Analoge synth voor solo's en incidenteel tapijtje

nop

Nieuwkomer
Voor 99% speel ik op een echte houten piano, maar voor die 1% zoek ik een (analoge?) synthesizer. Ik zal m af en toe gebruiken voor een solo'tje en een 'warme' ob-x achtige string. Ik speel vooral jazz/fusion (denk aan Lyle Mays, Corea enz) dus hecht niet zoveel waarde aan bouncende basjes en trance-laddertjes :) . Nu heb ik gekeken naar een 'nieuwe' prophet (8), maar misschien is dat wat overkill voor mijn project.
Wat ik in ieder geval niet zoek is 'workstations, fm-synthese dingetjes en kille samplebakken'
Als jullie tips hebben: hartelijk dank!

gewoon lekker een jen sx of bijvoorbeeld een sh1000 van roland scoren elka solist 505 is ook een optie of een siel mono ofzo gewoon lekker eenvoudig analoog mono synthje ( of moet hij nog polyfoon zijn ook?)

Voor af en toe een tapijtje zou het wel een polyfone moeten zijn. Ik heb in het verleden wel met roland's gespeeld (juno 6, d50 en 106) maar die vind ik persoonlijk wat 'kaal'. Budget is rond de 500 euro tweedehands.

Ik zou es denken aan een Alesis Ion (wellicht Micron maar da's wel een klein keyboardje).
En onderschat ook de Yamaha AN1x niet, die vind ik ook nog steeds super klinken voor z'n leeftijd.

Hier op het forum dacht ik staat een Alesis QS6.1 te koop. Eventueel dan nog een Vintage keyboards of Vintage Synthesizers kaartje via Ebay vanuit de VS erbij, en je bent klaar.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=123129
http://cgi.ebay.com/Alesis-Vintage-...ewItemQQptZKeyboards_MIDI?hash=item3a57620cb3
http://cgi.ebay.com/Alesis-Vintage-...ewItemQQptZKeyboards_MIDI?hash=item3a57a5a042

Die gast van de kaartjes van Ebay is helemaal OK! Ik heb 4 Alesis cards bij hem gekocht.

P.S. Ik heb zelf recentelijk hier van een forumlid de originele 1e QuadraSynth (bj 1993) gekocht. Technisch wat beperkt, maar een grandioze klank! Met de kaartjes samen een prachtige set. En je blijft voor bovenstaande binnen je budget (denk wel aan wat importheffing bij de douane voor de kaartjes!).
Je kunt de kaartjes komen beluisteren als je wilt (en het niet te ver is).

Of een VA

Korg z1, supernova, an1x, virus etc.

Deze hebben ingebouwde effecten om spacy, warm te laten klinken
Je kan daar prima juno achtige dingen mee doen.

Of kijk eens naar een motif es met an kaartje

Nee, ik wil geen virtueel analoog spul. Heb een JP8000 gehad, een CS1X, maar dat is gewoon ''kil". Een synth moet als een 'eigen' instrument klinken. Misschien een beetje vage omschrijving. Maar bij de meeste synths mis ik die 'unieke'klank.

wat was er mis met de juno6 dan?
wat bedoel je met kaal?
zijn 2 synths een optie?

minimax/pro-12 van Creamware klinken best analoog hoor.
Iig met het vintage karakter, mss niet 100% de power maar toch zeker wel 85%

Op youtube heb je wel wat vergelijkjes tussen minimoogs en minimax asb.

voor 500 euro ga je geen betere analoge poly vinden

Ik denk dat een Minimax, met name de Pro-12, inderdaad helemaal geen gek idee is. Maar dan zit je wel weer met losse midi masterkeys erbij...
Anway, niet alle VA is kil en matig, maarja de wereld is gebouwd op vooroordelen... :P

'Echt analoog', dan nog een beetje fatsoenlijk, polyfoon en monofoon inzetbaar, en dat onder de 600, da's nog best een uitdaging hoor.
Vergeet niet dat effecten (beetje galm/delay) vaak nog een heel verschil maken in lekker 'bekken' van een synth, en geen vintage analoog bakkie die dat aan boord heeft...

