezelfde opties maar er is nog wel een verschil hoe je die mixt. OSC3 is beperkter, OSC4 is puur een Sub Oscilator, dan als laatste heb je nog Noise.

Op de eerste twee Oscillators kun je Unison toepassen. Tot max 8. Maar dan heeft ie wel echt alles opgesnoept en kun je echte polyphony helaas uit je hoofdzetten.
Het is dus keuzes maken. Vet klinken en vet maken is dus absoluut niet alles tot de max opendraaien ;) en dat is met name het stoeiwerk.

Mocht je een Virus willen halen, zal dit verhaaltje een troost zijn voor de eerste teleurstelling :D

edit: Oh en dat noten blijven hangen, heeft ook te maken met je systeem. @Ciniq: Inderdaad Cubase herstarten helpt soms. Maar ook de buffer size van ASIO maakt verschil.

Goed, maar misschien iemand die zich niet irriteert aan de sylenth die er doorheen prikt?

Laatst gewijzigd:
Ik :)

Ik vind het 2e stuk wat frisser klinken, en het geluid wat uit sylenth komt irriteerd me totaal niet.

Ik maak trouwens nooit dusdanig extreme patches op de virus dat ik uit mijn voices loop en hij dus wat steekjes laat vallen.

@ciniq
Wat voor patches maak je dan? Als ik een hyper saw vol open gooi + Osc2 en 3 beetje detunen, unison op 4 ofzo + lfo'tje op de pitch en reverb aan dan zit je met triad akkoorden al op het randje.

Bij 4 noten tegelijk gaat hij meestal al aan de wandel. Waarschijnlijk door overlap van verb en release tails.
7 noot akkoorden moet je echt layeren, door te bouncen. Maar ik wil vaak in concepten al echt weten hoe het klinkt en pas bouncen als ik met tevreden ben qua automation.

Natuurlijk als je enkele noot lijnen inspeeld/tekend dan kom je een heel eind van die monophone portamento leads van Frontliner kun je wel heel dik maken.

Dat is wel balen als je aan max van de voices zit.

Ik vind bij de sylenth sound het minder warm klinken. Beetje blikkerig/ schel geluid krijg je ermee. Bij die eerste heb je dat niet.

Speciaal voor jou Bricks.. Uit de Sylenth :D

Attachments

• Melodie Sailenthhhh.mp3
    3,5 MB · Bekeken: 107
Natuurlijk als je enkele noot lijnen inspeeld/tekend dan kom je een heel eind van die monophone portamento leads van Frontliner kun je wel heel dik maken.

Daar zal het grotendeels aan liggen denk ik. Ik gebruik vrij weinig akkoorden op mijn leads, als je die al zo mag noemen. Ik zit al een tijdje meer en meer industrial achtig spul te maken waar ik vaak gewoon een basis geluidje maak en dat daarna door de mangel haal. Dat gebeurd buiten de virus om dus wat jij aangeeft, daar heb ik nooit last van.

Ik had het al eerder ergens gelezen dat het kon gebeuren, maar nooit zelf ondervonden.

Haha bedankt ;)

Melodie pakt me nog niet helemaal, maar kan wel iets worden denk ik. Zou de portamento wel iets verder opendraaien. De lead die je in het begin hoort vind ik ook nog te standaard. Zal verder niet op de sylenth sound in gaan haha.

De lead in het begin heb ik bewust wat standaard gehouden, portamento check ik morgen ff na :) Oh ja, komend weekend haal ik mij ook een Ti en als het goed is laat ik de sylenth dan ook links liggen :D

Speciaal voor jou Bricks.. Uit de Sylenth :D

Ik vind het eigenlijk wel vet klinken, kan zeker wat worden. Tickje meer verb wash over het opegefilterde stuk heen. Maar de opbouw vind ik heel aardig.

Zelf toch maar weer knopjes wezen draaien. Laatste keer dat ik jullie ermee vermoei :P

Attachments

• evidence lead 5.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 81
Net wat Bricks zegt.. Hier ook maar eens mijn eerste creatie met de Ti2 :D

Attachments

• TimelessVirus.mp3
    2,4 MB · Bekeken: 82
Back