Analoge synth voor solo's en incidenteel tapijtje

+1 Oberheim Matrix-6. Nog altijd zwaar onderschat, vermoedelijk vanwege de interface (thuis je geluiden voorbereiden dus, en niet live willen tweaken). Deze kan echt wel een dik, analoog tapijt neerleggen, en is prima voor leads, zolang je geen memorymoog in unison-mode scheurijzer verwacht voor de ca. 400 euro waar ze voor gaan.

Voor meer keyboard, minder vet, maar zachtere tapijtjes: Roland JX-10. Vergelijkbare prijsklasse, tweemaal zoveel DCO's, en net zo'n kutte interface. Leads zijn wel wat soft uit de JX, maar het is maar net wat jij wilt. Heeft voor de 'echte' toetsenist wel leuke gimmicks als chase-play, misschien doet dat het voor jou.

Edit: veel schaarser is bijvoorbeeld de Chroma Polaris, leuke, eigenwijze bak.

Laatst gewijzigd:
Een analoge synth met OB-Xa strings/brass en vette leads bestaat niet zo rond de 500 euro. Tegenwoordig is alle waar een beetje naar zijn geld. Oberheim zit al snel op 1500 euro en vette leads haal je niet uit een goedkope polyfone synth omdat de oscillators te dun klinken. Een echte Moog, Arp of Pro-One zit je al snel tegen de 1000 euro.
Zelf zit ik ook een beetje in de fusion en zou je denk ik iets van een mooi keyboard aanbevelen. In de Roland E-09 zitten die beroemde Oberheim strings en brass. Een vette lead haal je er ook wel uit. Puur samples dat wel.
Probeer het idee dat het puur analoog moet zijn uit je hoofd te zetten.
Een oude Acces Virus, Korg R3 (met virtueel filter) ofzo kan ook zijn wat je zoekt. Analoge polyfone synths die je ook als lead-synthesizer kunt gebruiken bestaan er maar weinig van: Prophet 600 (vaak duurder als 500 euro en een echte Prophet 5 kost snel 1000 euro), akai AX80 (heb ikzelf en heeft een chord-functie maar verwacht er niet te veel van als leadsynth, meer als tweede viool als afwisseling).
Dus mijn advies: Roland E-09 (of oude GW7 met synth-functies), Korg R3 en heb je wat nieuws voor die prijs. Echt analoog tweedehands: Akai AX80 (300 euro is mooi), Prophet 600.

R3 versus E-09: keuze is snel gemaakt. E-09 heeft 800/900 sounds en R3 128. E-09 klinkt beter en met zo'n va filtertje verknal je meestal de samples en je kunt de sounds dan wel layeren/splitten enzo. De juiste sounds layeren en bij elkaar zoeken is heeft ook een hoog fun-gehalte.
Ik moet en zal zelf ook nog een E-09 scoren ;-)

Dank voor al jullie suggesties: ik heb in ieder geval begrepen/geleerd dat ik af kan gaan op 'moderne' techniek voor klassieke sounds en dat echt analoog te prijzig is en eigenlijk niet zou hoeven. Eigenlijk neig ik naar Prophet 600 en Oberheim Matrix, maar dat zal vooral tussen mijn oren zitten. En ik zal ook zeker kijken naar de VA alternatieven!

Het blijft een kwestie van smaak,
Oud anloog heb je wel nog een goeie effect bak nodig erbij, in moderne VA zit dat er meestal in.

Novation supernovaII keys is ook een goed all in one synth, zowel voor leads als tapijtjes.
Ik heb nog een korg korg ax1500g liggen, leuk om onder de p600 of de m1000 te gooien als je daar voor gaat.

Dit is echt zo'n topic waar smackos weer uitkomst zou hebben kunnen bieden.

Zelf zeg ik een Arp Axxe voor de solo's. Dan heb je echt geen fx meer nodig. Gelimiteerd zeker, maar het karakter maakt alles goed.

Voor die strings kan je prima zelfs een rompler pakken van een paar tientjes. Goed layeren, pannen en detunen en je bent al een heel end.

