hoe maak je goeie muziek?

het zal waarschijnlijk wel van verschillende factoren afhangen...
..hoe goed je nuchter/stoned kan spelen
.. of je nummers aan't schrijven bent, aan't fine tunen & patronen aan't zoeken OF als je daartegenover op een podium staat & improviseert op een bestaand nr. waarvan je het thema & de concreetheid al kent

Origineel geplaatst door Mostatic
Master uiteindelijk niet op CD af maar op DAT of bewaar het als raw data op CD.

waarom? leg eens uit? hoezo?

Masteren op CD kan alleen als je een goede CD-R hebt met goede DA AD converters, en dan heb ik het niet over huis tuin en keuken CD-RW. Bovendien is je frequentie bereik minder dan DAT, en DAT is een 1 op 1 kopie. Vaak zijn de DA AD converters ook vele malen beter.

huh? als je een AIFF op CD brandt is het toch een digitaal bestand dat als digitaal bestand op CD wordt gekopiert? Daar zit toch geen anologe conversieslag tussen?
Die gebeurd toch pas als je de CD weer afspeelt in een CD speler?

Origineel geplaatst door bounce
huh? als je een AIFF op CD brandt is het toch een digitaal bestand dat als digitaal bestand op CD wordt gekopiert? Daar zit toch geen anologe conversieslag tussen?

Dat van die converters begrijp ik ook niet helemaal, maar er is wel een andere reden om alleen raw data op cd te branden en niet je de cd als "eindproduct"te zien. Bij het branden van cd's kunnen er namelijk fouten ontstaan, die hoor je niet direct terug in je nummer maar ze zijn er wel. Het aantal fouten is heel erg afhankelijk van de cd's en de brander die je gebruikt. Maar zelfs als je een plextor of yamaha brander hebt en Tayo Yuden of TDK cd's gebruikt kunnen er nog fouten in je cd zitten. Als je je nummers als raw data brand kunnen er net zo goed fouten op de cd komen, alleen hebben ze dan geen invloed op de kwaliteit van je master. Dit in verband het feit dat de error-correctie voor data beter is dan voor audio.

Volgens mij bedoeld hij een data ceedee anders snap ik het ook niet...:confused:

Ik haal de meeste ideeen uit mijn dromen. Bijna elke nacht droom ik melodien en sfeertjes die ik verwerk in mijn muziek. Als ik wakker wordt ren ik naar mijn toetsenboard om die melodie te vinden. Vannacht had ik er weer een, ik ga er nu net een beat onder zetten.

Zijn er nog meer mensen die dit ervaren????

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik haal de meeste ideeen uit mijn dromen. Bijna elke nacht droom ik melodien en sfeertjes die ik verwerk in mijn muziek. Als ik wakker wordt ren ik naar mijn toetsenboard om die melodie te vinden. Vannacht had ik er weer een, ik ga er nu net een beat onder zetten.

Lijkt me heel mooi om te kunnen 8D ! Maar dromen onthouden moet je oefenen, denk ik. De geest in de pure vorm is een ideale inspiratie bron lijkt me.... droom zacht :z

ik heb wel eens gedroomd dat ik met een hele vette track bezig was...helaas was ik er bijna alles van vergeten de volgende ochtend..... ik denk wel dat dit soort "geestelijke training" veel kan helpen..heb zelf een IT opleiding en daarin werden we geleerd om de programmas die we moesten maken eerst helemaal op papier uit te werken.....dus nix achter een computer zitten en code gaan kloppen, maar echt overdenken, aanpassen, verbeteren etc..... ikzelf vindt het erg moeilijk om in mijn hoofd een nummer te bedenken, heb meer samples en geluidjes nodig als basis om verder te kunnen, maar toch gebeurt het steeds vaker dat er iets in mijn hoofd opduikt.......dat zou best wel eens een manier kunnen zijn, gewoon los van alle apparatuur je nummers uitdenken en op op papier zetten...en dan pas proberen te creeren...of alleen met een piano-geluidje of gitaar....

Volgens mij is het bij stand-alone CD recorders alleen een issue, als je een gerenderde wav file van een puur softwarematig gemaakt nummer op je pc op een cd rom bakt of een file die als wav eerst opgenomen is dan heb je dat soort dingen niet.

