Welk merk heeft de mooiste spullen?

Welk merk heeft de mooiste spullen?

• Roland

Stemmen: 14 15,9%
  • Korg

Stemmen: 18 20,5%
  • Ensoniq/EMU

Stemmen: 2 2,3%
  • Yamaha

Stemmen: 12 13,6%
  • Waldorf

Stemmen: 15 17,0%
  • Moog

Stemmen: 4 4,5%
  • Alesis

Stemmen: 3 3,4%
  • Novation

Stemmen: 6 6,8%
  • Clavia (Nord)

Stemmen: 12 13,6%
  • ARP

Stemmen: 2 2,3%

• Totaal aantal stemmers
    88
  • Enquete gesloten .

wesko

Artificial sounds R real
Welk merk heb je het meeste respect voor, welke fabriek weet telkens weer de blits te maken? Vertel er iets over.

voor mij geld dat voor alle fabrikanten een beetje maar Roland en Korg staan al jaren op kop, maar concurrentie zit ook niet stil en komt met verassende dingen af. Elk merk heeft dan ook op zijn manier geschiedenis geschreven als je de boel analyseerd.

deels offtopic:
Met de komst van alle die kloote plugin soft synths, herrijzen de echte analoge machines nu weer terug uit de grond. Wat volgens mij niemand zo snel verwachtte. Zelfs MOOG is uit de dood herrezen.
We kunnen zoiets alleen maar toejuichen. Digitale technologie is dan ook prima, zolang als je ermee weet om te gaan. Het feit is dan ook dat analoog het beste klinkt en zal deze zijn verdiende plaats herroveren.(alleen wat duurder en is dat de reden waarom niet iedereen hiervoor opteerd, zal roland/korg volgen?)
(ECHTE)Analoge synthszijn duur, maar als je de eurobiljetten op tafel opengespreid legt van de kostprijs van bvb zoiets als een nordlead (hij is goed hè, daar ni van) en dan kijkt wat er vanbinnen inzit.. =(

en last but not least:
Design synths die dan nog speciaal klinken door nieuwe technologie en een innovatieve gebruikersinterface hebben met JOYSTICKS !, mmmmm lekerrrr. Dat is absoluut TOP !
Chapoo Hartmann :L

:doei:

Laatst gewijzigd:
Waar heb je het nou over? Gaat het om het uiterlijk? Het innerlijk (qua electronica) of de klank? De mogelijkheden wat je er mee uit kunt vreten? Hoe duur hij is of juist niet.

Ik neem aan dat de bedoeling goed is, maar er is al snel kans op verschil van mening omdat iedereen immers z'n eigen voorkeur heeft.

De neuron ziet er zo goed uit en hij klinkt ook erg lekker, maar voor die prijs? Dan lijkt me op vernieuwend vlak toch wel die gasten die in hun uppie thuis een softsynth in elkaar knutselen die gewoon lekker klinkt me nog eens niet zo gek. Als je ziet met hoeveel liefde ze hun synths bouwen en dan ook nog eens gratis te downloaden zetten dan heb ik daar heel veel respect voor.

Origineel geplaatst door fuse

De neuron ziet er zo goed uit en hij klinkt ook erg lekker, maar voor die prijs? Dan lijkt me op vernieuwend vlak toch wel die gasten die in hun uppie thuis een softsynth in elkaar knutselen die gewoon lekker klinkt me nog eens niet zo gek. Als je ziet met hoeveel liefde ze hun synths bouwen en dan ook nog eens gratis te downloaden zetten dan heb ik daar heel veel respect voor.

Idd die het eerste aan het buffet willen, betalen de volle inkom van het synthfeestje, de latere liefhebbers niet zoveel meer.
Maar zo is dat altijd al geweest met elk nieuw apparaat.

In geval van die gasten met hun softsynths, ja tof ze,respect enzo, maar ben er niet zo voor.
Absynth klinkt zo goed, maar ik moet het niet hebben. Ik heb m hier liggen, dus gratis of niet... das persoonlijk.

mag Native Instruments er ook bij?

Origineel geplaatst door fuse
Waar heb je het nou over? Gaat het om het uiterlijk? Het innerlijk (qua electronica) of de klank? De mogelijkheden wat je er mee uit kunt vreten? Hoe duur hij is of juist niet.

Ik neem aan dat de bedoeling goed is, maar er is al snel kans op verschil van mening omdat iedereen immers z'n eigen voorkeur heeft.

Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie nou de mooiste spullen vinden. Dus dat moet juist de eigen mening zijn...

Voor mij is het toch wel met grote voorsprong Roland.