Dank voor de vele reacties!
Ja, de juno6 is aardig maar zit een beetje 'vast' in de sound. Herkenbaar, maar ik vind het wat kaal.
Die minimax'en Dat zijn modules he? Wat ik zoek is een keyboard. Misschien komt de geopperde 600 het best in de buurt.
( Misschien ben ik ook te kritisch en verwacht ik te veel voor 500 euro. )

Nee, ik wil geen virtueel analoog spul. Heb een JP8000 gehad, een CS1X, maar dat is gewoon ''kil". Een synth moet als een 'eigen' instrument klinken. Misschien een beetje vage omschrijving. Maar bij de meeste synths mis ik die 'unieke'klank.

Ik zou mijn oordeel over VA in ieder geval niet op de CS1X baseren; dat is eerder een rompler met wat extraatjes. Ik kan me nog vaag herinneren dat toen ik mijn AN1x kocht, ik deze met een JP8000 heb vergeleken en de AN1x veel vetter vond. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak (en te weinig tijd in de winkel, wellicht:P), maar ik vraag me daarom wel af of je je oordeel over VA synths wel op de goeie synths hebt gebaseerd. Want ze hebben allemaal wel een 'unieke' klank, je moet alleen wel degene vinden die de unieke klank heeft die je zoekt. Er is immers vast ook zat analoog spul met een 'unieke' klank waar je niks aan vindt:)

Als je een synth maar 1% van de tijd gaat gebruiken, vraag ik me af of een oude echte analoge synth wel de moeite en het geld waard is. Als je de kans hebt, zou ik een van de hierboven geopperde VA's toch eens proberen.

Laatst gewijzigd:
Dank voor de vele reacties!
Ja, de juno6 is aardig maar zit een beetje 'vast' in de sound. Herkenbaar, maar ik vind het wat kaal.
Die minimax'en Dat zijn modules he? Wat ik zoek is een keyboard. Misschien komt de geopperde 600 het best in de buurt.
( Misschien ben ik ook te kritisch en verwacht ik te veel voor 500 euro. )

Er staat een Prophet 600 op Ebay.de voor € 895. Da's 180% van je budget....

voor rond de 400 euro heb je een CS6x in nieuwstaat. alles wat je nodig hebt zit erop, plus een paar leuke extra's zoals sampling en huis- tuin en keukensounds (de orgels zijn subliem). qua synthesemogelijkheden wat beperkt maar dat is makkelijk te verhelpen met een AN1x, FM of physical modeling board. deze synth klinkt overigens beduidend minder digitaal dan de CS1x.
daarnaast heeft deze synth de allerfijnste toetsen. ik stond pas in de muziekwinkel te spelen op andere synths en alleen de nord keys en de roland V-synth vond ik fijner dan die van de CS6x.

Of een VA

Korg z1, supernova, an1x, virus etc.

Deze hebben ingebouwde effecten om spacy, warm te laten klinken
Je kan daar prima juno achtige dingen mee doen.

Of kijk eens naar een motif es met an kaartje

meer hier mee eens dan de sx jen bak bv
kneem aan dat t een podium gebeuren moet worden z1 is by uitstek een performace machiene
en een synthesizer is een machien die veel / van alles na kan bootsten dus een tapijtje haal je al gauw uit div poly modellen
zelf kiezen wildie knoppies erop of niet digitaal of niet nordlead ook leuk nog steeds

Je zou ook eens naar een Oberheim matrix 6 kunnen kijken. Die kun je voor dat bedrag wel vinden. In single, duo(split) of unison-mode leuke leads, en ook goede pads zijn er wel uit te halen. Enige nadeel is misschien de bediening, maar daar doet dan een editor of een behringer BCR2000 weer wonderen....En 6-stemmig, dus kun je leuke jazz-accoorden spelen zonder stemmen te kort te komen.

z1 is by uitstek een performace machiene

Deze heeft wel vaker op m'n piano gestaan
Scheuren8)tapijten8)e-pianos8)brass/sax8) etc
En vooral expresief, goeie toetsen, aftertouch, xy ribbon en berg andere knoppen en pots

't Is wel geen echte analoog.... moet dat dan ???

Of een memorymoog..... kost wel iets meer ;)

Back