Toen ik een keer op vakantie was (en dus geen gear enzo bij me had) droomde ik over een soort strandfeest en dat liedje wat er gedraaid werd klonk wel goed/aanstekelijk, het bleef ook die hele dag nog in mijn hoofd hangen, maar helaas was ik em weer vergeten toen ik weer thuis was!

Tim

Ik heb vaak dat ik in de avonduren vanaf 20.00 tot 0.00 ik erg goed kan werken aan muziek. Ook als ik een wierrook stokje aansteek krijg ik rust en inspiratie. Meestal pak ik een drumloop die ik verknip en dan onder elke toest plaats, dan ga ik daarna een ritme indrummen, die ik daarna weer aanvul met extra percussie. Dan ga ik op zoek naar de juiste geluiden die erbij passen. Dan maak ik een loop van 5 bars, en op dat moment ga ik ze kopieeren en iedere loop per stuk bewerken en aanvullen of veranderen.

Als ik dadelijk mijn HD recorder heb wil ik ook met "echte" instrumenten eroverheen gaan spelen, en ook zelf weer teksten schrijven om erover te rappen.

De melodien zet ik meteen om in midifiles, ik zoek er dan ook gelijk het juiste geluid bij,,, pas later ga ik het arrangeren enzo.
En dat blijkt toch altijd weer veel werk, zoals jazzman al zei, muziek maken is 2% creativiteit en 98% hard werken

Origineel geplaatst door olafmol
ik heb wel eens gedroomd dat ik met een hele vette track bezig was...helaas was ik er bijna alles van vergeten de volgende ochtend..... ik denk wel dat dit soort "geestelijke training" veel kan helpen..heb zelf een IT opleiding en daarin werden we geleerd om de programmas die we moesten maken eerst helemaal op papier uit te werken.....dus nix achter een computer zitten en code gaan kloppen, maar echt overdenken, aanpassen, verbeteren etc..... ikzelf vindt het erg moeilijk om in mijn hoofd een nummer te bedenken, heb meer samples en geluidjes nodig als basis om verder te kunnen, maar toch gebeurt het steeds vaker dat er iets in mijn hoofd opduikt.......dat zou best wel eens een manier kunnen zijn, gewoon los van alle apparatuur je nummers uitdenken en op op papier zetten...en dan pas proberen te creeren...of alleen met een piano-geluidje of gitaar....

Als ik wel eens vast zit heb ik meestal dat ik erover ga dromen.
Regelmatig vind ik dan ineens de oplossing.
Op zo'n moment schrik ik wel eens wakker met zo'n gevoel van, verrek!

Ik vind het wel speciaal hoe je dus ook in je slaap problemen blijkt op te lossen.

gr. Tom:z

Re: hoe maak je goeie muziek?

Het probleem dat jij hebt is dat je te weinig visie hebt. Het probleem zit hem waarschijnlijk niet zo zeer in je productie skills. Je zou eigenlijk gewoon een paar maanden moeten kappen met muziek MAKEN, en naar muziek moeten LUISTEREN. Voor mij was Jazz enorm leerzaam. Ik heb heel veel geleerd over muziek door met een casio keyboardje, acoorden van COltrane en Miles Davis nummers na te spelen en te zoeken.

Bedenk jezelf:
Waarom maak ik muziek????
Wat zijn mijn ambities????
Pas als je die vragen voor je zelf hebt beantwoord met een goed gedefinieerd antwoord, moet je weer je apparatuur gaan aanraken.

Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat een lets see and trie aanpak niet meer werkt. ALs je visie hebt weet je ongeveer van te voren wat je wilt maken en ga je dat met behulp van je apparatuur dat uitwerken.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik een beetje bedoel, ik ga nou kappen met schrijven want ik ben zuur en het is oorlog =(

Er zijn mensen die het ene nummer na het andere maken
al die nummers zitten goed in elkaar, zijn lekker om naar te luisteren,
worden ook nog eens (op vinyl) uitgebracht en door vele gelukkige kopers gekocht en gedraaid

hoe doe je dat?

ik wil dat ook!

potverdriedubbletjes!

maar het lukt tot op de dag van vandaag niet echt

ik vezand in eindeloos gepiel
zoeken naar loops
samennstellen van de studio
uitpluizen van apparatuur en software
en als ik dan wat heb en er een structuur in breng vind ik het de volgende dag niets meer aan
ik vind ook veel te veel muzieksoorten goed. hiphop, electro, drum'n'bass, breakbeat, nieuwe muziek, ouwe muziek enz.
ik weet niet meer waar ik me op moet focussen

ik heb wel een paar dingen gemaakt die ik wel ok vind maar niet goed genoeg
(op een paar nummers na op verzamel cd verschenen.)

ik zit gewoon vast als producer

help mij!