Maar deze combo is wel voor de avontuurlijke synth hobbyist

Kijk ook eens de Kurzweil K2000, die valt ruim binnen je budget en dan heb je nog geld over voor een leuke effectenbak (Alesis Quadraverb GT vind ik nog steeds erg lekker voor tapijtjes, en kost geen reet). De K2000 is een diepe synth, waar je vreselijk dikke leads uithaalt - zeker als je ook poly leads speelt, want overdrive is bijvoorbeeld deel van een voice: akkoorden kunnen dus dik oversturen zonder in een zompige brij te veranderen. En tapijtjes: geen probleem, zeker met een toefje van bijvoordeel dus de Quadraverb reverb (de originele of originele GT, de 2 vind ik minder). Misschien red je net wel de combi K2000 + Ensoniq DP/2, dan heb je een dikke combi waar je jaren mee vooruit kunt. Behringer-bak met draaiknoppen voor het live-tweaken, en eh bob is je moeder's achteroom ofzo :kimono:

Ach, keuze te over.

Nee, ik wil geen virtueel analoog spul. Heb een JP8000 gehad, een CS1X, maar dat is gewoon ''kil". Een synth moet als een 'eigen' instrument klinken. Misschien een beetje vage omschrijving. Maar bij de meeste synths mis ik die 'unieke'klank.
Ik zou mijn oordeel over VA in ieder geval niet op de CS1X baseren; dat is eerder een rompler met wat extraatjes. Ik kan me nog vaag herinneren dat toen ik mijn AN1x kocht, ik deze met een JP8000 heb vergeleken en de AN1x veel vetter vond. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak (en te weinig tijd in de winkel, wellicht:P), maar ik vraag me daarom wel af of je je oordeel over VA synths wel op de goeie synths hebt gebaseerd. Want ze hebben allemaal wel een 'unieke' klank, je moet alleen wel degene vinden die de unieke klank heeft die je zoekt. Er is immers vast ook zat analoog spul met een 'unieke' klank waar je niks aan vindt:)

Als je een synth maar 1% van de tijd gaat gebruiken, vraag ik me af of een oude echte analoge synth wel de moeite en het geld waard is. Als je de kans hebt, zou ik een van de hierboven geopperde VA's toch eens proberen.

[offtopic]
Ik kan me voorstellen dat de VA synths die je noemt die 'unieke' klank niet hebben. (ze zijn ook gebazeerd op de analoge varianten en t haalt t natuurlijk nooit bij de echte ;))
Maar bijv. de Nord Lead heeft zeker wel een unieke klank.
[/offtopic]

Denk dat een Analoge synth beetje over the top is als je m maar voor 1% wil gebruiken, al helemaal vanwege de prijs. Als je de prophet vet vond zou je mischien ook voor de poly evolver of de terra kunnen gaan :). Nord Lead is ook een optie misschien?

analoog ? polyfoon? onder de 500,- ?

Dan kom ik uit bij :

- Juno-6 / 60 / 106
- Roland JX10
- Crumar bit one
- Akai AX60 / 73 / 80

En zo nog wel een zooi, maar bovenstaanden zie ik althans nog 'enigzins' geregeld voorbij komen.

Ik heb een Roland JX-10 (met doepfer spindoctor voor tweaken) en zit eraan te denken om wat anders aan te schaffen, mocht je geïnteresseerd zijn laat maar een PB achter.

Eigenlijk neig ik naar Prophet 600 en Oberheim Matrix, maar dat zal vooral tussen mijn oren zitten. En ik zal ook zeker kijken naar de VA alternatieven!

Kan me wel iets voorstellen dat je een Juno 6 of 60 te 'kaal' dan wel te herkenbaar vindt klinken. Mede om die reden heb ik de mijne onlangs weg gedaan om er een Korg Z1 voor terug te halen.

Je raadt het al, ik raad je een Korg Z1 aan. Omdat die jou volgens mij buitengewoon goed zal bevallen voor wat betreft klanken, klavier en mogelijkheden expressief te spelen. Bovendien ligt die ook nog eens binnen je budget.

Ik zou (als support van eerdere berichtjes) zeker naar diverse VAs kijken.
Laat je niet misleiden door een CS1X bijvoorbeeld; dat is echt iets heel anders
dan een AN1X! Voordeel van een an1x is dat ie ook licht is en makkelijk
mee te nemen. Ik heb een Z1 gehad (ook moddervet) maar die is vrij lomp en zwaar...

Er staat op MP een Yamaha EX-7 te koop. Voor een idioot lage prijs.
Enorm veel mogelijkheden, zeer universeel en klinkt heel goed.
Alles wat jij wil kan dat apparaat.
Sla je slag!

Polysix.... heeft aleen geen portamento.....

Back