Om maar even een paar 'golden oldie's' te noemen: Jupiter 6, jupiter 8. JX8P, TB 303, TR 808 en 909, JUNO 1 en 2, Juno 60 (geweldige bassen), Juno 106, de MKS module versies van deze heren, de JP 8000 (een sensatie toen hij uitkwam) hetzelfde geldt voor de JV1080, ook een sensatie die een nieuw standaard neer zette voor geluidsmodules ondertussen al een aantal malen opgevolgd door grotere broertjes. En wat dacht je van de oudere SH serie's waarvan de bekendste, de 101. Het idee van groove boxen, de 1e mc 303 en 505! De S750/760 en 770 samplers, groundbreaking in hun tijd en dan zou ik nog bijna de tape delay's vergeten....

Er zijn veel andere merken die byzondere spullen gemaakt hebben maar zoveel topgear als Roland, geeneen!

gr. Tom

Roland:halleluja

Ik heb onwijs veel bewondering voor: Alan Richard pearlman(arp), Don Buchla en Peter Zinovieff (ems).
Deze mensen hebben naar mijn mening schitterende instrumenten gemaakt.
Helaas heeft Arp het niet gehaald maar Ems en buchla zijn nou nog steeds bezig met het maken van vernieuwende instrumenten en midicontrollers.

Arp, Buchla en Ems.....Respect :okdan:

Tja.... zoveel freaks, zoveel spullen, zoveel meningen.

Maar als ik moet kiezen uit het lijstje, dan toch Novation. Omdat die op DIT moment de mooiste spullen maken m.i. Vroeger zou ik gezegd hebben: Roland, maar Roland heeft sinds de JD800 (iemand zei dit ook in andere thread over JD800) niets gemaakt waar ik weg van ben. Om nog maar niet te spreken van het jaren'70 spul van bijv. Korg, Moog etc....

En waarom Novation? Iedereen heeft tegenwoordig wel een Bass-, Drum, A- of K-Station of anders wel een Nova. Of wil er eentje hebben. En die laatste is toch een droomsynth :halleluja

Ik mis Access in het rijtje :( !!!!! Verder Novation Waldorf en Clavia maar vooral ook Roland..

alle produkten van alle fabrikanten gemiddeld kom ik toch uit op Moog (klassiek en degelijk) en Serge maar ik heb ook een persoonlijke retro fetish voor ouwe (pre MS serie) Korg spulletjes.

Tja, best moeilijk... Ik heb soms gevoel dat alles qua synths al uitgevonden is ondertussen, maar dat zal meer komen omdat de meeste bestaande fabrikanten (vooral de grotere) hun producten tot de allerlaatste bodem uitmelken en daardoor weer lang duurt voordat ze weer met iets spraakmakends komen. Maar zeker sinds de opkomst van de softsynth-markt heb ik het gevoel dat de grotere fabrikanten vooral op "safe" spelen (E-mu is hier natuurlijk *het* voorbeeld van). Ik wordt niet meer echt enthousiast bij de aankondiging van een zoveelste nieuwe 'XV' of Proteus...

Aan andere kant heeft dat 'uitmelken' ook wel weer positieve gevolgen... Als ik alleen al kijk naar mijn eigen gearlist: Nova (uitgeklede versie van SuperNova I), JV1010 (broertje van de grotere JV's), dan kom je toch wel tot de conclusie dat het fijn is dat er budget-vriendelijkere versies van bestaande apparaten uitkomen (er zijn ontelbaar meer voorbeelden:, MicroQ, MicroModular, etc.).

Het is volgens mij belangrijk dat er altijd ook kleinere bedrijfjes zijn zoals van Waldorf, Dave Smith, Linn, MFB, MAM en Red Sound, die toch met technologieen werken waar meeste grotere bedrijven liever niet mee bezig zijn (bv analoge synths of wavetable). Of natuurlijk Clavia met hun Nord Modular.

Ik sta altijd nog te kijken dat Novation nog steeds een van de weinige is die meerdere onafhankelijke effecten voor ieder part weet in te bouwen in haar synths. Toegegeven, dit zijn geen meesterlijke, maar in mijn oren/ogen zeker wel zeer goed bruikbare. Ik vind het bijzonder handig bij het maken van een track.

Toch heb ik overigens voor Waldorf gestemd, omdat die op best wel veel terreinen actief bezig zijn itt Novation, die eigenlijk bijna alleen met VA bezig is.

Origineel geplaatst door mario
Ik mis Access in het rijtje :( !!!!! Verder Novation Waldorf en Clavia maar vooral ook Roland..

Ik mocht er maar 10 aanmaken in de enquete :duivels:

Clavia. Wat een lekkere bediening. Geen gegraaf in menu's en toch zo uitgebreid (m'n NR3). En dan de G2, in levende lijve gezien op de Musikmesse. Dat is nu een prachtig apparaat om te experimenteren.

Uiteraard zijn er buiten dit rijtje apparaten die ik machtiger vind, maar dat terzijde.

wegens mijn activieteiten als korgkonijn mag ik van mijn baas maar 1 antwoord geven:

KORGKONIJN :luv: KORG

Back