[OT]
Wat nou het is oorlog. Het is pvd altijd wel oorlog. Alleen deze is toevallig nou net zo weer bijzonder omdat je er zo met je bakkes op gedouwd wordt? D'r gaan elke dag meer mensen dood aan mijnen en dat soort ellende dan aan oorlogen. Als je dat niet kan relativeren dan laat je je helemaal gek maken door de media die allesbehalve objectief is.
[/OT]

En muziek moeten maken is ook fout IMHO. Je wil het maken omdat er iets uit moet, dan is die muziek meer een instrument van je emoties. En dus moet je daar mee leren omgaan zodat je het makkelijker in muziek om kan zetten. Ga anders maar eens na wanneer je met een nummer bezig bent waar het eigenlijk over gaat. Wat is de 'boodschap' en wat zou je er nog aan toe willen voegen? En dan nog is het oefenen/studeren/experimenteren en bikkelen om op dat nivo te komen en blijven zodat je optimaal je ding kan doen in de muziek. Als je dat er niet voor over hebt dan kun je net zo goed pokemon plaatjes gaan verzamelen of voetbalvandaal worden. ;)

En soms lukt het niet. Jammer dan. Je kunt het niet forceren dus gewoon je eroverheen zetten en zorgen dat als je wel inspiratie krijgt je omstandigheden wel optimaal zijn. En dus bijv altijd pen en papier bij de hand te hebben als je ideeen krijgt. En dan leren hoe je van die aantekeningen iets uit kan werken tot een resultaat waar jij tevreden mee bent. En vooral niet vergeten dat je het voor je lol doet, muziek maken is leuk!

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik vind het wel speciaal hoe je dus ook in je slaap problemen blijkt op te lossen.
gr. Tom:z

heel erg veel...bij programmeurs is het al tijden bekend dat je altijd een bloknote naast je bed moet hebben want vaker wel dan niet los je in je slaap het probleem op waar je de hele dag op hebt zitten kutten......dan moet je het wel opschrijven anders ben je het de volgende dag weer kwijt ;)

Re: hoe maak je goeie muziek?

ik vezand in eindeloos gepiel
ik zit gewoon vast als producer

help mij!

Niemand kan je helpen. Zo 1voudig ligt dat. Als er al een regel of manier is om 'goede' (kan u dat even omschrijven?) muziek te maken, dan noemen we dat 'talent' De rest is theoretische kennis, zowel op technisch als muziekaal gebied.
Maar met al die kennis kom je niet verder zonder talent.
En als je talent hebt, dan uit zich dat meestal al op 3-jarige leeftijd doordat je op alles slaat wat enigzins naar een muziekinstrument ruikt.
Voor zover ik me dat nog kan herrineren.

Ik ben gelukkig nog nooit gestrand in eindeloos gepiel.

Re: Re: hoe maak je goeie muziek?

Re: Re: hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Niemand kan je helpen. Zo 1voudig ligt dat. Als er al een regel of manier is om 'goede' (kan u dat even omschrijven?) muziek te maken, dan noemen we dat 'talent' De rest is theoretische kennis, zowel op technisch als muziekaal gebied.
Maar met al die kennis kom je niet verder zonder talent.
En als je talent hebt, dan uit zich dat meestal al op 3-jarige leeftijd doordat je op alles slaat wat enigzins naar een muziekinstrument ruikt.
Voor zover ik me dat nog kan herrineren.

Ik ben gelukkig nog nooit gestrand in eindeloos gepiel.

Dat weten we dus niet want volgens mij hebben we nog nooit wat van jou mogen horen......:)

Re: Re: Re: hoe maak je goeie muziek?

Re: Re: Re: hoe maak je goeie muziek?

Origineel geplaatst door BasicSystem
Dat weten we dus niet want volgens mij hebben we nog nooit wat van jou mogen horen......:)

jawel hoor.....meer zeg ik er niet over ;)

Back